Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten luulette, että onko realistista tehdä sosiaalityön opiskeluiden ohella 20 tuntia viikossa töitä? Kyseessä siis olisi täysin joustava etä-työ, mutta mietin vaikuttaako se liikaa opintoihin vai pitäiskö suosiolla hakea aikuiskoulutustukea.
On. Moni opiskelija työllistyy myös jo opintojensa aikana, itsekin olen vain ekat 1,5v opiskellut ns täysipäiväisenä ja loput sitten työn ohessa.
Oletko opiskellut kokopäivätyön ohella? Pysyvätkö opinnot aikataulussa?
Nyt tuli hylkyviesti ainakin itelle sähköpostiin...
Vierailija kirjoitti:
Samma här. :(
Eli saako pisteistä ja vastauksista valittaa vasta 15.7? Eikö tuo ole liian myöhäinen aika valittaa ja saada muutosta omiin pisteisiin?
Ei pääsyä toiseen vaiheeseen. Eli enää ei voi päästä minnekään sisään? Nyyh..
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän mielestä sosiaalityö sitä ihmisläheistä työtä vai ei? Pääseekö siinä oikeasti tapaamaan paljon asiakkaita vai millainen on normaali sosiaalityöntekijän päivä 🤗?
Se riippuu hyvin missä tehtävissä toimii. Ja jokaisen suunnan sisälläkin on omat erityisalansa. Esimerkiksi lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnissa tapaa valtavat määtä ihmisiä. Useimmat kerran, toiset muutaman kerran. Kukaan asiakas ei jää käsiin. Monesti sossulla on vähintään kolme tunnin palaveria päivässä. Nykyisin olen sijaishuollossa. Tässä pääsee matkustelemaan ja tapaamaan ihmisiä eri puolilta maata. Asiakassuhteet ovat jopa lähes 18v pitkiä. Toisia tavataan jatkuvasti, toisille riittää minimi pari kertaa vuodessa. Käytännössä sossu tapaa asiakkaitaan ja näiden sidosryhmiä ja tekee paperitöitä. Etätyö onnistuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko siinä viestissä jotain pisterajoista?🤔
Vierailija kirjoitti:
Eli saako pisteistä ja vastauksista valittaa vasta 15.7? Eikö tuo ole liian myöhäinen aika valittaa ja saada muutosta omiin pisteisiin?
Esimerkiksi jos olen jäänyt yhden pisteen päähän rajasta... Ja jos saan valituksen myötä yhden pisteen, miten sitten pääsen toiseen vaiheeseen enään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kerro pisterajoja tai pisteitä vasta, kun 15.7.
Ihan törkeä menetelmä. Eivät anna edes ihmisille kykyä valittaa kokeen kysymyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten luulette, että onko realistista tehdä sosiaalityön opiskeluiden ohella 20 tuntia viikossa töitä? Kyseessä siis olisi täysin joustava etä-työ, mutta mietin vaikuttaako se liikaa opintoihin vai pitäiskö suosiolla hakea aikuiskoulutustukea.
On. Moni opiskelija työllistyy myös jo opintojensa aikana, itsekin olen vain ekat 1,5v opiskellut ns täysipäiväisenä ja loput sitten työn ohessa.
Oletko opiskellut kokopäivätyön ohella? Pysyvätkö opinnot aikataulussa?
Työnantajat tukevat hyvin. Käytännössä saa palkallisia opintovapaita ja useimmat antavat palkallista graduvapaata.
Onko kaikki ei toisessa vaiheessa nyt pudonneet joka yliopistoon pääsystä?
Pisteet tulee tietoon vasta 15.7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan törkeä menetelmä. Eivät anna edes ihmisille kykyä valittaa kokeen kysymyksistä.
Miten se noin voi olla. Eihän siitä valittamisesta ole hyötyä enää silloin, jos toiset on tehny jo toisen kokeen ja päässy sillä sisään. Eihän sitä toisen vaiheen koetta enää silloin voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki ei toisessa vaiheessa nyt pudonneet joka yliopistoon pääsystä?
Mikä tässä on niin epäselvää?? :D Et päässyt toiseen vaiheeseen eli et pääse mihinkään yliopistoon opiskelemaan sossuntyötä.
Lukiko teillä hylkäysviestin saaneilla montako pistettä saitte, tai mikä oli alin hyväksytty pistemäärä?
Todella outoa, jos hakijoiden pisteitä tai pisterajoja ei julkaista! Mielestäni myös koekysymykset ja oikeat vastaukset pitäisi päästä näkemään jo nyt ennen 2. vaihetta. Entä jos joku haluaa tehdä valituksen? Mitä hyötyä siitä enää 2. vaiheen jälkeen olisi, kun ei pääsisi tekemään koko esseekoetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se noin voi olla. Eihän siitä valittamisesta ole hyötyä enää silloin, jos toiset on tehny jo toisen kokeen ja päässy sillä sisään. Eihän sitä toisen vaiheen koetta enää silloin voi tehdä.
Taidan itse soittaa ensiviikolla tuonne ja kysyä asiasta, koska tässä nyt oikeasti mättää joku, ettei ensimmäisen vaiheen pisteitäkään kerrota. Miksi tälläinen salailu ja tehdään asiakin niin, ettei kokeesta tai pisteistä voi valittaa enään jälkeenpäin? Vai tietääkö nuo kokeen tekijät, että vetivät koko kokeen persiilleen.
Vierailija kirjoitti:
Lukiko teillä hylkäysviestin saaneilla montako pistettä saitte, tai mikä oli alin hyväksytty pistemäärä?
Todella outoa, jos hakijoiden pisteitä tai pisterajoja ei julkaista! Mielestäni myös koekysymykset ja oikeat vastaukset pitäisi päästä näkemään jo nyt ennen 2. vaihetta. Entä jos joku haluaa tehdä valituksen? Mitä hyötyä siitä enää 2. vaiheen jälkeen olisi, kun ei pääsisi tekemään koko esseekoetta!
Ja 15.7 tarkoittaa sitä, että opiskelijat olisi jo valittu yliopistoihin, eli ei enää uusia oppilaita otettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että edes opintopolkuun tulisi tämä tieto
Hylsy tuli, ja ärsyttää kyllä kun ei saa niitä pisteitä ees tietoon, mun mielestä mulla meni tosi hyvin, tokan vaiheen kysymykset ainakin kaikki oikein, ehdin vielä tarkistaa kaikki. Ekassa osiossa oli muutama epävarma, niistäkö sitten jäi kiinni. Ja ihan lukemalla menin kokeeseen, en kikkailemalla. Harmittaa tosi paljon.
Vähän harmittaa, kun moni haluaisi opiskella sosiaalityötä, mutta ei pääse sisään. Itsekin hain "pakon edessä", kun ei aiempi tutkinto työllistänyt. Hädin tuskin luin kerran läpi pääsykoemateriaalin ja ekalla kerralla sisään. Itse työ kiinnostaa, mutta olisin ihan yhtä hyvin voinut opiskella myös sosionomiksi. Suosittelen avoimen opintoja ja väylää. Jyväskylässä voi käytännössä lukea kandiksi asti (ei saa tutkintoa, mutta siellä voi tehdä jopa tutkielman).