Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Introverttiys/ekstroverttiys. Olen miettinyt, missä määrin on kyse älykkyydestä

Vierailija
22.03.2020 |

Se, että saa voimaa sosiaalisista kanssakäymisistä, saattaa vaatia sitä, että ihmiset olisi kanssasi suurin piirtein samalla aaltopituudella. Silloin jos älykkyysosamäärä on vaikka 115, mikä ei vielä ole edes hirveän korkea, niin suuri osa ihmisistä - oliko 80% - on alle tämän. Silloin voi tuntua usein mielekkäämmältä paneutua omiin mielenkiinnon kohteisiin vaikka netissä, kuin hakeutua ihmiskontaktiin, jos suurinpiirtein samantasoista kontaktia on tosielämässä vähän saatavilla. Ulospäin saattaa käytöksen perusteella näyttäytyä introverttina, vaikka todellisuudessa preferenssi olisi olla muiden seurassa, mikäli se on riittävän antoisaa.
Verrataan vaikka siten, kärjistäen nyt rajusti, että keskivertoälykäs ihminen voi nauttia koiransa seurasta, mutta lisäksi kaipaisi sellaista keskustelukumppania joka pystyy kommunikoimaan samalla tasolla.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen voin sanoa että ne jotka uskovat ko. jaotteluun ovat kyllä tyhmiä.

Vierailija
22/24 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen voin sanoa että ne jotka uskovat ko. jaotteluun ovat kyllä tyhmiä.

Näin. Sillä variaatioita on lukemattomia kuten apinoitakin.

Vierailija
24/24 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa vain harvojen ihmisten jutut. Toki kohteliasuudesta juttelen esim. sukulaisten ja työkaverien kanssa, mutta ei minua varsinaisesti ne jutut kiinnosta, osa tuntuu ihan tyhjänpäiväisiltä jaarituksilta.

Minulla on puoliso, muutamia ystäviä, ja myös muutama sukulainen ja työkaveri joiden kanssa olemisesta nautin ihan aidosti. Heidän kanssa jutellaan erilaisista asioista, "syvällisemmin", ja usein sellailla kulmilla joita en ehkä itse ole edes tajunnnut aiemmin ajatella.

En sano että kyse on ns. älykkyydestä, ehkä vaan asioista mitkä MINUA kiinnostaa enemmän, esim. pidän kirjoista, mutta minua ei kiinnosta koirat --> mielelläni kuuntelen kun työkaveir puhuu uudesta kirjasta, vs. minua ei kiinnosta toisen työkaverin "höpötykset" hänen koirista (toki kohteliasuudesta niistäkin juttelen).

Näen oman ajan arvokkaana: meillä on rajallinen elämä --> mielummin olen yksin kotona ja esim. luen kirjaa, ku "tuhlaan" aikani sellaiseen mikä minua ei kiinnosta.