Minkälaiset kuukautiset 40-50 vuotiailla?
Onko teillä vielä säännölliset kuukautiset vai onko kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisiksi tai muuten erilaisiksi kuin ennen?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppui 44-v. Nyt 48-v.
Niin aikaisin? Loppuivatko yhtäkkiä, vai lyhenikö tai pitenikö kierto ensin?
Lyheni ja runsastui myös, oli myoomia. Se oli kamalaa. Sitten onneksi loppui.
Ensin noin 42-vuotiaana alkoi kierto lyhentyä. Ennen 31 päivää, sitten oli alkuun 28 päivää, lopulta vaihteli 21 ja 30 välillä. Välillä oudon niukkoja vuotoja ja välillä valtavia niagaravuotoja.
44-vuotiaana ekaa kertaa kävi niin että menkkoja ei tullutkaan. Ne olivat itse asiassa pois 9 kk. Olin tosi tyytyväinen että pääsin niistä. Eikä edes mitään kuumia aaltoja eikä mitään, jes, vaihdevuodet helposti ohi! No paskat, sittenhän ne menkat tuli "with a vengeance", ja oli sitä luokkaa että 2 tamponia peräkkäin + kroonikkovaippa tarvittiin. Tuon jälkeen kuukautiseet on välillä tulleet noin 30 pv välein, välillä voi olla erimittaisia taukoja. Viimeksi oli 49 pv kierto, on ollut myös 3 kk kiertoja. Mitään kuumia aaltoja tai vastaavia ei vieläkään ole.
45 v ja 3 kk lapsi. Oli kuten ennenkin.
Kierto lyhentynyt 28-29 vuorokaudesta noin 24 vuorokauteen, olen 50 v.
50 v. Edelleen pääsääntöisesti säännölliset, 28 päivää. Kahden viime vuoden aikana kuitenkin kaksi kertaa vuoto tullut kahden viikon välein. Lisäksi pari pidempää taukoa. Mutta edelleen vain jatkuu. Ehkä vuoto on hieman lyhentynyt entiseen verrattuna. Mutta toisaalta vuoto voi olla todella runsasta. Pahimpana päivänä olo on aika voipunut. Saisi jo menkat loppua pikkuhiljaa.
48-vuotiaaksi ihan säännölliset. Oviskipu kovaa noihin aikoihin jokusen vuoden. Sitten lievää lyhentämistä havaittavissa. 49v oli kaksi viikkoa myöhässä mutta sitten olikin kahdet kuukauden sisään. 50v alkoivat pidentymään, kierto 6-8 viikkoa. Täytän kohta 51v ja toivon, että loppuisivat kokonaan.
Nelikymppisestä vuoto runsautui ja kierto lyheni. Jossain vaiheessa muutaman vuoden kuluttua kierto alkoi pidentyä, välillä oli puolikin vuotta väliä. 51-vuotiaana sitten menkat loppuivat.
Kuukautiseni ovat olleet säännölliset ja kivuttomat vuodesta 1978 lähtien, poikkeuksena viimeisin vuosi, jona ne ovat tulleet joka toinen kuukausi. Laatu ja määrä on pysynyt samana. Mitään (muita) vaihdevuosioireita ei ole. Ikää on 55 vuotta.
Laskin juuri, että olen 42 vuoden aikana menettänyt parikymmentä litraa verta. Huh.
Säännölliset, erittäin runsaat. Kesto onneksi vain 2-3 päivää. Näin ollut nuorimman lapsen synnytyksestä asti (viimeiset 6,5v). Nuorempana vuoto oli vähän maltillisempaa, mutta kesto 5-6 päivää. Ikää on 50v.
Olen 41 ja kierto on melko säännöllinen n. 28 päivää ja vuoto normaalia: 1-2 päivää runsaampaa ja seuraavat 1-2 päivää hyvin pientä tiputtelua. Kivut ovat kuitenkin muutamien viime vuosien aikana jatkuvasti koventuneet, nyt on tullut myös yhdynnän jälkeisiä ja ovulaatiokipuja. Epäilen endometrioosia, vaikka tutkimuksissa ei ole löytynyt mitään.
Pari vuotta on joka toinen vuoto ollut niukempi kuin ennen. Se runsas vuoto onkin sitten tosi runsas ja kipujakin on enemmän kuin aiemmin. 45v.
Olen 51 ja minulla on ollut mirena viimeiset 17 vuotta. Ei ei menkkoja 17 vuoteen.
Näköjään vaihtelee paljon eli osalla kierto muuttuu tai menkat loppuu alle 50 vuotiaana ja toisella ei taas mitään muutoksia, vaikka ikää jo 50.
Täytän 48 vuotta.
Minulla ei ole oikeastaan ihmeempiä muutoksia kierron pituudessa tai vuotomäärässä, mutta minulle on tupsahtanut hurjat kuukautiskivut!
En tiedä, voiko enää tässä iässä yhtäkkiä putkahtaa joku endometrioosikaan?
Kuukautisten kunnolla alettua tulee jonnekin kudokseen aivan karmeat kivut. Se on tavallaan ulostamistarpeen, vatsanväänteen ja muun kivun yhdistelmä. Yleensä ensin luulen, että pitäisi ulostaa ja sitten tulee kramppi ja muistan, että jaa tämä onkin nyt taas se kuukautiskipu.
Vedän särkylääkkeitä, mutta ei ne kunnolla auta.
Onko kenelläkään samaa?
Ihan samanlaiset kuin ennenkin, ikää 40.
En osaa sanoa, kun kuukautiset olleet pillereillä pois jo 13 vuotta. Tuskin isoa muutosta olisi.
Täytin 40 syksyllä ja ehkä pari viime vuotta olleet suht säännölliset 24-25 päivää, ennen lapsia olivat epäsäännölliset,12 v sitten. Nyt myös välillä tiputtelua päivää tai paria ennen kuukautisia. Oma äiti jo kuollut, kehtaisinkohan kysyä milloin tädillä loppunut.
Ihan normaalit kuukautiset ikää 45vuotta.