Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1581/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mölö kirjoitti:

Kävikö kellään että oli ongelmia palautuksen kans. Tein hyvän, 4 tuhannen sanan esseen ja palauttaessa piti tunnistautua. Tottakai tässä tilanteessa puhelimen pankkisovellus halusi päivityksen ennen toimimista, joten meni aikaa hukkaan ennen tunnistautumista. Pääsin sisään ja palautin TYHJÄN vastauksen! Koska olin tallentanut sen vastausdokkarin kahdesti ja toiseen tietenkin vastasin ja macbook tarjosi liitteeksi sitä tyhjää... tajusin tämän tasan klo 14.00. Soitin päivystysnumeroon ja sieltä käskettiin lähettää oikea tiedosto sähköpostilla. Hän ei kuitenkaan varmuudella voinut sanoa huomioidaanko sitä. Tuntuu niin turhauttavalta, että oksennan. Vastasin hyvin, mutta kaikki meni hukkaan tietokoneen kans mokaamisen takia. Paniikissa tietenkin myös unohdin täysin kaikki ohjeet miten palautetaan enkä meinannut millään edes löytää hakemustani opintopolusta.

Mä en saanut palautettua opintopolussa esseetä, kun muutoksia lähetettäessä tuli ilmoitus palvelinvirheestä. Soitin tukeen ja laitoin sen menemään sähköpostilla. Toivottavasti meni oikein, ettei tuon virheen takia jää huomioimatta.

Vierailija
1582/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka palautitte opintopolkuun, saatteko esseet auki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin että pitäisi olla, vaan pohdintaa sosiaalityön roolista, eli onko, pitäisikö olla ja miksi voidaan rooli nähdä tällaisena.

Yhteiskunnassahan mm. kulttuuri määrittää, kuinka moraalikysymykset nähdään ja erilaisetkin näkemykset taistelevat keskenään yhteiskunnassa. Jos ajatellaan, että yhteiskunnan moraalia määrittää, kuinka se huolehtii heikommistaan, voidaan sosiaalityö ja universalistinen ajatusmalli nähdä "omatuntona" uusliberalismistista nousevaa tehokkuus- ja vastikkeellisuusvaadetta vastaan. Tätä tuodaan myös rakenteellisesti esiin, jolloin sosiaalityön rooli voi olla moraalikysymysten herättelijänä.

Toisaalta etuuksien ja palveluiden tarveharkintaisuus asettaa sosiaalityön moraalinvartijan rooliin; kuka on kelpoinen saamaan palveluita ja mitä se edellyttää ja millä perustein yksilöiden oikeuksia voidaan mahdollisesti jopa rajoittaa. Käsitykseni mukaan kyseiset roolit ovat pikemmin ulkoa annattuja kuin sosiaalityöntekijöiden itsensä omaksumia, mutta työn vaikutuksia on hyvä tältäkin pohjalta arvioida.

Voi olla ihan tutkittuun tietoon perustuvaa, kuinka tietty ammattiala asemoituu yhteiskunnassa ja mitkä ovat sille tarjotut ja toisaalta sen ajamat tehtävät. Tästä syntyy alan ammatillinen itseymmärrys jonka pohjalta voidaan kehittyä.

Kiitos tästä selityksestä, nyt ymmärrän paremmin. Minulle on vain vaikea hahmottaa tuota rooliajattelua, mutta taisin silti kuitenkin vastata ihan hyvin. Rauniokaan ei keskittynyt noihin rooleihin vaan itse asian pohtimiseen mielestäni siis, että millaisessa asemassa sosiaalityöntekijä on yhteiskunnassa ja millaiset asiat ovat taustalla hänen toiminnasssaan ja mitkä asiat vaikuttavat päätöksentekoon. Varmaan olisi kuitenkin jotenkin pitänyt tarkemmin käsitellä niitä esimerkkitapauksia eri roolien näkökulmasta. Itse esittelin Sotkasiiran artikkelissa olleita tapauksia, ja kerroin mikä niissä meni pieleen sosiaalityön eettisten ohjeiden mukaan. Aivot eivät vain taivu tuon parempaan kahdessa tunnissa. Ehkä ihmisenä ja eettisenä ajattelijana en sitten sovellu tälle alalle, kun minulle on tärkeää, että asioita käsitellään jonkinlaiseen objektiivisuuteen (ei yksiselitteistä) pyrkien ja yhteisten pelisääntöjen pohjalta pikemminkin kuin asettumalla eri rooleihin. Olen ehkä sellainen paha neutraali asiantuntija, joka ei ryntää barrikaadeille ja pistä autoja palamaan, kun jokin asia sapettaa, vaan pyrkii vaikuttamaan asioihin muilla tavoilla. 

Vierailija
1584/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, nyt aivot on kyllä kaikkensa antaneet. Jos tuntuukin, että meni ihan penkin alle, niin muistakaa, että koe tosiaan arvioidaan yleiseen hakijoiden tasoon nähden! Älkää luovuttako, ja jos ette tänä vuonna pääse, menkää avoimeen suorittamaan opintoja, ne ei missään nimessä mene hukkaan :) Katsokaa WebOodista sosiaalityön kandidaatin tutkintorakenne ja lukekaa pääaineen lisäksi niitä sivuaineita myös jos vaan on aikaa (ja rahaa), ne voidaan hyväksilukea kun pääsette sisään. Tuntuu hyvältä että tämä kaikki on VIHDOIN ohi ja pääsee nauttimaan kesästä.

En varmaan oo ainoo kenen mielestä se naaman ja ajokortin/passin näyttäminen oli hieman kiusallista :D en ollu varma pitikö se koko minuutti käyttää tuijottaen pokkana ja henkkareita pidellen. Katkasin puolen minuutin kohdalla kun alkoi tuntua liian kiusalliselta, kyllä kaikki tarvittava näky varmasti jo siinä ajassa :D

Vierailija
1585/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin tasan kello 14.10 kun muistin sen ajan Opintopolusta ja keskeneräiseksi jäi silti :/ Sain tiedoston lisättyä ja sain vahvistuksen siitä, mutta jäi mietityttämään että voi olla ettei noin myöhään palautettua edes arvostella.

Aika loppui mulla kesken vaikka mulla on jo toiselta yhteiskuntatieteelliseltä alalta maisterin paperit (haen koska oma ala ei työllistä). Mun kaikki tentit on olleet lasten leikkiä tähän verrattuna ja niistä sain yleensä 5/5. Joten ne jotka hakee nyt ensi kertaa ja tunsi itsensä osaamattomiksi niin ei kannata olla liian ankara itseään kohtaan, teksti oli tosi raskaslukuinen ja aikaa oli todella vähän sellaiselle tehtävänannolle jossa pitää yhdistellä tietoja kahdesta eri artikkelista.

Noh, jos en pääse opiskelemaan niin aloitanpa avoimessa sosiaalityön opinnot heti kun tiedän asiasta!

Vierailija
1586/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama toi henkkareiden näyttö, niin awkward! Sit viel vilkutin jotenkin tosi bugisesti siinä :D

Vierailija
1587/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku lisätäänkö sosiaalityön paikkoja syksyllä?

Vierailija
1588/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöhön 12 paikan lisäys Itä-Suomen yliopistoon. 

PE, KESÄ 12, 2020 13.38 CET

Itä-Suomen yliopisto lisää 182 aloituspaikkaa syksyllä alkaviin koulutuksiin. Aloituspaikkojen lisäys toteutetaan ottamalla suunniteltua enemmän opiskelijoita käynnissä olevissa valinnoissa.

– Yliopisto saa lisäaloituspaikkoihin vuosittain noin miljoonan euron rahoituksen valtion neljännestä lisätalousarviosta. Olemme iloisia tästä merkittävästä panostuksesta koulutukseen ja mielellämme tarjoamme yhä useammalle nuorelle mahdollisuuden yliopisto-opintoihin, akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.

Määtän mukaan lisäaloituspaikat on kohdennettu erityisesti aloille, jotka ovat vetovoimaisia ja joilta työllistytään hyvin. Aloituspaikkoja lisätään lähes 40 hakukohteeseen.

– Eniten aloituspaikkoja lisätään tietojenkäsittelytieteeseen, johon tulee 21 paikan lisäys. Kauppatieteeseen tulee 18 paikan lisäys, opettajankoulutuksen eri hakukohteisiin yhteensä 17 paikan lisäys ja sosiaalityöhön 12 paikan lisäys. 10 paikkaa lisätään oikeustieteeseen, kulttuurintutkimukseen, läntiseen teologiaan sekä maantieteeseen ja ympäristöpolitiikkaan, Määttä sanoo.

Opiskelijat valitaan lisäpaikoille pääsääntöisesti valintakoeväylällä. Joissakin hakukohteissa valinta tehdään vain todistusvalintakiintiössä ja joissakin hakukohteissa käytetään molempia väyliä.

Itä-Suomen yliopistoon valitaan aloituspaikkojen lisäyksen jälkeen yhteensä 2 455 opiskelijaa. Hakijoita on 24 000. Kevään yhteishaun tulokset julkaistaan viimeistään 15.7.

Lisätietoja: akateeminen rehtori Tapio Määttä, p. 050 575 1589

Liite: Aloituspaikkalisäykset hakukohteittain (PDF)

https://news.cision.com/fi/university-of-eastern-finland/r/ita-suomen-y…

Vierailija
1589/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomen yliopisto on lisäämässä 12 paikkaa. Muista en ole huomannut vielä tietoa.

https://www.uef.fi/fi/uutinen/ita-suomen-yliopistoon-182-lisaaloituspai…

Vierailija
1590/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks jollakin muulla meni haastattelu mönkään koska mulla meni aivan päin p:tä. Menin aivan lukkoon siinä ja nauhoitin kaks kertaa ja se edellinen vielä huonommin. Ihan kauheeta tollaset yksinpuhelu haastattelut. :( tuli aivan ahdistava olo sen jälkeen.

. Hylky varmaan tulee koko haastattelusta vaikka teinkin sen kokeen ja esseen ihan ite.

Olisin varmasti pärjännyt paremmin tossa kokeessa jos se olis ollu se perinteinen eikä mikään etäkoe koska opiskelin ahkerasti ja yritin sisäistää ne asiat.

Jatkan väyläopintoja avoimessa yliopistossa. En enää hae tuon pääsykokeen kautta.

Vierailija
1591/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä epäreilua, jos 14:10 kynnyksellä jätetyt työt arvioidaan. Eri asia jos ollut teknisiä ongelmia ja hakija on ottanut niistä yhteyttä tukeen, mutta tuo 10 minuutin lisäaika on aika merkittävä. Itse palautin 13:59, kun esseekokeen kestoksi määriteltiin se 2h (klo 12-14). Mulla jäi kappale pahasti kesken ja 5 minuutissa olisin saanut sen varmasti valmiiksi, mutta luotin siihen tietoon, että palautus piti tehdä klo 14 mennessä. Näiden seikkojen vuoksi olisi ollut oikeudenmukaisempaa tehdä koe sellaiseen järjestelmään, joka palauttaa kokeen automaattisesti ajan loputtua. Tein kuvaamani kaltaisen kokeen Moodlessa osana yhtä yliopiston kurssia ja se oli hyvä, kun ei tarvinnut stressata palautuksesta tai varata sille erikseen aikaa - kun aika loppui, alusta sulkeutui ja that's it.

Vierailija
1592/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöhön 12 paikan lisäys Itä-Suomen yliopistoon. 

PE, KESÄ 12, 2020 13.38 CET

Itä-Suomen yliopisto lisää 182 aloituspaikkaa syksyllä alkaviin koulutuksiin. Aloituspaikkojen lisäys toteutetaan ottamalla suunniteltua enemmän opiskelijoita käynnissä olevissa valinnoissa.

– Yliopisto saa lisäaloituspaikkoihin vuosittain noin miljoonan euron rahoituksen valtion neljännestä lisätalousarviosta. Olemme iloisia tästä merkittävästä panostuksesta koulutukseen ja mielellämme tarjoamme yhä useammalle nuorelle mahdollisuuden yliopisto-opintoihin, akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.

Määtän mukaan lisäaloituspaikat on kohdennettu erityisesti aloille, jotka ovat vetovoimaisia ja joilta työllistytään hyvin. Aloituspaikkoja lisätään lähes 40 hakukohteeseen.

– Eniten aloituspaikkoja lisätään tietojenkäsittelytieteeseen, johon tulee 21 paikan lisäys. Kauppatieteeseen tulee 18 paikan lisäys, opettajankoulutuksen eri hakukohteisiin yhteensä 17 paikan lisäys ja sosiaalityöhön 12 paikan lisäys. 10 paikkaa lisätään oikeustieteeseen, kulttuurintutkimukseen, läntiseen teologiaan sekä maantieteeseen ja ympäristöpolitiikkaan, Määttä sanoo.

Opiskelijat valitaan lisäpaikoille pääsääntöisesti valintakoeväylällä. Joissakin hakukohteissa valinta tehdään vain todistusvalintakiintiössä ja joissakin hakukohteissa käytetään molempia väyliä.

Itä-Suomen yliopistoon valitaan aloituspaikkojen lisäyksen jälkeen yhteensä 2 455 opiskelijaa. Hakijoita on 24 000. Kevään yhteishaun tulokset julkaistaan viimeistään 15.7.

Lisätietoja: akateeminen rehtori Tapio Määttä, p. 050 575 1589

Liite: Aloituspaikkalisäykset hakukohteittain (PDF)

https://news.cision.com/fi/university-of-eastern-finland/r/ita-suomen-y…

Mahtavaa! Toivottavasti muissakin yliopistoissa pystytään lisäämään paikkoja. Itse en laittanut Kuopiota vaihtoehdoksi lainkaan, mutta ilahduttaa sinne hakeneiden puolesta :)

Vierailija
1593/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kuopio vikana, mutta ilomielin menisin sinnekin, jos sattuu pääsemään. Jos olisin aiemmin keväällä tiennyt sen, mitä nyt, olisin laittanut Kuopion ja Rovaniemen korkeammalle, koska niissä on kuulemma parhaat etäopiskelumahdollisuudet, eli opiskelu sujuu myös toiselta paikkakunnalta ja nyt virusten pelossa ollaan lähiopetusta muutenkin supistamassa. 

Vierailija
1594/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Kuopio oli ainut vaihtoehto, koska asun jo täällä lasten kanssa. Mielenkiinnolla, näin ei-ensikertalaisena, odotan mihin kiintiöihin ylimääräiset paikat jaetaan. Tiedotteessa kerrottiin, että "opiskelijat valitaan lisäpaikoille pääsääntöisesti valintakoeväylällä. Joissakin hakukohteissa valinta tehdään vain todistusvalintakiintiössä ja joissakin hakukohteissa käytetään molempia väyliä".

Toivottavasti myös muihin yliopistoihin avautuu uusia paikkoja!

Vierailija
1595/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä ei näytä lisäävän sosiaalityöhön paikkoja.

https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2020/06/164-lisapaikkaa-jyv…

Turun yliopistossa lisäpaikat menevät ennen kaikkea tekniikan ja kauppatieteiden aloille.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/artikkeli-1.1113568

Tampereen yliopistoon tulee 190 lisäpaikkaa, muttei vielä määritelty, mille aloille. Sosiaali- ja terveyspuolen AMK saa tosin lisäpaikkoja. Helsingistä ja Rollosta en löytänyt tarkempaa tietoa. 

Vierailija
1596/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia pisteitä esseestä on yleensä vaadittu, jotta voi päästä jatkoon? Toiskertalaisten rajat ainakin korkeammat. Mahtaako täällä hengailla edellisten vuosien sisäänpääsijöitä?

Vierailija
1597/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksytäänkö jos palautin tasan klo 14:00? Siihen kellonaikaan mulle tuli vahvistusviesti Opintopolusta

mulla on sama homma, palautin tasan 14.00

Vierailija
1598/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aivan varmasti hyväksytään tasan klo 14 palautetut esseet 😊 Ite sain omani just ja just 13.59 palautettua, mutta 14 astihan se koeaika oli, niin miksei hyväksyttäisi siihen aikaan palautettua vastausta?

Vierailija
1599/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks jollakin muulla meni haastattelu mönkään koska mulla meni aivan päin p:tä. Menin aivan lukkoon siinä ja nauhoitin kaks kertaa ja se edellinen vielä huonommin. Ihan kauheeta tollaset yksinpuhelu haastattelut. :( tuli aivan ahdistava olo sen jälkeen.

. Hylky varmaan tulee koko haastattelusta vaikka teinkin sen kokeen ja esseen ihan ite.

Olisin varmasti pärjännyt paremmin tossa kokeessa jos se olis ollu se perinteinen eikä mikään etäkoe koska opiskelin ahkerasti ja yritin sisäistää ne asiat.

Jatkan väyläopintoja avoimessa yliopistossa. En enää hae tuon pääsykokeen kautta.

Mitä? Pystyikö sen nauhoittaa 2 kertaa?

Vierailija
1600/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautin n.14.00 mutta unohdin painaa lähetä nappia kun vasta ehkä 14.05