Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakauppa oli äsken täynnä yli 70-vuotiaita! Miksei näitä ohjeita annettu selkosuomella?

Vierailija
17.03.2020 |

Kun ei selvästikään mene jakeluun.

Yli 70-vuotiaat määrättiin kotikaranteeniin = ei ulos kuin korkeintaan kävelylle etäälle toisista. Ei mihinkään sisätiloihin.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko yli 70vuotiaidenkin on syödä, kyllä niillä on oikeus käydä kaupassa kuten muillakin. Ja apteekissa. Huomennakin.

Vierailija
62/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt 90-vuotias anoppi joka onnekseen on jo palvelukodissa. Toimin hänen kotiapulaisenaan yli 3 vuoden ajan ja hoidin mm. kaikki kauppa-asiat. Vein toivottuja ruokia yleensä 1-2 kertaa viikossa. Siinä oli valtava määrä. Hän suostui, siihen että autetaan. Mutta piti kyllä aika lailla vaan alkaa tekemään, ettei kuunneltu sitä " minusta on vaivaa " - aihetta. Eli selkosuomeksi voit vähän ajatella tässä tilanteessa oman vanhuksesi puolesta. Ei se itsemääräämisoikeus aina tuo parasta tulosta. Eikä suomalaisvanhuksia oikein kannata verrata italialaisiin vanhuksiin. Siellä on tapana olla samaa perhettä paljon tiiviimmin kuin meillä. Se on sinänsä ihana ajatus, mutta nyt siellä meni varmaan tosi monelta isovanhemmat tämän koronan takia. Ikävää.

Vierailija
64/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, olen perusterve 70 -vuotias. Minulla on 2 koiraa. Lapseni asuvat ulkomailla ja muita lähisukulaisia ei ole. En ole ajatellut lopettaa koirien ulkoiluttamista enkä kaupassa käyntiä, enkä aio turvautua enkä kuormittaa sosiaali- ja terveyspalveluita, enkä muitakaan yhteiskunnan minun ikäisille väen väkisin tarjoamia palveluja, jos en kerta niitä tällä hetkellä tarvitse. Niitä saattaa tarvita minua enemmän 50-vuotiaat työstään ylikuormitetut perussairaat monilapsisen perheen vanhemmat.

Meistä suurista ikäluokista on pelätty tulevan yhteiskunnan resursseja ylikuormittava bailaava ja 100 -vuotiaiksi elävä joukko, kaiken eläkevarannon tuhlaava sukupolvi, ja nyt yhtäkkiä kuulutaankin johonkin rampojen perussairaiden joukkoon, joka täytyy pelastaa rajoittamalla heidän liikkumistaan henkensä pitimeksi - melko kaksinaismoraalista toimintaa yhteiskunnan ja päättäjien puolelta.

Tämä ikään perustuva tilastotieteilijöiden arviointi suojeltavista ikäryhmistä saattaa mennä pieleen.

Vierailija
65/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa jos vain pelkän iän takia kiellettäisiin liikkuminen, esim. uutisissa oli Samulin joka näyttää ja vaikuttaa paljon ikäistään nuoremmalta, jotkut työstä (tai viinasta ja rasvasta) rampautuneet keski-ikäiset on raihnaisempia kuin heitä vanhemmat. Nykyajan ruokakulttuuri rasvoineen, alkoineen ja sokerineen voi myös helposti rampauttaa nuortenkin kunnon

Vierailija
66/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vielä tuohon italialaisvanhusten karuun kohtaloon kuolla koronaan ja yleensäkin 90 v ja sen iän yli elävien elinaikaan ja kaareen.

Jos saa elää 90 vuotiaaksi, niin sehän on ONNI. Onko yhteiskunnan tarkoitus pitää väkisin hengissä kaikki yli 90-vuotiaat?

Johonkinhan on jokaisen kuoltava ja on silkkaa teeskentelyä surra koronaan kuollutta 90-vuotiasta - surkaa mieluummin sodassa ja nälässä kuolevia kanssaihmisiä , lapsia, nuoria - no, niitähän teillä ei todennäköisesti ole, mutta maailmassa niitä kyllä riittää.

Sama Diza, 70 v , jo nyt kiitollinen elinikäänsä.

Vierailija
67/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki ei ole vielä voimassa. Vaatii vahvistuksen.

Pitääkö niille itsekkäille boomereille olla aina joku laki ennen kuin tajuavat tilanteen? Enkä kyllä usko niiden omahyväisten pysyvän kotonaan vaikka olisi mikä laki.

Vierailija
68/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

DIZA kirjoitti:

Todellakin, olen perusterve 70 -vuotias. Minulla on 2 koiraa. Lapseni asuvat ulkomailla ja muita lähisukulaisia ei ole. En ole ajatellut lopettaa koirien ulkoiluttamista enkä kaupassa käyntiä, enkä aio turvautua enkä kuormittaa sosiaali- ja terveyspalveluita, enkä muitakaan yhteiskunnan minun ikäisille väen väkisin tarjoamia palveluja, jos en kerta niitä tällä hetkellä tarvitse. Niitä saattaa tarvita minua enemmän 50-vuotiaat työstään ylikuormitetut perussairaat monilapsisen perheen vanhemmat.

Meistä suurista ikäluokista on pelätty tulevan yhteiskunnan resursseja ylikuormittava bailaava ja 100 -vuotiaiksi elävä joukko, kaiken eläkevarannon tuhlaava sukupolvi, ja nyt yhtäkkiä kuulutaankin johonkin rampojen perussairaiden joukkoon, joka täytyy pelastaa rajoittamalla heidän liikkumistaan henkensä pitimeksi - melko kaksinaismoraalista toimintaa yhteiskunnan ja päättäjien puolelta.

Tämä ikään perustuva tilastotieteilijöiden arviointi suojeltavista ikäryhmistä saattaa mennä pieleen.

Ok marttyyri boomer

Vierailija
69/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

DIZA kirjoitti:

Ketään ei todellisuudessa kiinnosta vaikka teidän "minäminä" sukupolvenne saisi koronan ja kuolisi pois, mutta te kuormitatte omahyväisellä käytöksellänne terveydenhuoltoa koska sivistysvaltion ihmisoikeusajattelun mukaan teidätkin on pakko tarpeen vaatiessa hoitaa.

Vierailija
70/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki ei ole vielä voimassa. Vaatii vahvistuksen.

Pitääkö niille itsekkäille boomereille olla aina joku laki ennen kuin tajuavat tilanteen? Enkä kyllä usko niiden omahyväisten pysyvän kotonaan vaikka olisi mikä laki.

Syrjiminen iän perusteella olisi perustuslain vastaista. Se on ja tulee olemaan pelkkä ohjeistus.

Vierailija
71/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Alkossa ja apteekissa. Uimahalli, kuntosali, kirjasto ja taidemuseot kiinni.

Kiljuvat kakarat riesana ulkona, muuten menee mukavasti. Ihan itse ansainnut asuntoni, eläkkeeni, ystäväni.

Vierailija
72/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn kaupassa sunnuntaisin. Kukaan vanhus ei käy sunnuntaisin kaupassa, koska heille se on edelleen pyhä päivä, jolloin ei sovi tehdä maallisia askareita. En altista riskiryhmiä mahdolliselle tartunnalleni (olen asiakaspalvelussa töissä joten joka päivä on n.50 mahdollisuutta saada tartunta), ja tavaraa riittää kyllä kun tajuaa mennä pieneen kauppaan ja jättää hullut perheelliset tappelemaan markettian jauhelihoista ja wc-papereista.

Vierailija
73/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulet, että he saavat ruokaa? Monella ei ole rahaa tai taitoa tilata ruokaa kotiin.

Vierailija
74/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku 80 v. kirjoitti:

Kävin Alkossa ja apteekissa. Uimahalli, kuntosali, kirjasto ja taidemuseot kiinni.

Kiljuvat kakarat riesana ulkona, muuten menee mukavasti. Ihan itse ansainnut asuntoni, eläkkeeni, ystäväni.

Kippis ja skål!

pidetään pyörät pyörimässä.

Vierailija
75/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman järkytyksellä seurannut tätä +70 joukkoa.... ihan sama mitä hallitus ym määrää..... he tekevät kuten haluavat. Mielummin viiden lapsen isoäitiniä suojelisin lapsia ja heidän alle 40-vuotiaita vanhempiaan (siis omia lapsianikin) koronavirukselta. Jos joku "riskiryhmään" kuuluva ei halua ohjeita noudattaa, niin on oma asiansa... tuo ns vanhusten itsepäisyys (itsekkyys) joskus on todella raskasta seurattavaa. Mutta ei mitään täällä lapsivihamielisessä suomessa nämä "lainrikkojat" joutavatkin sairastua, tulee ainakin hoitolaitoksiin tilaa niitä tarvitseville.

Vierailija
76/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman järkytyksellä seurannut tätä +70 joukkoa.... ihan sama mitä hallitus ym määrää..... he tekevät kuten haluavat. Mielummin viiden lapsen isoäitiniä suojelisin lapsia ja heidän alle 40-vuotiaita vanhempiaan (siis omia lapsianikin) koronavirukselta. Jos joku "riskiryhmään" kuuluva ei halua ohjeita noudattaa, niin on oma asiansa... tuo ns vanhusten itsepäisyys (itsekkyys) joskus on todella raskasta seurattavaa. Mutta ei mitään täällä lapsivihamielisessä suomessa nämä "lainrikkojat" joutavatkin sairastua, tulee ainakin hoitolaitoksiin tilaa niitä tarvitseville.

Herranen aika, joko ne sieltä hoitolaitoksistakin karkailevat.

Pitäkää varanne!

Vierailija
77/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystä tai toisesta kahden viikon kotikaranteenissa olevista perheistä ei kukaan perheenjäsen lähde yhtään mihinkään ostoksille tai apteekkeihin. Ei myöskään yli 70-kymppisistä, joille tää virus nyt vaan sattuu olemaan vaarallinen sairastaa.

Mistään ikäsyrjinnästä ole kyse ollenkaan, vaan asian hoitamisesta eli viruksen leviämisen estämisestä ja uhrien minimoimisesta.

Koska se virus säilyy parikin vuorokautta kovilla pinnoilla ja tarttuu ilmateitse, niin jo pitää olla tyhmiä ikäihmisiä kun kohtaloa noin uhmaavat.

Vierailija
78/83 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pysykään kotonaan neljän seinän sisässä seuraavat seitsemän vuotta. Ei tule kenellekään ikävä.

Vierailija
79/83 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he ovat karanteenissa myös koska heidän käyttäytymisensä on riski muille.

Vierailija
80/83 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli ennen 8 aamulla.

Kaupat avaavat ovensa riskiryhmille tunniksi 7-8 jonka jälkeen vasta muille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme