"Tiukka eristys on mahdottomuus, ihmisen mielenterveys ei kestä jos ei saa tehdä mitään hauskaa"
Pakko avautua tästä. Meillä on ollut tämä kehotus fyysiseen eristäytymiseen nyt käytössä muutaman päivän. Nyt jo alkaa näkyä somessa kiihtyvällä tahdilla kommentteja, että tämä ei voi jatkua, ravintoloita ei saa laittaa kiinni, kaikkea kokoontumista ei saa kieltää, koska "ihmiset eivät kestä jos ihan kaikki on kiellettyä". Että pitäisi löytää joku keskitie viruksen rajoittamattoman leviämisen ja kunnollisen karanteenin väliltä, vaikka nyt siitä tuleekin sitten enemmmän kuolonuhreja ja pysyvästi keuhkovammaisia potilaita.
Mitä ihmettä? Tätä on siis todellakin kestänyt vasta muutaman päivän. Kukaan ei ole estänyt kävelemästä vapaasti missä vaan ulkona kauniissa auringonpaisteessa. Kukaan ei estä soittamasta musiikkia kotona, tai laulamasta tai musisoimasta itse. Netti toimii. Ruokaa saa kaupasta. Viinaa saa Alkosta. Mikään ei ole loppu. Televisiosta tulee viihdeohjelmia, radio toimii. Kaupasta saa piirustuspaperia ja kyniä. Sieltä saa kankaita, sieltä saa lankaa. Sieltä saa vaikka sähkötarvikkeita joista voi kotona askarrella. Näitä kaikkia saa myös nettikaupasta, ei tarvitse edes mennä kauppaan. Kaikkien ystävien ja sukulaisten kanssa voi pitää yhteyttä videopuheluiden avulla ilman mitään minuuttimaksua, niin paljon kuin sielu sietää. Netti on täynnä toinen toistaan helpompia ja herkullisempia reseptejä ja ohjevideoita, joiden avulla täysi poropeukalokin saa aikaiseksi hyvää ruokaa. Kaupungeissa iso osa ravintoloista tarjoaa annosten kotiinkuljetusta.
SILTI osa on sitä mieltä, että elämä on nyt niin lohduttoman kurjaa, että muutama (tai sata tai tuhat) mummo saisi kernaasti kuolla siitä hyvästä, että pääsee "tuulettamaan päätä" baariin tai leffaan.
Mitenköhän hemmetissä tällaiset ihmiset olisivat pärjänneet jos olisivat eläneet pari-kolme sukupolvea aikaisemmin? 1800-luvun maalaisnainen ei käynyt kaupungissa ehkä kuin kerran elämässään. Isäntäkin kävi siellä ehkä 1-2 kertaa vuodessa markkinoilla hakemassa hevoskuorman silakkaa, suolaa ja ruista ja viemässä jotain villaa ja voita. Loppu aika tehtiin kovaa fyysistä työtä, kaikki 8 lasta olivat todellakin kotikoulussa paitsi sitä paria kuukautta, kun kiertokoulu sattui olemaan kylässä. Lapsia kuoli sairauksiin ja onnettomuuksiin ja tehdessä raskaita töitä. Pojat vietiin silloin tällöin sotaan, eivätkä useinkaan tulleet takaisin.
Ainoa "viihde" oli kirkossa käyminen sunnuntaina saarnaa kuuntelemassa, mutta sinnekin pääsy oli vähän luksusta eikä talvella tai peltotyöaikaan välttämättä mahdollista. Jos kotona jotain viihdettä oli, niin ehkä Katekismus kaikilla yhteisenä ja muuten laulaminen. Ruoka oli joka päivä samaa suolasilakkaa, reikäleipää, palanpainikkeeksi perunaa, kaalia tai lanttua. Voi myytiin, ei syöty itse. Tämä tehtiin, että pärjättäisiin ja lapsilla olisi edes hieman paremmat eväät ja helpompi elämä.
Nyt sitten näiden ihmisten lapsenlapsenlapset haluavat kriisitilanteessakin syödä sushiannoksensa sisällä ravintolassa ja nauttia oluensa aidossa pubimiljöössä. Ja tämä on sellainen perustarve, että mielenterveys ei kestä ilman edes hetkeä.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on pullamössökansaa jos ahdistutaan ja vingutaan tällaisesta.
Miettikääpä niitä yksinäisiä vanhuksia kotonaan puhumattakaan jossain palvelutaloissa kun makaavat vuodepotilaana. Elävät oikeasti eristyksissä kaikesta vuodesta toiseen ja pidetään väkisin hengissä.
Miten ennen pärjättiin? Ei ollut tällaisia palveluja ja ihmiset pärjäsi kun oli pakko. Hirveää marinaa. Meillä on asiat hyvin, mutta ihmiset eivät sitä ymmärrä kun on niin kurjaa jos ei saa mennä kahvilaan tai ravintolaan ja on nyt niin kamalaa kun ei tiedä koska loppuu. Mitä jos kerrankin elettäisiin hetkessä ja oltaisiin onnellisia siitä mitä on eikä aina vaan hamuta lisää ja lisää. Ilmankos täällä ihmiset voivat huonosti kun mitään vastoinkäymisiä ei kestetä.
Eihän tämä kivaa varmasti ole, mutta ei se kitinä ja marina auta ketään. Kertoo vaan arvomaailmasta jos elämä on todella menossa viemäristä alas jos ei saa nyt tehdä poikkeuksellisesti ihan mitä huvittaa.
Edelleen, kun kyse ei ole pubeihin tai ravintoloihin pääsystä! En tiedä mistä olette repineet nämä oletukset, että ihmiset eivät halua ulkonaliikkumiskieltoa, koska haluavat päästä baariin tai salille? Ulkonaliikkumiskieltoa ei haluta, koska silloin ei pääse ULOS, siis lenkille, nauttimaan auringosta ulkoilmaan!
Ei ihmekään, että ihminen, joka asuu kerrostaloyksiössä missä ei ole parveketta, ei halua, että ryhdytään noin radikaaleihin toimiin. Helppohan se on jossain rivarissa tai omakotitalossa olla, kun voi käydä omalla pihallaan, mutta meitä kerrostaloasujia on varmaan suurin osa suomalaisista.
Minua suoraan sanottuna v*uttaa ihan suunnattomasti, jos totaalinen ulkonaliikkumiskielto astuu voimaan. Olen itse käynyt ainoastaan töissä ja lenkillä ja välttänyt kaikkia ylimääräisiä sosiaalisia kontakteja, kuten on neuvottu. Ja jos nyt muutaman baarihillujan takia otetaan suoraan käyttöön ulkonaliikkumiskielto sen sijaan, että hallitus määräisi baarit yms kiinni, niin en kyllä ala. Kansanterveys tulee romahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että jotkut ovat hajoamispisteessä jo viikon jälkeen kun oma elämäni on ollut tällaista jo 13 vuotta. En poistu kotoa kuin töihin, kauppaan ja terapiaan. Sos elämää ei ole, en ulkoile enkä harrasta mitään. Tervetuloa minun normaaliin elämääni!
Tuo on huonoa elämää. En ymmärrä miksi ei saisi olla pahoillaan, jos elämä on tuollaista. Oli minullakin, pitkään. Ei se ollut mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä niitä yksinäisiä vanhuksia kotonaan puhumattakaan jossain palvelutaloissa kun makaavat vuodepotilaana. Elävät oikeasti eristyksissä kaikesta vuodesta toiseen ja pidetään väkisin hengissä.
Miten ennen pärjättiin? Ei ollut tällaisia palveluja ja ihmiset pärjäsi kun oli pakko. Hirveää marinaa. Meillä on asiat hyvin, mutta ihmiset eivät sitä ymmärrä kun on niin kurjaa jos ei saa mennä kahvilaan tai ravintolaan ja on nyt niin kamalaa kun ei tiedä koska loppuu. Mitä jos kerrankin elettäisiin hetkessä ja oltaisiin onnellisia siitä mitä on eikä aina vaan hamuta lisää ja lisää. Ilmankos täällä ihmiset voivat huonosti kun mitään vastoinkäymisiä ei kestetä.
Eihän tämä kivaa varmasti ole, mutta ei se kitinä ja marina auta ketään. Kertoo vaan arvomaailmasta jos elämä on todella menossa viemäristä alas jos ei saa nyt tehdä poikkeuksellisesti ihan mitä huvittaa.
Edelleen, kun kyse ei ole pubeihin tai ravintoloihin pääsystä! En tiedä mistä olette repineet nämä oletukset, että ihmiset eivät halua ulkonaliikkumiskieltoa, koska haluavat päästä baariin tai salille? Ulkonaliikkumiskieltoa ei haluta, koska silloin ei pääse ULOS, siis lenkille, nauttimaan auringosta ulkoilmaan!
Ei ihmekään, että ihminen, joka asuu kerrostaloyksiössä missä ei ole parveketta, ei halua, että ryhdytään noin radikaaleihin toimiin. Helppohan se on jossain rivarissa tai omakotitalossa olla, kun voi käydä omalla pihallaan, mutta meitä kerrostaloasujia on varmaan suurin osa suomalaisista.Minua suoraan sanottuna v*uttaa ihan suunnattomasti, jos totaalinen ulkonaliikkumiskielto astuu voimaan. Olen itse käynyt ainoastaan töissä ja lenkillä ja välttänyt kaikkia ylimääräisiä sosiaalisia kontakteja, kuten on neuvottu. Ja jos nyt muutaman baarihillujan takia otetaan suoraan käyttöön ulkonaliikkumiskielto sen sijaan, että hallitus määräisi baarit yms kiinni, niin en kyllä ala. Kansanterveys tulee romahtamaan.
Puhuin yleisesti koska niistä todellakin porukka valittaa. BTW olen opiskelija, asun yksiössä ja ei ole parveketta.
Jotain silloin oli kuitenkin, mitä ei nyt ole samalla tavalla. Yhteisöllisyyttä, vähemmän yksinäisyyttä.
Nyt voi oikeasti monilta yksinasujilta mennä ainoat sosiaaliset kontaktit, eikä monen mielenterveys kestä täyttä yksinäisyyttä. Jos ei aikaisemminkaan ole kavereita tai sukulaisia joille soittaa, niin ei ole nytkään.
Ihminen on kriisien koittaessa sopeutuvainen eläin. Kyllä ihminen tuollaiseen poikkeustilaan sopeutuu kun tarve vaatii. Se on aivan varma juttu.
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Miksei kotona voi tehdä mitään hauskaa?
Tätä minäkin olin tulossa kirjoittamaan. Mitä ihmettä ihmiset oikein tarkoittavat hauskalla, jos eivät pysty kotonaan tekemään mitään siihen määritelmään sopivaa??
Vierailija kirjoitti:
Nykysukupolvet on tottuneet liian hyvään ja liian pitkään. Siinä määrin, että tietyistä huveista on tullut ihmisen perustarpeisiin rinnastettavia asioita, joita ilman ei pärjää. Tähän se huvielintaso johtaa, että pärjäämisen kanssa on ongelmia jo nyt, vaikkei ole kuin pienet rajoitukset vasta päällä. Miettikääpä sitä ulkonaliikkumiskieltoa, joka tulee aivan varmasti suomessakin käyttöön, ellei ihmiset nyt noudata rajoituksia. Sitten voisi kysyä vanhan kysymyksen, että mites sitten suu pannaan? Kannattaisko nyt ihmisten uskoa ja noudattaa rajoituksia.
Voin kuvitella, että jollekin imelän trendikkäälle yltiösosiaaliselle puheripuli-sähköjänikselle tämä on varmaan melkoinen koettelemus :D Oppia ikä kaikki.
Ja ei, en ole vanhus, vaan kolmekymppinen.
Muuten totta, mutta entiset sukupolvet tanssivat sota-aikana salaa ja tiputtivat luvatonta viinaa.
Eli ei mitään uutta.
Kyllä me olemme kestäneet vilua ja pelkoa ja nälkää ja siinä oikein jalostuneetkin.
Tuttava konmaritti kotinsa ja kertoi, että sosiaalinen elämä ja harrastukset on muualla. Hän kauhistui kuullessaan, että minulla on kaapillinen kaavoja ja kankaita, koska kaupasta saa kaikkea ja Oodissa voi ommella.
Nyt tuttava ei pysy järjissään, koska kotona ei voi tehdä mitään. Minulla ei ole mitään ongelmia, voin vaikka kirjoa pöytäliinoja, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Eristäytyminen ei ole kaikille ongelma. Minä teen sitä ilman koronaakin. Kuitenkin hauskaa tarvitsee mielestäni jokainen. Se on ihan pirun peppu sieltä että aikuiset ihmiset ei saa ottaa hupia laillisesti yhdestä kasvista. Siitä on kansalaisaloite jonka en usko menevän läpi. Oikeasti uskomatonta että niin vähähaittainen on laitonta ja itseen kohdistuva teko käyttö on mukamas rikos. Onneksi ainakin vielä itseään saa sentään kosketella miten itse haluaa.
Johonkin hermoon näyttää kirjoitukseni osuneen. Alapeukkua tulee aika tehokkaasti. Saa vastata että hiertääkö tuo päihde vai se että viihtyy yksin? Oikeasti molemmat ovat valintoja ja tuo mainitsemani päihde on kaikin tavoin alkoholia vähemmän haitallinen. Siitä usein korostetaan psykoosiriskiä. Joo se kyllä kaksinkertaistaa riskin ja alkoholi 8 kertaistaistaa sen saman riskin.
Minusta saa olla ihan mitä mieltä haluaa olla. Väitelläkkin saa kanssani mutta siinä jää aika helposti toiseksi. Niistä asioista mistä kirjoitan/puhun minun ei tarvitse valehdella. Se tekee sanomisista aika helppoa. En ole suosiota hakeva pyrkyri politiikko vaan loppupeleissä suht tavallinen tallaaja jolla sattuu olemaan mielipiteitä + selkäranka niiden kertomiseen rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eristäytyminen ei ole kaikille ongelma. Minä teen sitä ilman koronaakin. Kuitenkin hauskaa tarvitsee mielestäni jokainen. Se on ihan pirun peppu sieltä että aikuiset ihmiset ei saa ottaa hupia laillisesti yhdestä kasvista. Siitä on kansalaisaloite jonka en usko menevän läpi. Oikeasti uskomatonta että niin vähähaittainen on laitonta ja itseen kohdistuva teko käyttö on mukamas rikos. Onneksi ainakin vielä itseään saa sentään kosketella miten itse haluaa.
Johonkin hermoon näyttää kirjoitukseni osuneen. Alapeukkua tulee aika tehokkaasti. Saa vastata että hiertääkö tuo päihde vai se että viihtyy yksin? Oikeasti molemmat ovat valintoja ja tuo mainitsemani päihde on kaikin tavoin alkoholia vähemmän haitallinen. Siitä usein korostetaan psykoosiriskiä. Joo se kyllä kaksinkertaistaa riskin ja alkoholi 8 kertaistaistaa sen saman riskin.
Minusta saa olla ihan mitä mieltä haluaa olla. Väitelläkkin saa kanssani mutta siinä jää aika helposti toiseksi. Niistä asioista mistä kirjoitan/puhun minun ei tarvitse valehdella. Se tekee sanomisista aika helppoa. En ole suosiota hakeva pyrkyri politiikko vaan loppupeleissä suht tavallinen tallaaja jolla sattuu olemaan mielipiteitä + selkäranka niiden kertomiseen rehellisesti.
Alapeukut tulivat varmaan siitä, että viestisi ei liity aiheeseen mitenkään. Mitä jos aloittaisit oman ketjun aiheelle, josta haluat keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Tuttava konmaritti kotinsa ja kertoi, että sosiaalinen elämä ja harrastukset on muualla. Hän kauhistui kuullessaan, että minulla on kaapillinen kaavoja ja kankaita, koska kaupasta saa kaikkea ja Oodissa voi ommella.
Nyt tuttava ei pysy järjissään, koska kotona ei voi tehdä mitään. Minulla ei ole mitään ongelmia, voin vaikka kirjoa pöytäliinoja, jos siltä tuntuu.
Ja vahingonilosta saat voimaa näinä vaikeina aikoina. Voit viettää aikaa sinulle mieleisellä tavalla ja saat nautintoa tuttavasi vaikeuksista. Ehkä hän jopa sairastuu ja sillä voit hekumoida kuukauden. Lopultakin hän sai ansaitsemansa rangaistuksen, kun elää eri tavalla kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että jotkut ovat hajoamispisteessä jo viikon jälkeen kun oma elämäni on ollut tällaista jo 13 vuotta. En poistu kotoa kuin töihin, kauppaan ja terapiaan. Sos elämää ei ole, en ulkoile enkä harrasta mitään. Tervetuloa minun normaaliin elämääni!
Saanko kysyä, voitko käydä karanteenin aikaan terapiassa?
Luin että Kela olisi lopettanut kaikki kuntoutusterapiat karanteenin ajaksi. Minusta todella typerä päätös. Psykoterapia ei ole kiireetöntä hoitoa, vaan välttämätöntä.
(kokemusta on)
Eivät osaa lukea tai eivät omaa mitään kunnon 1200 kirjan kirjastoa johon voi upota vuosiksi huomaamattakaan että aika käy siellä ulkona.
Mä asun maassa jossa on jo Suomea pitempään ollut rajoituksia, lenkille saa vielä yksin mennä mutta kohta varmaan sekin kielletään kun krooniset ekstrovertit eivät voi olla puhumatta toistensa kanssa 30cm etäisyydellä...
Olen miettinyt näitä kuuluisia kidnapattuja naisia, Jaycee Lee Dugard and Natasha Kampusch. Jaycee oli vankina 18 ja Natasha 8 vuotta. Jaycee jopa sai lapsia, jotka kasvoivat yhdessä huoneessa ja joille äiti piti kotikoulua tietäen että tuolla ulkona on oikea maailma. Ja oli itse ollut vasta 11-vuotias kidnappauksen uhriksi joutuessaan, eli lapsen tiedot hänelläkin.
Molemmat naiset kuitenkin selvisivät, toki traumatisoituneina ja suunnattomasti kärsineinä. Mutta selvisivät. Mä jotenkin luulen että selviän (ja että ihan jokaine selviää) vaikka 6 kuukautta kotona telkkaria katsoen! Eikä edes jää traumoja.
Nauttikaa kotonaolosta. Monella on suurella velkarahalla hankittu talo jossa kiireisen elämän vuoksi ei ehditä.olla. Lukekaa, jumpatkaa (esim.fressi.tv näyttää ilmaisia jumppia). Jne
Minä parannan
Afrikasssa PIENET LAPSET ITKEE NÄLKÄÄNSÄ
Vierailija kirjoitti:
Aamen! Hyvä näpäytys kaikille niille, jotka normaalioloissa ei ikinä ehdi tai jaksa käydä isovanhempiaan/vanhempiaan tapaamassa 65 eri verukkeeseen vedoten. Ihan FYI, ei ne mitään sirkustemppuja tarvitse ne vanhukset, pelkkä seura riittää.
minä parannan
YSIN YRITTÄJÄ jolla ei ole 3 kuukauden puskurirahastoa ON SYYPÄÄ OMAAN TILANTEESEENSA:
Lähipiirissä ihminen joka juoksee itseään ja ongelmiaan karkuun eli ei kestä yhtään kotonaolemista. Nytkin viikonloppuna oli vaan pakko päästä kauppakeskuksiin pyörimään ja kyläilemään jne. On kuitenkin niitä ihmisiä jotka on ensimmäisenä vaatimassa itselleen kuninkaallisen tason hoitoa.
Salaa nautin tilanteesta. Toki en toivo kenenkään sairastuvan. Mutta nyt joutuu olemaan ihan oma itsensä eikä esittämään jotakin toista kuin oikeasti on.