Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Haluaisin kysyä teiltä sosionomitaustaisilta, että miten käytännössä työ eroaa sos. tt ja sosionomilla esimerkiksi lastensuojelussa? Pääsin molemmissa toiselle kierrokselle ja mietin että ottaisinko sosionomin paikan vastaan jos pääsen vai yritänkö ensi vuonna sosiaalityöhön uudestaan..
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä teiltä sosionomitaustaisilta, että miten käytännössä työ eroaa sos. tt ja sosionomilla esimerkiksi lastensuojelussa? Pääsin molemmissa toiselle kierrokselle ja mietin että ottaisinko sosionomin paikan vastaan jos pääsen vai yritänkö ensi vuonna sosiaalityöhön uudestaan..
Pitää korjata etten siis tiedä vielä pääsenkö sosionomikokeen toiseen vaiheeseen, mutta ajattelen optimistisesti 😄
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi tekee enemmän asiakastyötä eli asiakastapaamisia on päivittäin usein 2-3. Sen sijaan sossulla asiakastapaamisia ei välttämättä ole joka päivä, vaan työajasta ollaan toimistolla ehkä 80-90%. Päätökset tekevät sosiaalityöntekijät, eivät sosionomit. Esim. huostaanottopäätökset menevät aina sossun kautta. Sosiaalityöntekijä on siis vastuussa oleva. Usein sosionomit konsultoivat sosiaalityöntekijöitä ja tekevät yhteistyötä. Toki palkassa on myös noin 1000 euron ero
En ole saanut mitään ilmoitusta vielä mistään. Tuleekohan hylsyt myöhemmin?
Jatkoon päässeille kaikille ilmoitettu, jos et viestiä eilen saanut tuli hylsy.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut mitään ilmoitusta vielä mistään. Tuleekohan hylsyt myöhemmin?
Todennäköisesti tänään jossain vaiheessa tulee tieto varmasti, kuten on luvattu. Eilen tuli n. klo 14 tieto jatkoon päässeille.
Mulla lukee ainakin vain että opiskelijavalinta kesken. Joten älkää hätäilkö vielä.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on kesken kun ei oo tokaa vaihetta vielä ollut XD
Tyhmä. Facepalm
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en päässyt toiseen vaiheeseen. Ei haittaa. Ensivuonna ajattelin jo hakea toiselle alalle. Onnea kaikille jatkoon päässeille!
Mille alalle ajattelit hakea? :)
Heko Heko. Mut joillakin näkyy 1vaiheen pisteet kuulema, meinaan. 😉
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukee ainakin vain että opiskelijavalinta kesken. Joten älkää hätäilkö vielä.
Kuinka moni täällä on kertonut saaneensa viestin, jossa on lukenut, että EI ole päässyt jatkoon? EI YKSIKÄÄN! Kuinka moni on kertonut, että sai viestin, kun pääsi jatkoon? NO VARMAAN 20 IHMISTÄ! Eikö tämä osoita jo aika selkeästi, että hylsyn saajat saavat viestit tänään.
Vierailija kirjoitti:
Heko Heko. Mut joillakin näkyy 1vaiheen pisteet kuulema, meinaan. 😉
Tiiätkö, missä ne näkyy?
Näin voi olla, tai sitten ei. Turhaa jankkausta. Tulee ku tulee.
Mitä muuten luulette, että onko realistista tehdä sosiaalityön opiskeluiden ohella 20 tuntia viikossa töitä? Kyseessä siis olisi täysin joustava etä-työ, mutta mietin vaikuttaako se liikaa opintoihin vai pitäiskö suosiolla hakea aikuiskoulutustukea.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten luulette, että onko realistista tehdä sosiaalityön opiskeluiden ohella 20 tuntia viikossa töitä? Kyseessä siis olisi täysin joustava etä-työ, mutta mietin vaikuttaako se liikaa opintoihin vai pitäiskö suosiolla hakea aikuiskoulutustukea.
On. Moni opiskelija työllistyy myös jo opintojensa aikana, itsekin olen vain ekat 1,5v opiskellut ns täysipäiväisenä ja loput sitten työn ohessa.
Facebook-kanavan kautta on luotu tämä ryhmä. Ehkä joku 10+ pääsi jatkoon. Suurin osa ryhmäläisistä on ollut hiljaisia taustailijoita ja pienempi porukka hyvin aktiivisia niin keskusteluissa kuin muiden auttamisessa ja neuvomisessa, joten ovat jääneet hyvin mieleen tuosta ryhmästä ja ymmärrettävistä syistä ryhmässä ollaan kiinnostuneita heidän jatkoon pääsystä. Eli ei suurempaa draamaa taustalla :)