INHOAN vegeruokien suunnittelua ja huomioimista yhden ihmisen vuoksi
Suunnittelen tulevan kahden viikon ruokia ja voi jestas, että inhoan perheen "vegaanin" huomioimista (hipsut, koska hän syö kyllä lopulta kaikkea ei-vegaanistakin, kuten kaikki suklaat ja muut herkut kaapeista, mutta ei suostu käyttämään esim. tavallista kermaa).
Aivan ihana tytärpuoli muutoin, mutta tämä nirsoilu tulee korvista. Ei syö vehnää, lihaa tai maitotuotteita, eli käytännössä meidän on ostettava kahdet ruoat kaikille. Joo, voisimme toki tehdä vaikka jotain kasvis-vege-mössöä, mutta sitä taas ei suostu perheen miespoppoo syömään säännöllisesti. Lopputuloksena on nähdä jumalaton vaiva ja opetella uusia ruokia vain yhden perheenjäsenen vuoksi. Yleensä teen vain perunoita ja sen kaveriksi jotain, mistä on tarjolla vegeversio, mutta nyt esim. pääsiäisenä on tosi vaikeaa keksiä juhlavia ruokia, joissa ei ole maitoa, lihaa tai vehnää. Käytännössä vain riisi- ja perunaruoat käy.
Ketutustani todellakin lisää se, että sama tyyppi syö sitten kuitenkin kaapista "kaikkea, mitä tekee mieli" ja todella paljon. Eli käytännössä varaan hänelle omia ruokia ja ostan kaikkea muuta (paitsi lihaa) tuplana, koska tyttö käy kuitenkin syömässä ne.
Ja joo, voisin antaa hänelle rahan ja pyytää hakemaan itselleen kaupasta ruokaa, mutta tänä aikana en halua, että hän lähtee kauppaan kiertelemään yhtään ylimääräistä.
Kommentit (67)
Ai niin ja hänellä on myös vakava pähkinäallergia. Eli vegaanista ruokaa, missä ei ole papuja tai pähkinöitä... Hulluks tuun...
No koska jos mies käy kaupassa, rahaa palaa kolminkertainen määrä. Sitäkin on tehty, kuukaudessa paloi 1 500 euroa neljän ihmisen ruokiin. Minun ostoksillani sitä menee noin 100 euroa viikossa.
Osta jotain kaupan kasvispötkylöitä tai soijanakkeja ja iske tytölle paketti käteen että tossa, saat tehdä oman kasvisruokasi kun mä en osaa.
Ja herkut piiloon.
🇺🇦🇮🇱
Minkä ikäinen vegaani? Anna tehtäväksi itse suunnitella, mitä syö ja miettiä mitä ruokaan tarvitaan, jos on yli 14-vuotias.
Opettakaa tekemään omat safkansa, käyttää sua hyväkseen ja olet liian kiltti.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen vegaani? Anna tehtäväksi itse suunnitella, mitä syö ja miettiä mitä ruokaan tarvitaan, jos on yli 14-vuotias.
Tuossahan tulisi näin etäkouluaikaan sopivasti samalla myös vähän yhteiskuntaoppia, kotitaloutta ja talousoppia, kun laittaisit vielä miettimään, mitä mäkikin kustantaa ja antaisit budjetin, johon viikon ostosten tulee mahtua. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
On jo parikymppinen, mutta ei asu meillä tietenkään enää, vaan tulee ja menee miten haluaa. Siksi jos suunnittelen ruoat etukäteen on minun huomioitava, että myös hän saattaa olla täällä. En halua, että nyt käydään kaupassa yhtään "turhaa" reissua, joten tälläkin hetkellä on esim. soijarouhetta, vegaanisia kermoja ym. varalla ihan vain siksi, että hän saattaa tulla kylään. Mutta silti olen varannut myös tavisruokia tuplamäärän ja niitähän toki voidaan syödä sitten pidempään, jos ei tulekaan. Tää tuplaruokien suunnittelu pääsiäistä varten vaan ihan hiukkasen ketuttaa, kun ihan kiva, että kaikille on ns. juhlaruokaa ei esim. vegenakkeja, joita joku jo ehdottikin. Ja pääsiäisenähän ruokapäiviä on neljä putkeen...
Miksei voi tehdä kaikille samaa ruokaa, ottaa vain tyttären osuuden pois ennen lihan lisäämistä? Tai nauttii hyvästä ruuasta itsekin? Meillä tyttären kaveri on vegaani ja syö meidän kanssa aina samassa pöydässä, jos ei joskus ole hänelle sopivaa ruokaa tekeillä otetaan pakkasesta jotain sinne säilöttyä tai tekee jotain itselleen.
Hyviä ja helppoja ruokia:
- kasviscurryt
- tuorekasviswokki. Kun tuosta on otettu erilleen vegaanin osuus lisätään toisella pannulla kypsennetty broileri - tai tarjotaan erillään
- linssikeitto ja muut ihanat kasviskeitot. Pitää kyllä nälän hyvin, koskaan ei laiteta kermaa tms sekaan.
- kasvisbolognese - jauhelihan tilalla munakoisosilppua. Käy myös lasagneen
- pihvi/broilerin file/kalafile ja salaatti. Vegaani voi laittaa salaattiin vaikka paahdettua tofua
- tomaatti-yrttirisotolla täytetyt paprikat, tomaatit tai kesäkurpitsat. LIhansyöjille voi laittaa lisäksi mitä vaan lihaa, kalaa tai kanaa (jos tarvitsee)
- hapankaaligulassi - lisätään tuoremakkarat tai kypsennetty liha vasta kun vegaanin annos on otettu pois. Mahtava myös pääsiäiseksi
- falafelit, tabbouleh ja sweet chilikastike, muille myös jugurttikastike
Kaikki on vaikeaa jos asiat sellaisiksi tekee. Tuossa nyt reilun 2 vkon ruuat
Panet vaan rahan kanssa kauppaan, ei tuosta muuten mitään tule.
Aloittaja kirjoitti:
No koska jos mies käy kaupassa, rahaa palaa kolminkertainen määrä. Sitäkin on tehty, kuukaudessa paloi 1 500 euroa neljän ihmisen ruokiin. Minun ostoksillani sitä menee noin 100 euroa viikossa.
Suosittelen että mies käy. Sinun budjetti ei riitä kuin perunoihin.
Jos syö kaapista suklaat ja muut, niin siinä on jo syy syödä samaa ruokaa kuin muutkin. Typerää muka-veganismia, ei olisi alun alkaenkaan kannattanut lähteä moiseen pelleilyyn mukaan.
Ensinnäkin, jos se syö vaan jotain riisiä/perunaa, niin ei ole ihme että herkut maistuu. Myös vegaani tarvitsee rasvaa ja proteiinia, sekä vitamiineja.
Mitä ruokia yleensä syötte, mitkä on kasvissyöjän lempiruokia?
Kranttu teini tehköön ja keksiköön ruokansa itse. Pyydä häneltä joka viikko ruokalista minkä mukaan varaat sitten kaupasta ainekset. Ehkä oppii sitten olemaan kranttuilematta. Ja mitään herkkuja ei muutenkaan kannata ostaa. Itselläni tulisi mieleen tehdä vegeruokia johon laitan ihan tavallisia aineksia enkä kertoisi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi tehdä kaikille samaa ruokaa, ottaa vain tyttären osuuden pois ennen lihan lisäämistä? Tai nauttii hyvästä ruuasta itsekin? Meillä tyttären kaveri on vegaani ja syö meidän kanssa aina samassa pöydässä, jos ei joskus ole hänelle sopivaa ruokaa tekeillä otetaan pakkasesta jotain sinne säilöttyä tai tekee jotain itselleen.
Hyviä ja helppoja ruokia:
- kasviscurryt
- tuorekasviswokki. Kun tuosta on otettu erilleen vegaanin osuus lisätään toisella pannulla kypsennetty broileri - tai tarjotaan erillään
- linssikeitto ja muut ihanat kasviskeitot. Pitää kyllä nälän hyvin, koskaan ei laiteta kermaa tms sekaan.
- kasvisbolognese - jauhelihan tilalla munakoisosilppua. Käy myös lasagneen
- pihvi/broilerin file/kalafile ja salaatti. Vegaani voi laittaa salaattiin vaikka paahdettua tofua
- tomaatti-yrttirisotolla täytetyt paprikat, tomaatit tai kesäkurpitsat. LIhansyöjille voi laittaa lisäksi mitä vaan lihaa, kalaa tai kanaa (jos tarvitsee)
- hapankaaligulassi - lisätään tuoremakkarat tai kypsennetty liha vasta kun vegaanin annos on otettu pois. Mahtava myös pääsiäiseksi
- falafelit, tabbouleh ja sweet chilikastike, muille myös jugurttikastike
Kaikki on vaikeaa jos asiat sellaisiksi tekee. Tuossa nyt reilun 2 vkon ruuat
Ei ap asiallisia ohjeita halua, tässä on kyse ihan perinteisestä vegaanivihaprovoilusta. Jännä juttu, että itselleni ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia tehdä eri ruokaa eläinperäisiä tuotteita syövälle puolisolleni.
Aloittaja kirjoitti:
Siis onko sun mies jotenkin toistaitoinen?
Aloittaja kirjoitti:
Sama täällä. Onneksi ei ole perheen jäsen sinänsä, mutta lähisukulaisen puoliso. Muutenkin kun täytyy miettiä koko poppoon erityisruokavaliot terveydellisistä syistä, niin sitten on vielä kirsikkana kakussa tämä aatteellinen ruokailija. Ei siinä mitään, en todellakaan vastusta kenenkään valintoja - kaikilla on siihen oikeus - mutta ruuan laittajalle setti on vähän liikaa.
Vähän ihmetelen ko. henkilöä, miksei voi huolehtia omista eväistään tai syömisistään millään muotoa, vaan aina tepastelee tyyliin ensimmäisenä valmiiseen pöytään.
Toki voin tästä syyttää myös itseäni, en ole kehdannut sanoa hänelle, että voisi ottaa jotain omaakin syömistä välillä mukaan, ihan helpottaakseen kokonaistaakkaa.
Aloittaja kirjoitti:
On jo parikymppinen, mutta ei asu meillä tietenkään enää, vaan tulee ja menee miten haluaa. Siksi jos suunnittelen ruoat etukäteen on minun huomioitava, että myös hän saattaa olla täällä. En halua, että nyt käydään kaupassa yhtään "turhaa" reissua, joten tälläkin hetkellä on esim. soijarouhetta, vegaanisia kermoja ym. varalla ihan vain siksi, että hän saattaa tulla kylään. Mutta silti olen varannut myös tavisruokia tuplamäärän ja niitähän toki voidaan syödä sitten pidempään, jos ei tulekaan. Tää tuplaruokien suunnittelu pääsiäistä varten vaan ihan hiukkasen ketuttaa, kun ihan kiva, että kaikille on ns. juhlaruokaa ei esim. vegenakkeja, joita joku jo ehdottikin. Ja pääsiäisenähän ruokapäiviä on neljä putkeen...
Siis stressaat jo nyt mitä tarjoat pääsiäisenä vegevieraalle.
Ilmeisesti sinulla on liian helppoa muuten
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Suosittelen että mies käy. Sinun budjetti ei riitä kuin perunoihin.
Aika iso perhe, jos syövät 50-100 kg perunoita viikossa.
Miksi juuri sinun täytyy hoitaaa ruokatalous? Kokatkaa jokainen omat ruokanne.