Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

INHOAN vegeruokien suunnittelua ja huomioimista yhden ihmisen vuoksi

Aloittaja
27.03.2020 |

Suunnittelen tulevan kahden viikon ruokia ja voi jestas, että inhoan perheen "vegaanin" huomioimista (hipsut, koska hän syö kyllä lopulta kaikkea ei-vegaanistakin, kuten kaikki suklaat ja muut herkut kaapeista, mutta ei suostu käyttämään esim. tavallista kermaa).

Aivan ihana tytärpuoli muutoin, mutta tämä nirsoilu tulee korvista. Ei syö vehnää, lihaa tai maitotuotteita, eli käytännössä meidän on ostettava kahdet ruoat kaikille. Joo, voisimme toki tehdä vaikka jotain kasvis-vege-mössöä, mutta sitä taas ei suostu perheen miespoppoo syömään säännöllisesti. Lopputuloksena on nähdä jumalaton vaiva ja opetella uusia ruokia vain yhden perheenjäsenen vuoksi. Yleensä teen vain perunoita ja sen kaveriksi jotain, mistä on tarjolla vegeversio, mutta nyt esim. pääsiäisenä on tosi vaikeaa keksiä juhlavia ruokia, joissa ei ole maitoa, lihaa tai vehnää. Käytännössä vain riisi- ja perunaruoat käy.

Ketutustani todellakin lisää se, että sama tyyppi syö sitten kuitenkin kaapista "kaikkea, mitä tekee mieli" ja todella paljon. Eli käytännössä varaan hänelle omia ruokia ja ostan kaikkea muuta (paitsi lihaa) tuplana, koska tyttö käy kuitenkin syömässä ne.

Ja joo, voisin antaa hänelle rahan ja pyytää hakemaan itselleen kaupasta ruokaa, mutta tänä aikana en halua, että hän lähtee kauppaan kiertelemään yhtään ylimääräistä.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä tehtiin kotona niin, kun sisko päätti alkaa vegaaniksi, että jos ei talon ruoka kelvannut niin teki omansa. Sai viikossa aina rahaa omiin ruokaostoksiin. Vähintään pari kertaa viikossa äiti teki jotain vegaanista ruokaa mitä kaikki söivät (jopa isäni, pieni ihme), mutta muutoin sisko teki itse. Ei työssäkäyvillä vanhemmillani ollut aikaa tehdä kaksia ruokia, eikä koko perhettä ole reilua pakottaa vegaaneiksi.

Niin. Näin voikin tehdä oman lapsensa kohdalla (ja todellakin tekisin niin omilleni), mutta tytärpuolelle ei voi sanoa näin suoraan tai siitä tulee ongelma. Olen todella monta kertaa sanonut kautta rantain, että meillä ei nyt ruoat riitä, mutta on sitten että ei haittaa, hän voi syödä nämä salaatit ja mitä nyt onkin vegejuttuja, jotka sopivat hänen ruokavalioonsa. Usein hän käy myös kaupassa ennen kuin tulee meille, mutta nyt en halua, että hän menee kauppaan pyörimään vaan mieluummin varaan meille sen verran ruokaa, ettei tarvitse koronaa vielä kärsiä lisälaskuna. 

Ja suoraan sanottuna vituttaa nämä, joiden mielestä kyse on siitä, että olen mulkku äitipuoli. En kuulu niihin ihmisiin todellakaan, maksoin jopa tytön mukaamme lomamatkalle ihan omasta pussistani, koska haluan että hän on osa perhettä ja että esim. meidän yhteiset lapset ja hän saavat yhteisiä muistoja. Tämä ruoka-asia nyt lähinnä hiertää. 

Te, joilla ei ole koskaan ollut puolikkaita lapsia tai uusperheitä ettei voi kuvitella miten on hyvä huolehtia tietyistä kohteliaisuussäännöistä perheen sisällä sen jälkeen. Voisinhan olla välittämättä esim. miehelleni tärkeistä ihmisistä ja ilmoittaa, että meille ei nyt ole sitten pääsiäisenä todellakaan tulemista, jos et nyt heti tiedä mitä haluat syödä. Mutta koska en halua olla mulkku ja tykkään tytöstä noin muuten tosi paljon, niin en voi toimia näin. 

Ja kyllä – mieskin on sanonut asiasta monta kertaa ja usein tyttö ottaakin omia ruokia mukaan. Nyt se ei ole mahdollista, koska poikkeusaika ja en halua koronaa kiitos. 

Netti on täynnä palveluja, joista voit ilata MITÄ TAHANSA ruokaa toimitetuna kotiovellesi, eli jos ette asu hevonperseessä keskellä ei mitään, niin kyllä sinne Woltit ja Foodorat varmaan perille löytää?

Hevonperseessä –> missä tahansa muualla paitsi isossa kaupungissa. Joo, asutaan sitten kaiketi hevonperseessä. Tänne kuljettaa Kotipizza ja se siitä :D. 

Ilmeisesti täällä ei nyt oikein ymmärretä tätä mun ongelmaani ollenkaan. Ehkä parempi, että poistun takavasemmalle ja sanon kiitos ja hei. 

Te, joiden mielestä on ihan se ja sama tunkea lopussa vasta lihat tai mitkä vaan joukkoon, koska kasvisruoan tekeminen on niin helppoa. Kyllä, KASVISRUOAN tekeminen on helppoa, mutta mites kun ei saa olla vehnää, ei saa olla maitotuotteita (eli ei voita, kermaa, maitoa jne). ja pähkinäallergia on myös huomiotava? Papujakaan hän ei halua syödä, koska maistuvat kuulemma niin paljon pähkinöiltä ja sen hyvin kyllä ymmärrän. 

Ja kyllä mua lähtökohtaisesti vituttaa se ilmiö, että syödään vegaanisti ja emäntä näkee vaivaa vegaaniruoan tekemiseen, mutta sitten kuitenkin ne ei-vegaaniset jutut kyllä käy (tai vehnälliset tai maidolliset), jos niitä sattuu tekemään mieli. 

Enkä edelleenkään toivo hänen käyvän kaupassa ennen meille tuloa juurikin siksi, että en halua koronaa kaiken tämän lisäksi. 

Älä anna hänelle ei-vegaanista tai vehnäistä ruokaa. Voit koittaa hetken kohdella häntä kuin hänellä olisi allergia. Näytät hänelle mitä ruokaa hän saa syödä ja mitä herkkuja hän saa syödä. Jos hän yrittää ottaa jotain muuta, huomautat heti. ''Et voi syödä sitä. Se ei ole vegaani.'' Ole hyvin huolellinen. Vaihtoehtoina ovat -etenkin jos ostamasi herkut eivät ole kauhean maittavia - että hän luopuu vegaanisuudesta. Muita vaihtoehtoja on 

a) Hänestä tulee kunnon vegaani, joka alkaa omatoimisesti huomioimaan omat ruokansa.

b) Hän jatkaa samalla tavalla kuin ennen ja sinä lopetat vegaaniruuan erikseen tekemisen. Sanot, vaikka ettet tiedä mitä ruokaa tehdä kun hänellä on niin outo ruokaympyrä. Teet normaali ruokaa, jos ei käy, sanot ''Katso kaapista jotain ruokaa mitä voit syödä ja syö sitä.''

Vierailija
62/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle:

Kerro, minkälainen menu sinulla on pääsiäiseksi mielessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö olemaan vielä hiukan nöyrempi?

No en halua ilkeillä mutta nuoret kykenevät myös itse ihan kummasti tekemään jotain ruokansa eteen. Jos hän kerran asettaa teille vaatimuksia ruoan suhteen niin laita hänet myös kokkaamaan tai muuhun puuhaan. . Et kai sinä ole mikään ilmainen kokki joka loihtii mitä tytärpuoli vain keksii?

Yleensä on niin että jos omillaan asuva tulee teille käymään, hän joko ilmoittaa saapumisestaan etukäteen tai tuo sitten omat eväät mukanaan enempää meteliä pitämättä. Uskaltaisiko häneltä vaatia tällaista vai tuleeko paha mieli? Ja hurjasti vegeruokaa päätyy jätteeseen, veikkaan?

Vierailija
64/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä tehtiin kotona niin, kun sisko päätti alkaa vegaaniksi, että jos ei talon ruoka kelvannut niin teki omansa. Sai viikossa aina rahaa omiin ruokaostoksiin. Vähintään pari kertaa viikossa äiti teki jotain vegaanista ruokaa mitä kaikki söivät (jopa isäni, pieni ihme), mutta muutoin sisko teki itse. Ei työssäkäyvillä vanhemmillani ollut aikaa tehdä kaksia ruokia, eikä koko perhettä ole reilua pakottaa vegaaneiksi.

Niin. Näin voikin tehdä oman lapsensa kohdalla (ja todellakin tekisin niin omilleni), mutta tytärpuolelle ei voi sanoa näin suoraan tai siitä tulee ongelma. Olen todella monta kertaa sanonut kautta rantain, että meillä ei nyt ruoat riitä, mutta on sitten että ei haittaa, hän voi syödä nämä salaatit ja mitä nyt onkin vegejuttuja, jotka sopivat hänen ruokavalioonsa. Usein hän käy myös kaupassa ennen kuin tulee meille, mutta nyt en halua, että hän menee kauppaan pyörimään vaan mieluummin varaan meille sen verran ruokaa, ettei tarvitse koronaa vielä kärsiä lisälaskuna. 

Ja suoraan sanottuna vituttaa nämä, joiden mielestä kyse on siitä, että olen mulkku äitipuoli. En kuulu niihin ihmisiin todellakaan, maksoin jopa tytön mukaamme lomamatkalle ihan omasta pussistani, koska haluan että hän on osa perhettä ja että esim. meidän yhteiset lapset ja hän saavat yhteisiä muistoja. Tämä ruoka-asia nyt lähinnä hiertää. 

Te, joilla ei ole koskaan ollut puolikkaita lapsia tai uusperheitä ettei voi kuvitella miten on hyvä huolehtia tietyistä kohteliaisuussäännöistä perheen sisällä sen jälkeen. Voisinhan olla välittämättä esim. miehelleni tärkeistä ihmisistä ja ilmoittaa, että meille ei nyt ole sitten pääsiäisenä todellakaan tulemista, jos et nyt heti tiedä mitä haluat syödä. Mutta koska en halua olla mulkku ja tykkään tytöstä noin muuten tosi paljon, niin en voi toimia näin. 

Ja kyllä – mieskin on sanonut asiasta monta kertaa ja usein tyttö ottaakin omia ruokia mukaan. Nyt se ei ole mahdollista, koska poikkeusaika ja en halua koronaa kiitos. 

Netti on täynnä palveluja, joista voit ilata MITÄ TAHANSA ruokaa toimitetuna kotiovellesi, eli jos ette asu hevonperseessä keskellä ei mitään, niin kyllä sinne Woltit ja Foodorat varmaan perille löytää?

Hevonperseessä –> missä tahansa muualla paitsi isossa kaupungissa. Joo, asutaan sitten kaiketi hevonperseessä. Tänne kuljettaa Kotipizza ja se siitä :D. 

Ilmeisesti täällä ei nyt oikein ymmärretä tätä mun ongelmaani ollenkaan. Ehkä parempi, että poistun takavasemmalle ja sanon kiitos ja hei. 

Te, joiden mielestä on ihan se ja sama tunkea lopussa vasta lihat tai mitkä vaan joukkoon, koska kasvisruoan tekeminen on niin helppoa. Kyllä, KASVISRUOAN tekeminen on helppoa, mutta mites kun ei saa olla vehnää, ei saa olla maitotuotteita (eli ei voita, kermaa, maitoa jne). ja pähkinäallergia on myös huomiotava? Papujakaan hän ei halua syödä, koska maistuvat kuulemma niin paljon pähkinöiltä ja sen hyvin kyllä ymmärrän. 

Ja kyllä mua lähtökohtaisesti vituttaa se ilmiö, että syödään vegaanisti ja emäntä näkee vaivaa vegaaniruoan tekemiseen, mutta sitten kuitenkin ne ei-vegaaniset jutut kyllä käy (tai vehnälliset tai maidolliset), jos niitä sattuu tekemään mieli. 

Enkä edelleenkään toivo hänen käyvän kaupassa ennen meille tuloa juurikin siksi, että en halua koronaa kaiken tämän lisäksi. 

Älä anna hänelle ei-vegaanista tai vehnäistä ruokaa. Voit koittaa hetken kohdella häntä kuin hänellä olisi allergia. Näytät hänelle mitä ruokaa hän saa syödä ja mitä herkkuja hän saa syödä. Jos hän yrittää ottaa jotain muuta, huomautat heti. ''Et voi syödä sitä. Se ei ole vegaani.'' Ole hyvin huolellinen. Vaihtoehtoina ovat -etenkin jos ostamasi herkut eivät ole kauhean maittavia - että hän luopuu vegaanisuudesta. Muita vaihtoehtoja on 

a) Hänestä tulee kunnon vegaani, joka alkaa omatoimisesti huomioimaan omat ruokansa.

b) Hän jatkaa samalla tavalla kuin ennen ja sinä lopetat vegaaniruuan erikseen tekemisen. Sanot, vaikka ettet tiedä mitä ruokaa tehdä kun hänellä on niin outo ruokaympyrä. Teet normaali ruokaa, jos ei käy, sanot ''Katso kaapista jotain ruokaa mitä voit syödä ja syö sitä.''

Kiitos. Taidan tehdä muuten just näin. 

Vierailija
65/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viimeinen neuvo on oikein hyvä.  Jos tytär ilmoittaa olevansa vegaani, niin sitten hänen on oltava sitä.   Juuri noin, on heti huomautettava, että ei tuo käy sinulle.  Jos hän kuitenkin ottaa sitä ei-vegaanista, koska tekee mieli, niin silloin sanot, että et sitten olekaan vegaani, joten en laita mitään vegaaniruokiakaan enää.  Oikeat vegaanit on hyvin tarkkoja, eikä todellakaan edes mielihaluissaan syö mitään ei-vegaanista.

Kasvisruokaa on ihan helppo tehdä, jos kasvissyöjä syö myös munia ja maitoa (lakto-ovo-vegetaristi).  Mutta vegaaniset vaihtoehdot on hankalampia.  Onneksi meidän vegaanimme on järkevä, hän ei vaadikaan itselleen mitään, tuo yleensä omat ruokansa ja ilahtuu, jos hänelle on kuitenkin laitettu vaikka voileipiä hänelle sopivilla lisukkeilla.  En ole enää nuori ja innokas ruuanlaittaja, olen sitä saanut olla koko ikäni ja nyt haluan päästä jo vähemmällä, vain jouluisin ja kenties merkkipäivinä laitan kunnon kattaukset.  Yksi perheen ulkojäsen on niin allerginen kaikelle, että suurin piirtein kahvia voin hänelle tarjota.  Hänkin kyllä tuo omat syömisensä ja omat astiansa mukanaan, mikä on minusta tasan oikein.  

Kaikenlaisia muunlaisia nirsoilijoita olen kyllä matkani varrella tavannut.  Yhdellä mieheni ystävän tyttöystävällä oli omatekoinen ruokavalio, joka ei perustunut mihinkään allergiaan, vaan oli eräänlainen "hänelle erityissopiva."  Hän söi vain äyriäisiä ja muita "meren antimia"  ja "puhtaasti poimittuja" marjoja ja jotakin erityisellä tavalla laitettua kotitekoista viiliä ja jotain sellaista, mikä tarkoitti, että meillä käydessään hän ei ainakaan syönyt mitään.  Eikä kai missään muuallakaan.  Salmiakkia ja minttukarkkeja hän kuitenkin näkyi napsivan taskustaan mielin määrin ja purkka oli suussa aina.   Missähän päin maailmaa sekin ihminen nykyään menee, ja ennenkaikkea, mitähän hän nykyään syö?

Vierailija
66/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää! Minulla on ratkaisu.

Tytär selkeästi on etiikkansa vuoksi vegaani tai "vegaani". Sehän on nuorten hommaa semmoinen "maailmaan herääminen", ja kaikenlaista keksitään ja kannatetaan. Nyt sitten hänen on aika itse olla se vegaani, eli ottaa vastuu omasta eettisyydestään. Minäkin olisin mielelläni ilman autoa, jos se kuuluisa "joku muu" polkisi riksalla minut ilmaiseksi minne milloinkin mieleni tekisi ;) Eli tyttärelle vastuu omasta ateriasuunnittelusta, ja sitten ruokalistan mukaisen kauppalistan kanssa kauppaan itse ostamaan ne mitä itse syö. Siinä oppii kakenlaista muutakin samalla. Ja tottakai budjetti pitää olla etukäteen valmiina. 

Siihen en osaa auttaa mitä tekisin tuommoisen miehen kanssa. En varmaan mitään, en edes olisi hänen kanssaan :D

Vierailija
67/67 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tyttöhän ei edes asu luonanne. Hommahan menee niin, että jos ruoka-aikaan tulee kylään niin sitä ruokaa tarjotaan oli se mitä hyvänsä, ja tyttö itse päättää syökö vai ei. Eihän nyt sellaiselle omia ruokia laiteta, joka ei kotona asu ja joka ei ole ilmoittanut tulevansa!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi