Olenko ainoa, joka ei näe koronassa mitään sen suurempaa kriisiä?
Kommentit (415)
Italialaisten keräämä data paljastaa koronaviruksen vaarallisuuden riskiryhmille: Yli 99 prosentilla kuolleista oli perussairauksia
MTV
Uutiset
JULKAISTU 58 MINUUTTIA SITTEN
Yli 99 prosenttia Italiassa koronavirukseen kuolleista sairasti ennestään jotakin perussairautta, uutisoi Bloomberg. Tieto perustuu Italian terveysviranomaisten keräämään tietoon potilaista.
Italiassa on todettu jo yli 31 000 koronatapausta. Maassa koronaan on kuollut jo kolmisen tuhatta ihmistä. Tutkimusten perusteella lähes puolella Italiassa koronaan kuolleista oli kolme tai useampiakin perussairauksia. 75 prosentilla tautiin kuolleista potilaista oli korkea verenpaine, noin kolmasosalla diabetes ja kolmanneksella sydänsairaus.
Italiassa koronaan kuolleiden ihmisten keski-ikä on ollut hyvin korkea, lähes 80-vuotta. Tiistaihin mennessä korona oli vaatinut Italiassa 17 alle 50-vuotiaan hengen ja kaikissa tapauksissa sairastuneet olivat miehiä, joilla oli ennestään jokin vakava sairaus.
Italiassa tauti on surmannut prosentuaalisesti enemmän ihmisiä kuin muualla, mutta lukuun on voinut vaikuttaa myös se, kenelle korona-testejä on tehty.
Koska sairastuneiden todellinen määrä on huomattavasti vahvistettuja tapauksia suurempi, myös kuolleisuusluku voi todellisuudessa olla lähempänä maailmalla havaittua noin parin prosentin keskiarvoa."
Eli alle 50 -vuotiaiden on aika turhaa pelätä koronaan kuolemista, ellei ole ennestään niin vakavaa sairautta, että siihen yksistään saattaisi kuolla. Tässä todellakin nyt ainoastaan suojellaan yli 70 -vuotiaita, jotka ovat niin kiittämättömiä, että itse istuvat kahviloissa sillä välin kun työikäiset perusterveet kyhjöttävät sisällä kodeissaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen perusterve, ja minun kohdallani korona ei ole vaarallinen. En näe siinä siinä suhteessa juurikaan mitään katastrofaalista. En ole antanut koronan vaikuttaa juurikaan menoihini, koska en juuri muutenkaan käy missään :-D Toivon, että muutama kuukausi myöhemmin todetaan, että ei, korona ei päässytkään Suomessa kunnolla vauhtiin ja kuihtuu kokoon, ja todetaan ettei näitä rajoitustoimenpiteitä tarvi jatkaa pitkään.
Mutta tietenkin ymmärrän sen, että jollekin sairaille korona voi olla vaarallinen, ja tunnen sellaisia ihmisiä.
Lisäksi ymmärrän että jos korona iskee liian suureen määrään ihmisiä samaan aikaan pahasti, terveydenhuolto ylikuormittuu.
Mikä minua ahdistaa on se, että korona vaikuttaa negatiivisesti talouteen. Olen itse työtön ja pelkään, että tästä seuraa se etten pääse millään töihin ja vuosiksi taantumaa ja leikkauksia. Kaikki rajoitukset tuntuvat myös ahdistavilta, ja yleinen koronapelko, ja koronasta tulee joka tuutista. : /
Koreassa kuoli juuri 17-vuotias koronaan, ei ollut entuudestaan mitään sairauksia. Minä kirjoitin tänne foorumeilla useampi päivä sitten kuinka maailmalla oli kuollut verrattain paljon alle 50-vuotiaita ihmisiä koronaan. Minulle lähinnä naureskeltiin. Nyt juuri äskettäin tuli Hollanista tieto, että iso joukko nuoria aikuisia, noin puolet kaikista hoidettavasti, on teho-osastolla.
Juuri mainittiin uutisissa, että Korona-epidemia tulee viemään maailmanlaajuisesti jopa 25 mijoonan ihmisen työpaikan, että eihän tässä nyt mitään kummempaa kriisiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Malaria vei maailmanlaajuisesti 405 000 ihmisen hengen vuonna 2018.
Se on aikamoinen luku koronaan verrattuna.
Pertti eli 56-vuotiaaksi. Se on aikamoinen luku 2020 syntyneen vauvan ikään verrattuna.
bbb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perusterve, ja minun kohdallani korona ei ole vaarallinen. En näe siinä siinä suhteessa juurikaan mitään katastrofaalista. En ole antanut koronan vaikuttaa juurikaan menoihini, koska en juuri muutenkaan käy missään :-D Toivon, että muutama kuukausi myöhemmin todetaan, että ei, korona ei päässytkään Suomessa kunnolla vauhtiin ja kuihtuu kokoon, ja todetaan ettei näitä rajoitustoimenpiteitä tarvi jatkaa pitkään.
Mutta tietenkin ymmärrän sen, että jollekin sairaille korona voi olla vaarallinen, ja tunnen sellaisia ihmisiä.
Lisäksi ymmärrän että jos korona iskee liian suureen määrään ihmisiä samaan aikaan pahasti, terveydenhuolto ylikuormittuu.
Mikä minua ahdistaa on se, että korona vaikuttaa negatiivisesti talouteen. Olen itse työtön ja pelkään, että tästä seuraa se etten pääse millään töihin ja vuosiksi taantumaa ja leikkauksia. Kaikki rajoitukset tuntuvat myös ahdistavilta, ja yleinen koronapelko, ja koronasta tulee joka tuutista. : /
Koreassa kuoli juuri 17-vuotias koronaan, ei ollut entuudestaan mitään sairauksia. Minä kirjoitin tänne foorumeilla useampi päivä sitten kuinka maailmalla oli kuollut verrattain paljon alle 50-vuotiaita ihmisiä koronaan. Minulle lähinnä naureskeltiin. Nyt juuri äskettäin tuli Hollanista tieto, että iso joukko nuoria aikuisia, noin puolet kaikista hoidettavasti, on teho-osastolla.
Luin kanssa tuon uutisen. Puolet kaikista hoidettavista, joita oli 40 ja 50 väliltä.
Oletko se sama joka täällä jatkuvasti yrittää levittää misinformaatiota jonka mukaan korona olisi nuorille ja terveille aiemmin kerrottua vaarallisempi? Voisitko lopettaa.
Eniten tässä hämmentää, ettei kukaan saisi kuolla koronaan. Jotenkin vain kummastuttaa, että kuolema on niin ulkoistettu, että koko yhteiskunta on epäonnistunut, jos joku kuolee koronaan.
Vaikka joku iäkkäistä tai suhte ellisen iäkkäistä riskiryhmään kuuluvista kuolisi koronaan, niin miksi se olisi peruste, että kaikki olisi tehty väärin. Miksi kukaan ei saisi kuolla, vaikka kuolema on niin luonnollinen asia? Tottakai on niitä päiviä hmisiä, jotka syntyvät huonompi en tähtien alla ja omaavat huonommat puolustusmekanismit sairauksia vastaan. Se on osa elämää, osa evoluutiota.
Tiedän omasta pitkäaikaissairaan lapseni vuoksi, että kuolema on lähempänä poikaani kuin montaa muuta henkilöä. Silti ajattelen, että on osa elämää, että moni saa hieman heikommat edellytykset elää. Yhteiskunnan velvollisuus eikä kyky auttaa häntä voi koskaan olla sellainen, että hän olisi täysin samalla viivalla muiden kanssa. Hän kuolee aikaisemmin kuin muut, koska hän on erilainen kuin muut.
Oli se sitten kotona tai jokin muu, olen kiitollinen jokaisesta päivästä, jonka saan lisää hänen kanssaan. En ole kokenut missään vaiheessa niin, että muiden pitäisi hänen vuokseen varoa tai toimia eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen kausi-influenssa tappaa 300 000-650 000 joka vuosi maailmanlaajuisesti. Sen saa n. 10-20% väestöstä. Kuolleisuus on rikkaissa maissa promillen luokkaa, mutta monikymmenkertainen malarian endeemisillä alueilla, missä terveydenhuolto on heikkoa. Siellä, missä nuo malariakuolematkin ovat tapahtuneet.
Koronaviruksen kuolleisuus on prosentin luokkaa. Siis 10 kertaa suurempi kuin kausi-influenssan. Toistaiseksi meillä on dataa koronaviruksen tappavuudesta ainoastaan rikkaissa maissa.
Kun vertailet, vertaile vertailukelpoisia lukuja.
Vierailija kirjoitti:
bbb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin kanssa tuon uutisen. Puolet kaikista hoidettavista, joita oli 40 ja 50 väliltä.
Oletko se sama joka täällä jatkuvasti yrittää levittää misinformaatiota jonka mukaan korona olisi nuorille ja terveille aiemmin kerrottua vaarallisempi? Voisitko lopettaa.
Monet hoidettavista on määrätyn ikäisiä, mutta jos tuossa ryhmässä lähes kaikki paranee, niin onko sillä merkitystä? Ihmiset käyvät elämänsä aikana läpi lukemattomia flunssia, influenssia ja tulehduksia, mutta se ei herätä suurempaa paniikkia. Miksi? Koska he selviävät todennäköisesti. Aivan kuten koronastakin. Mutta nyt tästä on tehty jotenkin erilainen virus vaikka prosentit sairastuneiden ja sairastuvien kohdalla ovat kuten muidenkin influensojen ja keuhkokuumeiden kohdalla. Ihmettelen tosiaan miksi tästä yritetään tehdä sekä vanhempien, että nuorten kohdalla pahempaa kuin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen kausi-influenssa tappaa 300 000-650 000 joka vuosi maailmanlaajuisesti. Sen saa n. 10-20% väestöstä. Kuolleisuus on rikkaissa maissa promillen luokkaa, mutta monikymmenkertainen malarian endeemisillä alueilla, missä terveydenhuolto on heikkoa. Siellä, missä nuo malariakuolematkin ovat tapahtuneet.
Koronaviruksen kuolleisuus on prosentin luokkaa. Siis 10 kertaa suurempi kuin kausi-influenssan. Toistaiseksi meillä on dataa koronaviruksen tappavuudesta ainoastaan rikkaissa maissa.
Luuletko, että Italiassa, jossa on 60 miljoonaa ihmistä, kuukauden aikana ei tavallisena talvena olisi kuollut suunnilleen samanverran ihmisiä normi influenssan ja keuhkokuumeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Luulisi sen arkijärjen tietysti sanovan, että riippumatta siitä mitä mieltä itse on omasta riskistään/todennäköisyydestään sairastua/whatever, niin hallituksen määräyksiä noudatetaan ja piste.
Siitä että meille on julistettu poikkeustila ensimmäistä kertaa koko rauhan aikana, voisi hitaampikin päätellä että tilanne on oikeasti vakava vaikka se ei minusta siltä näytä.
Ei ole kyse pelkästään siitä miten tappava virus on, vaan siitä että nykymaailma on pandemian edessä hauras ja pienilläkin sakkauksilla systeemissä voi olla valtavat vaikutukset.
Mielipiteitä saa olla, mutta oma osuutensa taudin leviämisen hillitsemiseksi pitää tehdä.
Tämäpä se ongelma onkin, kun nykyään ihmiset on oppineet "ajattelemaan kriittisesti" eli olettamaan, että jos asiantuntijoiden sanoma ei miellytä, niin eivät sitten tiedä mistä puhuvat. Lähes kaikilla on laiska mielikuvitus, mutta ennen sitä on pitänyt aisoissa kunnioitus auktoriteetteja kohtaan. Edes sitä valopilkkua ei ole, että itsenäinen ajattelu olisi lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä hämmentää, ettei kukaan saisi kuolla koronaan. Jotenkin vain kummastuttaa, että kuolema on niin ulkoistettu, että koko yhteiskunta on epäonnistunut, jos joku kuolee koronaan.
Pahin riski tässä on se yhdistelmä, että korona leviää hyvin helposti ja osalla vaatii tehohoitoa. Myös paljon nuoria on joutunut teholle, mutta nuoret selviää siitä helpommin hengissä. Todellinen vaara on siinä, ettei niitä tehohoitopaikkoja ole niin paljoa, että kapasiteetti kestäisi mittavaa epidemiaa. Yhteiskunta on epäonnistunut, jos potilaita kuolee sen takia, että hoitopaikat loppuu kesken. Ne on ihan turhia kuolemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että Italiassa, jossa on 60 miljoonaa ihmistä, kuukauden aikana ei tavallisena talvena olisi kuollut suunnilleen samanverran ihmisiä normi influenssan ja keuhkokuumeeseen?
Kyllä luulen, että Italiassa tavallisen influenssakauden ensimmäisenä kuukautena ei kuole noin monta ihmistä influenssaan ja sen jälki- tai oheistauteihin. Jos laskeskellaan suuruusluokkaa pikaisesti oletuksella että influenssakausi kestää 4 kuukautta, niin keskimääräisenä influenssakausikuukautena Italiassa kuolisi 60 000 000x0,2x0,001/4 = 3000, mikä on samaa suuruusluokkaa kuin nyt kuolleiden määrä. Mutta todellisuudessa varsinaista influenssakautta edeltää parin kuukauden jakso, jolloin influenssakuolleisuus alkaa kohota. Nyt eletään sitä vaihetta. Katsotaan niitä lukuja sitten, kun tartuntoja on yhtä paljon kuin kausi-influenssan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bbb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet hoidettavista on määrätyn ikäisiä, mutta jos tuossa ryhmässä lähes kaikki paranee, niin onko sillä merkitystä? Ihmiset käyvät elämänsä aikana läpi lukemattomia flunssia, influenssia ja tulehduksia, mutta se ei herätä suurempaa paniikkia. Miksi? Koska he selviävät todennäköisesti. Aivan kuten koronastakin. Mutta nyt tästä on tehty jotenkin erilainen virus vaikka prosentit sairastuneiden ja sairastuvien kohdalla ovat kuten muidenkin influensojen ja keuhkokuumeiden kohdalla. Ihmettelen tosiaan miksi tästä yritetään tehdä sekä vanhempien, että nuorten kohdalla pahempaa kuin se on.
On sillä sikäli väliä, että teholle joutuneista henkiinjääneistä osalle jää pysyvä keuhkovaurio. Huomauttaisin vielä, että kyllä se kuolleisuus on kirjaimellisesti kymmenkertainen influenssaan nähden.
bbb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä varmuutta 17-vuotiaan kuolinsyystä ei ole tällä hetkellä. Hänen testituloksensa ovat ristiriitaisia (mm. useita negatiivisia tuloksia, DNA-testi postiivinen) ja kuolinsyy on tällä hetkellä "undetermined" eli määrittelemätön.
Kiinassa on tehty laajin tutkimus, jossa yli 70 000 tartunnan saanutta ihmistä:
Ikä Tapauksia/(%)
0-9 416 (0.9%)
10-19 549 (1.2%)
20-29 3,619 (8.1%)
30-39 7,600 (17.0%)
40-49 8,571 (19.2%)
50-59 10,008 (22.4%)
60-69 8,583 (19.2%)
70-79 3,918 (8.8%)
80+ 1,408 (3.2%)
Tautiin kuolleet?
Ikä Kuolleet/(%)
0-9 0 (0.0%)
10-19 1 (0.1%)
20-29 7 (0.7%)
30-39 18 (1.8%)
40-49 38 (3.7%)
50-59 130 (12.7%)
60-69 309 (30.2%)
70-79 312 (30.5%)
80+ 208 (20.3%)
Kun kaikki ikäryhmät lasketaan yhteen, niin terveiden kuolintodennäköisyys oli Kiinassa 0.9 ja heistä yli 90% asettuu ikäryhmään 80 vuotta tai vanhempi. Luvuisssa pitää ottaa huomioon se, että 75% miehistä Kiinassa tupakoi ja se, että läheskään kaikki tapaukset eivät tule viranomaisten tietoon. Todellista kuolintodennäköisyyttä ei tiedä kukaan.
Nuorin Euroopassa kuollut on leukemiaa sairastanut Francisco Garcia 21 vuotta. Nuorin Britti on Craig Ruston, jolla oli motorinen hermosairaus (aivosairaus). Italiassa nuorin kuollut on 38-vuotias vammainen mies, jonka nimeä ei ole paljastettu.