Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan hoitoalalla

Vierailija
17.03.2020 |

Tein päätöksen että tämän koronakriisin jälkeen lopetan hoitajana. Tässä on vuosia tehty töitä ilman arvostusta, huonoissa työoloissa, joustaen ja joustaen surkealla palkalla. Nyt riittää.

Kommentit (203)

Vierailija
181/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas hoitsut sitten ne työpaikat, missä on asiat eri tavalla? Joku ihan konkreettinen yritys tai ala? Niin. Semmoista ei ole. Kuvittelette, että esim. toimistotyö on jotenkin leppoisaa. Syöt työpisteellä salaatin samalla kun valmistaudut seuraavaan palaveriin, ei hetken rauhaa koko päivänä. Aikaa palavereiden välissä 5min. Zoomit ja boomit vilkkuu koko ajan viestejä ja sähköpostia et ole tänä vuonna ehtinyt lukea. Puhelimessa pitää puhua samaan aikaan kun näpytät sähköpostia. Jos olisi mahdollista työnantaja antaisi käteen toisenkin puhelimen, jotta voi vielä multitäskätä vähän lisää.. Palkka käteen 1800e/kk ja huikea puhelinetu päälle. Ei mahdollisuuksia lisiin. Tervetuloa. 

Voi salli mun nauraa! Kylläpä kuulostaa kamalalta. Että ihan zoomit vilkkuu. 😂 Tuo on ihan itse tehtyä kiirettä, tervetuloa itsellesi kokeilemaan hoitoalan todellisuutta.

Voi pientä hoitajaa, tollaisen ylimielisen ja empaattisen asenteen takia teitä voisi vähän vihatakin.  Millä tavalla on itsetehtyä kiirettä jos 5 ihmistä vaati sinua vastaamaan johonkin kysymykseensä samalla kun olet palaverissa?

Vierailija
182/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lopetan. 20 vuoden uran jälkeen työnantaja antoi potkut, kun en enää kykene hoitajan työhön. Työkyky mennyt töissä. Nyt ajattelin olla yhteiskunnan elätti eläkkeelle asti Mitta tuli täyteen.

Älkää kukaan olko niin hullu, että lähtisitte hoitajan töihin, sillä näin käy jokaiselle, jos työkyky menee. Työnantajalle ollaan pskan arvoisia. Näittehän miten koronakriisin aikana jävi- pakkotyöhön pakotettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen palaamassa joksikin aikaa hoitoalalle, ja mielenkiinnolla odotan, mitä tuleman pitää. Ex-kollegoiden jutuista päätellen ei mitään hyvää.

Aion tehdä vain keikkatöitä, valitsen itse minne ja koska menen.

Hetkeäkään en rutinoita ja uhkailuja(työnantajan puolelta) kuuntele. Joustan vain korvausta tai vastavuoroista joustoa vastaan. En myöskään ota vakipaikkaa, vaikka sellaista minulle tarjottiin kymmenen minuutin haastattelun jälkeen.

Onnekseni minulla ei ole asuntolainaa eikä muitakaan isoja velkoja/hankintoja, jotka pakottaisivat minut nielemään ties mitä saadakseni pitää työn.

Joo, mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää.

Tämä on yksi ratkaisu. Kannustan kaikkia hoitajia, joille elämäntilanne vaan mitenkään sallii, kieltäytymään vakipaikoista, ehkä jopa paria viikkoa pidemmistä sijaisuuksista.

Mites suu sitten pannaan, jos vakipaikkoja ei saada täytettyä? Sijaisena saa myös parempaa palkkaa, etenkin alle kahden viikon sijaisuuksia tehdessä, jolloin palkkaus on tuntipalkkaus, ei kuukausipalkan osa. Loma-ynnä muut rahat voi säästää itse, kun tietää tilanteensa ja ennakoi. Pahimpiin yksiköihin ei ole mikään pakko mennä enää koskaan yhden työvuoron jälkeen. Sijaisena myös välttyy vastuualueista ja monista kirjallisista hommista.

Vierailija
184/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin lopetan. 20 vuoden uran jälkeen työnantaja antoi potkut, kun en enää kykene hoitajan työhön. Työkyky mennyt töissä. Nyt ajattelin olla yhteiskunnan elätti eläkkeelle asti Mitta tuli täyteen.

Älkää kukaan olko niin hullu, että lähtisitte hoitajan töihin, sillä näin käy jokaiselle, jos työkyky menee. Työnantajalle ollaan pskan arvoisia. Näittehän miten koronakriisin aikana jävi- pakkotyöhön pakotettiin.

Olen eri, mutta lusään tähän: hoitoalan työpaikat on hierarkisesti johdettuja kiusaamis- ja kyykyttämisorganisaatioita. Yleensä kousaaja on vielä esimies. Ämmät kostaa oman kyykyttämisensä. Jos työ ei tapa, niin kyykyttäminen ja kiusaaminen.

Vierailija
185/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon että tähän maahan iskisi niin kova hoitajapula, että hätä olisi kädessä. Tuokaa vaan kehitysmaasta hoitajat tekemään töitä,.

Vierailija
186/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa ei ole ylimääräisiä työpaikkoja joten hoitajia riittää.

Vierailija
187/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas hoitsut sitten ne työpaikat, missä on asiat eri tavalla? Joku ihan konkreettinen yritys tai ala? Niin. Semmoista ei ole. Kuvittelette, että esim. toimistotyö on jotenkin leppoisaa. Syöt työpisteellä salaatin samalla kun valmistaudut seuraavaan palaveriin, ei hetken rauhaa koko päivänä. Aikaa palavereiden välissä 5min. Zoomit ja boomit vilkkuu koko ajan viestejä ja sähköpostia et ole tänä vuonna ehtinyt lukea. Puhelimessa pitää puhua samaan aikaan kun näpytät sähköpostia. Jos olisi mahdollista työnantaja antaisi käteen toisenkin puhelimen, jotta voi vielä multitäskätä vähän lisää.. Palkka käteen 1800e/kk ja huikea puhelinetu päälle. Ei mahdollisuuksia lisiin. Tervetuloa. 

Voi salli mun nauraa! Kylläpä kuulostaa kamalalta. Että ihan zoomit vilkkuu. 😂 Tuo on ihan itse tehtyä kiirettä, tervetuloa itsellesi kokeilemaan hoitoalan todellisuutta.

Voi pientä hoitajaa, tollaisen ylimielisen ja empaattisen asenteen takia teitä voisi vähän vihatakin.  Millä tavalla on itsetehtyä kiirettä jos 5 ihmistä vaati sinua vastaamaan johonkin kysymykseensä samalla kun olet palaverissa?

Sillä tavalla, että laitat siihen koneellesi että olet palaverissa. Tai työhuoneesi oveen, jos olet ihan työpaikalla töissä. Ei voi katsos vastata viidelle ihmiselle yhtä aikaa, ja kaikki normaaliälyiset sen tajuaa.

Vierailija
188/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen palaamassa joksikin aikaa hoitoalalle, ja mielenkiinnolla odotan, mitä tuleman pitää. Ex-kollegoiden jutuista päätellen ei mitään hyvää.

Hetkeäkään en rutinoita ja uhkailuja(työnantajan puolelta) kuuntele. Joustan vain korvausta tai vastavuoroista joustoa vastaan. En myöskään ota vakipaikkaa, vaikka sellaista minulle tarjottiin kymmenen minuutin haastattelun jälkeen.

Onnekseni minulla ei ole asuntolainaa eikä muitakaan isoja velkoja/hankintoja, jotka pakottaisivat minut nielemään ties mitä saadakseni pitää työn.

Tämä on yksi ratkaisu. Kannustan kaikkia hoitajia, joille elämäntilanne vaan mitenkään sallii, kieltäytymään vakipaikoista, ehkä jopa paria viikkoa pidemmistä sijaisuuksista.

Mites suu sitten pannaan, jos vakipaikkoja ei saada täytettyä? Sijaisena saa myös parempaa palkkaa, etenkin alle kahden viikon sijaisuuksia tehdessä, jolloin palkkaus on tuntipalkkaus, ei kuukausipalkan osa. Loma-ynnä muut rahat voi säästää itse, kun tietää tilanteensa ja ennakoi. Pahimpiin yksiköihin ei ole mikään pakko mennä enää koskaan yhden työvuoron jälkeen. Sijaisena myös välttyy vastuualueista ja monista kirjallisista hommista.

Tätä voisin harkita, jos en työllisty uudelle alalle. Keikkailua ja lisäksi nostaisin soviteltua päivärahaa. Koskaan en enää palaa vakituiseen kolmivuorotyöhöni.

Vierailija
189/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla yhtä asiaa ei osata korjata - työ on henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa, työpaikalla huono henki ja paine ajaa siihen, että ihmiset eivät jaksa ja saikuttavat. Siis selkeästi siitä on kyse, jos edellisessa vuorossa ollut työntekijä ilmoittaa noin vartin ennen seuraavan vuoron alkua, että on sairaana. Sitten pomo  menee lisäämään painetta työpaikalle ja vaatii, jotain tekemään tuplavuoron. Se on todella painostusta ja tahtojen taistelua, kuka tekee. Se joka tekee saa palkan kahdesta vuorosta muttei ylityöstä. 

Muissa työpaikoissa tunnetaa ylityö, mutta ei hoitoalalla. Ja jos työnantaja ei ajaisi kaikkine kotkotuksineen työntekijöitä piippuun, niin saikuttaminen vähenisi ja tämä saikuttamisen paikkailu ex-tempore. Kaiken kaikkiaan ihmiset väsyvät ja moni kokee että heitä ei työntekijöinä arvosteta. 

Vierailija
190/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon että tähän maahan iskisi niin kova hoitajapula, että hätä olisi kädessä. Tuokaa vaan kehitysmaasta hoitajat tekemään töitä,.

Jos seuraava pandemia iskee kohtuullisen pian koronan jälkeen, niin tullaan olemaan kusessa. Tämä nyt käynnistynyt joukkopako vaikuttaisi vielä niin paljon.

Vierailija
191/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

good for ya. mut kuka hoitaa kaik potilaat

Vierailija
192/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä voisin harkita, jos en työllisty uudelle alalle. Keikkailua ja lisäksi nostaisin soviteltua päivärahaa. Koskaan en enää palaa vakituiseen kolmivuorotyöhöni.

Moni tekee näin. Mulla on kaksi ammattia, toinen hoitajan, ja keikkailen molemmissa. Mulla on ollut myös vakipaikka hoitoalalla, enkä enää toiste moista virhettä tee. Nyt saan hyvät puolet työelämästä ja vapaa-ajasta.

Arvostan valinnanvapautta miljoona kertaa enemmän kuin vakipaikkaa. Meillä muuten saa asuntolainaakin hoitaja vaikkei sitä vakipaikkaa olisikaan; alalla katsotaan olevan niin hyvä työtilanne.

Ja kertoohan hoitoalan houkuttavuudesta sekin, ettei opiskelijoitakaan alalle oikein enää saada.

Vierailija
193/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

good for ya. mut kuka hoitaa kaik potilaat

Se on työnantajan ongelma se.

Vierailija
194/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla yhtä asiaa ei osata korjata - työ on henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa, työpaikalla huono henki ja paine ajaa siihen, että ihmiset eivät jaksa ja saikuttavat. Siis selkeästi siitä on kyse, jos edellisessa vuorossa ollut työntekijä ilmoittaa noin vartin ennen seuraavan vuoron alkua, että on sairaana. Sitten pomo  menee lisäämään painetta työpaikalle ja vaatii, jotain tekemään tuplavuoron. Se on todella painostusta ja tahtojen taistelua, kuka tekee. Se joka tekee saa palkan kahdesta vuorosta muttei ylityöstä. 

Muissa työpaikoissa tunnetaa ylityö, mutta ei hoitoalalla. Ja jos työnantaja ei ajaisi kaikkine kotkotuksineen työntekijöitä piippuun, niin saikuttaminen vähenisi ja tämä saikuttamisen paikkailu ex-tempore. Kaiken kaikkiaan ihmiset väsyvät ja moni kokee että heitä ei työntekijöinä arvosteta. 

Puolisoni työpaikalla tehdään ylitöitä, mutta niistä ei saa rahaa vaan vapaata sitten joskus.

Vierailija
195/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hoito-ala on aina ollut sellainen ala/työ mihin oikeasti vaaditaan ihmiseltä se "kutsumus" ja intohimo. Sitä ei oikeasti rahan takia kannata tehdä eikä jaksakkaa koska usein se arki ja työ on kiireistä ja uuvuttavaa. Mä haluan olla hoitajana töissä koronakriisistä huolimatta koska koen se on vaan se mun juttu ja varsinkin vanhukset ❤

Vierailija
196/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni työpaikalla tehdään ylitöitä, mutta niistä ei saa rahaa vaan vapaata sitten joskus.

Niin, menet lauantaina ylitöihin, kun olisi pitänyt olla vapaapäivä, saat sen sitten vapaana joskus, ei rahana.

Hoitoalalla voi sentään tienata vähän extraa, jos rahan tarve.

Vierailija
197/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan vaihda ravintola-alalle.

Yhtä huonot ellei huonommat työajat (painottuvat pyhiin, viikonloppuihin ja iltoihin), vielä huonommat palkat, huonommat työehdot ja arvostus aivan nollassa.

Vierailija
198/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tulevaisuudessa hoitajienkin palkkausta tullaan nostamaan. He tekevät todella arvokasta työtä.

Vierailija
199/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon tulevaisuudessa hoitajienkin palkkausta tullaan nostamaan. He tekevät todella arvokasta työtä.

En usko, monella kaupungilla rahat loppu.

Meidän kaupunki vähentää 700 työntekijää niin ettei eläkeläisten tilalle oteta ketään.

Vierailija
200/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, monella kaupungilla rahat loppu.

Meidän kaupunki vähentää 700 työntekijää niin ettei eläkeläisten tilalle oteta ketään.

Ja Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä eli verotulot vähenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi