Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1561/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuo haastattelukysymys ei kyllä ollut mitenkään outo tai yllättävä, siinä tehtävänannossahan käskettiin soveltaa niitä rooleja (sosiaalinen omatunto & moraalinvartija) Sotkasiiran artikkeliin? En ihan ymmärrä, miten tuon esseen on voinut kirjoittaa vastaamatta haastattelukysymykseen. Vai olikohan eri ihmisillä eri kysymys?

En mä kyllä mitään järjellistä osannut silti vastata, kun olin niin hermona. Todella toivon, että he silti uskovat mun kirjoittaneen esseeni itse, vaikka menin tosi lukkoon.

Sama kysymys se on ollut. Mutta kun ei vain osannut poimia siihen esseeseen oikeita vastauksia, niin vaikea tuohonkin oli vastata kun ei ollut oikeasta asiasta sitten kirjoittanut, vaan siitä mitä oli luullut tarkoittavan.

Vierailija
1562/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan talitintti! Hirveen pitkä aineisto kammottavalla fontilla ja rivityksellä kesti melkein tunti lukea se ja tajuta siitä jotain. Sitten tuli kiire ja kirjotin vaan ajatusryöppyä. Jälkeenpäin tajusin että oli asiavirheitäkin. Toivottavasti ei lähe miinuspisteitä. Haastattelussa jäädyin ja eivät varmasti usko mun ite kirjoittaneen sitä esseetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuo haastattelukysymys ei kyllä ollut mitenkään outo tai yllättävä, siinä tehtävänannossahan käskettiin soveltaa niitä rooleja (sosiaalinen omatunto & moraalinvartija) Sotkasiiran artikkeliin? En ihan ymmärrä, miten tuon esseen on voinut kirjoittaa vastaamatta haastattelukysymykseen. Vai olikohan eri ihmisillä eri kysymys?

En mä kyllä mitään järjellistä osannut silti vastata, kun olin niin hermona. Todella toivon, että he silti uskovat mun kirjoittaneen esseeni itse, vaikka menin tosi lukkoon.

Vasta tästä tekstistä tajusin tehtävänannon kunnolla!! En vain jotenkin ymmärtänyt, mihin rooleihin piti verrata. En tajunnut, että roolit olivat sosiaalinen omatunto ja moraalinvartija... Tämä olisi kummasti helpottanut esseen tekemistä. Tunnen oloni nyt äärimmäisen tyhmäksi D:

Vierailija
1564/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt tajua, siis sosiaalityöntekijän pitää olla joku moraalinvartija ja sosiaalinen omatunto tai pitää olla sellaiset roolit. Se ilmeisesti kävi selville siitä älyttömän pitkästä artikkelista, joka piti pikalukea. Eikö sosiaalityöntekijän hommaa ole toimia annettujen ohjeiden ja alan ammattieettisten säännösten mukaisesti eikä leikkiä jotain ihmeen moraalitonttuleikkiä tai omantunnon vartijaa? Kaikenlaisia moraalinvartijoita on jo muutenkin ihan liikaa. Sosiaalityön piti perustua tutkittuun tietoon. 

Vierailija
1565/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta tästä tekstistä tajusin tehtävänannon kunnolla!! En vain jotenkin ymmärtänyt, mihin rooleihin piti verrata. En tajunnut, että roolit olivat sosiaalinen omatunto ja moraalinvartija... Tämä olisi kummasti helpottanut esseen tekemistä. Tunnen oloni nyt äärimmäisen tyhmäksi D:

Sama täällä :D

Vierailija
1566/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt tajua, siis sosiaalityöntekijän pitää olla joku moraalinvartija ja sosiaalinen omatunto tai pitää olla sellaiset roolit. Se ilmeisesti kävi selville siitä älyttömän pitkästä artikkelista, joka piti pikalukea. Eikö sosiaalityöntekijän hommaa ole toimia annettujen ohjeiden ja alan ammattieettisten säännösten mukaisesti eikä leikkiä jotain ihmeen moraalitonttuleikkiä tai omantunnon vartijaa? Kaikenlaisia moraalinvartijoita on jo muutenkin ihan liikaa. Sosiaalityön piti perustua tutkittuun tietoon. 

Se on jo viimeistään v -29 konferensissa sovittu sosiaalityöntekijöiden eetokset ja arvot joihin sosiaalityön tulee pyrkiä, vaikka siitä ollaankin käytännössä vähän poikettu esim. 2. Sodan aikana Saksassa.

Vierailija
1567/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esseekysymykset oli oudosti muotoiltu ja mun mielestä niissä on kirjoitusvirhe.

Vierailija
1568/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jo viimeistään v -29 konferensissa sovittu sosiaalityöntekijöiden eetokset ja arvot joihin sosiaalityön tulee pyrkiä, vaikka siitä ollaankin käytännössä vähän poikettu esim. 2. Sodan aikana Saksassa.

Niin, eli olet samaa mieltä kanssani, eli sosiaalityöntekijän toiminnan pitää perustua ammattieettisiin säännöksiin roolileikkien sijaan? Minusta olisi naurettavaa alkaa leikkimään jotain moraalinvartijan roolileikkiä, kun on kyse kuitenkin ihmisoikeuksista ja tasa-arvon toteutumisesta ja siihen ei päästä muuta kuin yhteisillä pelisäännöillä ja ammattieettisillä ohjeistuksilla. Muutenhan jokainen moraalitonttu saa tehdä ihan just niitä päätöksiä, mitä omatunto sattuu käskemään ja hommassa ei ole mitään järkeä.

Vierailija
1569/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin kesti tosi kauan sisäistää, mitä noilla rooleilla tarkoitettiin. Siinä viimeisten 10 minuutin aikana koitin sitten yhdistellä sitä sosiaalisena omatuntona toimimista lähinnä kriittiseen ja taistelevaan asiantuntijuuteen, ja moraalinvartijuutta tietävään asiantuntijuuteen. Voi olla, että olin ihan hakoteillä, enkä kerennyt edes tarkistaa Sotkasiiran artikkelista muistinko niitä esseeseen kirjoittamiani asioita oikein. Yleensä oon myös hirveän tarkka oikeinkirjoituksen ja kieliopin kanssa, nyt en ehtinyt oikolukea tekstiä ja se oikein vilisee virheitä ja tönkköjä lauserakenteita. Hävettää ajatellakin.

Vierailija
1570/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, tervetuloa alalle niin näet, miten ristiriitaisessa roolissa sosiaalityössä ollaan. Sosiaalityö ei todellakaan perustu yksiselitteisesti tutkittuun tietoon, meillä ei ole mitään "käypä hoito" käytäntöjä ja vaikuttavuutta on vaikea arvioida. Työtä tehdään lakien raamittamina, mutta kaupunkien omat käytänteet vaikuttavat työhön paljon. Omat eettiset arvot näkyvät työssä, jossa oma persoona vaikuttaa työntekoon paljon. Jos työ olisi helppoa ja yksinkertaista, ei siihen tarvittaisi yliopistotutkintoa. Kinkkisten ongelmien parissa saa pähkäillä paljon ja usein mitään ratkaisuja ei edes ole olemassa.

t. sossu

Vierailija
1571/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi piti valita just se Sotkasiiran taisteluhehkutusartikkeli kun ne muut oli parempia? " me taistelijat kyllä huolehditaan teidän KAIKISTA tarpeista mmmm, minulla on 11 poikaa täällä mmmmm"

Vierailija
1572/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö kellään että oli ongelmia palautuksen kans. Tein hyvän, 4 tuhannen sanan esseen ja palauttaessa piti tunnistautua. Tottakai tässä tilanteessa puhelimen pankkisovellus halusi päivityksen ennen toimimista, joten meni aikaa hukkaan ennen tunnistautumista. Pääsin sisään ja palautin TYHJÄN vastauksen! Koska olin tallentanut sen vastausdokkarin kahdesti ja toiseen tietenkin vastasin ja macbook tarjosi liitteeksi sitä tyhjää... tajusin tämän tasan klo 14.00. Soitin päivystysnumeroon ja sieltä käskettiin lähettää oikea tiedosto sähköpostilla. Hän ei kuitenkaan varmuudella voinut sanoa huomioidaanko sitä. Tuntuu niin turhauttavalta, että oksennan. Vastasin hyvin, mutta kaikki meni hukkaan tietokoneen kans mokaamisen takia. Paniikissa tietenkin myös unohdin täysin kaikki ohjeet miten palautetaan enkä meinannut millään edes löytää hakemustani opintopolusta.

Vierailija
1573/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mölö kirjoitti:

Kävikö kellään että oli ongelmia palautuksen kans. Tein hyvän, 4 tuhannen sanan esseen ja palauttaessa piti tunnistautua. Tottakai tässä tilanteessa puhelimen pankkisovellus halusi päivityksen ennen toimimista, joten meni aikaa hukkaan ennen tunnistautumista. Pääsin sisään ja palautin TYHJÄN vastauksen! Koska olin tallentanut sen vastausdokkarin kahdesti ja toiseen tietenkin vastasin ja macbook tarjosi liitteeksi sitä tyhjää... tajusin tämän tasan klo 14.00. Soitin päivystysnumeroon ja sieltä käskettiin lähettää oikea tiedosto sähköpostilla. Hän ei kuitenkaan varmuudella voinut sanoa huomioidaanko sitä. Tuntuu niin turhauttavalta, että oksennan. Vastasin hyvin, mutta kaikki meni hukkaan tietokoneen kans mokaamisen takia. Paniikissa tietenkin myös unohdin täysin kaikki ohjeet miten palautetaan enkä meinannut millään edes löytää hakemustani opintopolusta.

Eikö 10 000 merkkiä ollut maksimimäärä, joten jos kirjoitti yli sen niin sitä ei huomioida 🤔

Vierailija
1574/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin että pitäisi olla, vaan pohdintaa sosiaalityön roolista, eli onko, pitäisikö olla ja miksi voidaan rooli nähdä tällaisena.

Yhteiskunnassahan mm. kulttuuri määrittää, kuinka moraalikysymykset nähdään ja erilaisetkin näkemykset taistelevat keskenään yhteiskunnassa. Jos ajatellaan, että yhteiskunnan moraalia määrittää, kuinka se huolehtii heikommistaan, voidaan sosiaalityö ja universalistinen ajatusmalli nähdä "omatuntona" uusliberalismistista nousevaa tehokkuus- ja vastikkeellisuusvaadetta vastaan. Tätä tuodaan myös rakenteellisesti esiin, jolloin sosiaalityön rooli voi olla moraalikysymysten herättelijänä.

Toisaalta etuuksien ja palveluiden tarveharkintaisuus asettaa sosiaalityön moraalinvartijan rooliin; kuka on kelpoinen saamaan palveluita ja mitä se edellyttää ja millä perustein yksilöiden oikeuksia voidaan mahdollisesti jopa rajoittaa. Käsitykseni mukaan kyseiset roolit ovat pikemmin ulkoa annattuja kuin sosiaalityöntekijöiden itsensä omaksumia, mutta työn vaikutuksia on hyvä tältäkin pohjalta arvioida.

Voi olla ihan tutkittuun tietoon perustuvaa, kuinka tietty ammattiala asemoituu yhteiskunnassa ja mitkä ovat sille tarjotut ja toisaalta sen ajamat tehtävät. Tästä syntyy alan ammatillinen itseymmärrys jonka pohjalta voidaan kehittyä.

Vierailija
1575/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mölö kirjoitti:

Voi hitsi, mitä ohjeista ymmärsin, niin tuollaisessa tilanteessa ei esseen jättö säpo:lla olisi hyväksyttävää. Piti olla jokin ohjelmistovika HEIDÄN systeemissään, että saattoi hyväksytysti jättää säpo:n kautta. Lisäksi, minulla opintopolussa esseen viimeiseksi jättöajaksi oli  merkitty 14.10, vaikka ohjeissa oli klo 14.

Vierailija
1576/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mölö kirjoitti:

Harmittaa puolestasi, mutta kyllähän tuo oma moka kuitenkin on :( Erikseen ohjeissa käskettiin varata palauttamiselle tarpeeksi aikaa. Itse olin kirjautunut opintopolkuun jo hyvissä ajoin kauan ennen kello kahta, ja todellakin tarkistin palauttaessani, että lisäsin opintopolkuun oikean tiedoston.

Toivotaan kuitenkin, että tarkastajat päättävät olla sulle armollisia!

Vierailija
1577/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksytäänkö jos palautin tasan klo 14:00? Siihen kellonaikaan mulle tuli vahvistusviesti Opintopolusta

Vierailija
1578/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan rangaistavaa, jos muutamassa lauseessa otin esille myös Harrikarin ja Rauhalan modernisaatioartikkelin sisältöä? Olisiko pitänyt rajata vain kokeen aineistoon ja Sotkasiiran artikkeliin? Mielestäni siinä kokeessa jaetussa aineistossakin mainittiin siitä IFSW:sta, mistä puhuttiin modernisaatioartikkelissa.

Olen itkenyt kokeen jälkeen kun tuntui menneen niin plörinäksi. En halua kolmatta välivuotta. Lisäksi harmittaa, etten ole hakenut lukihäiriödiagnoosia ja oikeutta lisäaikaan, vaikka sitä epäiltiin jo alakoulussa. Mulla meni tunti aineiston lukemiseen ja jotenkin sen tekstin lukeminen tuotti ylitsepääsemättömiä vaikeuksia.

Vierailija
1579/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mölö kirjoitti:

Voi hitsi, mitä ohjeista ymmärsin, niin tuollaisessa tilanteessa ei esseen jättö säpo:lla olisi hyväksyttävää. Piti olla jokin ohjelmistovika HEIDÄN systeemissään, että saattoi hyväksytysti jättää säpo:n kautta. Lisäksi, minulla opintopolussa esseen viimeiseksi jättöajaksi oli  merkitty 14.10, vaikka ohjeissa oli klo 14.

Eli mulla on vielä mahdollisuus, kun sain lopulta palautettua vielä oikean dokkarin sinne opintopolkuunkin ja palautusajaksi tuli 14.05. Tukihlökin sanoi että se alusta on auki viisi minuuttia jättöajan jälkeen varmuuden vuoksi.

Vierailija
1580/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mölö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mölö kirjoitti:

Eli mulla on vielä mahdollisuus, kun sain lopulta palautettua vielä oikean dokkarin sinne opintopolkuunkin ja palautusajaksi tuli 14.05. Tukihlökin sanoi että se alusta on auki viisi minuuttia jättöajan jälkeen varmuuden vuoksi.

Niin, eikö muut huomanneet, että opintopolussa jättöaika oli klo 14.10? Itse jätin etukäteen, varmuuden vuoksi jo 13.53, mutta oli kyllä kumma kun sain niin ristiriitaista tietoa opintopolku vs viralliset ohjeet. Hyvä kuitenkin, että veit asian loppuun myös virallista reittiä.