Lopetan hoitoalalla
Tein päätöksen että tämän koronakriisin jälkeen lopetan hoitajana. Tässä on vuosia tehty töitä ilman arvostusta, huonoissa työoloissa, joustaen ja joustaen surkealla palkalla. Nyt riittää.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista todella huomaa, että hoitoalan realiteetit eivät aukene kuin työtä itse tehneille. Mikä siinä on, että täytyy inttää vastaan kun lukuisat hoitajat sanovat alalla olevan hirveästi pielessä? Palkoistakin on edelleenkin ihan ihmeellisiä käsityksiä... No, itse olen onneksi myös lähdössä alalta. Suunnitelmat ovat selvillä ja fiilis on hyvä pitkästä aikaa. Olen kuulostellut tilannetta sairaalassa, jossa työskentelen ja en suinkaan ole ainoa lähtevä. Todella moni nuori hoitaja haki nyt yhteishaussa muihin koulutuksiin. Kannattaisi ihan oikeasti nyt panostaa hoitajien työhyvinvointiin tai homma ei kohta pyöri enää ollenkaan.
Olisikin hyvä kuulla kokemusta ihmisiltä joilla on kokemusta useammalta alalta. Kaikki katsovat vain omasta näkökulmastaan. Ihmiset vedetään nykyään liian tiukalle usealla alalla ja kaikki luulevat että ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella.
Itsellä kokemusta eri alalta ja eri työpaikoista. Jokaisella työpaikalla aina se oma ongelmansa, mutta hoitoalalla ei ole muuta kuin ongelmia. En näe alassa mitään hyvää muuta kuin itse työn (mikä varmaan saa hoitajat pysymään alalla). Taustalla (johtaminen, työvuorot, palkka, arvostus jne.) kuitenkin järjettömästi ongelmia, ettei sitä voi ulkopuolinen käsittää. Uskon tämän olevan koko Suomen ongelma, paikasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsut kuvittelevat, että muu työelämä olisi jotenkin hohdokasta. Nykyään on ihan sama mitä työtä teet, olet huonosti palkattu, kukaan ei arvosta hyvin tehtyä työtä tai venymistä, mutta sitä toki odotetaan, painostetaan ja vaaditaan. Työyhteisöt ovat mätiä, työmäärä valtava joka paikassa, koska oikeaa henkilömäärä suhteessa töihin tiputtaisi sijoittajien ja omistajien tuoton alle kaksinumeroisiin lukuihin ja sehän ei käy.
Olen entinen lähihoitaja ja lastenhoitaja. Opiskelen nyt uutta alaa, koronan aikana aloitin opinnot ja olen tehnyt kesätöitä alalla. Täytyy sanoa, että on paljon mielekkäämpää työtä kuin hoitajana oleminen. Eipä ole kukaan haukkumassa, lyömässä, ei tarvitse altistua melulle ja ikäville omaisille yms. Ei tarvitse tehdä muiden hommia ja pelata töissä sijaisvajeella.
Ja sitten heräsit oikeaan maailmaan. Kyllä sinua asiakkaat haukkuu, kun et osaa, vaikka asiakashan ei tiedä sitä ettei työnantaja kertonut tai kouluttanut ja vika ei ole sinun. Asiakas haukkuu sinut, kun mikään ei toimi, vaikka itse olet vaan puheluun vastaaja, etkä voi oikeasti tehdä muuta kuin tiketin asiasta ja pahoitella. Avokonttorissa altistut hajuille ja meluille halusit tai et, et pääse mihinkään pakoon. Ikävät omaiset on toimistomaailmassa korvattu sellaisilla kuin asiakkaat.
Kukaan ei teetä harjottelijalla tai kesälissulla tietenkään toisten töitä, mutta annas olla kun osaamista karttuu teet kolmen henkilön työt eikä kukaan edes kysy onko ok tai sano kiitosta. Et tietenkään myöskään saa mitään opastusta tai koulutusta. Sinne vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Kaikkien hoitajien, jotka ei halua hoitotyötä tehdä, tulisi tehdä sama päätös! Onnea uusiin tuuliin!
Minusta nuoria (ja miksei vanhempiakin) miehiä voitaisiin kouluttaa hoitoaloille. Varma toimeentulo ja sitäpaitsi miehet soveltuvat raskaaseen hoitotyöhön sekä fyysisiltä että psyykkisiltä ominaisuuksiltaan usein naisia paremmin.
Mihin naiset soveltuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä 20 vuotta hoitoalalla huhkineena jopa työttömyys kuulostaa houkuttelevammalta. Aion opiskella uudelle alalle, haen sillä tutkinnolla töitä, ja jos ei tärppää niin jään työttömäksi.
Toimeentulotukea et saa, jos on asuntolainaa tai omistat mökin, myös puolison tulot vaikuttaa. Ja karenssi voi tulla monesta syystä.
En tarvitsekaan, kiitos huolenpidostasi. Ihan perus työttömyyskorvaus riittää. Lainat on maksettu. Irtisanoudun opintojen loppuvaiheessa, niin karenssi kuluu siinä.
Karenssi voi tulla muistakin syistä.
Sepä ikävää. Karenssin aikana sitten varmaan tämäkin raukkaparka saa toimeentulotukea.
Ei kaikki saa esim. puolison tulot vaikuttavat, putkiremonttilainaa/yhtiölainaa ei lasketa laskuksi, ei saa olla mökkiä jne.
Jos puoliso tienaa 2000 netto ja on 2 lasta niin ei saa toimeentulotukea.
Meillä puoliso tienaa 1600 netto niin voisin saada toimeentulotukea 400, kun 2 lasta, jos tulisi karenssi, mutta tilit täytyisi olla nollissa eli ei rahaa ja asumme vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsut kuvittelevat, että muu työelämä olisi jotenkin hohdokasta. Nykyään on ihan sama mitä työtä teet, olet huonosti palkattu, kukaan ei arvosta hyvin tehtyä työtä tai venymistä, mutta sitä toki odotetaan, painostetaan ja vaaditaan. Työyhteisöt ovat mätiä, työmäärä valtava joka paikassa, koska oikeaa henkilömäärä suhteessa töihin tiputtaisi sijoittajien ja omistajien tuoton alle kaksinumeroisiin lukuihin ja sehän ei käy.
Olen entinen lähihoitaja ja lastenhoitaja. Opiskelen nyt uutta alaa, koronan aikana aloitin opinnot ja olen tehnyt kesätöitä alalla. Täytyy sanoa, että on paljon mielekkäämpää työtä kuin hoitajana oleminen. Eipä ole kukaan haukkumassa, lyömässä, ei tarvitse altistua melulle ja ikäville omaisille yms. Ei tarvitse tehdä muiden hommia ja pelata töissä sijaisvajeella.
Kerro mikä ala? Mua ei ole lyöty mutta on haukuttu, olen tehnyt muiden töitä ja kun joku jää sairaslomalle tai vaihtaa hommia niin työt on jaettu muiden tiimikavereiden kesken. En ole hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten heräsit oikeaan maailmaan. Kyllä sinua asiakkaat haukkuu, kun et osaa, vaikka asiakashan ei tiedä sitä ettei työnantaja kertonut tai kouluttanut ja vika ei ole sinun. Asiakas haukkuu sinut, kun mikään ei toimi, vaikka itse olet vaan puheluun vastaaja, etkä voi oikeasti tehdä muuta kuin tiketin asiasta ja pahoitella. Avokonttorissa altistut hajuille ja meluille halusit tai et, et pääse mihinkään pakoon. Ikävät omaiset on toimistomaailmassa korvattu sellaisilla kuin asiakkaat.
Kukaan ei teetä harjottelijalla tai kesälissulla tietenkään toisten töitä, mutta annas olla kun osaamista karttuu teet kolmen henkilön työt eikä kukaan edes kysy onko ok tai sano kiitosta. Et tietenkään myöskään saa mitään opastusta tai koulutusta. Sinne vaan!
Ei työttömien tekemiä töitä ainakaan tarkisteta, ei näytä olevan vakituisilla aikaa ja samoja töitä tehdään kuin vakituiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista todella huomaa, että hoitoalan realiteetit eivät aukene kuin työtä itse tehneille. Mikä siinä on, että täytyy inttää vastaan kun lukuisat hoitajat sanovat alalla olevan hirveästi pielessä? Palkoistakin on edelleenkin ihan ihmeellisiä käsityksiä... No, itse olen onneksi myös lähdössä alalta. Suunnitelmat ovat selvillä ja fiilis on hyvä pitkästä aikaa. Olen kuulostellut tilannetta sairaalassa, jossa työskentelen ja en suinkaan ole ainoa lähtevä. Todella moni nuori hoitaja haki nyt yhteishaussa muihin koulutuksiin. Kannattaisi ihan oikeasti nyt panostaa hoitajien työhyvinvointiin tai homma ei kohta pyöri enää ollenkaan.
Olisikin hyvä kuulla kokemusta ihmisiltä joilla on kokemusta useammalta alalta. Kaikki katsovat vain omasta näkökulmastaan. Ihmiset vedetään nykyään liian tiukalle usealla alalla ja kaikki luulevat että ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella.
Totta tuokin. Työelämä on kiristynyt varmankin lähes kaikilla aloilla ja työ harvoin on mitään juhlaa. Kuitenkin ihmisten lähtöhalut kertovat jotain hoitoalan tilasta. Itse koen, että en yksinkertaisesti vain pysty tekemään tätä työtä enää pitkään. Jokaisen työpäivän jälkeen tekisi mieli huutaa tai itkeä. Syitä tähän on monia.
Olen entinen lähihoitaja, lastenhoitopuolelta. Oon tehnyt pääasiassa vammaistyötä ja erityislasten parissa töitä koulumaailmassa ja päiväkodeissa. Ihan järkyttävää hommaa voin sanoa, kamalaa melua, kitinää, huutoa, kiirettä, ulosteilla sotkevia asiakkaita, väkivaltaisia.. Ei ole todellakaan hauskaa herätä joka aamu töihin ja miettiä, että mitä taas seuraavaksi tapahtuu ja joka päivä on pelkoa tulevasta. Joka päivä töissä koin väkivaltaa ja sen uhkaa, lyöntejä, puremia, raapimisia. Oli asiakkaita jotka ovat karkailualttiita eli siis voisivat karata päiväkodin pihalta. Lapsia jotka eivät todellakaan sovi kouluun, koska ovat niin pahasti mielisairaita ja sekaisin, huutavat ja kiroilevat tunneilla sitä pahaa oloa, ovat äärimmäisen aggressiivisia ja suuttuvat kaikesta, repivät jopa kirjoja ympäri luokkia. En todellakaan jaksa enää hoitoalalla. Nyt opiskelen uutta ammattia ja varmasti pääsen helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä 20 vuotta hoitoalalla huhkineena jopa työttömyys kuulostaa houkuttelevammalta. Aion opiskella uudelle alalle, haen sillä tutkinnolla töitä, ja jos ei tärppää niin jään työttömäksi.
Toimeentulotukea et saa, jos on asuntolainaa tai omistat mökin, myös puolison tulot vaikuttaa. Ja karenssi voi tulla monesta syystä.
En tarvitsekaan, kiitos huolenpidostasi. Ihan perus työttömyyskorvaus riittää. Lainat on maksettu. Irtisanoudun opintojen loppuvaiheessa, niin karenssi kuluu siinä.
Työkkärin virkailija soittelee 3 kuukauden välein ja kysyy mitä työpaikkaa olet hakenut ja lähettää työtarjouksia. Nyt korona aikana työhaastatteluita on ollut Teams-ohjelman välityksellä kotona. Työkkäri myös aktivoi, olen nyt 4 vuoden aikana menossa kolmanteen työpaikkaan opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin virkailija soittelee 3 kuukauden välein ja kysyy mitä työpaikkaa olet hakenut ja lähettää työtarjouksia. Nyt korona aikana työhaastatteluita on ollut Teams-ohjelman välityksellä kotona. Työkkäri myös aktivoi, olen nyt 4 vuoden aikana menossa kolmanteen työpaikkaan opettelemaan.
Tuo sairaalan 7 kuukautta oli lyhin aktivointi.
Kohta alkaa inflaatio. USA:ssa ylittyy 2% ja puolessa vuodessa ehkä 5% ja on mahdollista, että inflaatio karkaa käsistä. Eurooppa seuraa perässä. Huom! Tämä ei ole sitten hoitajien vika! Muistakaa, että inflaatio vie palkankorotuksenne, joten siksikin on saatava kaksinumeroinen prosentti palkkaa lisää! Muutkin alat tahtovat samaan aikaan lisää palkkaa, mutta hoitajien on saatava ensin, koska muuten he eivät jatka hoitamista.
Inflaation laukaisi ennen koronaa ollut velkaantuneisuus, sen jälkeen koronan vuoksi liikkeelel lasketut rahat. Esim. valmiiksi velkaantuneessa USA:ssa laskettiin vuodessa 30% enemmän rahaa liikkeelle kuin tavallisesti. Patoutunut kysyntä ja raaka-aineiden hinnat ovat jopa moninkertaistuneet. Tehtaat eivät saa tilattua kaikkea tarvitsemaansa, joten tuotanto seisoo. Työntekijöitäkään ei saada töihin ilman palkankorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Missään muussa maassa ei varmasti ole hoitajavihaa, niinkuin suomessa. Muualla hoitajia arvostetaan. Mistä johtuu se, että suomessa hoitajia vihataan? Pitäisikö lopettaa koko koulutus, kun se koetaan täysin turhaksi?
Tätä olen ihmetellyt myös. Hoitajia kohdellaan kuin paskaa. Miksi ei saisi vaatia työn vaativuutta vastaavaa palkkaa? Sen sijaan kukaan ei rähise jos teollisuudessa aletaan lakkoilla. Olisin erittäin huolissani siitä, mitä terveydenhuollolle tapahtuu koronakriisin jälkeen. Olen itsekin hoitaja, erikoiskoulutettu, 20v työkokemusta. Lisää vastuuta kyllä tulee mutta palkkaa ei koskaan. Kertokaa mulle miksi mun pitäisi yhtään enempää kouluttaa itseäni tai nähdä mitään ylimääräistä vaivaa kun siitä ei saa mitään muuta kuin lisää työtä ja stressiä?! Olen tekemässä lähtöä jo muutenkin ja opiskelen itseäni muihin töihin. Olen päättänyt lopun työssäoloajan tehdä vain ihan välttämättömimmät ja lakkaan olemasta laupias samarialainen joka venyy ja vanuu työnantajan vaatimusten mukaan. Ei kerta kaikkiaan kiinnosta enää perskarvan vertaa.
Ja ne ketkä täällä kommentoivat hoitajista negatiiviseen sävyyn eivät ole hoitoalaa nähneetkään mutta voi tervetuloa kokeilemaan! Kuinkahan moni teistä olisi valmis vaihtamaan kivan toimisto/etätyönsä jatkuvaan kellon perässä juoksemiseen ja toivomaan ettet tee kiireessä mitään virhettä joka tappaa jonkun?! Ja lopettakaa jo pliis jankuttaminen siitä 3000e palkasta. Siinä on EDELLEEN mukana ne epämukavien työvuorojen aiheuttamat korvaukset. Katsokaa sitä peruspalkkaa ja puhukaa sitten vasta. Suurin osa hoitajista ei 3000e palkkaa ole koskaan nähnyt. Tai jos on niin mielenkiinnolla odotan missä mun liksat on?! Näillä vuosilla ja kokemuksella pitäisi heittämällä päästä yli sen 3000e.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas hoitsut sitten ne työpaikat, missä on asiat eri tavalla? Joku ihan konkreettinen yritys tai ala? Niin. Semmoista ei ole. Kuvittelette, että esim. toimistotyö on jotenkin leppoisaa. Syöt työpisteellä salaatin samalla kun valmistaudut seuraavaan palaveriin, ei hetken rauhaa koko päivänä. Aikaa palavereiden välissä 5min. Zoomit ja boomit vilkkuu koko ajan viestejä ja sähköpostia et ole tänä vuonna ehtinyt lukea. Puhelimessa pitää puhua samaan aikaan kun näpytät sähköpostia. Jos olisi mahdollista työnantaja antaisi käteen toisenkin puhelimen, jotta voi vielä multitäskätä vähän lisää.. Palkka käteen 1800e/kk ja huikea puhelinetu päälle. Ei mahdollisuuksia lisiin. Tervetuloa.
Tuskin kukaan kuvittelee, että missään helppoa on. Mutta ehkä juuri se, että olet vastuussa ihmisten hyvinvoinnista, jopa elämästä ja tiedät ettet voi tehdä sitä niin hyvin kuin haluaisit saa miettimään muita vaihtoehtoja.
Työttömänä on tuo jatkuva opettelu, koko ajan menet uuteen työpaikkaan opettelemaan, sitten tilallesi tulee uusi työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään muussa maassa ei varmasti ole hoitajavihaa, niinkuin suomessa. Muualla hoitajia arvostetaan. Mistä johtuu se, että suomessa hoitajia vihataan? Pitäisikö lopettaa koko koulutus, kun se koetaan täysin turhaksi?
Tätä olen ihmetellyt myös. Hoitajia kohdellaan kuin paskaa. Miksi ei saisi vaatia työn vaativuutta vastaavaa palkkaa? Sen sijaan kukaan ei rähise jos teollisuudessa aletaan lakkoilla. Olisin erittäin huolissani siitä, mitä terveydenhuollolle tapahtuu koronakriisin jälkeen. Olen itsekin hoitaja, erikoiskoulutettu, 20v työkokemusta. Lisää vastuuta kyllä tulee mutta palkkaa ei koskaan. Kertokaa mulle miksi mun pitäisi yhtään enempää kouluttaa itseäni tai nähdä mitään ylimääräistä vaivaa kun siitä ei saa mitään muuta kuin lisää työtä ja stressiä?! Olen tekemässä lähtöä jo muutenkin ja opiskelen itseäni muihin töihin. Olen päättänyt lopun työssäoloajan tehdä vain ihan välttämättömimmät ja lakkaan olemasta laupias samarialainen joka venyy ja vanuu työnantajan vaatimusten mukaan. Ei kerta kaikkiaan kiinnosta enää perskarvan vertaa.
Ja ne ketkä täällä kommentoivat hoitajista negatiiviseen sävyyn eivät ole hoitoalaa nähneetkään mutta voi tervetuloa kokeilemaan! Kuinkahan moni teistä olisi valmis vaihtamaan kivan toimisto/etätyönsä jatkuvaan kellon perässä juoksemiseen ja toivomaan ettet tee kiireessä mitään virhettä joka tappaa jonkun?! Ja lopettakaa jo pliis jankuttaminen siitä 3000e palkasta. Siinä on EDELLEEN mukana ne epämukavien työvuorojen aiheuttamat korvaukset. Katsokaa sitä peruspalkkaa ja puhukaa sitten vasta. Suurin osa hoitajista ei 3000e palkkaa ole koskaan nähnyt. Tai jos on niin mielenkiinnolla odotan missä mun liksat on?! Näillä vuosilla ja kokemuksella pitäisi heittämällä päästä yli sen 3000e.
Hoitajien palkat maksetaan verovaroista, teollisuuden ei. Yksityinen yritys voi maksaa niin suurta palkkaa kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas hoitsut sitten ne työpaikat, missä on asiat eri tavalla? Joku ihan konkreettinen yritys tai ala? Niin. Semmoista ei ole. Kuvittelette, että esim. toimistotyö on jotenkin leppoisaa. Syöt työpisteellä salaatin samalla kun valmistaudut seuraavaan palaveriin, ei hetken rauhaa koko päivänä. Aikaa palavereiden välissä 5min. Zoomit ja boomit vilkkuu koko ajan viestejä ja sähköpostia et ole tänä vuonna ehtinyt lukea. Puhelimessa pitää puhua samaan aikaan kun näpytät sähköpostia. Jos olisi mahdollista työnantaja antaisi käteen toisenkin puhelimen, jotta voi vielä multitäskätä vähän lisää.. Palkka käteen 1800e/kk ja huikea puhelinetu päälle. Ei mahdollisuuksia lisiin. Tervetuloa.
Tuskin kukaan kuvittelee, että missään helppoa on. Mutta ehkä juuri se, että olet vastuussa ihmisten hyvinvoinnista, jopa elämästä ja tiedät ettet voi tehdä sitä niin hyvin kuin haluaisit saa miettimään muita vaihtoehtoja.
Jokainen hoitokeissi onkin tosiaan elämän ja kuoleman kysymys, ihan höpöhöpöä. Suurin osa hoitsujen töistä on ihan perushoitoa vaippojen vaihtoa, pesemistä, näytteenottoa, siteen vaihtoa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kaupan alalle, voit saada 30 työtuntia viikossa, olet joka toinen viikonloppu töissä ja iltoja ja juhlapyhiä, saat 1300 netto kuukaudessa, vuorolisät on tuossa summassa mukana. Asiakkaat sanoo sinulle, jos eivät ole tuotteisiin tyytyväisiä jne.
Olen entinen "muiden alojen" amnattilainen, nykyinen lähihoitaja. Hoitoalalla aion pysyä vastakin.
Tämä on Ensimmäinen työpaikka, jossa saan rauhassa istua ja syödä ruokani.
Kiirettä välillä on mutta se ei haittaa. Muissa töissäni kiire on ollut moninkertaista. Hoitajan työni pystyn kuitenkin työajan puitteissa tekemään. Näin ei ole ennemmin ollut.
Olen ollut työpaikassa, jossa ei pääse koko päivänä vessaan tai juomaan edes pikaisesti vettä.
Olen tehnyt töitä hiestä märkänä kiireen piiskaamaan. Liian vähäinen määrä henkilökuntaa kasaa liikaa töitä jäljellä oleville työntekijöille. Nykyinen hoitajan työmäärä/työtunti on inhimilliset ja ahkerana täysin suoritettavissa.
Töitäni ei ole ennen arvostettu yhtään enempää kuin työtäni hoitajana. Itse asiassa ensimmäinen kerta, kun olen saanut mitään kiitosta työstäni, on hoitajana.
Palkka on hyvä. Noussut minun kohdallani aikaisemmista.
Töitä on. Voin periaatteessa valita työpaikkani. Ennen piti ottaa työ kuin työ, vaikka sitten kuinka vieraalta alalta henkensä pitimiksi.
Töissä olen ollut kaupan alalla monissa paikoissa, pitkään. Olen ollut teollisuuden palveluksessa. Olen ollut pienessä yrityksessä ja isossa. Olen ollut sisustusalalla, suunnittelijana, myyjänä, asiantuntijana jne. Palkkaa on usein tarjottu reilusti alle tes:n.
Minä en koe järkeväksi vaihtaa alaa.
Anteeksi hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kaupan alalle, voit saada 30 työtuntia viikossa, olet joka toinen viikonloppu töissä ja iltoja ja juhlapyhiä, saat 1300 netto kuukaudessa, vuorolisät on tuossa summassa mukana. Asiakkaat sanoo sinulle, jos eivät ole tuotteisiin tyytyväisiä jne.
Voisin vaikka vaihtaakin. Olen kaupan alalla ollutkin jossain kohtaa. Ei se paskempaa ole kuin tämä nykyinen duuni. Siellä en ole kenenkään hengestä vastuussa. Ja toki kaikki ketkä inisee matalista palkoista muilla aloilla niin kyllä mummojen perseenpesijäksi riittää vähempikin koulutus. Ja töitä on aivan varmasti loputtomiin tarjolla. Olisin mieluummin vaikka työttömänä.
En kieltänyt hoitajien työn raskautta vaan toin esiin vertauspohjaksi työelämän realiteetteja. Moni jopa korkeakoulutettu on työtön ja aika harva voi sanoa että on työssä jossa viihtyy, johto on hyvä ja palkkakin kohdillaan. Hoitoalalla on sentään se hyvä puoli että töitä sentään on. Minusta on ihan paikallaan myös kertoa etukäteen vallitsevasta todellisuudesta aidan toisella puolen, jotta ei taas mene uranvalinta mönkään. T: aiemmin ketjuun kirjoittanut KTM joka olisi valinnut toisen koulutuspolun jos olisi tiennyt alan realiteetit etukäteen