Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan hoitoalalla

Vierailija
17.03.2020 |

Tein päätöksen että tämän koronakriisin jälkeen lopetan hoitajana. Tässä on vuosia tehty töitä ilman arvostusta, huonoissa työoloissa, joustaen ja joustaen surkealla palkalla. Nyt riittää.

Kommentit (203)

Vierailija
121/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettekin palveluksen hoitoalalle, kun olette poistuneet ennen kesää...

Vierailija
122/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttautumalla sairaanhoitajan työhön, olen ensimmäistä kertaa työurallani pystynyt pitämään niin kahvitauot kuin lounaan. Takana viisi vuotta uraa tehtaassa ja 20 vuotta kaupan alalla. Vasta hoitoalalla tahti on ollut rauhallisempi. 

Tuttava on tehtaassa töissä, kahvitauko 10 min., ei yhtään enempää, työnjohtaja vahtii vieressä. Toinen tuttu kaupan alalla, saattaa mennä 6 tuntia ennenkuin ehtii pitää ensimmäisen tauon, varsinkin kun joku sairaslomalla.

Toimistotyössä pidettiin vain yksi kahvitauko ja 1 ruokatauko 8 tunnin aikana ja sekin tietokoneella asiakkaita palvellen, kun ei ollut sosiaalitiloja, koska työttömiä sijoitettu monta työpaikalle, niin ei sosiaalitiloja, kun ei ylimääräistä tilaa missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä 20 vuotta hoitoalalla huhkineena jopa työttömyys kuulostaa houkuttelevammalta. Aion opiskella uudelle alalle, haen sillä tutkinnolla töitä, ja jos ei tärppää niin jään työttömäksi.

Toimeentulotukea et saa, jos on asuntolainaa tai omistat mökin, myös puolison tulot vaikuttaa. Ja karenssi voi tulla monesta syystä.

En tarvitsekaan, kiitos huolenpidostasi. Ihan perus työttömyyskorvaus riittää. Lainat on maksettu. Irtisanoudun opintojen loppuvaiheessa, niin karenssi kuluu siinä.

Vierailija
124/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta kaksi vuotta ollut alalla ja pois lähtö käy päivittäin mielessä. Alalla niin paljon ongelmia, enkä usko, että tulee muuttumaan ainakaan oman työuran aikana. Oma työyksikkö sairaalassa sikäli hyvä, että miehitys kunnossa. Eniten kalvaa erittäin huono johtaminen (lähiesimies sentään tällä vuosituhannella ja hyvä tyyppi), työvuorojen välissä ei aikaa palautumiseen (esim. kolmen yön jälkeen usein yksi vapaa). Ja nämä kaksi, mitä ei todellakaan tullut pohdittua tarkasti kun alalle lähti: palkka on vitsi ja yksinäisyyden tunne, siitä kun muu perhe vapaalla, niin itse töissä ja päinvastoin. Välillä ihan hullu ikävä omia lapsia.

Eniten rassaa palkka. Viime kuusta käteen 1950€, johon sisältyi usea pyhä- ja yölisä. Kolmen viikon työvuorolista oli aivan hullu, enkä jaksanut tehdä vapaa-ajalla mitään. Korvaus työstä olematon siihen, että yövuorot vie terveyden ja painat duunissa, kun muu perhe viettää taas ilman äitiä juhlapyhiä. Olisinpa miettinyt koulutukseen hakiessa tarkemmin :(.

Vierailija
125/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala on tärkeä ala, mutta nyt on kyllä turha tulla kitisemään, että kaikki hoitoalalla työskentelevät ovat ensiluokkaisia osaajia tai jotenkin muiden ammattien yläpuolella. Jos palkka ei tyydytä, olet valinnut väärän foorumin sen valittamiseen, suuntaa valitus liittoasi kohtaan, se on oikea taho ja se on se taho, joka on tyytynyt palkkoihinne. Hoitoalakin voidaan viipaloida monenlaiseen hoitoalaan, eikä kaikille hoitoalalle työskenteleville voida lapata satasia lisää liksaa vain sen vuoksi, että kertoo olevansa hoitoalalla. Eri palkka eri työkohteissa oleville hoitajille. Ei terveyskeskuslääkäri ansaitse yhtä paljon kuin esim. aivokirurgi, vaikka molemmat työskentelevät hoitoalalla. Ei sana HOITO vielä edellytä mihinkään palkankorotuksiin!

Vierailija
126/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä 20 vuotta hoitoalalla huhkineena jopa työttömyys kuulostaa houkuttelevammalta. Aion opiskella uudelle alalle, haen sillä tutkinnolla töitä, ja jos ei tärppää niin jään työttömäksi.

Toimeentulotukea et saa, jos on asuntolainaa tai omistat mökin, myös puolison tulot vaikuttaa. Ja karenssi voi tulla monesta syystä.

En tarvitsekaan, kiitos huolenpidostasi. Ihan perus työttömyyskorvaus riittää. Lainat on maksettu. Irtisanoudun opintojen loppuvaiheessa, niin karenssi kuluu siinä.

Eli saat työttömyyskorvausta 530 netto kuukaudessa.

Vierailija
127/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssi voi tulla muistakin syistä.

Vierailija
128/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsut kuvittelevat, että muu työelämä olisi jotenkin hohdokasta. Nykyään on ihan sama mitä työtä teet, olet huonosti palkattu, kukaan ei arvosta hyvin tehtyä työtä tai venymistä, mutta sitä toki odotetaan, painostetaan ja vaaditaan. Työyhteisöt ovat mätiä, työmäärä valtava joka paikassa, koska oikeaa henkilömäärä suhteessa töihin tiputtaisi sijoittajien ja omistajien tuoton alle kaksinumeroisiin lukuihin ja sehän ei käy.

Vierailija
129/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Kaikkien hoitajien, jotka ei halua hoitotyötä tehdä, tulisi tehdä sama päätös! Onnea uusiin tuuliin!

Minusta nuoria (ja miksei vanhempiakin) miehiä voitaisiin kouluttaa hoitoaloille. Varma toimeentulo ja sitäpaitsi miehet soveltuvat raskaaseen hoitotyöhön sekä fyysisiltä että psyykkisiltä ominaisuuksiltaan usein naisia paremmin.

Se empaattinen ihmisen kohtaaminen, sitä ei joka mies handlaa. Naisissakin niitä on. Silloin ei paineensietokyky merkkaa mitään, koska potilaan henkisen - ja sen myötä fyysisenkin - jaksamisen kannalta empaattisuus on niin törkeää, että olkoot vaikka työnsä parin vuoden kuluttua lopettava hoitaja. Kunhan on. Se kova suorittajat typpi voi ehkä jaksaa, mutta sen myötä moni potilas, tai ehkä potilaiden omaiset, traumatisoituu, eikä enää jaksakaan.

Vierailija
130/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Kaikkien hoitajien, jotka ei halua hoitotyötä tehdä, tulisi tehdä sama päätös! Onnea uusiin tuuliin!

Minusta nuoria (ja miksei vanhempiakin) miehiä voitaisiin kouluttaa hoitoaloille. Varma toimeentulo ja sitäpaitsi miehet soveltuvat raskaaseen hoitotyöhön sekä fyysisiltä että psyykkisiltä ominaisuuksiltaan usein naisia paremmin.

Se empaattinen ihmisen kohtaaminen, sitä ei joka mies handlaa. Naisissakin niitä on. Silloin ei paineensietokyky merkkaa mitään, koska potilaan henkisen - ja sen myötä fyysisenkin - jaksamisen kannalta empaattisuus on niin törkeää, että olkoot vaikka työnsä parin vuoden kuluttua lopettava hoitaja. Kunhan on. Se kova suorittajat typpi voi ehkä jaksaa, mutta sen myötä moni potilas, tai ehkä potilaiden omaiset, traumatisoituu, eikä enää jaksakaan.

Korjaan: TÄRKEÄÄ, ei "törkeää".

Vierailija
131/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä! Saan herätä kun huvittaa ja käyttää päiväni vaikka ulkoillen.

Vierailija
132/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista todella huomaa, että hoitoalan realiteetit eivät aukene kuin työtä itse tehneille. Mikä siinä on, että täytyy inttää vastaan kun lukuisat hoitajat sanovat alalla olevan hirveästi pielessä? Palkoistakin on edelleenkin ihan ihmeellisiä käsityksiä... No, itse olen onneksi myös lähdössä alalta. Suunnitelmat ovat selvillä ja fiilis on hyvä pitkästä aikaa. Olen kuulostellut tilannetta sairaalassa, jossa työskentelen ja en suinkaan ole ainoa lähtevä. Todella moni nuori hoitaja haki nyt yhteishaussa muihin koulutuksiin. Kannattaisi ihan oikeasti nyt panostaa hoitajien työhyvinvointiin tai homma ei kohta pyöri enää ollenkaan.

Vierailija
133/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä ikävää. Karenssin aikana sitten varmaan tämäkin raukkaparka saa toimeentulotukea.

Vierailija
134/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oli sairaalassa tekemässä samoja töitä kuin osastonsihteeri, sain työmarkkinatuen 640 netto kuukaudessa (2 lapsikorotusta) ja kulukorvauksen 9 euroa/ työpäivä, koska puoliso tienaa 1600 netto kokoaikatyöstä, vuorotyöstä, meni hoitomaksuja lapsista 140 euroa, muita tukia ei vuokralla asuessa saatu.

Kulukorvausta ei saa jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu, eläkettä ei kerry eikä ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomatodistuksen sairaspäiviltä.

Postitin epikriisejä, tilasin takseja, purin potilaskansioita, tein kokousmuistioita, tein osaston tilastoinnin jne.

Minulla on AMK-tutkinto.

Vierailija
135/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä ikävää. Karenssin aikana sitten varmaan tämäkin raukkaparka saa toimeentulotukea.

Ei kaikki saa esim. puolison tulot vaikuttavat, putkiremonttilainaa/yhtiölainaa ei lasketa laskuksi, ei saa olla mökkiä jne.

Vierailija
136/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista todella huomaa, että hoitoalan realiteetit eivät aukene kuin työtä itse tehneille. Mikä siinä on, että täytyy inttää vastaan kun lukuisat hoitajat sanovat alalla olevan hirveästi pielessä? Palkoistakin on edelleenkin ihan ihmeellisiä käsityksiä... No, itse olen onneksi myös lähdössä alalta. Suunnitelmat ovat selvillä ja fiilis on hyvä pitkästä aikaa. Olen kuulostellut tilannetta sairaalassa, jossa työskentelen ja en suinkaan ole ainoa lähtevä. Todella moni nuori hoitaja haki nyt yhteishaussa muihin koulutuksiin. Kannattaisi ihan oikeasti nyt panostaa hoitajien työhyvinvointiin tai homma ei kohta pyöri enää ollenkaan.

Kun olin työmarkkinatuella sairaalassa töissä olin hoitajien kanssa samassa kahvihuoneessa vink vink

Hoitajat tekee kolmivuoroa, joten en kaikilla työttömyyttäni mainostanut, osastosihteeri tiesi ja osastonhoitaja

Vierailija
137/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten tekisi huonostipalkatun ja likaisen tehdastyön, jos miehet menisivät paremmin palkattuihin hoitajan töihin. Eivät ainakaan nämä nykyiset hoitajat, jotka eivät viitsi muuta kuin valittaa. Vapaa-aikaa pitäisi olla niin kuin sossunelätti kotiäideillä ja palkka sama kuin yritysjohtajilla.

Kotiäideillä ei ole vapaa-aika. Korkeintaan alkoholisoituneilla tmv. kotiäideillä, joiden lapset jossakin kohtaa sossutäti vie.

Vai kuka päiväkodissa hoitaa, tekee ruoat, siivoaa, opettaa, vahtii, korjaa? Vastaus on, että monta eri aikuista. Jokaista lasta kohti pitäisi olla yksi aikuinen, eli se päiväkodeissa mättää. Sylit kädet ja silmät ei riitä. Onneksi siivooja ja keittiötyöntekijät sekä talonmies tekevät osansa.

Kaiken sen kotiäidin tekevät ilman palkkaa, arvostusta, eläkekertymää - ja ypöyksin. Masennus vaanii monia nurkan takana en. syistä. Se tuki on monta kertaa alempi kuin oikea palkka. Eikä olekin erikoista, että jos naapurin täti tekee sen, hän onkin arvostettava palkkaa saava lastenhoitaja, oikeutettuna työeläkkeen kertomiseen ja muihin etuihin.

Mutta mikäpä omaa äitiä korvaisi.

Vierailija
138/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikin hyvä kuulla kokemusta ihmisiltä joilla on kokemusta useammalta alalta. Kaikki katsovat vain omasta näkökulmastaan. Ihmiset vedetään nykyään liian tiukalle usealla alalla ja kaikki luulevat että ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella.

Vierailija
139/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitsut kuvittelevat, että muu työelämä olisi jotenkin hohdokasta. Nykyään on ihan sama mitä työtä teet, olet huonosti palkattu, kukaan ei arvosta hyvin tehtyä työtä tai venymistä, mutta sitä toki odotetaan, painostetaan ja vaaditaan. Työyhteisöt ovat mätiä, työmäärä valtava joka paikassa, koska oikeaa henkilömäärä suhteessa töihin tiputtaisi sijoittajien ja omistajien tuoton alle kaksinumeroisiin lukuihin ja sehän ei käy.

Olen entinen lähihoitaja ja lastenhoitaja. Opiskelen nyt uutta alaa, koronan aikana aloitin opinnot ja olen tehnyt kesätöitä alalla. Täytyy sanoa, että on paljon mielekkäämpää työtä kuin hoitajana oleminen. Eipä ole kukaan haukkumassa, lyömässä, ei tarvitse altistua melulle ja ikäville omaisille yms. Ei tarvitse tehdä muiden hommia ja pelata töissä sijaisvajeella.

Vierailija
140/203 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas hoitsut sitten ne työpaikat, missä on asiat eri tavalla? Joku ihan konkreettinen yritys tai ala? Niin. Semmoista ei ole. Kuvittelette, että esim. toimistotyö on jotenkin leppoisaa. Syöt työpisteellä salaatin samalla kun valmistaudut seuraavaan palaveriin, ei hetken rauhaa koko päivänä. Aikaa palavereiden välissä 5min. Zoomit ja boomit vilkkuu koko ajan viestejä ja sähköpostia et ole tänä vuonna ehtinyt lukea. Puhelimessa pitää puhua samaan aikaan kun näpytät sähköpostia. Jos olisi mahdollista työnantaja antaisi käteen toisenkin puhelimen, jotta voi vielä multitäskätä vähän lisää.. Palkka käteen 1800e/kk ja huikea puhelinetu päälle. Ei mahdollisuuksia lisiin. Tervetuloa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä