Hoitajat, minkälaista olla nyt töissä?
Hoitaja siis olen itsekin (alanvaihtaja) ja kauhulla nyt odottelen koska kutsu käy. Päivääkään en siis alan töitä ole tehnyt, mutta sillä ei liene väliä kun koulutus kuitenkin löytyy (reilun kymmenen vuoden takaa).
Kommentit (43)
Satakunta:
Kotihoidossa rauhallista. Omat asiakkaat hoidetaan, ei saa tehdä vaihtoja yksiköiden välillä (eli kotihoito ja osastot). Mahdolliset uudet työntekijät ohjataan osastoille auttamaan
Tehdään neljän hoitajan vajauksella töitä, järjestään 14h vuoroja, itsellä menossa seitsemäs työpäivä putkeen jolloin teen 14h vuoron.
Jatkuvasti puutoksia, kun joku on joko karanteenissa reissun vuoksi tai kotona flunssaa potemassa. Testiin ei pääse, ellei ole ollut ulkomailla tai altistunut matkailijalle tai tiettävästi koronaan sairastuneelle. Paikataan puutoksia tekemällä tuplavuoroja ja pelätään, ettei saada pitää lomiamme. Ollaan jatkuvasti epätietoisuudessa, kun tiedottaminen on ala-arvoista.
Lisäksi suojavarusteita näyttäisi olevan tavanomaista vähemmän käytössämme, kai niitä on varastoitu edessä olevaa koitosta varten.
4
Aika leppoisaa, kun kiireettömiä toimenpiteitä perutaan. Kyllä se härdelli varmaan pian alkaa. Nyt on aika paljon henkilökuntaa saikulla, kun pitää jäädä pienestäkin flunssasta pois. Vähän on levoton tunnelma, kun ohjeistukset muuttuvat jatkuvasti, suojia täytyy haalia jostain yms. Välillä joku vähän pimahtaa. Ja hetken päästä nauretaan, että olipas tyhmä tostakin panikoida. Mutta kyllä tää tästä.
Itse olen päiväkodissa lähihoitajan koulutuksella. Tämän viikon olemme saaneet kaikki olla töissä, vaikka lapsia ehkä noin 15% paikalla. Ensi viikolla ryhdytään toimenpiteisiin, ja pelolla odotan mihin siirto. Hoitoalan koulutuksen kun olen saanut 20v sitten niin oon ilmeisesti ihan kelvollinen vaihtoehto mihin vaan hoitajaksi, vaikka terveydenhuollon puolella en oo ainuttakaan päivää työskennellyt. Varhaiskasvatuksen opettajat jäänevät sitten paikalla olevista lapsista huolehtimaan.
Onko teillä työpaikoilla mietitty tai tehty jotain ratkaisuja niiden työntekijöiden kanssa, jotka itse kuuluvat johonkin koronan riskiryhmään ja miten ne ryhmät on määritelty?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä työpaikoilla mietitty tai tehty jotain ratkaisuja niiden työntekijöiden kanssa, jotka itse kuuluvat johonkin koronan riskiryhmään ja miten ne ryhmät on määritelty?
Ei. Asiasta ei ole ollut mitään keskustelua. -6
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päiväkodissa lähihoitajan koulutuksella. Tämän viikon olemme saaneet kaikki olla töissä, vaikka lapsia ehkä noin 15% paikalla. Ensi viikolla ryhdytään toimenpiteisiin, ja pelolla odotan mihin siirto. Hoitoalan koulutuksen kun olen saanut 20v sitten niin oon ilmeisesti ihan kelvollinen vaihtoehto mihin vaan hoitajaksi, vaikka terveydenhuollon puolella en oo ainuttakaan päivää työskennellyt. Varhaiskasvatuksen opettajat jäänevät sitten paikalla olevista lapsista huolehtimaan.
Miksi pelolla? Kyllähän sinä alaa valitessa tiesit, että kriisitilanteissa olet eturintamassa, eikä ”sotakarkureita” hyvällä katsota. Outoa asennetta.
Mutta eikö uusi työaikalaki kiellä tekemästä tuplavuoroja yms yli 6 päivän putkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelolla? Kyllähän sinä alaa valitessa tiesit, että kriisitilanteissa olet eturintamassa, eikä ”sotakarkureita” hyvällä katsota. Outoa asennetta.
Eihän päiväkodissa vuosikymmeniä työskennelleellä ole osaamista vaativampaan hoitotyöhon enää. Onnea niille jotka saavat näitä hoitajiksi. Siinä turha puhua kriisitilanteen eturintamasta kun todellinen tämän päivän ammattitaito puuttuu. Tappavat vielä joitakin potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuota puolta kyllä silloin koulutuksessa liiemmin mainostettu, enkä ollut tullut ajatelleeksi. Sinisilmäisyyttä itselläni varmasti, mutta oletus on ollut että päivähoidossa aina riittää lapsia, ei huolta lomautuksista yms. Pelolla siksi, että pelkään tuovani kehnon työpanoksen aivan uudenlaiseen ja muutenkin täysin eri työhön mitä olen tähän asti tehnyt. Lisäksi introverttina on kauhistus kohdata uudet työkaverit ja asiakkaat/potilaat.
Ja juu tiedän sen kaiken että kaikkien tulee ilolla osallistua talkoisiin jne, mutta huolissani olen kuitenkin.
Itse otan tässä juuri bisseä kotona. Joskos laittaisi jotain kasvamaan tänäänkin ..
Zinc
Corona on iloinen asia.
Hirveää. Töissä oli älyttömän rankkaa aiemminkin ja henkilöstöpula hirveä, nyt kun Erikoissairaanhoito tyhjentää kaupunginsairaaloihin niin hoidon taso on luokkaa puhdas vaippa-lääke-ruoka. Ei mitään kuntoutusta, ei suihkuja yms. Näin on linjattu. Karmeat ajat edessä niin hoitajille kuin potilaille.
sh joka ei mene töihin hahah kirjoitti:
Mutta eikö uusi työaikalaki kiellä tekemästä tuplavuoroja yms yli 6 päivän putkia
Kieltää mutta eihän se koske enää tilannetta jos hoitajia ei muutoin ole. Sellaista listaa ei saa suunnitella mutta sellaista voi joutua tekemään viikosta ja kuukaudesta toiseen kun osuu erite pahasti tuulettimeen. Lähiaikoina tuolla työaikalailla ei ole enää mitään merkitystä kun töissä ovat ne jotka ovat työkykyisiä ja asuvat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, tuli tiedote, että riskiryhmät jatkavat töitä normaalisti :(
Korona työllistää hirveästi vaikkei sairaalassamme ole edes ketään koronapotilasta vaan kaikki sairaanhoitopiirin sairastuneet on hoidettu kotona. Aika menee puhelimessa; potilaat peruvat ja kyselevät tulevista ajoistaan, tietyt ajanvaraukset perutaan kokonaan, paljon kyselyjä ja ihmettelyjä yleensä ottaen. Iltaisin alkaa olla kypsää kauraa jo, onneksi on perjantai!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän päiväkodissa vuosikymmeniä työskennelleellä ole osaamista vaativampaan hoitotyöhon enää. Onnea niille jotka saavat näitä hoitajiksi. Siinä turha puhua kriisitilanteen eturintamasta kun todellinen tämän päivän ammattitaito puuttuu. Tappavat vielä joitakin potilaita.
Kriisitilanne ei poista perehdyttämisvelvollisuutta. Työntekijän kuuluu ilmoittaa, mihin tehtäviin tarvitsee perehdytystä ja työnantajan kuuluu se järjestää tai osoittaa tehtävät, joita pystyy tekemään ”vanhentuneellakin” koulutuksella. Peseytymisessä, ruokailussa ym. toimissa luulisi olevan avustavia tehtäviä. Kaikki koronapotilaat eivät ole tehohoidossa. Veikkaanpa, että varsinkin iäkkäillä sairastumiseen liittyy paljon yleistilan laskua, joka vaatii hoitoa esim. Tk-vuodeosastoilla. Vaativampaa osaamista tarvitsevat potilaat ovat omilla osastoillaan ja sinne tarvitaan henkilökuntaa, jolla on siihen valmius. Me vähemmän osaavat olemme sitten apuna muissa tilanteissa.
Täyttä sitä itseään. Tällä hetkellä 17 päivän työputki meneillään, jonka jälkeen yksi vapaa ja sitten taas sama meno jatkuu.. En tiedä kauanko jaksan tätä tahtia painaa, kun ikääkin jo päälle 50 ja perussairauksia löytyy pitkä litania.