Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

INHOAN vegeruokien suunnittelua ja huomioimista yhden ihmisen vuoksi

Aloittaja
27.03.2020 |

Suunnittelen tulevan kahden viikon ruokia ja voi jestas, että inhoan perheen "vegaanin" huomioimista (hipsut, koska hän syö kyllä lopulta kaikkea ei-vegaanistakin, kuten kaikki suklaat ja muut herkut kaapeista, mutta ei suostu käyttämään esim. tavallista kermaa).

Aivan ihana tytärpuoli muutoin, mutta tämä nirsoilu tulee korvista. Ei syö vehnää, lihaa tai maitotuotteita, eli käytännössä meidän on ostettava kahdet ruoat kaikille. Joo, voisimme toki tehdä vaikka jotain kasvis-vege-mössöä, mutta sitä taas ei suostu perheen miespoppoo syömään säännöllisesti. Lopputuloksena on nähdä jumalaton vaiva ja opetella uusia ruokia vain yhden perheenjäsenen vuoksi. Yleensä teen vain perunoita ja sen kaveriksi jotain, mistä on tarjolla vegeversio, mutta nyt esim. pääsiäisenä on tosi vaikeaa keksiä juhlavia ruokia, joissa ei ole maitoa, lihaa tai vehnää. Käytännössä vain riisi- ja perunaruoat käy.

Ketutustani todellakin lisää se, että sama tyyppi syö sitten kuitenkin kaapista "kaikkea, mitä tekee mieli" ja todella paljon. Eli käytännössä varaan hänelle omia ruokia ja ostan kaikkea muuta (paitsi lihaa) tuplana, koska tyttö käy kuitenkin syömässä ne.

Ja joo, voisin antaa hänelle rahan ja pyytää hakemaan itselleen kaupasta ruokaa, mutta tänä aikana en halua, että hän lähtee kauppaan kiertelemään yhtään ylimääräistä.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä, KYSYT tältä vegaanilta mitä ruokaa hän haluaa pääsiäisenä syödä? Eihän se nyt vain sinun velvollisuutesi ole. Jos ei osaa vastata, ilmeisesti ei omalle ruualle erityistä tarvetta olekaan. Mielestäni voisitte myös sanoa tälle kyseiselle neitokaiselle, että ottaisi jotain omia välttämättömiä ruokatarpeitaan mukaan teille tullessaan kerran ei edes asu siellä enää. Hänhän sen parhaiten tietää mitä haluaa syödä. Voitte perustella, että ruokaa menee muuten pilalle ja hukkaan ja siihen on vaikea varautua vain varalta, kun omassa arjessanne ette sellaisia tuotteita käytä. Perusaineksia kuten noita kermoja voi kyllä pitää varalla, nehän ei kauheasti miksikään taida mennä.

Vierailija
22/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppinen jo? Eikä osaa itse hommata ruokaa? Ei h*lvata että on piloille hemmoteltu kakru! Eikä ole mikään oikea vegaani! Laita nyt sitä tavallista kermaa vaan ja sano että on vegekermaa tolle kermaperseele. Ei menis meidän taloudessa läpi tuollainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä ja tytär ollaan vegetaristeja (ei vegaaneja, käytämme maitotuotteita), isä ja poika sekasyöjiä. Ei ole mitenkään erityisen hankalaa, samaan tapaan kuiin vastaaja nro 10 kuvasi mennään. Eli ei valmisteta kaikkea erikseen vaan ruoan perusrunko on kaikille sama, proteiinikomponentti sitten vaan vaihtelee lihansyöjillä ja vegetaristeilla. Eli esim. wokkiin proteiiniksi vegeille pavut tai tofu, lihansyöjille broileri tai nauta.

Tosin tuo kieltämättä helpottaa asiaa varmaankin aika paljon että meillä ei kukaan ole vegaani, eli voi käyttää ihan normaaleja kermoja, juustoja jne.

Vierailija
24/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, alkaa Riiniksen (sinänsä kamala) tapa toimia kuulostaa jo järjenvoitolta, kun vertaa tohon sun orja-asemaan.

"Tyttö" on 20vee! Aikuinen ihminen vastatkoon sapuskoistaan ihan itse, jos on ruokavalio vain aatteesta kiinni.

Vierailija
25/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyse mistään vegaanivihasta, syön itsekin usein kasvisruokaa ja nautin siitä. Mutta tässä ei nyt ihan riitä, että voisi lisätä lihat sun muut viimeisenä, kun on otettu tytölle ensin oma annoksensa. Ja tosiaan hän ei ole täällä koko ajan, muu perhe on sekaania. Olen yrittänyt myös että syötäis enemmän kasvisruokaa, mutta se ei sitten käy muille lapsille ja miehelle. 

Hän ei siis syö esim. pastaa, eli mitkään bologneset ei käy. Ei suo nuudeleita, joten curryt sun muut kyllä käy riisiperusteisina, mutta ei ole mielestäni juhlaruokaa. Ja oikein mikään noista mainitsemistasi ruoista ei kuulu ns. perusrepertuaariini, eli palataan taas siihen, että yhden ihmisen vuoksi ruoan laittamisesta ja suunnittelusta tulee ihan helvetinmoinen show. 

Ja joku kysyi, että syökö siis pelkkää riisiä ja perunaa – ei tietenkään, tarkoitin että teen esim. riisiä ja siihen kasviskastikkeen tmv., perunoiden kanssa vaikka lihapullia ja vegepullia jne. Mielestäni nuo nyt ei kuitenkaan ole mitään juhlaruokia ja on tässä ihan helvetinmoinen suunnittelu, kun pitää koko ajan pitää mielessä, ettei ruoassa saa olla mitään vehnätuotteita, mitään maitotuotteita tai mitään lihaa tai pähkinöitä. Ja ostan kyllä meille herkkujakin, ne kuuluvat elämään ja normaaliin ruokavaliioon aina silloin tällöin kaikilla niillä, joilla ei ole esim. syömishäiriötä. 

Vierailija
26/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun ei ollut vielä vegaani ja käytti maitotuotteita, niin oli helpompaa kyllä ehdottomasti. Nyt, jos tehdään vaikka kermaista lohikeittoa, niin se on ihan sama tehdä kaksi keittoa yhtä aikaa. Tai jos teen kasvisbolognesen, niin keitän hänelle riisiä (ei syö vehnää) ja muille pastaa. Ja lihaversio on kaikkien muiden mieleen enemmän paitsi hänen. Pitäisikö yhden ihmisen vuoksi kaikkien siirtyä kasvissyöjäksi? Kuten sanottua, itse tykkään kasvisruoista, mutta mielestäni en voi ruveta päsmäröimään muun perheen lautasta yhden ihmisen mieltymyksien mukaan. 

Vierailija
27/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

No ei ole kyse mistään vegaanivihasta, syön itsekin usein kasvisruokaa ja nautin siitä. Mutta tässä ei nyt ihan riitä, että voisi lisätä lihat sun muut viimeisenä, kun on otettu tytölle ensin oma annoksensa. Ja tosiaan hän ei ole täällä koko ajan, muu perhe on sekaania. Olen yrittänyt myös että syötäis enemmän kasvisruokaa, mutta se ei sitten käy muille lapsille ja miehelle. 

Hän ei siis syö esim. pastaa, eli mitkään bologneset ei käy. Ei suo nuudeleita, joten curryt sun muut kyllä käy riisiperusteisina, mutta ei ole mielestäni juhlaruokaa. Ja oikein mikään noista mainitsemistasi ruoista ei kuulu ns. perusrepertuaariini, eli palataan taas siihen, että yhden ihmisen vuoksi ruoan laittamisesta ja suunnittelusta tulee ihan helvetinmoinen show. 

Ja joku kysyi, että syökö siis pelkkää riisiä ja perunaa – ei tietenkään, tarkoitin että teen esim. riisiä ja siihen kasviskastikkeen tmv., perunoiden kanssa vaikka lihapullia ja vegepullia jne. Mielestäni nuo nyt ei kuitenkaan ole mitään juhlaruokia ja on tässä ihan helvetinmoinen suunnittelu, kun pitää koko ajan pitää mielessä, ettei ruoassa saa olla mitään vehnätuotteita, mitään maitotuotteita tai mitään lihaa tai pähkinöitä. Ja ostan kyllä meille herkkujakin, ne kuuluvat elämään ja normaaliin ruokavaliioon aina silloin tällöin kaikilla niillä, joilla ei ole esim. syömishäiriötä. 

Edelleen, miksi et KYSY HÄNELTÄ?

Vierailija
28/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

On jo parikymppinen, mutta ei asu meillä tietenkään enää, vaan tulee ja menee miten haluaa. Siksi jos suunnittelen ruoat etukäteen on minun huomioitava, että myös hän saattaa olla täällä. En halua, että nyt käydään kaupassa yhtään "turhaa" reissua, joten tälläkin hetkellä on esim. soijarouhetta, vegaanisia kermoja ym. varalla ihan vain siksi, että hän saattaa tulla kylään. Mutta silti olen varannut myös tavisruokia tuplamäärän ja niitähän toki voidaan syödä sitten pidempään, jos ei tulekaan. Tää tuplaruokien suunnittelu pääsiäistä varten vaan ihan hiukkasen ketuttaa, kun ihan kiva, että kaikille on ns. juhlaruokaa ei esim. vegenakkeja, joita joku jo ehdottikin. Ja pääsiäisenähän ruokapäiviä on neljä putkeen...

Ei edes asu teillä mutta syö suklaat kaapista.......?

Vierailija
29/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän suurin ongelma tullut ilmi jo aloituksessa: tytärPUOLI.

Vierailija
30/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voisimme toki kysyä, mutta a) ei vain yksinkertaisesti koskaan osaa sanoa tuleeko vai eikö tule meille ja jos, niin milloin tulee. Ja sitten jos olen varautunut siihen ettei hän tule, niin tuleekin yhtäkkiä (ja ottaa vielä poikaystävänkin mukaan), jolloin meille muille ei riitä ne kasvisasiat, joita olen varannut (grillatessa vaikka kasvisnyyttejä ja halloumit, koska voihan sitä tosiaan välillä syödä jos tekee mieli, huoh...). 

Mitäs tässä tilanteessa teen? Sanon, että sori ettei voi tulla, koska ruoka ei riitä? Vai sanon että kaupan kautta kiitos? Yleensä niin teen, mutta korona-aikana en halua häntä sinnekään pyörimään. 

Vierailija
31/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIin silloin kun tulee. Epäsäännöllisen säännöllisen epäsäännöllisesti. 

Vierailija
32/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lätkäiset vegaanille rahan kouraan ja ostakoot ja tehkööt itse ruokansa. Tuskin se vegaani niin tyhmä on, että näkään kuolee.

Vierailija
33/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

No koska jos mies käy kaupassa, rahaa palaa kolminkertainen määrä. Sitäkin on tehty, kuukaudessa paloi 1 500 euroa neljän ihmisen ruokiin. Minun ostoksillani sitä menee noin 100 euroa viikossa. 

Kiesus! Tää on vähän ohis,mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä se mies oikein osti sieltä??

Vierailija
34/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on asenneongelma. Ongelma taitaa olla se, että tytär on miehen tytär eikä sinun. Jos sinun lapsesi olisi kasvissyöjä, et kaihtaisi keinoja miten voisit hänelle ruokaa tarjota. 

Vierailija
35/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, joka vedät tytärpuoli-kortin esiin sanon vaan että älä jaksa.

Itse asiassa jos kyseessä ei olisi tytärPUOLI vaan biologinen tytär, voisin kylmästi ilmoittaa, että nyt et tule koska en ole varautunut ja selittää miksi en. Äitipuolena tuollainen käytös ei tod. onnistu. Omille lapsille jos ruoka ei maistu sanon että saavat olla ilman. Tuollainen mulkkuilu ei valitettavasti tytärpuolelle käy, koska välit tulehtuisivat kyllä kertaheitolla ja sitä en todellakaan halua. 

Vierailija
36/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Niin, voisimme toki kysyä, mutta a) ei vain yksinkertaisesti koskaan osaa sanoa tuleeko vai eikö tule meille ja jos, niin milloin tulee. Ja sitten jos olen varautunut siihen ettei hän tule, niin tuleekin yhtäkkiä (ja ottaa vielä poikaystävänkin mukaan), jolloin meille muille ei riitä ne kasvisasiat, joita olen varannut (grillatessa vaikka kasvisnyyttejä ja halloumit, koska voihan sitä tosiaan välillä syödä jos tekee mieli, huoh...). 

Mitäs tässä tilanteessa teen? Sanon, että sori ettei voi tulla, koska ruoka ei riitä? Vai sanon että kaupan kautta kiitos? Yleensä niin teen, mutta korona-aikana en halua häntä sinnekään pyörimään. 

Voi hyvänen aika, kysyt että tuleeko hän, jos sanoo että ei tai ei tiedä niin ilmoitat että jos kuitenkin tulee OTTAA OMAT RUUAT MUKAAN, Koska sinä et nyt varaudu hänen tuloonsa. Jos tulee silti ilman ruokaa, olet oikein pahoillasi ja yllättynyt kun sinähän nimenomaan sanoit että jos tulee niin ruuat mukaan..

Vierailija
37/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä tehtiin kotona niin, kun sisko päätti alkaa vegaaniksi, että jos ei talon ruoka kelvannut niin teki omansa. Sai viikossa aina rahaa omiin ruokaostoksiin. Vähintään pari kertaa viikossa äiti teki jotain vegaanista ruokaa mitä kaikki söivät (jopa isäni, pieni ihme), mutta muutoin sisko teki itse. Ei työssäkäyvillä vanhemmillani ollut aikaa tehdä kaksia ruokia, eikä koko perhettä ole reilua pakottaa vegaaneiksi.

Vierailija
38/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Meillä syödään sitä, mitä ruoanlaittaja laittaa. Teen puolisolleni liha- ja kalaruokia (vaikka en itse niitä syö), mutta jos hän alkaisi sanella, että ei sitten saa olla pastaa tai ei saa olla perunaa tai pitää olla sitä tai tätä, niin sen jälkeen saisi ihan itse hoitaa omat ateriansa. Mielelläni teen hänelle hänen herkkujaan, koska rakastan häntä ja tykkään ruoanlaitosta, mutta mikään kotiapulainen tai kynnysmatto en ole.

Vierailija
39/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaat ilmeisesti käyttää nettiä? Minä kirjoitin googleen "vegaaninen juhlaruoka" ja osumia tuli vaikka kuinka helvetisti. 

Esim. pääsiäisellekin löytyi valmiita menuja https://chocochili.net/tagi/paasiainen/

On se kyllä ihmeellistä miten vaikeaa ihmisten elämä voi olla. Itse olen elänyt 18 vuotta sekasyöjän kanssa samassa taloudessa, eikä ongelmia ole ollut kertaakaan ruuan suhteen. Minä teen ruuan, ja hän lisää omaansa kalaa, kanaa tai lihaa, jos siltä tuntuu. 

Jos sinua noin närästää tytärpuolesi, niin ehkäpä asia kannattaa otta puheeksi vaikka miehesi kanssa, eikä mutista täällä av:lla.

Vierailija
40/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät ilmoittamaan etukäteen, jos on tulossa syömään. Muutoin et varaa mitään erityistä kaappiin tätä varten. Ehkä voit pitää pakkasessa jotain kasvispihvejä varalla mutta enempää ei tarvitse. Jos taas vierailusta on sovittu etukäteen, valmistat tottakai tälläkin omat hyvät ruuat.

Niin normaalit ihmiset toimivat, kun tulee vieraita. Ja kotoa pois muuttanut lapsi on vieras, vaikkakin samalla perheenjäsen.

Olen itse kasvissyöjä (en vegaani) ja näin meillä toimitaan. Vanhemmillani on varattuna ruokaa minulle, jos olen etukäteen ajoissa ilmoittanut, että tulemme kylään. Muutoin ruokalistalla on mitä kaapista löytyy. Pakastimessa on yleensä jotain kasviksia, valmispihvejä tai sosekeittoa ja syön sitten sitä muiden syödessä kanakastiketta ja riisiä. Joskus taas syön pelkkää salaattia. Anoppini taas taikoo minulle aina jostain ruokaa, vaikka mentäisiin yllättäen. En tiedä, miten hän pystyy siihen mutta heillä on kyllä jääkaapissa aina kaikkea mahdollista. Olen kyllä puolisolleni sanonut, että hänen pitäisi ilmoittaa ajoissa, jos olemme menossa kylään, koska anopille on tärkeää, että kaikille on ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi