Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
2. vaiheeseen kutsutut! Mihin yliopistoihin haitte ja millaiset pisteet arvioisitte saaneenne ekasta kokeesta?
Itse hain Tampereelle, Turkuun ja Jyväskylään (ja Rovaniemelle pääsin todistuksella), pisteet aika varmasti 38. Ja ei-ensikertalainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Jos hakijoita on 1500. Kuinka suuri osa tästä pääsee sisälle? 500, 300 ?
Arvoisin, että 300-400, kun laskee nuo yliopistojen sisään otettavien määrät x3 ellei hirveästi ole otettu enemmän kuin tuo kolminkertainen määrä esim. Tampereelle otetaan pääsykokeella 14 ja kun se kerrotaan 3:lla tulee 42 ja kun sama tehdään kaikille muille yliopistoille ja lasketaan yhteen niin arvioisin siksi tuon 300-400😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakijoita on 1500. Kuinka suuri osa tästä pääsee sisälle? 500, 300 ?
Arvoisin, että 300-400, kun laskee nuo yliopistojen sisään otettavien määrät x3 ellei hirveästi ole otettu enemmän kuin tuo kolminkertainen määrä esim. Tampereelle otetaan pääsykokeella 14 ja kun se kerrotaan 3:lla tulee 42 ja kun sama tehdään kaikille muille yliopistoille ja lasketaan yhteen niin arvioisin siksi tuon 300-400😅
Tarkoitin ihan kokonaan yliopiston sisälle. Ei 2 vaihe
Vierailija kirjoitti:
Itse hain vain Kuopioon ja pääsin jatkoon. Lisäksi ainakin muutama väärin. Joten varmasti on eri jonot.
Miten tästä voi päätellä, että on eri jonot?
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan, että vain ei-ensikertalaiset saivat kutsun, koska heitä on niin paljon pienenpi määrä (eikös heitä oteta valintakokeessa vain 2-3 kappaletta per yliopisto?)
Mietin ihan samaa. Miten ihmeessä näin moni ei-ensikertalainen on päässyt sisään. Itse ensikertalainen. Eikö meille yhtään taata mitään varmuutta että saadaan edes yksi ammatti. He joilla on jo ammatti pääsee eteenpäin ja me jäädään jälkeen. Järkyttävää. Paljon suurempi tarve on meillä kuin heillä.
Mitä väliä nyt millään jonoilla on :D Miten toiseen vaiheeseen pääsijät meinasitte valmistautua?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä nyt millään jonoilla on :D Miten toiseen vaiheeseen pääsijät meinasitte valmistautua?
Samalla lailla kuin muihinkin esseetentteihin, elikkäs ajatuskartat artikkeleista ja ehkä jotain täydentäviä muistiinpanoja ranskiksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan, että vain ei-ensikertalaiset saivat kutsun, koska heitä on niin paljon pienenpi määrä (eikös heitä oteta valintakokeessa vain 2-3 kappaletta per yliopisto?)
Mietin ihan samaa. Miten ihmeessä näin moni ei-ensikertalainen on päässyt sisään. Itse ensikertalainen. Eikö meille yhtään taata mitään varmuutta että saadaan edes yksi ammatti. He joilla on jo ammatti pääsee eteenpäin ja me jäädään jälkeen. Järkyttävää. Paljon suurempi tarve on meillä kuin heillä.
Voi olla, että jostain syystä he ovat saaneet ilmoituksen sen takia, koska heitä nyt on vaan niin pieni määrä, että on helpompi ilmoittaa, kun ensikertalaisia on isompi. Kuitenkin ensikertalaisia otetaan yhä huomattavasti suurempi määrä sisälle, kuin ei-ensikertalaisia, eikä se tässäkään asiassa muutu. Katsotaan me ensikertalaiset huomenna, miten meni!
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen valittiin 500 parasta ekasta vaiheesta. Toisessa vaiheessa heistä puolet sijoitetaan viiteen yliopistoon hakutoivejärjestyksen mukaan.
Näin tehdään tässäkin.
Ei valittu erikseen sitä kaksinkertaista määrää per ensisijainen yliopusto. Ei tietenkään.
Kävin katsomassa tiedotteen lääkiksen 2. vaiheen valinnasta, eikä siellä sanota sen enempää kuin tässäkään mitään siitä, onko valittu yhteensä vai suhteessa per yliopiston aloituspaikat. Lääkiksessä toisaalta saa 1. hakutoiveesta ensisijaisuuspisteen, joten voi olla että eri yliopistoihin ykköstoiveella hakevat jakautuvat suhteessa tasaisemmin kun ei lähes jokainen laita varmuuden vuoksi Helsinkiä ykköseksi. Silloin yksi jono on ihan järkevä.
Kaikki jatkoon päässeet saivat kutsun tänään ja huomenna tiedotetaan hylyistä. Minäkin oon ensikertalainen ja kyllä ärsyttää ihan vietävästi tämä koko koulujen hakuprosessi.... Ihan epäinhimillistä toimintaa ollut alusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jatkoon päässeet saivat kutsun tänään ja huomenna tiedotetaan hylyistä. Minäkin oon ensikertalainen ja kyllä ärsyttää ihan vietävästi tämä koko koulujen hakuprosessi.... Ihan epäinhimillistä toimintaa ollut alusta alkaen.
Niin on. Itse luettu koko toukokuu ja ei pääsyä sisään. Tässä menestyivät ne jotka osasivat huijata ja etsiä googlesta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Itse luettu koko toukokuu ja ei pääsyä sisään. Tässä menestyivät ne jotka osasivat huijata ja etsiä googlesta tietoa.
En nyt niinkään sanois. Lukematta ja googlettamalla ei olis päässyt tossa kokeessa hirveen pitkälle, mut ctrl+f:llä kylläkin. Ite vedin ilman googletuksia ja kolmeen kysymykseen katsoin omia muistiinpanojani :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin ensikertalaisena jatkoon ja en kyllä huijannut tai googlaillut. Tehtävissä meni 5 Min ekassa ja tokassa 15 Min. Ja loput ajat käytin vastausten tarkistamiseen materiaaleista. Koska olin lukenut hyvin, tiesin mistä löysin vastaukset. Muutama kyllä meni varmasti väärinkin, ja silti pääsin jatkoon. Toki itsensäkin tuntuu pahalta, että tässä oli helppo huijata, mutta ei kaikki jatkoon päässeet ole kyllä huijanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö itse luin koko kuukauden ja pääsin toiseen vaiheeseen. Ensinnäkin ne googlettelijat saivat sieltä muutamiin kohtiin vääriä vastauksia, joten siitä ei ollut apua ja toisekseen ne, jotka eivät olleet lukeneet artikkeleita tarkkaan, kaatuivat muutamiin kysymyksiin, koska vastasivat todennäköisesti artikkelin ison teeman mukaisesti, eikä siihen kysyttyyn pikkutarkkaan kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että jostain syystä he ovat saaneet ilmoituksen sen takia, koska heitä nyt on vaan niin pieni määrä, että on helpompi ilmoittaa, kun ensikertalaisia on isompi. Kuitenkin ensikertalaisia otetaan yhä huomattavasti suurempi määrä sisälle, kuin ei-ensikertalaisia, eikä se tässäkään asiassa muutu. Katsotaan me ensikertalaiset huomenna, miten meni!
Ensikertalaisille on myös ilmoitettu tänään n. Klo 14, itse mukaan lukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisille on myös ilmoitettu tänään n. Klo 14, itse mukaan lukien.
No sille ei voi mitään. Ainakin tietää jo heti viikon kuluttua ekasta vaiheesta että ei sisään pääse... 😓
Näköjään tuli myös linkki siihen haastattelujärjestelmän testaamiseen, pitääpä sitäkin sit testata, ettei kaadu teknisiin ongelmiin.