Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1201/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä on monta ei-ensikertalaista, kiinnostaisi kuulla, milloin ymmärsitte, että sosiaalityö on teidän juttunne nykyisen alan sijaan? Mikä sai teidät hakemaan sosiaalityötä opiskelemaan?

Vierailija
1202/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä on monta ei-ensikertalaista, kiinnostaisi kuulla, milloin ymmärsitte, että sosiaalityö on teidän juttunne nykyisen alan sijaan? Mikä sai teidät hakemaan sosiaalityötä opiskelemaan?

Itse ainakin sosionomi taustainen ja tehnyt oman alan töitä lasussa, siitä kimmoke lukea stt pätevyys, toki itsellä tavoitteet korkeammalla (tohtoriopinnot) jotta voisi päästä töihin missä voi vaikuttaa yhteiskunnan tasolla 😊 stt pystyy vaikuttamaan mutta loppuviimein hyvin vähän. Itse hain maisteriopintoihin ensisijaisesti ja tämä väylä vähön hätävara jos ri pööse suoraan maisteriopintoihin. Kutsu tuli toiseen vaiheeseen, olin yllättynyt koska ainaki yhteen jätin vastaamatta ja muutama oli tulkinnan varaisia 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaisilla on pääsykokeessa kiintiö. Siksi ei-ensikertalaiset eivät vie ensikertalaisten paikkoja, koska ensikertalaisten paikat on varattu niin, ettei niihin voida ottaa kuin ensikertalaisia. Sen sijaan parhaat ensikertalaiset voivat viedä paikkoja ei-ensikertalaisilta, jolloin ensikertalaisia pääsee vielä enemmän kuin kiintiöllä suojatun osan verran. Siksi kiintiöläisten on ihan turha itkeä, että joku veisi heidän paikkansa, muu kuin parempi ensikertalainen. Minusta tuo kiintiö on hyvä asia, vaikka olen ei-ensikertalainen.

Vierailija
1204/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan kuinka pitkä sen esseen pitäisi olla? Vai onko sillä väliä arvostelun kannalta jos tarvittavat asiat on esitetty?

Vierailija
1205/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että ärsyttää, jos ei päässyt jatkoon, mutta kaikkien ekassa vaiheessa onnistuneiden leimaaminen huijareiksi ei nyt ehkä oo ihan reilua :D

Itse ainakin luin artikkelit hyvin ja tarkastin vastaukset muistiinpanoista niissä kohtaa, joissa vähän epäröin.

Jep, tulee sellainen olo etten ole ansainnut päästä toiseen vaiheeseen. Ja itse olen vahvasti sitä mieltä, että ilman lukematta toiseen vaiheeseen ei kyllä mennä, sillä pisterajat todennäköisesti noin 36-38. Ei kukaan ole millään ehtinyt etsiä 38 kysymykseen tai väitteeseen vastausta 20-25min aikana😄

Eikä se raja ole 36. Moni yliarvoi omat pisteensä täsdä keskustelussa.

Vierailija
1206/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan, että vain ei-ensikertalaiset saivat kutsun, koska heitä on niin paljon pienenpi määrä (eikös heitä oteta valintakokeessa vain 2-3 kappaletta per yliopisto?)

Mietin ihan samaa. Miten ihmeessä näin moni ei-ensikertalainen on päässyt sisään. Itse ensikertalainen. Eikö meille yhtään taata mitään varmuutta että saadaan edes yksi ammatti. He joilla on jo ammatti pääsee eteenpäin ja me jäädään jälkeen. Järkyttävää. Paljon suurempi tarve on meillä kuin heillä.

Ei meillä kaikilla ei-ensikertalaisillakaan ole ammattia. Itse ainakin jouduin lopettamaan aiemmat opintoni terveydellisistä syistä, ja todellakin tarvitsen ammattia ihan yhtä paljon kuin ensikertalaisetkin hakijat.

Sitä paitsi ensikertalaisena on edelleen todella paljon helpompi päästä sisälle. Eivät nämä kutsut 2. vaiheeseen muuta sitä, että me ei-ensikertalaiset kamppailemme edelleen muutamasta hassusta paikasta ja pisterajat tulevat varmasti jälleen olemaan paljon korkeammat kuin ensikertalaiskiintiössä.

Tässä ketjussa on todennäköisesti enemmän ei-ensikertalaisia, vaikka niitä on päässyt toiseen vaiheeseen paljon vähemmän.

Tämä on varmaan totta. Johtuu luultavasti siitä, että keskimäärin ei-ensikertalaiset hakijat ovat motivoituneempia ja panostavat hakemiseen enemmän (tämä ei missään nimessä tarkoita, ettei myös ensikertalaisten joukosta löytyisi paljon motivoituneita ja ahkeria hakijoita!!) ja sen vuoksi hakeutuvat todennäköisemmin myös tällaisiin keskusteluihin. Jokainen alanvaihtaja varmasti tietää, että saadakseen opiskelupaikan täytyy onnistua pääsykokeessa huippuhyvin, eivätkä kovin herkästi lähde edes hakemaan, elleivät aio panostaa ihan täysillä. Ensikertalaisen on helpompi hakea vähän semmoisella ”käydään nyt kokeilemassa”-asenteella. Niin minä ainakin tein, kun hain ensikertalaisena... tyhmä kun olin 😂

Miten tällaisiin keskusteluihin hakeutuminen liittyy hyvin valmistautumiseen?

Ei mitenkään!

Vierailija
1207/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan, että vain ei-ensikertalaiset saivat kutsun, koska heitä on niin paljon pienenpi määrä (eikös heitä oteta valintakokeessa vain 2-3 kappaletta per yliopisto?)

Mietin ihan samaa. Miten ihmeessä näin moni ei-ensikertalainen on päässyt sisään. Itse ensikertalainen. Eikö meille yhtään taata mitään varmuutta että saadaan edes yksi ammatti. He joilla on jo ammatti pääsee eteenpäin ja me jäädään jälkeen. Järkyttävää. Paljon suurempi tarve on meillä kuin heillä.

Ei meillä kaikilla ei-ensikertalaisillakaan ole ammattia. Itse ainakin jouduin lopettamaan aiemmat opintoni terveydellisistä syistä, ja todellakin tarvitsen ammattia ihan yhtä paljon kuin ensikertalaisetkin hakijat.

Sitä paitsi ensikertalaisena on edelleen todella paljon helpompi päästä sisälle. Eivät nämä kutsut 2. vaiheeseen muuta sitä, että me ei-ensikertalaiset kamppailemme edelleen muutamasta hassusta paikasta ja pisterajat tulevat varmasti jälleen olemaan paljon korkeammat kuin ensikertalaiskiintiössä.

Tässä ketjussa on todennäköisesti enemmän ei-ensikertalaisia, vaikka niitä on päässyt toiseen vaiheeseen paljon vähemmän.

Tämä on varmaan totta. Johtuu luultavasti siitä, että keskimäärin ei-ensikertalaiset hakijat ovat motivoituneempia ja panostavat hakemiseen enemmän (tämä ei missään nimessä tarkoita, ettei myös ensikertalaisten joukosta löytyisi paljon motivoituneita ja ahkeria hakijoita!!) ja sen vuoksi hakeutuvat todennäköisemmin myös tällaisiin keskusteluihin. Jokainen alanvaihtaja varmasti tietää, että saadakseen opiskelupaikan täytyy onnistua pääsykokeessa huippuhyvin, eivätkä kovin herkästi lähde edes hakemaan, elleivät aio panostaa ihan täysillä. Ensikertalaisen on helpompi hakea vähän semmoisella ”käydään nyt kokeilemassa”-asenteella. Niin minä ainakin tein, kun hain ensikertalaisena... tyhmä kun olin 😂

Miten tällaisiin keskusteluihin hakeutuminen liittyy hyvin valmistautumiseen?

Ei mitenkään!

Sanoisin, että päinvastoin

Vierailija
1208/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllisyysnäkymät on paremmat kuin yhteiskuntatieteiden generalistisimmilla suuntauksilla kuten sosiologia tai yhteiskuntapolitiikka, jonka kandi olen. Kirjauduin ulos yliopistosta työkkärin painostuksen vuoksi kun yritin etsiä työpaikkaa todella hyvillä kandin papereilla. Täytyy siis jatkaa opiskelua ihan pakon edessä.

Vierailija
1209/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut sellaiselta alalta yliopistosta, jossa työllistyminen on tällä hetkellä vaikeaa. Opiskelujen jälkeen olen tehnyt  monen vuoden ajan sekalaisia pätkätöitä, joihin ei vaadita yliopistotutkintoa. Hain sosiaalityön opiskelijaksi, koska minua alkoi aidosti kiinnostamaan sosiaalityön opiskelu ja koska se on minulle lähin oppiala, josta voin työllistyä hyvin. Voin hyödyntää aiempaa osaamistani opiskeluissa ja siksi todennäköisesti valmistun nopeammin kuin suoraan lukiosta tulevat. 

Vierailija
1210/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että haastattelussa ei ole ihmistä vastassa, vaan videot katsotaan jälkeenpäin?

Vierailija
1211/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestä sosiaalityö sitä ihmisläheistä työtä vai ei? Pääseekö siinä oikeasti tapaamaan paljon asiakkaita vai millainen on normaali sosiaalityöntekijän päivä 🤗?

Vierailija
1212/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen ammatti ei työllistä. Ei siis riitä töitä ja siksi opiskeltava uusi ammatti.

Vierailija
1213/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa tuo sossujen whatsapp-ryhmä... Tiettyjä ihmisiä nostetaan jalustalle ja heidän sisäänpääsyä toivotaan ja glorifisoidaan. :D

Eiköhän kaikki ole tehnyt hyvää työtä... miksi pitää +40 hengen ryhmästä nostaa muutamia henkilöitä muiden yläpuolelle ja sivuuttaa muut? Ei kovin kannustavaa meininkiä ainakaan mun mielestä.

Vierailija
1214/2052 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika se sellainen on? Joku hakijoiden keskenaan muodostama ryhma vai?

Vierailija
1215/2052 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomitaustalla täälläkin, teen töissä paljon yhteistyötä sossujen kanssa ja pari kolme vuotta sitten heräsi heidän kauttaan halu kouluttautua lisää. Välillä kun työt kuormittaa, ajatus jostain toisesta (paremmin palkatusta ja henkisesti helpommasta) alasta houkuttaa. Lopulta päädyn kuitenkin aina toteamaan, että tässä mä olen hyvä ja se yksikin vilpitön "kiitos" asiakkaalta pyyhkii pöydän puhtaaksi kaikista alanvaihtoajatuksista.

Vierailija
1216/2052 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä minuakin kiinnostaisi tietää!

Vierailija
1217/2052 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että haastattelussa ei ole ihmistä vastassa, vaan videot katsotaan jälkeenpäin?

Vierailija
1218/2052 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihmisiä livenä. RecRightissä kysymykset on joko nauhoitettu etukäteen tai kirjallisena. Nauhoitat oman vastauksesi yhdellä otolla, lähetät ja siirryt seuraavaan kyssäriin. Googlettamalla löytyy lisätietoa :)

Vierailija
1219/2052 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tuo sossujen whatsapp-ryhmä... Tiettyjä ihmisiä nostetaan jalustalle ja heidän sisäänpääsyä toivotaan ja glorifisoidaan. :D

Eiköhän kaikki ole tehnyt hyvää työtä... miksi pitää +40 hengen ryhmästä nostaa muutamia henkilöitä muiden yläpuolelle ja sivuuttaa muut? Ei kovin kannustavaa meininkiä ainakaan mun mielestä.

Mikä whatsapp-ryhmä? Joku tämän keskustelun kautta muodostettu hakijoiden ryhmä vai?

Minkä takia siellä nostetaan tietyt hakijat jalustalle? Ovatko he jotenkin vaikuttaneet tekevän enemmän töitä sisäänpääsyn eteen, vai pidetäänkö heitä vain jotenkin niin ”hyvinä tyyppeinä”? Kuinka suuri osa keskustelun 40+ osallistujasta pääsi jatkoon?

T. Ulla Taalasmaa, joka ei ole tiennyt mistään whatsapp-ryhmästä ja nyt harmittaa 😂

Vierailija
1220/2052 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en päässyt toiseen vaiheeseen. Ei haittaa. Ensivuonna ajattelin jo hakea toiselle alalle. Onnea kaikille jatkoon päässeille!