Tilinteon hetki käsillä, miten selviydyt koronakriisistä taloudellisesti?
Ollaan lapseton ja terve 40v. pari ja vuokralla asutaan. Ei lainaa ja jonkin verran säästöjä. Kumpikin kriittiseksi luokitellulla alalla töissä, joten työttömyys ei uhkaa. Suurin riski on itse korona, josta toivon selviävämme ilman sairaalahoitoa. Tilanteemme on siis aika optimaalinen. Läheisteni hyvin erilaiset tilanteet huolettaa. On pienyrittäjää, lomautettuja, irtisanottuja, isoja perheitä ja paljon velkaa. Miten teillä?
Kommentit (87)
Ei vaikuta mitenkään, olen opiskelija. Asun vanhempieni omistamassa sijoitusasunnossa eikä kumpikaan vanhemmistani ole menettämässä työtään. En itse normaalisti maksa oikeastaan mitään itse, joten ihan sama.
Olen ollut sen verran stressaavalla alalla nyt puoli vuosikymmentä, että tässä pari päivää pohdittuani olen tullut siihen tulokseen, että jos jään työttömäksi niin olkoon ja hyväksyn sen täysin. Jään ansiosidonnaiselle ja etsin kokonaan muuta työtä tai opiskelen uuden ammatin. Se siitä. Jos en löydä töitä, olen työtön.
Ei elämä siihen kaadu, voin yhä nauttia luonnosta ja olla läheisten kanssa. Ajatuksissani olen vapaa, enkä hallitsemattomaan tilanteeseen voi millään nyt vaikuttaa. Se mikä tapahtuu, tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tili tulee taas ensi perjantaina kuten tavallista. Rahaa jää enemmän sukanvarteen kun ei huvita pyöriä tuolla tautisten seassa.
Mitä jos palkanlaskijat sairastuu ja kukaan ei ole laittamassa palkkoja maksatukseen? Sitten ei tule tiliä perjantaina.
Robot hoitaa tulevaisuudessa palkanmaksun👍
Kutakuinkin aivan samanlainen tilanne. Ei velkaa, ei lapsia ja työpaikka täydellisen turvattu ja 100% etätyötä vieläpä. Omaisuutta ihan mukavasti ja sattumalta juuri ennen epidemiaa tuli ostettua arvonsa säilyttävä kiinteistö niillä rahoilla, jotka olisivat nyt saattaneet sulaa pois. Korona sairastettu jo ja nyt pysytellään eristyksissä.
Minä kuulun niihin harvoihin, jotka hyötyvät tästä taloudellisesti. Olen kuntoutuksessa, joka laitettiin nyt tauolle alkuunsa toukokuun loppuun saakka. Olettaisin, että tauko jatkuu vielä kesällä, saa nähdä. Kuntoutusraha juoksee joka tapauksessa edelleen, näin ainakin ministeri Pekonen Ylen lähetyksessä perjantaina sanoi. Joka tapauksessa tämä kuntoutusraha tarkoittaa minulle useampaa satasta enemmän taskun pohjalle kuin työttömyyspäiväraha. Jo pelkkä toukokuuhun asti tauottaminen tuo minulle taskuun ainakin 600-700 ylimääräistä. Minulla on 900 euroa velkaa. Ajattelin maksella sen näillä ylimääräisillä kuntoutusrahoilla pois. Minulla on fyysisiä vammoja, joiden vuoksi työelämään palaaminen ei ole helppoa tai todennäköistä.
Eli näillä näkymin talouteni tulee kääntymään plussan puolelle tämän pandemian vuoksi. Yksinelävä sinkku kun vielä olen, niin voin hyvin elellä nuudeleilla täällä ja katsella Netflixiä ja olla koko hommasta tietävinäänkään. Köyhän on melko helppo pysyä köyhänä ja ilot ovat yksinkertaiset. Myötätunto on kuitenkin teidän puolella, joilla korttipakka romahti. Koittakaa pärjätä. <3
Työt ei Sote-aloilta tule ihan heti loppumaan. Lapseton sinkku olen, asun edullisesti vuokralla. Velkaa opintolainan verran, säästössä on pieni määrä rahaa. Mutta palkasta tulee säästymään vieläkin enemmän, kun nyt ei voi tehdä mitään.