Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Vierailija kirjoitti:
Palkka on noussut työuran edetessä ja olen sen tasoon ihan suht tyytyväinen.
paljonko saat palkkaa? anonyymisti uskallat varmaan kertoa :)
Vierailija kirjoitti:
Onnea kaikille jatkoon päässeille ja tsemppiä toiseen vaiheeseen!
Eksyin vahingossa tähän keskusteluun ja jäin mielenkiinnolla lukemaan. Keskustelun kiihkeys yllätti.
Olen valmistunut vuosia sitten sosiaalityöntekijäksi. Alalle hakeuduin kiinnostuksesta yhteiskuntatieteisiin ja mahdollisuudesta saada ammattipätevyys. En vastaavasta palavasta auttamisen halusta, kuin osa tähän keskuteluun osallistuvista. Olen kuitenkin ollut ihan hyvä sossu. Välillä olen kipuillut valinnan kanssa, mutta en siitä syystä, että olisin kokenut sosiaalityöntekijän työn eritysen raskaana. Lähinnä ehkä siitä syystä, että olenko sulkenut koulutuksella muita vaihtoehtoja itseltäni. Vuosien myötä olen kuitenkin ollut tyytyväisempi. Omilla valinnoilla olen voinut ohjata omaa työuraani haluamaani suuntaan. Jaksamiseen on pystynyt vaikuttamaan valitsemalla työpaikat kulloisenkin elämäntilanteen ja voimavarojen suhteen. Tein vuosia asiakas- ja esimiestyötä. Nyt olen asiantuntijatyössä. Palkka on noussut työuran edetessä ja olen sen tasoon ihan suht tyytyväinen.
Niin monen perutelut kuullostavat siltä, että enemmän sitä auttamista voisi ajaa politiikassa kuin sosiaalityöntekijän virassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksyin vahingossa tähän keskusteluun ja jäin mielenkiinnolla lukemaan. Keskustelun kiihkeys yllätti.
Olen valmistunut vuosia sitten sosiaalityöntekijäksi. Alalle hakeuduin kiinnostuksesta yhteiskuntatieteisiin ja mahdollisuudesta saada ammattipätevyys. En vastaavasta palavasta auttamisen halusta, kuin osa tähän keskuteluun osallistuvista. Olen kuitenkin ollut ihan hyvä sossu. Välillä olen kipuillut valinnan kanssa, mutta en siitä syystä, että olisin kokenut sosiaalityöntekijän työn eritysen raskaana. Lähinnä ehkä siitä syystä, että olenko sulkenut koulutuksella muita vaihtoehtoja itseltäni. Vuosien myötä olen kuitenkin ollut tyytyväisempi. Omilla valinnoilla olen voinut ohjata omaa työuraani haluamaani suuntaan. Jaksamiseen on pystynyt vaikuttamaan valitsemalla työpaikat kulloisenkin elämäntilanteen ja voimavarojen suhteen. Tein vuosia asiakas- ja esimiestyötä. Nyt olen asiantuntijatyössä. Palkka on noussut työuran edetessä ja olen sen tasoon ihan suht tyytyväinen.Niin monen perutelut kuullostavat siltä, että enemmän sitä auttamista voisi ajaa politiikassa kuin sosiaalityöntekijän virassa.
Mutta niinhän se on👍🏻
Mikä oli oikea vastaus siihen foucaultlaisen hallinnan kritiikkiin? Mietin kaatuiko tää siihen
Kysymys teille jotka ette päässeet jatkoon: Aiotteko uudelleen hakea ensivuonna? Yläpeukku jos aiotte ja alapeukku jos ette.
Yleisesti ottaen sivusta seuranneena aineesta kiinnostuneena, mutta olemattoman sisäänpääsytodennäköisyyden vuoksi hakematta jättäneenä ihmetyttää yhä enemmän se, mihin "ylempi taho" olettaa kaikkien opiskelemaan hakeneiden, mutta ilman opiskelupaikkaa jääneiden päätyvän. Tarkoitan tässä nyt toisen asteen jälkeisiin opintoihin hakevia nuoria, lähinnä ylioppilaita. Kaikille ei riitä opiskelupaikkaa, mutta työtäkään ei löydy. Sitten ollaan syyttämässä nuoria, vaikka eihän yhteiskunnan tila nuorten syytä ole. Kaikille ei löydy opiskelupaikkaa tai työpaikkaa edes "hyvissä oloissa". Tämän perusteella aina on pakosti niitä ilman omaa syytään, ilman suurempia ongelmia olevia ulkopuolelle jääviä.
Ihmettelen miten pääsin jatkoon kun mun vastaukset ainaki eronnut näistä mitä täällä esitetty.
Sosiaalityön synnnyn merkkipaaluksi vastasin sen työttömyys, sairasvakuutus ja työtapaturma säädökset, koska se oli ensimmäinrn askel. Modernin sosiaalityön pöäpiirteet oli jo luotu ennen konferenssia ja en pidä sitä sinällään merkkipaaluna sosiaalityön synnyn kannalta, omanlaisensa merkkipaalu sekin mutta muistelisin että kysymys oli nimenomaa synnystä, voin muistaa väärinkin.
Relationaaliseen hyvinvointi käsitykseen kuuluu olennaisena osana luontosuhfe joten vastasin oikein.
Yhteen kysymykseen jätinkin vastaamatta, joten jännityksellä odotan oikeita vastauksia ja mitä kysynyksillä on haettu.
Tsemppiä myös muille jatkoon päässeille ja te jotka ette päässy ei kannata lannistua! Uudestaan vaan ja aina voi lukea avoimesta ja kouluun kun pääsee ne saa hyväksiluettua. 😊
Ja teille kaikille ketkä olette miettinyt mikö merkitys on lapsuudessa, omalla historialla ja kaikella muulla siihen että hakeutuu auttajan työhön, suosittelen lämpimästi lukemaan Martti Lindqvistin kirjan Auttajan varjo. Tästä myös ne ehjän taustan omaavat saattavat huomata, ja joutuvat pohtimaan mistä kumpuaa halu auttaa muita. Oman taustan tunteminen ja sen sisäistäminen osaksi elämäntarinaa on yhtä tärkeää on sitten ehjä tai rikkonainen tausta.
Ihanaa kesää kaikille ja laitetaan jäitä hattuun ettei ihan tunteet kuumene täällä 😅
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten pääsin jatkoon kun mun vastaukset ainaki eronnut näistä mitä täällä esitetty.
Sosiaalityön synnnyn merkkipaaluksi vastasin sen työttömyys, sairasvakuutus ja työtapaturma säädökset, koska se oli ensimmäinrn askel. Modernin sosiaalityön pöäpiirteet oli jo luotu ennen konferenssia ja en pidä sitä sinällään merkkipaaluna sosiaalityön synnyn kannalta, omanlaisensa merkkipaalu sekin mutta muistelisin että kysymys oli nimenomaa synnystä, voin muistaa väärinkin.
Relationaaliseen hyvinvointi käsitykseen kuuluu olennaisena osana luontosuhfe joten vastasin oikein.
Yhteen kysymykseen jätinkin vastaamatta, joten jännityksellä odotan oikeita vastauksia ja mitä kysynyksillä on haettu.
Tsemppiä myös muille jatkoon päässeille ja te jotka ette päässy ei kannata lannistua! Uudestaan vaan ja aina voi lukea avoimesta ja kouluun kun pääsee ne saa hyväksiluettua. 😊
Ja teille kaikille ketkä olette miettinyt mikö merkitys on lapsuudessa, omalla historialla ja kaikella muulla siihen että hakeutuu auttajan työhön, suosittelen lämpimästi lukemaan Martti Lindqvistin kirjan Auttajan varjo. Tästä myös ne ehjän taustan omaavat saattavat huomata, ja joutuvat pohtimaan mistä kumpuaa halu auttaa muita. Oman taustan tunteminen ja sen sisäistäminen osaksi elämäntarinaa on yhtä tärkeää on sitten ehjä tai rikkonainen tausta.
Ihanaa kesää kaikille ja laitetaan jäitä hattuun ettei ihan tunteet kuumene täällä 😅
Vastasin kaikkiin erilailla kun sinä, mutta jatkossa olen minäkin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin kaikkiin erilailla kun sinä, mutta jatkossa olen minäkin. :D
No tästä ainakin jo tiedetään, että jatkoon ei todellakaan vaadittu täysiä pisteitä 😂
Onko kukaan lähettänyt viestiä kokeen järjestäjille ja kysynyt, että milloin ensimmäisen vaiheen pisteet tulee tietoon?
Ensimmäisen vaiheen pisteet tulee tietoon heinäkuussa kun tulokset julkaistaan. Olikohan 15.7
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen vaiheen pisteet tulee tietoon heinäkuussa kun tulokset julkaistaan. Olikohan 15.7
Miksiköhän vasta niin myöhää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän vasta niin myöhää?
Vasta silloin on tehty valinnat, sen jälkeen voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Näin se aiempinakin vuosina on mennyt, tosin silloin ei oltut kaksiosaista ketta.
Miten te jatkoon päässeet kertaatte ennen perjantaita?
"I've been a victim of a selfish kind of love
It's time that I realize
That there are some with no home, not a nickel to loan
Could it be really me, pretending that they're not alone?"
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, kun on vain niin vähän päiviä jäljellä. En kai hirveesti mitenkään. Kertailee vähän aineistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, kun on vain niin vähän päiviä jäljellä. En kai hirveesti mitenkään. Kertailee vähän aineistoa.
Ja keskityn enemmän henkiseen puoleen, etten stressaannu ja ajatukset pysyy kasassa.
Vierailija kirjoitti:
En oikein mitenkään. Ehkä huomenna vilkaisen vielä materiaalit ja muistiinpanoni läpi. En koe tarpeelliseksi tässä kohtaa yrittää oppia joka yksityiskohtaa ulkoa, kun artikkelit saa kuitenkin olla esseetä kirjoittaessa käytössä. Luotan, että hallitsen materiaalit jo tarpeeksi hyvin, kun luin koko toukokuun.
Tuo testihaastattelu kyllä pitäisi vielä tänään tehdä. Olin jo unohtanut sen kokonaan, onneksi on vielä pari tuntia aikaa.
Mulla ei ensin se testihaastattelu ensin toiminut, kun en pystynyt lopettaa haastattelua. Toisella kerralla onnistu kun suljin sen ja avasin uudelleen. En jaksa kuitenkaan olla asiasta yhteyksissä, kun toimi lopulta. Toivon et toimii perjantaina. Jos ei toimi, ei voi mitään. Tää on aina vähä tätä teknologian kanssa, kun ei voi ennustaa miten toimii.
Olen valmistunut vuosia sitten sosiaalityöntekijäksi. Alalle hakeuduin kiinnostuksesta yhteiskuntatieteisiin ja mahdollisuudesta saada ammattipätevyys. En vastaavasta palavasta auttamisen halusta, kuin osa tähän keskuteluun osallistuvista. Olen kuitenkin ollut ihan hyvä sossu. Välillä olen kipuillut valinnan kanssa, mutta en siitä syystä, että olisin kokenut sosiaalityöntekijän työn eritysen raskaana. Lähinnä ehkä siitä syystä, että olenko sulkenut koulutuksella muita vaihtoehtoja itseltäni. Vuosien myötä olen kuitenkin ollut tyytyväisempi. Omilla valinnoilla olen voinut ohjata omaa työuraani haluamaani suuntaan. Jaksamiseen on pystynyt vaikuttamaan valitsemalla työpaikat kulloisenkin elämäntilanteen ja voimavarojen suhteen. Tein vuosia asiakas- ja esimiestyötä. Nyt olen asiantuntijatyössä. Palkka on noussut työuran edetessä ja olen sen tasoon ihan suht tyytyväinen.