Kun perhe ei syö normaalia koronapula-ajan ruokaa, vaan vaatii joka päivä kauppaan...
Isänä teen vihanneskeittoja, pinaattikeittoja, hernekeittoa, makaroonilaatikkoa, pastaa, lasagnea yms yms.
Mutta perhe vain nyrpistelee nenäänsä näille ja syö leipää.
Itse tulen vähän vähävaraisemmista lähtökohdista kuin vaimoni. Ajattelin että ratkaisen karanteenin perinteisillä ruuilla, mutta lapset ja vaimo ne vaan nyrpistelee nenäänsä.
"Iskä hae pitsaa." kuuluu vain sohvalta. "Ääh ei mitään keittoja tai perunaa, jauhelihaa, ääh paskaa."
"Käy nyt hakemassa minulle edes pullo viinia ja maitokin on lopussa." Narisee vaimo nenä nuhassa.
Minä sitten tärisen, hytkytn ja hytisen.
He haluavat että altistun koronalle.
Ruokaa olisi kaapeissa vielä viikoksi, mutta saan syödä itse kaikki perinteiset suomalaiset keitot ja perunamuunssit. Maitojauhetta löytyy kyllä ja sitä sekoittamalla kahvin sekaan saa ihan kivan ja tyydyttävän maun.
T. muuli-iskä
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Meillä jos joku sanoisi ruokaa paskaksi lentäisi välittömästi pöydästä. Voisi huolehtia itsenäisesti oman ravintonsa sen jälkeen eli ansaita rahat ja valmistaa ruoan.
Joku kunnioitus ruokaa kohtaan yltäkylläisyydessäkin eläviltä, kiitos.
Sama. Veljeni poika viime kesänä sanoi, että ruoka on paskaa. Poika todellakin lähti pöydästä ja sai syötävää vasta seuraavana aamuna (veljeni toimesta siis). Muut lapset kyllä söi tyytyväisenä joten ruoka ei ollut paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Sano muksuille, että pizzaa saa, jos maksaa itse.
En tosiaankaan haluaisi näyttäytyä lasten edessä paskamaisena uhoajana.
Meillä on niin hyvä suhde että tuollainen lapsellinen lähestymistapa ei oikein edistäisi tätä suljetunpaikan tunnelmaa.
Tilanne on muutenkin aika kireä, kun eivät oikein ymmärrä miten minua ahdistaa altistua tartunnalle ja olen ainoa tällä hetkellä terve.
Siinäkin mielessä tekee mieli pitää huoli sairaista perheenjäsenistä :) Teen tässä ostoslistaa ja illalla haen sitten lisää hyvää rakkaimmilleni.
T: Ap
Tämä on niin tuttua.
Toinen mies.
Ap on selvästi menneiden aikojen mies.
Otan osaa että joutuu kohtaamaan nykyajan vaimon ja nykyajan lapset.
Ei menneisyyttä oikein voi myydä helpolla, kun länsimainen hapatus on niin muodikasta, mukavaa, helppoa, hyvää ja edullista.
Ymmärrän MIEHEN yskän :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesipaastoa suosittelen minäkin.
Heh, kun amerikkalaistuneille tai länsimaalaistuneille perheenjäsenille tälläinen vassari-iskä ehdottaa tuollaista niin se on sodanjulistus.
Mun pitää nyt vain diplomaattisesti ymmärrettävä tilannetta.
Ovat tottuneet parempaan ja olen se juoksupoika. Ei voi mitään.
Ajattelin että onko muilla tälläistä ongelmaa, kun muu perhe on keskiluokkaista menoa ja itse tulee vähän alemmista piireistä. Yllätyin miten vaikeaa tämä on eristyksissä oleminen on "hienostolle" ja parempaan tottuneille.
Itsehän tosiaan voisin syödä pelkkiä riisinjyviä ja olla syömättä useita päiviä.
Näille "länkkäreille" tilanne on toinen.
Vaikea se on omia vasemmistolaisia ja työväenluokan arvoja tuoda nuorille ja etenkään vaimolle.
Kun vasemmistolaisuus on niin huonossa huudossa ja ei kieli "menestystä". Eihän eristyminen oikein edistä kehitystä ja menestystä noin muutenkaan. Ymmärrän kyllä muun perheen huolen siinä mielessä.
No höpsistä. Ei tuossa nyt ole kyse mistään muusta kuin nirsoilusta ja äärimmäisen huonosta käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehisty, ja karjaise, että jos ei kelpaa, olkaa ilman! Oletko tassukka?
Minulla ei ole tapana karjua tai uhkailla ketään. Enkä varsinkaan lyö mitään tai ketään.
Olen ihan normaali sivistynyt mies ja perheen isä.
Lupasin käydä kaupassa hakemassa heille miellyttäviä tuotteita.
Eihän tässä muuta voi kun koko muu perhe on sairaana ja minä vain terveenä. Teini-ikäinen tytärkin alkaa kakomaan kun laittaa pinaattikeittoa suuhunsa.
Kuka sua on lyömään käskenyt?( Vai onko itellä käynyt mielessä?)
Et sä ihan perusheppu ole vaan aika vietävissä. Jos mun ruokia arvosteltaisiin niin en ikipäivänä lähtisi hakemaan pitsaa tilalle.
Itsetehty pinaattikeitto kuulemma menee helposti paakkuiseksi. Joku näin sanoi joskus.
Ja onko ruokasi hyvää?
Mitä h---tin pula-ajan ruokaa tuo nyt on, ihan tavallista safkaa? Ap keksi koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on normaalia. Ei meilläkään lapset ja varsinkaan melkein teinit syö kuin perunan sellaisenaan ja makaroonit sellaisenaan.
Kotiruoka on menneen ajan juttuja. Ovat tottuneet globaalissa maailmassa ravintolaruokaan ja speciaaliin.
9
Tavallinen kotiruoka ihan rehellisestikin maistuu huonolta näihin nähden.Varmasti moni perhe on kovilla tämän ruokakysymyksen äärellä.
Ei tähän kasvattamalla voi vaikuttaa kun ongelman pääkohdat on globaalissa markkinataloudessa.
Pitäisi olla joku sulkeutunut kristillinen perhe, että lapset tyytyisivät hiljaisuudessa perinteiseen kotiruokaan.
Miten uskonto liittyy makumieltymyksiin? Hekö eivät syö ravintoloissa?
Meillä taasen syödään normia kotiruokaa ja vieläpä ihan kasari- ja ysäriruokia. Ei mitään härkiksiä tms "trendejä" ja hyvin maistuu teineille.
Tulisin hulluksi jos joka ateria pitäisi syödä ravintolassa tai hakea jostakin!
Uskovaisissa ja vasemmistolaisissa perheissä on syvä kollektiivinen yhteishenki.
Sellaiseen ei sovi sanoa ääneen että "ei kelpaa ja on pahaa".
Vähän erilainen kuin yksilönvapauden omaavissa perheissä jossa ruoka on pahaa, niin haetaan parempaa tai ei syödä sitä.
Eli kynnys on suurempi tuoda omaa mielipidettä uskovaisissa ja vasemmistolaisissa perheissä.
Ollaan eräällä tavalla muiden mieliksi ja kovan kurin alaisuudessa. Muutoin esim rangaistaan tai joudutaan huonoon valoon johtajien silmissä.
Länsimaisissa ja yksilönvapauden omaavissa perheissä oman mielipiteen voi tuoda julki ilman että uhkaillaan eristämisellä ja uhkailuilla.
Tämä lyhyisyydessään tässä. Eli nykyaikaisissa perheissä perheenjäsenet ovat tasa-arvoisia tuomaan oman mielipiteen ilman että aletaan uhkailla rakkauden menetyksellä tai muilla toimenpiteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehisty, ja karjaise, että jos ei kelpaa, olkaa ilman! Oletko tassukka?
Minulla ei ole tapana karjua tai uhkailla ketään. Enkä varsinkaan lyö mitään tai ketään.
Olen ihan normaali sivistynyt mies ja perheen isä.
Lupasin käydä kaupassa hakemassa heille miellyttäviä tuotteita.
Eihän tässä muuta voi kun koko muu perhe on sairaana ja minä vain terveenä. Teini-ikäinen tytärkin alkaa kakomaan kun laittaa pinaattikeittoa suuhunsa.
Kuka sua on lyömään käskenyt?( Vai onko itellä käynyt mielessä?)
Et sä ihan perusheppu ole vaan aika vietävissä. Jos mun ruokia arvosteltaisiin niin en ikipäivänä lähtisi hakemaan pitsaa tilalle.
Itsetehty pinaattikeitto kuulemma menee helposti paakkuiseksi. Joku näin sanoi joskus.
Ja onko ruokasi hyvää?
Siis joku kirjoittaja neuvoi täräyttämään nyrkillä mielenosoituksellisesti kylppärin oveen.
Vaikka nyt on poikkeusaika, niin ei kai hyviä tarvikkeita tarvitse raiskata ja muuntaa niitä pula-ajan mössöksi? Hyvä esimerkki oli tuo lohhoperunat, miksi perunoista pitäisi tehdä jotain perunavelliä kun ne voisi paahtaa uunissa rosmariinin ja merisuolan kanssa? Miksi ruskeaa kastiketta eikä vaikka chili con carnea jauhelihasta?
Kyseessähän on viruskriisi, ei mikään maailmanlaajuinen elintarvikekriisi. Itseäni v-tutti kaupassa kun munat, jauhot ja sokeri olivat loppu. Samalla aikaa muut käytävät pursuilivat erikoisjuustoja ja tryffelitapenadeja. Itse ostin ainekset kurpitsakeittoon fetalla ja mintulla, kasvislasagneen, ja kookoscurryyn. Osaako joku selittää miksi ihmiset ostelevat (ja syövät?) nyt kuin jonakin pula-aikana??
Minun lapseni eivät kyllä valita ruuasta, koska olen hyvä kokki ja käytän mausteita&yrttejä kunnolla. Ruat eivät ole silti aina mitään suuria erikoisuuksia. Eilenkin tein kaalilaatikkoa, joka on yksi lasten lempiruuista. Meistä minä olen se joka yleensä ehdottelee ravintolassa käyntiä. Ehkäpä vastaus on, että tee hyvää ruokaa.
Hampurilaisia ja pizzaa voi tehdä ihan itsekin. Parempia saa kuin pikaruokapaikkojen versiot, ja edullisemmin.
Tee ruokalista viikolle valmiiksi. Joka päivä erilaisia perinteisiä ruokia. Nyrpistelijät saavat siitä valita, syövätkö vai ovatko nälässä.
Luulen, että kun pari päivää ovat syömättä niin alkaa nuo sinun tekemät ruoat kummasti maistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas on miesvihapalstalla miesvihapalstan vastaukset.
Palstalla on miljoona ketjua joissa naiset ruikuttaa koronasta, mutta yhdessäkään ei ole tällaisia vihavastauksia.
Onko miehen arvosteleminen heti miesvihaa?
Arvostelu kohdistuu tässä kohtaa siihen, että ap on ilmeisesti antanut lapsille aikaisemmin mielin määrin pizzaa ja hamppareita, eikä heille maistu enää kunnon kotiruoka ollenkaan. Eli sekä lapsissa, vaimossa että miehessä on vikaa, jos tällainen tilanne on päässyt syntymäöän.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nyt on poikkeusaika, niin ei kai hyviä tarvikkeita tarvitse raiskata ja muuntaa niitä pula-ajan mössöksi? Hyvä esimerkki oli tuo lohhoperunat, miksi perunoista pitäisi tehdä jotain perunavelliä kun ne voisi paahtaa uunissa rosmariinin ja merisuolan kanssa? Miksi ruskeaa kastiketta eikä vaikka chili con carnea jauhelihasta?
Kyseessähän on viruskriisi, ei mikään maailmanlaajuinen elintarvikekriisi. Itseäni v-tutti kaupassa kun munat, jauhot ja sokeri olivat loppu. Samalla aikaa muut käytävät pursuilivat erikoisjuustoja ja tryffelitapenadeja. Itse ostin ainekset kurpitsakeittoon fetalla ja mintulla, kasvislasagneen, ja kookoscurryyn. Osaako joku selittää miksi ihmiset ostelevat (ja syövät?) nyt kuin jonakin pula-aikana??
Hintojen takia. Suurin osa suomalaisista on pienituloisia, ja kun ostetaan varastoon, ei kannat panostaa erikoisjuustoihin, vaan ostaa ihan tavallista kotiruokaa. Olet varmaan itse varakas, jos odotat että ihmiset hamstraavat tryffelitapenadeja. (En ole ikinä kuullutkaan niistä.) Jotkut tykkäävät kokeilla erilaisia reseptejä, mutta siihen tarvitaan vapaa-aikaa ja jaksamista, usein myös rahaa.
Monissa perheissä on nyt sellainen tilanne, että vanhemmat joutuvat tekemään etätyötä ja samaan aikaan katsomaan, että lapset tekevät verkossa koulutyönsä. Lisäksi pitää siivota ja laittaa ruokaa useammin kuin normaalisti, koska kaikki ovat koko päivän kotona. Ei siinä välttämättä jää aikaa kokeilla uusia jänniä reseptejä ja seisoa lieden ääressä tuntikausia.
Mitä ihmeen pula-ajan ruokaa on pinaattikeitto tai lasagne? Nyt on aloittajalla vähän termit hakusessa.
"Pahin tilanne oli talvella 1942, jolloin jopa peruna ja juurekset joutuivat säännösteltäviksi. Talvi 1941-42 muistetaankin Suomessa ns. lanttutalvena, sillä lantun haju leijaili kaikkialla.
Säännöstely loppui kokonaan vasta vuonna 1953, jolloin kauppoihin alkoi ilmestyä jopa appelsiineja ja banaaneja." (Yle, elävä arkisto)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on miesvihapalstalla miesvihapalstan vastaukset.
Palstalla on miljoona ketjua joissa naiset ruikuttaa koronasta, mutta yhdessäkään ei ole tällaisia vihavastauksia.
Onko miehen arvosteleminen heti miesvihaa?
Arvostelu kohdistuu tässä kohtaa siihen, että ap on ilmeisesti antanut lapsille aikaisemmin mielin määrin pizzaa ja hamppareita, eikä heille maistu enää kunnon kotiruoka ollenkaan. Eli sekä lapsissa, vaimossa että miehessä on vikaa, jos tällainen tilanne on päässyt syntymäöän.
Meillähän on miljoonia ihmisiä jotka on länsimaalaistuneet.
Ei ap:n perhe ole mikään erikoisuus. Erikoista on lähinnä se että ap tuntuu olevan ihan eri vuosituhannelta kuin muu perheensä on.
Ei nykyään kukaan normaali nuori tai nuoriaikuinen diggaile vanhoja perinneruokia. Niitähän pidettiin pahoina jo 90-luvulla.
Nykyään ihmiset käy ravintoloissa ja syö pikaruokaa.
Eli ei tässä voi ap:ta tai hänen vaimoaan syyttää siitä millaiseksi maailma on mennyt.
Olemme amerikkalaistuneet liikaa.
Nuorissa on jo niitä jotka ei kävele kilometriä vaan haluavat isältään auton lainaan. Tämä on nyt tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Marie Antoinette vetää vaan sitä fetalla ja mintulla höystettyä zucchinisoppaansa, mutta antaa muiden syödä ihan rauhassa perunavelliä, jos se heille maistuu.
Miten uskonto liittyy makumieltymyksiin? Hekö eivät syö ravintoloissa?
Meillä taasen syödään normia kotiruokaa ja vieläpä ihan kasari- ja ysäriruokia. Ei mitään härkiksiä tms "trendejä" ja hyvin maistuu teineille.
Tulisin hulluksi jos joka ateria pitäisi syödä ravintolassa tai hakea jostakin!