Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan hoitoalalla

Vierailija
17.03.2020 |

Tein päätöksen että tämän koronakriisin jälkeen lopetan hoitajana. Tässä on vuosia tehty töitä ilman arvostusta, huonoissa työoloissa, joustaen ja joustaen surkealla palkalla. Nyt riittää.

Kommentit (203)

Vierailija
101/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa harkitsen, ja voisin mennä ihan vaikka kahvilaan töihin. Olin nuorena opiskelijana kahvilatyössä, ja se oli mukavaa työtä. Tietysti tän koronapjaskan pitää ensin loppua ja normaalin elämän jatkua että töitä löytyisi.

Vierailija
102/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin joskus alaa mutta huonosti työllistävältä alalta, joten palasin hoitajaksi koska heille töitä on. Työssä sinänsä ei mitään vikaa, mutta jatkuvaa kitumista nähdessäni olen alkanut todellakin pelkäämään yksin vanhenemista. Työnteolta ei ehdi pitämään yllä sosiaalisia suhteita ja taloudellisestikin on tiukkaa. Elämästäni on tullut näköalatonta. Ainoat suunnitelmani on maksaa velat, kerätä rahat omia hautajaisia ym. varten ja ennen eläkeikää hypätä jyrkänteeltä alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kamala. Onpas sinulla synkät aatokset. Itse haluan pois hoitoalan töistä, että voisin taas nauttia elämästä. On niin paljon ihania asioita, mitä voi tehdä vaikka ilman rahaa, kunhan olisi aikaa ja jaksamista.

Vierailija
104/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän perustelusi täysin ja arvostan kaikkien terveydenhoitoalan arvokasta työpanosta. Toisaalta näitä lukiessa mietin aina että mihin sairaanhoitajat aikovat sitten mennä töihin? Se oma substanssiosaaminen on kuitenkin muualla. Valitettavasti työolot ja palkkaus ei ole tavan työntekijällä oikein muillakaan aloilla sen paremmat. Tai ehkä jollain taidokkaalla IT-alan osaajilla mutta itse kauppatieteen maisterina on tullut tutuksi se miten työpaikoista taistellaan ja moni tekee täysin ylikoulutettuna ja resurssit tappiin ajettuna jotain aspa/kirjanpitohommaa. Palkanmaksuhalua ei löydy oikein muiltakaan aloilta ja työ on stressaavaa. No, ei sentään kolmivuorotyötä.

Terveydenhoitoalalla on sentään töitä. Monilla muilla vakityön saaminen on erittäin vaikeaa.

Vierailija
105/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttautumalla sairaanhoitajan työhön, olen ensimmäistä kertaa työurallani pystynyt pitämään niin kahvitauot kuin lounaan. Takana viisi vuotta uraa tehtaassa ja 20 vuotta kaupan alalla. Vasta hoitoalalla tahti on ollut rauhallisempi. 

Vierailija
106/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä 20 vuotta hoitoalalla huhkineena jopa työttömyys kuulostaa houkuttelevammalta. Aion opiskella uudelle alalle, haen sillä tutkinnolla töitä, ja jos ei tärppää niin jään työttömäksi.

Vierailija
107/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä ollut sellaista asiaa, ettei hoitajat valittaisi.

Se vtuttaa, jos heidän mielestä joku tulee turhaan hakemaan hoitoa.

Se vtuttaa, jos sairaat tulevat hoitoon.

Nytkään ei ole kysy kuitenkaan mistään ruton tai ebolan kaltaisista sairauksista, mitä huom.! Jotkut hoitavat tänäkin päivänä.

Mikä raha olisi tarpeeksi? Sitten vtuttaisi kun isomman palkan myötä verotus kiristyy todella voimakkaasti ja käteen jääkin pari hassua satasta enemmän ja työ on edelleen samaa pskaa.

Ilmeisesti ihannetilanteessa työpaikan ovet pannaan lukkoon, puhelimet kiinni ja kahvinkeitin porisee. Eivät sairaat ja toisaalta liian terveet häiritse kahvihetkeä.

Potilaat ei ole ongelma vaan huono johtaminen, resurssipula ja läpimätä työilmapiiri.

Vierailija
108/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikka auttaa päätäkin jaksamaan.

Vierailija
109/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki on 530 netto, kaupan alalla voit saada 1300 netto kuukaudessa, jos teet 30 tuntia vuorotyötä eli iltaa ja viikonloppua, työtunteja ei välttämättä saa enempää, vaikka haluaisi.

Tosin tuosta 1300 netto summasta halutaan kuulemma poistaa vuorolisät.

Vierailija
110/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 530 netto, kaupan alalla voit saada 1300 netto kuukaudessa, jos teet 30 tuntia vuorotyötä eli iltaa ja viikonloppua, työtunteja ei välttämättä saa enempää, vaikka haluaisi.

Siis jos teet 30 tuntia viikossa vuorotyötä niin saat 1300 netto kuukaudessa.

Vierailija
111/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos teet 30 tuntia viikossa vuorotyötä niin saat 1300 netto kuukaudessa.

Hakijoita on toki paljon, itse hain osa-aikatyötä 2 päivää viikko ja oli 60 hakijaa.

Vierailija
112/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Kaikkien hoitajien, jotka ei halua hoitotyötä tehdä, tulisi tehdä sama päätös! Onnea uusiin tuuliin!

Minusta nuoria (ja miksei vanhempiakin) miehiä voitaisiin kouluttaa hoitoaloille. Varma toimeentulo ja sitäpaitsi miehet soveltuvat raskaaseen hoitotyöhön sekä fyysisiltä että psyykkisiltä ominaisuuksiltaan usein naisia paremmin.

Juuri näin. Sopivat fyysisesti raskaaseen työhön erittäin hyvin. Ja töitä riittää, kyllä miehet töitä paiskii!

Vierailija
113/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoitajat ruikuttavat lisää liksaa, eikö lisävakanssit olisi enemmän tarpeen? Työoloista tulisi hyvät ja työstä mielekästä. Ei kai se raha sitä korvaa.

Vierailija
114/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tilanne leviää käsiin, niin Suomen terveydenhoito ei todellakaan kestä tätä, vaikka muuta väitetään. Lääkäreistä ja hoitajista on ollut kova pula jo ennen tätä asiaa, joten millään logiikalla ja järjestelyillä ei tätä hommaa hoideta kunnialla. Ja seurauksena luultavasti hoitajien ja lääkärien joukkopako koko alalta, kun väsyneinä ja pakotettuina ovat yrittäneet tätä hommaa hoitaa. Että mitään suurempaa katastrofia terveydenhuoltomme ei kyllä kestä. Muorit ja vaarit sekä lapset pystytään kyllä perushoitamaan, mutta erikoissairaanhoito ja muu vaativampi ala tulee olemaan pulassa. Ei sinne voida ottaa puskista mitään eläkeläisiä tai opiskelijoita töihin.

Meidän kaupungissa on 1000 työtöntä hoitajaa ja lisää valmistuu joka vuosi.

Vierailija
115/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tilanne leviää käsiin, niin Suomen terveydenhoito ei todellakaan kestä tätä, vaikka muuta väitetään. Lääkäreistä ja hoitajista on ollut kova pula jo ennen tätä asiaa, joten millään logiikalla ja järjestelyillä ei tätä hommaa hoideta kunnialla. Ja seurauksena luultavasti hoitajien ja lääkärien joukkopako koko alalta, kun väsyneinä ja pakotettuina ovat yrittäneet tätä hommaa hoitaa. Että mitään suurempaa katastrofia terveydenhuoltomme ei kyllä kestä. Muorit ja vaarit sekä lapset pystytään kyllä perushoitamaan, mutta erikoissairaanhoito ja muu vaativampi ala tulee olemaan pulassa. Ei sinne voida ottaa puskista mitään eläkeläisiä tai opiskelijoita töihin.

Meidän kaupungissa on 1000 työtöntä hoitajaa ja lisää valmistuu joka vuosi.

11000 työtöntä, joista 1000 hoitajia.

Vierailija
116/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vanhuspuolella muutaman vusosikymmenen töissä, lopetin koska en enää nähnyt mitä mielekästä työssäni.

Paljon yksinäisiä vanhuksia, joita kukaan ei koskaan käy katsomassa, osa makaa monta vuotta dementoituneena, liikkumattomana ja vaipoissaan vuoteessaan, tajuamatta maailman menosta mitään. Ei se ole ihmisarvoista elämää. Ihmisiltä riistetään arvokkuus ja yksityisyys, itemääräämisoikeus.

Kunnioitan heitä, jotka vielä jaksavat työssään. Minä en jaksanut, vaan vaihdoin alaa.

Vierailija
117/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä 20 vuotta hoitoalalla huhkineena jopa työttömyys kuulostaa houkuttelevammalta. Aion opiskella uudelle alalle, haen sillä tutkinnolla töitä, ja jos ei tärppää niin jään työttömäksi.

Toimeentulotukea et saa, jos on asuntolainaa tai omistat mökin, myös puolison tulot vaikuttaa. Ja karenssi voi tulla monesta syystä.

Vierailija
118/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa harkitsen, ja voisin mennä ihan vaikka kahvilaan töihin. Olin nuorena opiskelijana kahvilatyössä, ja se oli mukavaa työtä. Tietysti tän koronapjaskan pitää ensin loppua ja normaalin elämän jatkua että töitä löytyisi.

Kahvilaan on nykyään vaikea päästä töihin.

Vierailija
119/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka lähtevät hoitoalalle, tietävät palkan ja sairastumisriskin etukäteen. Miksi ihmeessä joku haluaa hoitoalalle sen jälkeen kun on puntaroinut eri vaihtoehdot läpi?

Olen itsekin sitä mieltä, että alalle ei pidä hakeutua, ellei ole intohimoa sitä alaa kohtaan. Valitettavasti näkee todella tympeitä ja osaamattomia sairaanhoitajia, jotka eivät ole omalla alallaan. Tosin kyllä paljon myös kultaisia ihania ihmisiä, mutta esim. kätilöissä ja terveyskeskuksissa liikaa tympeitä tyyppejä. Hoitoala on ihmisten hoitamista varten ja sitä pitää tehdä sydämellään, kuten montaa muutakin työtä (esim. työtä jota itse teen, ei hoitoala).

Tekstistäsi tosiaankin huomaa, ettet ole hoitoalalla.

Vierailija
120/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän perustelusi täysin ja arvostan kaikkien terveydenhoitoalan arvokasta työpanosta. Toisaalta näitä lukiessa mietin aina että mihin sairaanhoitajat aikovat sitten mennä töihin? Se oma substanssiosaaminen on kuitenkin muualla. Valitettavasti työolot ja palkkaus ei ole tavan työntekijällä oikein muillakaan aloilla sen paremmat. Tai ehkä jollain taidokkaalla IT-alan osaajilla mutta itse kauppatieteen maisterina on tullut tutuksi se miten työpaikoista taistellaan ja moni tekee täysin ylikoulutettuna ja resurssit tappiin ajettuna jotain aspa/kirjanpitohommaa. Palkanmaksuhalua ei löydy oikein muiltakaan aloilta ja työ on stressaavaa. No, ei sentään kolmivuorotyötä.

Terveydenhoitoalalla on sentään töitä. Monilla muilla vakityön saaminen on erittäin vaikeaa.

Lisään tähän että terveydenhuollossa työt yleensä loppuu kun lähtee työpaikalta pois. Monissa kaupallisen alan hommissa pomo voi laittaa viestiä milloin vaan ja hommat pitää hoitaa siltä istumalta vaikka viikonloppuna jos ei halua lokaa niskaan. Mulla on ainakin ollut tätä useissa eri tehtävissä ja yrityksissä. Se on todella stressaavaa. Ei varmaan pitäisi suostua näillä palkoilla tuollaiseenkaan mutta minkäs teet. 

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän