Eristäydyttäkö kokonaan koronan takia, vaikka ette ole saaneet tartuntaa?
En käy ollenkaan ulkomailla, mutta täytyykö luopua kaikista iloista, kun oon työttömänäkin, etten vaan sairastu ja tartuta läheisiä? Mulle monesti suositeltu, että bussin käyttöä vähentäisin, mutta en haluaisi maksaa turhasta, kun kuukausilipusta maksanut :/ Pesen kyllä kädet aina ja käsineitä käytän enkä turhaan koske minnekään. Eikö tämän pitäisi riittää?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En eristäydy. Kävin tänään leffassa ja jumpassa. Huomenna menen normaalisti töihin. Lähipiirin ei kuulu riskiryhmiin kuuluvia. Huolehdin käsihygieniasta huolella. Olen päättänyt jäädä henkiin.
Toivottavasti auto pökäsee päällesi, sehän on todennäköisempää kuin sinun kuolemisesi koronaan.
Oletpa ilkeä! Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Ei kaikkien tarvitse ahdistua ja pelätä vaan voi elää normaalisti.
Ei todellakaan tee. Kaltaistesi itsekkäiden paskojen varaan ei voi laskea mitään. - eri kirjoittaja -
Herranen aika, sekö siis tarkoittaa koska hän ei elä tai reakoi teidän haluamalla tavalla ja silti pitää hygieniastaan kiini, niin hän oikeasti ansaitsee jäädä auton alle? Nyt tämä alkaa mennä liian pitkälle, ymmärrän hyvin, että ollaan tosi huolissa tästä viruksesta ja itsekkin olen, koska kaikki lähipiiriini kuuluvat ovat perussairaita ja minä ainoana joka ei ole, niin pidän huolen, että vältän kaiken mahdollisen sairastumisen omalla karanteenillani, mutta minä en edellytä että joku naapurin Pirkko tai Pentti tekisi samoin ja toivo heidän vain jäävän auton alle tai sairastuvan siihen ensimmäisenä. Te aloititte haukkumisen ja toivovan tapaturmaa ihmiselle, joka sanoi että ei eristäydy, mutta se ei tarkoita että ei eristäytyisi jos tilanne muuttuu pahemmaksi. Ainiin mitä väliä? Te vain toivotte, että hän jää auton alle ja kuolee pois koska on itsekäs paska jolla ei ole väliä. Kiva tietää, että korona tuo ihmisten parhaat puolet esiin näillä keskustelu palstoilla. Jos et panikoi, eristäydy ja lopeta normaalia elämää, sinä ansaitset kaiken paskan niskaan ja et ole hyvän elämän arvoinen.
Teen gradua ja itsenäisiä kursseja joka tapauksessa nyt tämän kevään (valmistun tämän lukuvuoden jälkeen jos nyt yliopistot vaan pysyy auki). Ostokset tilaan mahdollisuuksien mukaan kotiin kuljetuspalvelulla, mutta muuten käyn kaupassa kerran-kaksi viikossa. Asun yksin ja tykkään yksinolosta niin mikäs tässä oleillessa, kavereihin pidän yhteyttä verkkoteitse ja ollaan jatkettu esim. roolipelikampanjaa ihan normaalisti, ei vaan tavata kasvotusten.
Omaan arkeen ei onneksi kauheasti vaikuta, mutta on kyllä oudot vibat kun koko maailma tuntuu seisahtuneen. Aavemaista.
Vähän eristäydyn. Meille tuli etätyökäsky, ja voin hoitaa kaiken kotoa käsin, joten täällä kökitään. Kaupassa kyllä käyn.
En ole riskiryhmään, mutta voi tässä silti huonosti itselle käydä. Toisaalta kun viikon tai parin eristys ei riitä mihinkään, niin totesin että jätän eristäytymättä, vaikka yritänkin välttää sairastumista / sairauden levittämistä järkevällä käsihygienialla ja tiettyjen tilanteiden välttelyllä. Jos eristäytyisin, niin sitten täytyisi eristäytyä moneksi kuukaudeksi, jopa yli vuodeksi. Oli niitä vuosia jäljellä sitten yksi tai useampia tätä elämää, niin en halua elää niitä neljän seinän sisällä.
Kauanko te eristäytyneet aiotte sitä jatkaa? Kuukauden? Puoli vuotta? Ja sen jälkeen saatte taudin kuitenkin. Vai odotatteko rokotteen valmistumista 1,5-2 vuotta eristyksissä?
En kokonaan eristäydy, mutta vähennän ihmiskontaktit minimiin. Ei mennä paikkoihin, missä on paljon ihmisiä, ei hengailla turhaan kaupungilla tms. Käydään harvemmin ruokakaupassa ja ostetaan kerralla enemmän (=hamstraus :D). Ei käytetä julkisia ollenkaan. Teen niin paljon etätöitä kuin mahdollista. Tapaamiset ulkopuolisten kanssa on töissä peruttu. Lapset eivät näe kavereitaan tai käy harrastuksissa, vaan ovat kotona. Tällä hetkellä he ovat tavallisessa räkätaudissa, joten eivät ole olleet koulussakaan yli viikkoon.
Näin auki kirjoitettuna, aikamoinen erikoistilanne kyllä päällä, vaikka tässä ihan hyvin pärjätäänkin :o
En eristäydy, koska minulla ei ole oireita. Väkijoukkoon en menisi ja tapahtumat onkin peruttu. Mutta jengi vetää tämän aivan överiksi. Terveet, oireettomat ja ei-riskiryhmään kuuluvat eivät enää uskalla kotiovestaan ulos astua. Ei tämä ole tarpeen, eikä edes järkevää. Tulee aika vaikea kevät, jos ihan oikeasti meinaa neljän seinän sisällä olla.
Suurin osa saa koronasta ns. normaalin flunssan. Tauti on vahingoittava ja tappava riskiryhmille. Italiassakin kuolemat koskevat pääosin vanhuksia. Vähättelemättä tilanteen vakavuutta sanoisin, että terveen aikuisen kuolemanriski ei edelleenkään vaani koronassa. Tupakointi ja viinin kittaaminen tappaa heitä jatkossakin moninkertaisesti enemmän, kuin tämä ”normaalista poikkeava influenssa”.
Ette ole siis tajunneet että terveiden pitää nimenomaan eristäytyä jotta viruksen eteneminen loppuu! Tätäkö on suomalaisen nykyinen älykkyys, lähellä imbesilliä?
Vierailija kirjoitti:
Kauanko te eristäytyneet aiotte sitä jatkaa? Kuukauden? Puoli vuotta? Ja sen jälkeen saatte taudin kuitenkin. Vai odotatteko rokotteen valmistumista 1,5-2 vuotta eristyksissä?
Varmaan kuukauden näin tehokkaasti.
Olen muutenkin erakko, ei tämä haittaa.
Olen kotiäiti. Lapsen kanssa ollaan kotona jumissa, sillä hän on flunssainen. Itse oireeton. En varautunut, mutta nämä ruuat riittänee loppuviikkoon asti.
Olen raskaana ja koska mitään tietoa ei ole koronan vaikutuksista sikiöön alku- ja keskiraskaudessa, eristäydyn siinä määrin kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne elää, joten tarkkaa suunnitelmaa ei ole. Tällä hetkellä ollaan ilmoitettu olevamme kotona 2 viikkoa. Luulisin, että ainakin toiset 2 viikkoa sitten ainakin. Emme kuulu riskiryhmään enkä pelkää meidän puolesta, mutta kun on mahdollista tällä tavalla kantaa kortensa kekoon, niin se sopii meille. Tämä on yhteinen asia.
Haluaisin eristäytyä, mutta en voi,koska olen sairaalassa töissä eturintamassa. Perussairaita ollaan koko perhe. Pitäisi kai testamentti laatia varalle.
Ei eristäydytä täysin ennenkuin pakko. Mut todellakin väktetään kaikkea ylimääräistä. Elämä niin tiukkasn kotona kun olla voi
Osittain on eristäydytty. Teen itse etätöitä toistaiseksi, mies joutuu käymään normaalisti töissä. Kaupassa käynnit rajoitetaan kertaan viikossa, eikä käydä missään muuallakaan (paitsi ulkoilemassa). En myöskään mene iäkkäiden vanhempieni luona käymään.
Ehkä hieman, en erityisemmin, mutta muutoinkin olen aika eristäytynyt enkä tapaa kauheasti ihmisiä. Toimistolla käyn päivittäin, mutta olen yksinyrittäjä (ei muita työntekijöitä) ja työ pääasiassa koneella tekemistä, joten paljon pystyn tekemään myös kotona. Muutama asiakastapaaminen tälle viikolle, mutta saa nähdä toteutuuko ne. Julkisilla en kulje työmatkoja, vaan suosiolla menen omalla autolla.
Harrastusta ei ole peruttu, mutta se ratsastus, joten ei ole mitään lähikontaktia. Ei vaan jää tallille hengaileen. Eli ratsastus toistaiseksi ke, to ja la.
Juuri peruin huomisen hammaslääkäriajan. Ei innosta mennä limakalvot auki makoileen hammaslääkäripenkille....
Lähikaupassa käyn tarpeen vaatiessa. Muutoin kyllä kotona löytyy tarvittava, mutta tuorepuolta joutuu kyllä paikkaileen. Pari kertaa viikossa max varmaan riittää. Pikkukauppoja suosin.
Baareissa tai kaupungilla en normaalistikaan notku, mutta eipä nyt kovin moni paikka ole aukikaan, missä kävisin (esim. teatteri).
Tällä mennään toistaiseksi. Niin ja nyt olis hyvä aika aloittaa lenkkeily, kun jumppaan en ajatellu mennä.... Kavereita ei kovin paljoa ole, mutta puhelin toimii. Äiti asuu yli 600 km päässä, joten puhelimitse häneenkin yhteys. Oli tarkoitus mennä käymään pääsiäisenä, mutta katsotaan....
F
Aloitin preppaamisen noin kuukausi sitten. Ruokaa riittää nyt reilusti yli kuukaudeksi. Ollaan koko perheen kanssa eristyksessä. Jos ruoka loppuu ja vieläkin on paha tilanne, mennään kauppaan yön aikana ja käytetään hengityssuojaimia, uimalaseja ja hanskoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan eristäydy mihinkään! Mie hygieniasta pidän huolen ja se saa riittää
Tämä on isoin tekijä mikä saa viruksen leviämään. Et ehkä tunne itseäsi kovin pahiksesksi, mutta kun monia samanlaisia on liikkeellä, niin se edesauttaa merkittävästi taudin leviämistä. Eristäytyminen ja sosiaalisten kontaktejen välttäminen on nyt ainoa hillitsevä tekijä. Pitäisi liikkua ihmisten ilmoilla vain kun siihen on hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Epidemia hellittää hellittää luultavasti joskus kesän aikana. Kyllä puoli vuotta pitäisi riittää. Täydellinen eristäytyminen ei ole mahdollista kovin monille. Eristäytyvät tekevät palveluksen kaikille, kun eivät osallistu viruksen levittämiseen. Siitä hyötyy se kaikkein piittaamattominkin henkilö, kun oma tartuntariski pienenee.
Minä ja mies on määrätty etätöihin, ja teini etäopiskeluun. Olen ruuat jo ostanut aiempina viikkoina erissä. Ei käydä viikkoon nyt missään, sitten johonkin hiljaiseen aikaan kerran ruokakaupassa.
Meidän firmassa ei kaikki voi olla etänä, mutta kun kaikki ketkä pystyy, on, niin työpaikalle on turvallisempaa mennä, kun koko talossa on vain kourallinen ihmisiä.
Samoin koska kaikkien lapset ei kuitenkaan voi jäädä kotiin, on parempi jos näitä ei ole kauhean paljon. Kun kaikki lapset jotka vois olla kodeissaan, pysyisi siellä.
Ei me pidä huolta vain omasta tarttumisesta, vaan yleensä ettei tartutella tuolla pitkin.
Lisäksi jos edes jotkut pysyy terveenä edes jonkun aikaa, voi auttaa sairastuneita sukulaisia viemällä ruokaa. Ei sitten tarvitse kuormittaa sosiaalitoimea heillä.
Lisäksi ei olla ruuhkauttamassa julkisia eikä kauppoja. Eikä sitä tehohoitoakaan, vielä.
Kellä tahansa meistä se voi tietysti olla jo, lähellä on jo ollut tapauksia ennen tähän karanteeniin ryhtymistä.