Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi porukka käy edelleen kaupoissa säännöllisesti sen sijaan että hankkisi sen kotivaran ja jäisi kotiin?

Vierailija
22.03.2020 |

Ärsyttää ihmisten täysin vastuuton toiminta.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään koko perheen kanssa pari kertaa viikossa kaupassa, koska ei kiinnosta mikään hamstraus. Olen kotiäitinä ja ihan kiva välillä päästä ihmisten ilmoille, enkä jaksa panikoida tuosta koronaviruksesta. Pysykööt he vaan kotonaan, jotka eivät uskalla/halua liikkua. Ompahan vähemmän ruuhkaa.

Vierailija
82/103 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottanut puolisolle että mitä jos ei käytäisi kaupassa aivan turhaan. Ei käy. Hän haluaa että on sitä ja että on tätä. Ei kelpaa mikään pakastettu ruoka. Pitää saada tuoreita marjoja. Sitten ihmettelee kun vain surffaan netissä ja olen jotenkin poissaoleva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin käydä ostamassa kaapit ja pakkaset täyteen, sitten kävisi kerran viikossa tuoreet hevit, maitotuotteet yms. Mutta koska olen työtön yh, jonka Tulot koostuu asumistuesta, työttömyyskorvauksesta, lapsilisistä ja elatusmaksuista ja nämä kaikki maksetaan ripotellen pitkin kuukautta, laskut maksetaan myös sitä mukaa pitkin kuukautta. Niin on ostettava sen verran mihin on sillä hetkellä vara. Tulisi se perustulo niin saisi ehkä koko kuukauden rahan kerralla, voisi maksaa laskut kerralla ja lopuilla käydä hamstraamassa kaapit täyteen.

Vierailija
84/103 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käydään koko perheen kanssa pari kertaa viikossa kaupassa, koska ei kiinnosta mikään hamstraus. Olen kotiäitinä ja ihan kiva välillä päästä ihmisten ilmoille, enkä jaksa panikoida tuosta koronaviruksesta. Pysykööt he vaan kotonaan, jotka eivät uskalla/halua liikkua. Ompahan vähemmän ruuhkaa.

Mikset osallistu koronan hillitsemiseen muun Suomen kanssa? Jokaisen panosta tarvitaan. Tajuatko, että kiristykset menevät tästä aina vaan pahemmaksi jos ihmiset ei tottele...

Töissä on pakko käydä, koiria pakko pissattaa, ruokakaupassa pakko käydä. Pakolliset asiat on asia erikseen ja niitähän saa tehdä jopa ulkonaliikkumiskiellon aikana. Sinun asenne sen sijaan on todella välinpitämättömän oloinen.. en voi käsittää kaltaisiasi ihmisiä. Ajattelisit edes niitä sairaanhoitajia ja lääkäreitä.. jää edes heidän takia kotiin!

Vierailija
85/103 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ei ajattele terveydenhuollon ruuhkautumista niin paljon koska " en minä koronan takia sairaalaan joudu". Mietin, että onkohan ihmiset ajatelleet sitä, että entäs jos heille iskee pahimman koronaepidemian aikana jokin muu sairaalahoitoa vaativa vaiva tai joutuvat onnettomuuteen? Jos terveydenhuolto alkaa tökkimään koronan takia, se tökkii kaikissa muissakin asioissa sitten.

Vierailija
86/103 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheissä ei voi mielettömästi varata kotivaraa.

Tavallisilla perheillä on yleensä jopa rajalliset pakastetilat, joissa on jo valmiita ruokia, ja marjoja.

Myöskin kaappitilaa on rajoitetusti.

Se kotivara on tarkoitettu sellaisiin tilanteisiin, jolloin ei kertakaikkiaan voi lähteä kodista ulos.

Esimerkiksi tulee jokin kaasuvuoto, säätila tms. ettei kukaan voi poistua kotoaan.

Silloin pitää olla kotivara, jolla koko perhe pärjää kolme vuorokautta.  Ja nelihenkisellä perheellä kotivaraa lääkkeineen täytyy olla melkoisestikin.

Niin kauan kun kaupoissa käyntiä ei ole kielletty tai rajoitettu, tottakai niissä pitää käydä ja hakea se jokapäiväinen ruoka.  Nämä ovat ihan yleiset ohjeet.

On eriasia hankkia kotivaraa yhdelle / kahdelle ihmiselle, kuin nelihenkiselle perheelle.

Joten kuinka ap, voit esittää noinkin ääliömäisen kysymyksen?

Yleisin ohje oli se, että valtio ei voi tehdä kaikkea, ihmisten täytyy osallistua. Se tarkoittaa tätä. Älkää odottako kieltoja vaan ennakoikaa, tehkää tiettäväksi että täällä ollaan valmiita osallistumaan. Vähentäkää kaupassakäyntiä minkä voitte, ja sitten vähentäkää vielä vähän lisää. Tinkikää jostain, kysykää apua. Tarjotkaa apua.

Ostakaa sellaista kuivatavaraa, minkä voi laittaa sängyn alle, jos kaapeissa ei ole tilaa. Sellaista, mikä säilyy eikä ole hamstrauksen kohteena tai mitä pystytään tuottamaan lisää. Esim. spagettia. Soijarouhe korvaa jauhelihan, kun possuja ei pystytä kerralla kasvattamaan määräänsä enempää.

Vierailija
87/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kaupassa käynnin ja menin verkkoruokakauppaan.

Asiointi kesti 2,5 tuntia, kun oli niin vaikeaa, vaikka olen it-maailmasta eläkkeelle jäänyt mummeli.

Tunsin itseni tyhmäksi lehmäksi ja kuljetusmaksuun menee parin päivän ruokarahat.

Valtion pitäisi maksaa yli 70 v ruokakuljetukset kaupalle.

Kahdeksi viikoksi riittää ruoka.

Sitten menin verkkoapteekkiin. Sieltä selvisin puolessa tunnissa, mutta kolme kertaa piti pankkitunnusluku antaa. Huoh.

En siis ihmettele, miksi käydään kaupassa, vaikka itse en käy.

Vierailija
88/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka loppuu kun sitä syö.

Eikä nykyasunnoissa liiemmälti ole säilytystilaakaan.

Pakko käydä hakemassa lisää.

Vierailija
89/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska käyn töissäkin niin miksi en samalla kaupassa. Syön melko huonosti säilyviä ruokatarvikkeita, siis melkein pelkkää raakaravintoa ja juustoja, joten näitä ei viikoiksi muutenkaan hamstrattaisi. Lisäksi kauppa on jo hamstrattu muiden puolesta, joten mulle on jäljellä tasan yksi tai kaksi kappaletta haluamaani asiaa ja siksikin joudun menemään pian uudestaan.

En muutenkaan kyllä jäisi kotiin makaamaan. Asun yksiössä ja mulla on sellainen sairaus, jonka vuoksi olen altis laskimotukoksille. Näin ollen ihan oman terveytenikin vuoksi liikun ulkona, oli se sitten kauppaan tai lenkille.

Vierailija
90/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kaupassa kerran viikossa, töissäkin täytyy käydä silloin tällöin. Jos hallitus määrää esim. kahden viikon karanteeniin kaikki suomalaiset, minulla riittää kyllä ruokaa siksi ajaksi, oikeastaan ainakin kuukaudeksi.

Näin. Eihän sitä kotivaraa nyt ole tarkoituskaan syödä. Mitä ihmettä te hysteerikot teette sitten, kun paukahtaa ulkonaliikkumiskielto ja olette nyt jo syöneet kotivaran pois, vaikka kaupassakäynti oli vielä mahdollista? Nythän vain harvennetaan kaupassakäyntiä ja varaudutaan pahempaan. 

Vierailija
91/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun täytyy käydä työpaikallakin joka päivä ja siellä enemmän ihmiskontakteja kuin kauppareissulla niin en nyt sitä jaksa hysteerisesti vahtia.

Tää logiikka ei nyt ihan toimi. Saat kontakteja töissä, joo, mut silti kannattaisi välttää niitä, mihin voi vaikuttaa.

Kärjistetysti; jos töissä on pakko pelata erä venäläistä rulettia, en tekisi sitä enää vapaa-ajalla vapaaehtoisesti.

Vierailija
92/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ei ajattele terveydenhuollon ruuhkautumista niin paljon koska " en minä koronan takia sairaalaan joudu". Mietin, että onkohan ihmiset ajatelleet sitä, että entäs jos heille iskee pahimman koronaepidemian aikana jokin muu sairaalahoitoa vaativa vaiva tai joutuvat onnettomuuteen? Jos terveydenhuolto alkaa tökkimään koronan takia, se tökkii kaikissa muissakin asioissa sitten.

Mitäs, jos kotona paikoillaan oleminen on se oman terveyden kannalta kaikkein pahin asia? Sairaalapaikkaa sitä silloinkin tarvitaan.

Vierailija
93/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätävara käytetään vasta sitten, kun on hätä. Kuka niitä tylsiä eineksiä, purkkiruokaa ja makaronia haluaa syödä ennen kuin on pakko.

Joten käyn joka päivä kaupoissa niin kauan kuin niissä riittää tuoretavaraa.

Tänään käyn Herzin Prismassa ja Kampin K-marketissa. Syön myös lounaan Kampin Mujussa.

Olen 69 vuotias farmor.

Vierailija
94/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä palstaa lukiessa olen löytänyt otsikon kysymykseen vastauksen. Ihmisten mielestä ainoa ruoka on jauheliha, ja sehän ei säily pitkään. (Sitä en tiedä miksi eivät osta sitä enempää kerralla ja laita pakkaseen.)

Vierailija
95/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Vierailija
96/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyrin käymään kerran-pari viikossa. Mulla on asperger + adhd ja en osaa suunnitella asioita kovinkaan pitkälle. Joku 2 vko ruokalista on mulle aivan mahdoton.

Kiitti vtusti Lapin-matkaajat ja baarikärpäset. Nyt tulee ulkonaliikkumiskielto.

Vierailija
97/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehtyä lihakeittoa pakkaseen. Makaronilaatikkoa.lasagne.lihapullia kastikkeineen.lohta paloina.hernaripurkkeja.seitiä.pakastevihanneksia on ruokaa pitkäksi aikaa. Suunnittelua ja kauppalista.

Vierailija
98/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi kun mediassa muuten huudetaan, että älkää hamstratko! Tavarat riittää, jos niitä ei hamstrata!

Vierailija
99/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme kasvavaa lasta ja 2 aikuista joista toinen käy töissä, ei siinä 5 purkkia hernaria ja 7 pussia nuudeleita riitä kuin viikoksi.

Vierailija
100/103 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kahden viikon kotivara, mutta käydään ehkä viiden päivän välein kaupassa. Koska jos me syödään sekotivara, niin sitten meillä ei ole ruokaa, jos karanteeni iskee. Eli syödään vanhemmasta päästä ja käydääm hakee uutta karanteeniruokaa.

Banaanit kannattaa ostaa raakana kuten avokadot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän