Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En voi uskoa että ystäväni on heikkolahjainen. Sattuuko virhediagnooseja paljonkin?

Vierailija
26.03.2020 |

Muutama vuosi sitten tutustuin tähän ihmiseen, ja hän on todella loistava tyyppi: hauska ja huumorintajuinen, oivaltava, sydämellinen, herkkä, ystävällinen ja kohtelias, syvällinen, tarkkaavainen, huomaavainen, luotettava, sosiaalisesti taitava niin halutessaan... Nyt ystävyyden syvennyttyä hän kertoi minulle, että hänet on todettu "heikkolahjaiseksi".

Ystävä vaikutti vähän häpeävän kertomaansa, niin en sitten viitsinyt kauheasti kysellä mitään tarkentavaa. Mutta eikö tuo ole sama asia kuin vähä-älyinen?

Olen aina arvostanut älykkyyttä ja kuvitellut, että ihminen ei voisi mielestäni olla aidosti miellyttävä, jos ei ole älykäs. Voiko nuo kaikki muut positiiviset piirteet kompensoida niin paljon, että keskimääräistä alempi ÄO "ei haittaa"? Vai onko ystäväni kohdalla sattunut virhediagnoosi?

Itse en ole huomannut muuta, kuin että matematiikkaa ja vieraita kieliä ystäväni ei vaikuta kauheasti osaavan. Kaiken muun mikä tuohon voisi liittyä olen ajatellut olevan vain luonteen ominaisuuksia: ystäväni on ehkä hieman saamaton taivaanrannanmaalari ja keskittymiskyky on heikko. Hänellä ei myöskään ole yleistä kiinnostusta asioita kohtaan, vaan hän on kiinnostuksen kohteiltaan aika valikoiva. Hän on myös hieman hedonisti vähän negatiivisella ja äkkipikaisella tavalla. Lisäksi hän on hyvin kiltti ja lempeä, ja häntä yritetään usein hyväksikäyttää. Mielestäni hän kilttinä ihmisenä ei oikein ymmärrä, että toiset voivat olla täysin häikäilemättömiä. Lisäksi hän on huonomuistinen ja todella epämusikaalinen.

Kouluttuneisuutta ystäväni ei ole juuri hankkinut, sillä peruskoulun loppupuoli hänellä ei sujunut suurten elämässä sattuneiden vastoinkäymisten ja koulukiusaamisen vuoksi, ja myöhemminkään hänellä ei ole ollut kunnianhimoa tällaisten asioiden suhteen. Ammatiltaan hän on siivoaja.

Harmittaa kirjoittaa tällä tavalla ihanasta ihmisestä, mutta todella yllätyin. Minulla ei myöskään ole mitään kehitysvammaisia tai heikkolahjaisia vastaan, vaan lähinnä tässä nyt pohdin omia ennakkoluulojani. En itsekkään ole mikään älypää, mutta sellaista järkevyyttä ja pohdiskelevuutta ja kiinnostusta asioihin olen aina pitänyt arvossa monien muiden ominaisuuksien lisäksi.

Miten heikkolahjaisuus todetaan? Tunnetteko sellaisia ihmisiä? Millaisia he ovat? Voiko heikkolahjaisuus olla virhediagnoosi?

Eikö ole mahdollista, että henkilö on keskivertoisen ÄO:n omaava, mutta raju koulukiusaaminen ja muut peruskouluaikana opiskelua haittaavat tekijät vaikeuttivat opiskelua ja latistivat opiskelumotivaatiota niin, että henkilö ei sen vuoksi ole omaksunut joidenkin asioiden alkeita, jolloin ei myöskään voi ymmärtää monimutkaisempia asioita? Esim matematiikassa et voi osata hiemankaan vaikeampia asioita, jos alkeet eivät ole hallussa, ja silloin laskutoimitukset eivät suju.

Todetaanko heikkolahjaisuutta vielä nykyään, sillä kyllähän tuollainen voi vain vaikeuttaa henkilön elämää, ja esim latistaa ennestään opiskelumotivaatiota sen lisäksi, että se varmaan aiheuttaa häpeää? Mitä hyötyä sen toteamisesta on, kun kyseessä ei kuitenkaan ole kehitysvammainen, joilla vaikeudet ovat huomattavia?

Pahoittelut jos teksti on pitkä ja sekava, ja jäsennys puuttuu. Toivottavasti saatte tästä ajatusvirrasta selkoa.

*Yksityiskohtia muutettu, jotta kukaan ei voi tunnistaa

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kuulosta miltään heikkolahjaiselta. Eivät sellaiset ole huumorintajuisia, vaan huumori rajoittuu johonkin pieru-kakka-huumoriin. Eivät myöskään oivaltavia tai osaa ajatella laajasti erilaisia asioita.

Vierailija
22/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläsi voi olla epätasainen taitoprofiili. Ehkä hän voisi hakeutua uusiin tutkimuksiin jotta löytäisi ne vahvat osa-alueet käyttöönsä. Puhut kauniistikin hänestä, vaikka monet asiat elämässään ehkä ihmetyttävät. Onnellista hänelle kaltaisesi ystävä! Tällaisia asioita voi olla vaikea ottaa puheeksi. "Ai joo, tiedätkö muuten, että olen hieman heikkolahjainen". Monet asiat ovat monimutkaisempia kuin luulisi, varsinkin jos olet hieman yksinkertainen. Ystäväsi pitää selvästi huumorista ja tuleekin mieleen, että ehkä olet osannut löytää hänen kanssaan sopivan tason jolla toimia niin, että yhteiset hetket ovat kummankin elämässä tärkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset diagnoosit kuten ADHD, Asperger, laaja-alaiset oppimisvaikeudet (eli heikkolahjaisuus) jne. eivät ole mitään koko persoonan kuvauksia. Kaikki saman diagnoosin saaneet eivät ole keskenään samanlaisia. Heillä on erilaisia luonteita, vahvuuksia ja heikkouksia.

Minulla on oppilaina ollut näitä heikkolahjaisia. He ovat kaikki olleet omanlaisiaan, vaikka toki kaikilla on ollut ongelmia oppimisessa. Toiset ovat puheliaita, toiset hiljaisia. Toisilla on ollut huumorintajua, toisilla ei. Joillakuilla on ollut vahvuuksiakin, esimerkiksi sosiaalisessa kanssakäymisessä tai kädentaidoissa. Jotkut pystyvät kompensoimaan esimerkiksi kielellisillä vahvuuksilla sitä, että matemaattista ja abstraktia ajattelua ei juuri ole. Osalla on niin hyvä motivaatio ja työskentelytaidot, että he eivät vielä peruskoulussa erotu niin pahasti. Osa toki on aivan kuutamolla. Mutta kukin on kuitenkin oma persoonansa.

Vierailija
24/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on todettu laaja-alaiset oppimisvaikeudet, mutta ei varsinaisesti diagnosoitu adhd/lukihäiriö tms. vaikka epäilyjä on ollut. ongelmia oli jo peruskoulussa, esim. matikassa ollut tukiopetuksessa. lukio pidennetyllä ajalla, en meinannut päästä kokeista läpi myöhemmin jne. saan pidennetyn ajan kokeissa, mutta tuntuu ettei sekään usein auta. olen ollut vaan tuetuissa töissä ja osa-aikaisissa työsuhteissa lyhyitä aikoja. töissä en pysty toimimaan tarpeeksi nopeasti, tarvitaan jatkuvasti apua pienimmissäkin asioissa jne. lukiossa todettiin testeillä jonkinasteisia oppimisvaikeuksia, myöhemmin tehtiin laajemmat testit. selvää viivästymistä esim. luetun ja kuulemisen ymmärtämisessä, visuaalisessa hahmottamisessa. testeissä tehdään monta eri kohtaa, alussa esim. piirtämistä, hahmottamista, luetun ja kuulemisen ymmärtämistä. oikeastaan kaikki osa-alueet testataan. testi on kallis ja tutkimukset vaikeita, varsinkin jos lisäksi tarvitaan esim. neurologin lausuntoja tms. kuitenkin testi kannattaa tehdä jos vähänkään epäilyjä on. itsellä diagnoosi helpotti kummasti.

Vierailija
25/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös "heikkolahjaisten" äo ole joku 70-85. Keskimääräinen on 90-110. Ei kai siinä paljoa ole eroa onko heikkolahjaisten yläpäässä vai keskimääräisten alapäässä. Muut ominaisuudet ratkaisevat onko hyvä tyyppi.

Vierailija
26/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi ystävä, jota pidin alussa fiksuna. Vuosien mittaan selkeni, ettei hänellä ole oikein mitään erityislahjakkuutta mihinkään. Ainoa missä hän on hyvä on meikkaaminen. Osaa nätisti meikata, mutta tekee senkin 20v. takaisella tyylillä, jolloin hän oli 2-kymppinen. Hänen elämäntehtävä on löytää rikas mies elättäjäksi. Olikin hetken naimisissa miehen kanssa, jolla oli rahaa, mutta bisneksen kaatumisen jälkeen jätti hänet. On toki kaunis nainen (ollut joskus). Häntä pidetään laiskana, tai no kun ei osaa niin odottaa, että muut tekee paremmin. Hän ei tajua tekniikasta mitään, ei osaa tehdä käsillään mitään, ei osaa kokata eikä harrasta liikuntaa. 

Hän pitää itseään prinsessana, mutta minä pidän häntä yksinkertaisena. Hauska ja alkoon menevä noin muuten, joten hänet kutsutaankin yleensä silloin paikalle, kun on juhlaa. Muutoin hänen seuraa vältetään, koska on todella huollettava persoona. Olen hänet useaan otteeseen huolehtinut taksiin, kun baarihumala on mennyt yli tai siivonnut hänen jälkiään, kun hän on törttöillyt. Hän ei koskaan kutsu ystäviään kylään, koska muutoin joutuisi tekemään jotain heidän puolestaan ja prinsessana se ei hänelle sovi. Jos hänellä on synttärit, niin kutsuu aina ystävänsä ravintolaan ja odottaa, että hänen laskunsa maksetaan ja saa lahjoja. Sen sijaan hän ei juuri koskaan itse osta toisille lahjoja ja minäkin olen lakannut antamasta niitä hänelle. Hän ei hallitse raha-asioitaa. ja on aina pa.

Eli sen lisäksi, että hän on vähälahjainen niin hän myös on lokki. Ihan vain siksi, ettei osaa itse tehdä mitään.

Vierailija
27/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi ystävä, jota pidin alussa fiksuna. Vuosien mittaan selkeni, ettei hänellä ole oikein mitään erityislahjakkuutta mihinkään. Ainoa missä hän on hyvä on meikkaaminen. Osaa nätisti meikata, mutta tekee senkin 20v. takaisella tyylillä, jolloin hän oli 2-kymppinen. Hänen elämäntehtävä on löytää rikas mies elättäjäksi. Olikin hetken naimisissa miehen kanssa, jolla oli rahaa, mutta bisneksen kaatumisen jälkeen jätti hänet. On toki kaunis nainen (ollut joskus). Häntä pidetään laiskana, tai no kun ei osaa niin odottaa, että muut tekee paremmin. Hän ei tajua tekniikasta mitään, ei osaa tehdä käsillään mitään, ei osaa kokata eikä harrasta liikuntaa. 

Hän pitää itseään prinsessana, mutta minä pidän häntä yksinkertaisena. Hauska ja alkoon menevä noin muuten, joten hänet kutsutaankin yleensä silloin paikalle, kun on juhlaa. Muutoin hänen seuraa vältetään, koska on todella huollettava persoona. Olen hänet useaan otteeseen huolehtinut taksiin, kun baarihumala on mennyt yli tai siivonnut hänen jälkiään, kun hän on törttöillyt. Hän ei koskaan kutsu ystäviään kylään, koska muutoin joutuisi tekemään jotain heidän puolestaan ja prinsessana se ei hänelle sovi. Jos hänellä on synttärit, niin kutsuu aina ystävänsä ravintolaan ja odottaa, että hänen laskunsa maksetaan ja saa lahjoja. Sen sijaan hän ei juuri koskaan itse osta toisille lahjoja ja minäkin olen lakannut antamasta niitä hänelle. Hän ei hallitse raha-asioitaa. ja on aina pa.

Eli sen lisäksi, että hän on vähälahjainen niin hän myös on lokki. Ihan vain siksi, ettei osaa itse tehdä mitään.

Itse olen ollut samasta syystä (vaikka en ole prinsessa) työtön koko elämäni.

Aina kaikki työkokeilut menee kuten Aku Ankalla.

Eli en ole tarpeeksi nopea. Siivoan wc-tilaa puolituntia, vaikka siitä pitäisi selvitä nopeammin kuin vartissa.

Selitettiin että ei tässä mene kuin viitisen minuuttia...

Samoja esimerkkejä voisin kertoa vaikka miltä alalta. Kaikkea on kokeiltu ja aina joudun tukien varaan.

Ikinä en ole päässyt mihinkään testeihin. Koulussa opo kertoi että olisi lukihäiriötesti, mutta se nyt jäi tekemättä. Kun isä auttoi minua kotitehtävissä niin hän lopulta suivaantui ja heitti minua tohvelilla. Totesi että olen tyhmä kuin saapas. Mummoon tullut.

Keskittymiskykykin on olematon erilaisille tehtäville ja työvaiheille.

Kaikki aloittamani ammattikoulut on jääneet kesken. Viimeistään työharjoittelussa tulee ongelmia, kun en suoriudu tarpeeksi nopeasti vaatimuksista.

En ole kustannustehokas ihminen.

En myöskään ollut ajantasalla, kun en tajunnut jäädä omatoimisesti ylitöihin vaan jätin työpaikan omilleen, kun työaika päättyi.

Tämä on ollut minulle kaikista haastavinta. Että on odotettu jopa yli 10h työpäiviä, mutta niistä ei ole suoraan mainittu ja olen vain lähtenyt kun päivä on tullut täyteen.

Eli en osaa lukea työantajien vihjeitä tarpeeksi älykkäästi.

Jotenkin en vain sovellu työelämään. Kokeilin lukiota, mutta mielestäni se ei ollut minun juttuni.

Liikaa valmiiksi ladattua tietoa ja käskettiin (jopa rohkaistiin) kyseenalaistamaan asioita, mutta ei sitten oikeasti kuitenkaan.

Etenkään opetusmetodeja.

Itse tykkään samalla tehdä kärrynpyöriä ja hyppiä luokassa kuin istua paikallaan. Kun tein läksyjäkin niin isä raivostui siihen hyppelehtimiseen.

On todella raskasta olla heikkolahjainen maailmassa jossa työttömyyttä halveksutaan ja toisaalta minulle ei ole ojankaivajan hommiakaan. Jos olisi niin en olisi tarpeeksi ripeä, enkä tajuaisi jäädä ylitöihin, jos niin vihjattaisi.

Vierailija
28/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli en ole tarpeeksi nopea. Siivoan wc-tilaa puolituntia, vaikka siitä pitäisi selvitä nopeammin kuin vartissa.

Samoja esimerkkejä voisin kertoa vaikka miltä alalta. Kaikkea on kokeiltu ja aina joudun tukien varaan.

Ikinä en ole päässyt mihinkään testeihin. Koulussa opo kertoi että olisi lukihäiriötesti, mutta se nyt jäi tekemättä. Kun isä auttoi minua kotitehtävissä niin hän lopulta suivaantui ja heitti minua tohvelilla. Totesi että olen tyhmä kuin saapas. Mummoon tullut.

Kaikki aloittamani ammattikoulut on jääneet kesken. Viimeistään työharjoittelussa tulee ongelmia, kun en suoriudu tarpeeksi nopeasti vaatimuksista.

En myöskään ollut ajantasalla, kun en tajunnut jäädä omatoimisesti ylitöihin vaan jätin työpaikan omilleen, kun työaika päättyi.

Tämä on ollut minulle kaikista haastavinta. Että on odotettu jopa yli 10h työpäiviä, mutta niistä ei ole suoraan mainittu ja olen vain lähtenyt kun päivä on tullut täyteen.

Jotenkin en vain sovellu työelämään. Kokeilin lukiota, mutta mielestäni se ei ollut minun juttuni.

Liikaa valmiiksi ladattua tietoa ja käskettiin (jopa rohkaistiin) kyseenalaistamaan asioita, mutta ei sitten oikeasti kuitenkaan.

Etenkään opetusmetodeja.

Itse tykkään samalla tehdä kärrynpyöriä ja hyppiä luokassa kuin istua paikallaan. Kun tein läksyjäkin niin isä raivostui siihen hyppelehtimiseen.

On todella raskasta olla heikkolahjainen maailmassa jossa työttömyyttä halveksutaan ja toisaalta minulle ei ole ojankaivajan hommiakaan. Jos olisi niin en olisi tarpeeksi ripeä, enkä tajuaisi jäädä ylitöihin, jos niin vihjattaisi.

Perusta yritys ja myy vaikka siivouspalveluita sen kautta. Teet urakkatarjouksen, että millä rahalla siivoat jonkun laitoksen. Jää sitten sinun harteillesi kuinka paljon siihen aikaa laitat. On varmaan 30min vessanpesu perusteellisempi kuin 5 min vessanpesu. Saisit jotakin tekemistä. Toiminimellä voi tienata 10 000€ asti ennen kuin tulee alv velvolliseksi.

Vierailija
29/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ystäväsi voi olla heikkolahjainen. Sillähän tarkoitetaan laaja-alaisia oppimisvaikeuksia eli uusien asioiden ja monimutkaisten asioiden ymmärtäminen voi olla vaikeaa heikon älyllisen kapasiteetin vuoksi. 

Ekstrovertti, mukautuva ja helppo temperamentti ja hyvä kotikasvatus, missä opetetaan arjen asioita ja annetaan hyvä malli elämälle voi peittää näkyvistä lähes kokonaan sen, että henkilö ei ole aivan samalla viivalla älyllisesti kuin muut. Sekin on omanlaisensa ongelma, koska henkilö pitää silloin itseään laiskana, saamattomana jne.

Diagnoosi kannattaa siis ottaa vakavasti, koska se vaikuttaa arjessa selviämistä aika paljon. On vaikea ymmärtää asioita, jotka muut ymmärtävät heti yms. Hyvästä ja kannustavasta perheestä tulevan lievästi kehitysvammaisen haaste on se, että muut odottavat häneltä liikaa, koska pitävät diagnoosia vääränä. Toisaalta, kuten sanottu, pisteraja täytyy aina johonkin asettaa, joten huonot elämän eväät saanut, niukasti normaaliälyn puolella oleva henkilö voi vaikuttaa paljon heikkolahjaisemmalta kuin diagnoosin saanut. Muuthan arvioivat älyä sen perusteella, miten arjen asiat ja kommunikaatio sujuvat. Niissähän hyvin tuetulla lievästi kehitysvammaisella ei ole ongelmia.

Vierailija
30/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aina ollut väärin että näitä heikkolahjaisia laitetaan matalapalkka-alan töihin hyväksikäytettäviksi.

Matalalla palkalla kun ovat niin tyhmiä logiikalla.

Oikea paikka olisi sairaseläke jos haluavat. Moni on kuitenkin tukien varassa, kun ei heitä töissäkään mielellään kestetä. Ovat rasitteena työkavereille ja pomolle.

Tätä ei myönnetä.

Pahimmillaan näitä sitten käytetään ihan hyväksi jossain orjatöissä ilman kelvollisia työsopimuksia.

Opettajat ja opot voisivat  jo ajoissa pututua peliin ja viheltää pelin poikki näiden osalta.

Eihän se niin voi mennä että heikkolahjainen käy amista lähes 8 vuotta ja saman ajan käy lääketieteen opiskelija. Sitten tämä heikkolahjainen saa reilusti matalempaa palkkaa, vaikka on ylittänyt itsensä ja käynyt amiksen ja se vei todella monta työvuotta.

Siinä mielessä lääkäri voisi antaa tälle eläkkeen ja vapauttaa kiusasta.

On paljon esimerkkejä joissa näitä heikkolahjaisia kiusataan työpaikoilla ja heille suorastaan tiuskitaan.

Ei se ole oikein sellainen.

Eli sellainen kolmentonnin eläke näille ihmisille puhtaana käteen kuussa.

Vierailija
31/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo heikkolahjainen, mut ku opiskelin lähihoitajaksi kehitysvammasten koululla, niin yks sen työpaikan työntekijöistä kysy multa että oonko mä tästä koulusta. 🤣🤣🤣 Harmittaa ku en tajunnu kysyä että oletko itse käynyt tämän koulun. Emt, veikkaan kateutta mua kohtaan syyks. 😊 Heikkolahjainen en oo, ihan on sanottu että oon fiksu yms ja opettajat yleisesti positiivisesti suhtautuu jne.

Vierailija
32/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis se työntekijä ties, että mä oon harjottelussa siellä 🤣🤣🤣

Vierailija
33/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ihminen voi olla mukava ja viehättävä, vaikka olisi heikkolahjainen. Keskittymisvaikeudet, hankaluudet ymmärtää matikkaa ja oppia kieliä ja riski joutua hyväksikäytetyksi kuulostavat ihan tyypillisiltä pulmilta heikkolahjaiselle. Ilmeisesti ystäväsi vahvuudet ovat sosiaalisella puolella.

Keskittymisvaikeudet: adhd.

Riski joutua hyväksikäytetyksi: asperger.

Se ettei osaa kovin hyvin matematiikkaa eikä kieliä: Ei ole keskittymisvaikeuksien, lukihäiriön tms. vuoksi pystynyt opiskelemaan vaikka älliä olisi riittänyt.

Vierailija
34/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis se työntekijä ties, että mä oon harjottelussa siellä 🤣🤣🤣

Inhoan tuollaisia tarkoituksellisia työpaikkakiusaajia.

Vierailija
35/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkään opetusmetodeja.

Ota yhteyttä terveyskeskukseen ja vaadi päästä tutkimuksiin! Tarvitset diagnoosin, jotta voit saada apua. Varaa ensin vaikka aika omalääkärille, kerro kuormittavasta tilanteesta ja epäilyksistäsi ja pyydä lähete erikoislääkärin tutkimuksiin.

Vierailija
36/46 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi AP:lle: Monet huippuälykkäät ovat itse asiassa todellisia kus*päitä.

Vierailija
37/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihminen voi itse päätellä olevansa heikkolahjainen?

Jos on käynyt mukautetun peruskoulun erityisopetuksessa, mutta ei ole diagnoosia laaja-alaisista oppimisvaikeuksista?

Vierailija
38/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaaavaisuutta on monenlaista: adhd taustaiista jolloin ihminen ei saaa koskaan mitään valmiiksi ajoissa koska eii kykene ymmärtämäään esim systemaatisen työskentelytapojen päälle ja oivaltamaan niiitä, sitteeen on esim vielä pahemmanlaatuista että ajtukset vaiin karkailevaaat sieltä aivoalueeelta jossa sen puristuksen pitäisi säilyä jottta siihen alkaaa luomaan assosiaaatioita, tiedonyhdistelmiäää, muistia, käsityskykyä, luovimista ja logiiikkaaa.

Työkaverillani on adhd ja hän saa todella paljon valmiiksi.

Varmasti enemmän kuin tällä palstalla valittajat ja muita diagnosoivat.

Olette uskomattomia.

ADHD:n omaava saa extra paljon aikaiseksi, mutta vain mikäli tekee asioita, joihin hänellä on todella motivaatiota. Muuten on aikamoista jumitusta kyllä monella.

Vierailija
40/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin kirjoittaisit lapsuuden ystävästäni. Ollaan toki vieläkin tekemisissä, mutta vähemmälle jäänyt. Ystävälläni on tapana pyytää jatkuvasti apua. Jos hänen täysyy pitä presentaatio ja tarvitsee videotykin, niin odottaa aina, että juku muu ratkaisee ongelman. Hänen työnantajansa antoi hänelle extratehtävän, kun lähti lomille ja häneltä kului siihen suhteettoman paljon aikaa. Luulin, että se olisi ollut jotenkin isokin juttu, mutta itsellä olisi mennyt pari tuntia sen tekemiseen. Hänellä meni 2 työpäivää ja sen aikana kyseli minulta neuvoja koko ajan. Hän esitteli lopputulosta ylpeänä minulle ja itse katsoin, että eikö tosiaan muuta saanut aikaiseksi. Jos hän kysyisi pitääkö jauheliha pestä ennen käyttöä, niin en pitäisi sitä hänen suustaan mitenkään outona. Häneltä tulee näitä kysymyksiä ihan itsestään. Jouluna kysyi, voiko porkkanalaatikon foliota laittaa pakkaseen. Hän ei kykene oma-aloitteiseen tiedonhankintaan, vaan kysyy kaiken aina joltain.

En itsekään mikään huippuälykäs ole, mutta osaan sentään perusasiat ja pystyn netistä etsimään tietoa, voiko folion laittaa pakkaseen. Viimeisin on ollut tämä koronan käsittely ja uudenmaan sulkeminen. Pyysin ärtyneenä häntä lukemaan lehtiä ja etsimään netistä tietoa. On rasittavaa selittää selviä asioita hänelle jatkuvasti.