Onko verenpainetauti riski koronaan kuolemisessa
Jos lääkitys on tasapainossa ja paineet on lääkkeillä matalat?
Kommentit (25)
Jostain luin että lääkitys auttaa. Kannattaa selvittää asia. Jotkut lääkkeet oli parempia kuin toiset.
Italiassa suurin riski ollu.
Yli 70% kuolleista verenpaine porukkaa.
Tosin kuolleiden keski-ikä rento 81v.
Alle viiskymppisiä 5kpl.
Ymmärsin, että lievä korkea verenpaine, joka vastaa lääkitykseen ei ole. Mutta yli puolella miehistä ainakaan ei saada verenpainetautia kuriin lääkitykselläkään.
Minulla hajoaa nuppi tämänkin asian kanssa, koska pelkkää ristiriitaista infoa asiassa. Jos on hyvä hoitotasapaino niin ei ole riskiryhmää ja jossain lukee, että on ja nuo Italian luvut jne eli siis MITÄHÄHKUINKA????
Itselläni ollut lääkitys teinistä asti sukurasitteen vuoksi enkä tiedä hoitotasapainosta, koska ei ole asiassa mitään kummempaa lääkärikontaktia vaan sama lääkitys ollut varmaan jo 15v.
Työterveys tottakai tietää tästä, koska kysyneet aikanaan säännöllisistä lääkityksistä.
Työpaikallani myös pahaa astmaa sairastavia ja eivät kuulema riskiryhmää, koska hoitotasapaino.
🤔 😵 😟
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että lievä korkea verenpaine, joka vastaa lääkitykseen ei ole. Mutta yli puolella miehistä ainakaan ei saada verenpainetautia kuriin lääkitykselläkään.
Erinomainen tieto.
Minulla vaikea korkea verenpaine, säännöllinen lääkitys on mutta lukemat edelleen korkeita. Ei mitään seurantaa työterveydessä minullakaan.
Oletan olevani senkin puolesta riskiryhmää. Tosin säännöllisellä lääkityksellä olevan astman vuoksikin olen. Sekin on siis hoidossa, vaan ei hoitotasapainossa. Lääkkeitä on lisätty ja säädetty, mutta tila ei ole vielä lainkaan hy ä.
Tällaista asiaa ei ole vielä mitenkään ehditty tutkia.
Pidä hyvää huolta itsestäsi ja verenpaineistasi. Välttele ihmiskontakteja, pese kädet ja yritä pitää ruokavalio mahdollisimman verenpaineystävällisenä.
Tossa on sellainen juttu, että jos ihminen on vanhus ja monisairas, niin yleensä yksi sen sairauksista on korkea verenpaine. Siis oikeasti, miettikää vaikka oman lähipiirinne vanhusväestöä, että kuinka monella on verenpainelääkitys? Niinpä. Jos kuolee monisairaita vanhuksia, niin silloin kuolee ihmisiä joilla on korkea verenpaine.
Jos on verenpainelääkitys pitäisi kyllä olla seuranta myös. Noin 2-3 vuoden välein riittää lääkärissä käynti ja labrat jos arvot on hyvät. Jos ei, niin tiiviimpi seuranta kunnes lääkitys saadaan toimivaksi. Elintapojen merkitys on todella suuri, huolimatta siitä onko lääkitystä vai ei. Verenpaine mittari on kyllä syytä hankkia kotiin jos on lääkitystä vaativa verenpainetauti. Jos tämä ei ole mahdollista niin paineita voi käydä mittaamassa terveysasemilla (myös joissain apteekeissa ja kirjastoissa onnistuu).
ACE-estäjissä voi mahdollisesti piillä komplikaatio vaara, mutta sitä ei saa itse mennä lopettaa vaan kannattaa miettiä lääkärin kanssa vaihtoa. Ne on astmaatikoille huonoja
Kuten kirjoittaja numero 9 sanoi.
Ei ole tällä tietoa riski. Teeveessä sanottiin olikohan perjantaina.
Vierailija kirjoitti:
Jos on verenpainelääkitys pitäisi kyllä olla seuranta myös. Noin 2-3 vuoden välein riittää lääkärissä käynti ja labrat jos arvot on hyvät. Jos ei, niin tiiviimpi seuranta kunnes lääkitys saadaan toimivaksi. Elintapojen merkitys on todella suuri, huolimatta siitä onko lääkitystä vai ei. Verenpaine mittari on kyllä syytä hankkia kotiin jos on lääkitystä vaativa verenpainetauti. Jos tämä ei ole mahdollista niin paineita voi käydä mittaamassa terveysasemilla (myös joissain apteekeissa ja kirjastoissa onnistuu).
Tuossa nyt ei tullut mitään uutta minulle. Verenpainemittari on. Elitapahoito jo vuosia ennen lääkitystä. Omaseuranta on säännöllisen. Alapaine kauhean korkeakoko ajan. Seurantaan ei lääkärin mielestä ole aihetta. Uusii vaan reseptin aina säännöllisesti. Siis vaikka sain Av-häiriön verenpaineen seurauksena. Sitäkään ei siis ollut kuulemma syytä enempää tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin että lääkitys auttaa. Kannattaa selvittää asia. Jotkut lääkkeet oli parempia kuin toiset.
Tai sanotaan näin että tietty verenpainelääkeryhmä on vaarallinen coronan yhteydessä
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaikea korkea verenpaine, säännöllinen lääkitys on mutta lukemat edelleen korkeita. Ei mitään seurantaa työterveydessä minullakaan.
Oletan olevani senkin puolesta riskiryhmää. Tosin säännöllisellä lääkityksellä olevan astman vuoksikin olen. Sekin on siis hoidossa, vaan ei hoitotasapainossa. Lääkkeitä on lisätty ja säädetty, mutta tila ei ole vielä lainkaan hy ä.
Oot kyllä riskiryhmää :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sanotaan näin että tietty verenpainelääkeryhmä on vaarallinen coronan yhteydessä
Ei ole!!! Kyseessä ACE-estäjät, joista tätä huhua levitetään. Huhulle ei ole perusteita eikä pohjaa. Sen on keksinyt joku joka uskoo, että kyseisten vp-lääkkeen bradykiniini-nimisen ainesosan estyminen elimistössä (tämä on siis fakta) on riski koronassa (tämä on perätön tieto).
Vierailija kirjoitti:
ACE-estäjissä voi mahdollisesti piillä komplikaatio vaara, mutta sitä ei saa itse mennä lopettaa vaan kannattaa miettiä lääkärin kanssa vaihtoa. Ne on astmaatikoille huonoja
Ace-estäjät aiheutti mulla ainakin jatkuvaa kuivaa yskää ja se vaihdettiin losartaaniin. Hyvä vai huono? Paineet on pysynyt kohdillaan eikä muutenkaan ole ollut mitään sivuvaikutuksia losartaanilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan olevani senkin puolesta riskiryhmää. Tosin säännöllisellä lääkityksellä olevan astman vuoksikin olen. Sekin on siis hoidossa, vaan ei hoitotasapainossa. Lääkkeitä on lisätty ja säädetty, mutta tila ei ole vielä lainkaan hy ä.Oot kyllä riskiryhmää :(
Jep ja työssä ihmisten parissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä?
Ilmeisesti on riski lääkittynäkin.