Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tää on aivan uskomatonta. V. 1990 säästetyt rahat ovat huvenneet.

Vierailija
17.03.2020 |

Minun kaikki lapsilisät, kaste-, synttäri ja valmistujaisrahat ovat huvenneet päivissä 60%. Ne on ollut sijoitettuina rahastoihin ja osakkeisiin, nollakorkotilillä on vain ehkä 20% koko omaisuudestani. Näiden piti olla turva, joilla saan ostettua asunnon ja voin viettää huolettomia eläkepäiviä. Lisäksi olen yrittäjä, joten voitte kuvitella mikä on mun työtilanne seuraavat 6 kk.

Tukehdun kohta tähän itkuun...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Tilanne on kaikille todella epäreilu. 

Meillä meni viimeiset säästöt auton korjaamiseen, uskallettiin toteuttaa se koska "kyllä me saadaan säästettyä uudestaan". Nyt en enää tiedä, saadaanko- olen itse ollut jo pitkään työtön, mieheni on töissä alalla, jonka kysyntä on laskenut kahden viikon aikana lähes nollaan. Pelottaa että onko hänelle edes työpaikkaa tulevaisuudessa. 

Vierailija
2/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ei enää koskaan palaa ennalleen. Arvioidaan että jopa 90% kaikista maailman firmoista menee konkurssiin tänä vuonna. Ainoat pärjäävät alat ovat metsä- ja lääketeollisuus. En pitäisi jopa Koneen ja Nokian konkurssia mahdottomina. Pankkeja kaatuu Suomessakin.

Tilanne on pahempi mitä toisen maailmansodan aikaan. Ysärin lama vaikutti olevan maailmanloppu mutta se ei ollut oikeasti mitään. Tämä tuhoaa koko maailman ja kaikkien elämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kaikille hankala tilanne. Mutta nyt me yritämme selvitä hengissä! Sen jälkeen tulee raha. Jopa hallituksemme on tämän ymmärtänyt. Me olemme poikkeustilanteessa nyt! Tärkeää ei ole se vihreä paperinpala vaan, että oma lapsi, äiti, siskot ja veljet yms. selviävät tästä.

Vierailija
4/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat-sanat/300-000-euron-…

"Monet pelkäävät, että sijoittamalla menettää kaikki rahat. Se on turha pelko. Pörssiyhtiöiden konkurssit ovat harvinaisia. Jos sijoittaa sellaiseen indeksirahastoon, joka sijoittaa laajalle alueelle kuten koko maailmaan, koko omaisuuden menettämiseen tarvitaan käytännössä maailmanloppu."

No se on nyt.

Vierailija
5/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on juuri aika ostaa lisää, tää on mahollisuus, pörssit nousevat takaisin! 

Vierailija
6/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne rahat kiinni vain sellaisten firmojen osakkeissa, jotka todnäk kaatuvat koronan myötä? Vai hajautetusti? Jos hajautettu kunnolla, niin kyllä ne sieltä vielä nousevatkin, kun maltat odottaa.

Vierailija
7/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat-sanat/300-000-euron-…

"Monet pelkäävät, että sijoittamalla menettää kaikki rahat. Se on turha pelko. Pörssiyhtiöiden konkurssit ovat harvinaisia. Jos sijoittaa sellaiseen indeksirahastoon, joka sijoittaa laajalle alueelle kuten koko maailmaan, koko omaisuuden menettämiseen tarvitaan käytännössä maailmanloppu."

No se on nyt.

No hätäkös tässä sitten? Jos kerran maailmanloppu tulee, ei säästöjäkään tarvita. Hilirimpsistä vaan ja huh-hah-hei!

Vierailija
8/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen maailmanloppu on tilaisuus. Omaisuus jaetaan uusiksi, kun köyhemmät joutuvat myymään kaiken polkuhintaan ja isorikkaat napsivat niitä itselleen kuin karkkia kaupasta.

Vierailija
9/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyllä hyvissä ajoin oli jo varoituksia ja kehotuksia siirtää sijoitusrahat turvaan.

Kannattaa muistaa, että osa meistä tännekin kirjoittavista on monissa liemissä keitetty, myös sijoittajina.

Vaikka viimeiset kymmenen vuotta, ylikin, on noustu yhtäjaksoisesti, ei se suinkaan tarkoita sitä, että näin tulee jatkumaan. Välillä rytistään alas. Niin se on ollut ja mennyt ennenkin.

Vierailija
10/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se nouse, kun tää kriisi aikanaan loppuu? Varallisuuden "keikkuminen" lienee normaali asiantila sijoittamisessa. Se on sitten eri asia, jos firmat menee konkkaan, eli siltä osin sijoitusomaisuus nollautuu.

Kulta taitaa olla se, mikä pitää pintansa pahimmissakin karikoissa. Joissain maissa taitaa kullan osto sijoitustarkoituksessa olla kielletty juuri tuosta syystä. Valtiot eivät niille apajille halua kilpailijoita.

Vierailija
11/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiintoisaa kuulla palstalla liikkuneen, syyllistäneen sijoitushullun kommentti.

Vierailija
12/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvenneet 60%?

Hex-indeksi oli 1990 n. 1500 pisteessä, edelleen lähes 7000:ssa. Tuossahan on yhä nousua sellainen reilu 400%...

Vierailija
13/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se nouse, kun tää kriisi aikanaan loppuu? Varallisuuden "keikkuminen" lienee normaali asiantila sijoittamisessa. Se on sitten eri asia, jos firmat menee konkkaan, eli siltä osin sijoitusomaisuus nollautuu.

Kulta taitaa olla se, mikä pitää pintansa pahimmissakin karikoissa. Joissain maissa taitaa kullan osto sijoitustarkoituksessa olla kielletty juuri tuosta syystä. Valtiot eivät niille apajille halua kilpailijoita.

Itse olen myös miettinyt kultaan sijoittamista jo pidemmän aikaa. Mulla rahastoissa kiinni muutamia tuhansia, ja puolet niihin sijoittamistani varoista olen menettänyt. 

Vierailija
14/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siihen kultaan oikein sijoitetaan? En ainakaan nordnetistä löytänyt mitään järkevää. Tosin turha siihen nyt enää on sijoittaa kun hinnat varmaan jo pilvissä.

Vierailija
15/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusrahastot ja niiden salkunhoitajat ovat eniten esillä talousmedioissa. Hehän koko ajan toitottavat, ettei kannata tässäkään tilanteessa tehdä mitään. Kyllä ne kurssit aikanaan taas sieltä nousevat.

Näin ehkä onkin, mutta millä ajalla?

Helsingin pörssin yleisindeksi ei noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana (yhtäjaksoista nousua markkinoilla) edes sille tasolle, jossa oltiin vuonna 2000.

Mitään takeita tulevasta kehityksestä ei kukaan voi de facto antaa.

Salkunhoitajilla on oma lehmä ojassa, koska heidän elantonsa riippuu hoitamiensa rahastojen menstyksestä. Heidän omistuksensa ovat niin suuria ja laajamittaisia, etteivät he todellakaan voi rysäyttää kaikkia omistuksiaan kerralla myyntiin. Pakko heidänkin on toki keventää salkkujaan asiakkaiden lunastaessa omia osuuksiaan rahastoista, mutta muulta osin heidän on tyydyttävä kohtaloonsa. Istumaan salkkujensa päällä, jotka sulavat näinä aikoina vuorenvarmasti.

Piensijoittajien kannattaa käyttää omia aivojaan. Kun myrskyn merkit ovat selvät, rahat turvaan ja äkkiä! Markkinoille ennättää palata myöhemminkin - sitten, kun myrskypilvet ovat väistyneet ja aurinko paistaa taas.

Vierailija
16/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä on taas säästötilille vaa lapannut rahaa eikä senttiäkään lähtenyt.

Miten tavis ihmisiä on niin helppo hujata?! Ihmiset kuvittelevat että oikeasti rikastuu noilla.

Jänmä juttu mulla on nyt eniten rahaa kaikista.

Vierailija
17/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä on taas säästötilille vaa lapannut rahaa eikä senttiäkään lähtenyt.

Miten tavis ihmisiä on niin helppo hujata?! Ihmiset kuvittelevat että oikeasti rikastuu noilla.

Jänmä juttu mulla on nyt eniten rahaa kaikista."

Tästä tulee mieleen opettavainen satu jäniksen ja kilpikonnan kilpajuoksusta. Kilpikonna voitti...

Vierailija
18/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun rahasi mihinkään ole hävinnyt, kun et myy niitä osakkeitasi. Sinulla ei ole ollut rahaa tähänkään saakka. Eiköhän kymmenessä vuodessa joku ropo jää kuitenkin, jos joskus eläkkeellä ne lunastat.

Vierailija
19/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa hamstrata köyttä, että täältä pääsee edes karkuun !!

Zinc

Vierailija
20/28 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa näiden trolliketjujen teko tänne, todella törkeää ratsastaa ihmisten hädällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä