Eristäydyttäkö kokonaan koronan takia, vaikka ette ole saaneet tartuntaa?
En käy ollenkaan ulkomailla, mutta täytyykö luopua kaikista iloista, kun oon työttömänäkin, etten vaan sairastu ja tartuta läheisiä? Mulle monesti suositeltu, että bussin käyttöä vähentäisin, mutta en haluaisi maksaa turhasta, kun kuukausilipusta maksanut :/ Pesen kyllä kädet aina ja käsineitä käytän enkä turhaan koske minnekään. Eikö tämän pitäisi riittää?
Kommentit (133)
Kaupassa ja apteekissa käymistä (tai koiran ulkoilutusta) ei ole kielletty edes niissä maissa, joissa on ulkonaliikkumiskielto joten nämä kuukauden verran purkkiruoilla elävät linnoittautua hankkivat keripukkinsa ihan turhaan.
Toki joku kotivara on hyvä olla olemassa mutta ei nyt ole sen syömisen aika. Meidän perheessä syödään tuoreita ja vitamiinirikkaita hedelmiä ja vihanneksia ja ulkoillaan raikkaassa ilmassa ja pidetään näin elimistön vastustuskyky hyvässä kondiksessa. Yleisötilaisuuksista ja julkisista pysymme poissa. Kaupassa pystyy hyvin käymään ainoana asiakkaana vartti ennen sulkemisaikaa. Ilotonta papujen järsimistä en toivo kenenkään perheelle.
Terveisiä Portugalista! Puolisoni pystyy tekemään etätöitä, minä en, mutta en siitäkään huolimatta aio mennä työpaikalle. Kuulun riskiryhmään ja joku outo flunssakin päällä - ihan sama sinänsä onko normaali lenssu vai korona, ei tulisi mieleenkään lähteä nyt ihmisten ilmoille pärskimään ja yskimään.
Täällä osa kouluista on nyt kiinni, pieni osa vielä auki. Ihmiset (ne ketkä pystyvät) näyttävät vihdoin jääneen kotiin sankoin joukoin, ulkona on aavemaisen hiljaista. Tämän siis huomasin kun ulkoilutin koiraa, muutoin pysyttelen sisätiloissa niin paljon kuin mahdollista.
Kyllä tän mun mielestä pitäis nyt olla kaikkien prioriteetti, että sinne väkijoukkoihin EI mennä (ruokakauppaa/apteekkia lukuunottamatta), jotta tartunnat voidaan pitää siedettävällä tasolla, ja sairaaloilla riittää kapasiteettia hoitaa pahemmin sairastuneita. Kummallista minäminäperusterveminä -ajattelua havaittavissa edelleen turhan monella! Tämä on kaikkien vastuulla, kuului riskiryhmään tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka eristäytyvät, tarkoitatteko ettette näe ketään sukulaisia tai ystäviä? Moni ystäväni on nyt ehdottanut treffejä esim. metsään kävelemään, mutta olisiko nyt järkevintä olla tapaamatta ketään vähään aikaan?
Jos olette molemmat perusterveitä ja nuorehkoja niin miksi ei, mutta vain jos muuten ette liiku missään missä voisitte tartuttaa muita. Otatte sitten vain tietoisen riskin siitä että saatatte tartuttaa toisenne mutta metsälenkillähän ei tule kontaktia riskiryhmäläisiin. Niillä pakollisilla kauppareissuillahan pitäisi muutenkin käyttäytyä kuin sinulla olisi jo virus eli tarkkana käsihygienian kanssa jne. ja todennäköisyys sille että tartutat jonkun muun siellä ruokakaupassa on tosi pieni.
Itse olen perusterve nuori nainen enkä pelkää tartuntaa itseni takia mutta pysyn kotona suojellakseni muita. Kaupassa käyn pari kertaa viikossa, pesen ja desinfektoin ensin kädet kotona, sitten kauppaan, kaupasta kotiin käsipesulle ja naamaa en klähmi siinä välissä. Käyn vain juoksu- ja kävelylenkeillä ulkona mutta siinähän ei ole mitään riskiä kenellekään.
Kyllä! Tämä on oikea unelma! Vihdoin saa olla antisosiaalinen ilman että kukaan ihmettelee tai kinuu seuraksi.
Viimeisen viikon aikana olen käynyt vain töissä ja kaupassa. Tänään kävin vielä lähikaupassa ostamassa täydennystä varastoihin ja olen jatkossa etätöissä. Kauppaan ei tarvitse mennä useaan viikkoon. Olen riskiryhmää.
Kaikki riskiryhmäläiset eivät voi etätyötä tehdä, mutta mitä vähemmän ihmisiä on liikkeellä, sitä turvallisempaa heillekin on mennä töihin esim. julkisella liikenteellä.
Olen ollut vapaaehtoisesti eristyksissä viimeisen viikon. Nyt on meneillään hankala siirtymäkausi, jonka aikana eri tahoilla on eri käsitykset siitä, mikä on tilanteen todellinen vakavuus. Vertailun vuoksi, yliopistollani osa tiedekunnista on kieltänyt opiskelijoita ja henkilökuntaa tulemaan kampukselle, osa lehtoreista puolestaan ilmoittaa, että luennot jatkuvat normaalisti. Olo ei ole turvallinen, koska periaatteessa kenellä tahansa voi olla vaikkapa oireeton tartunta – myös minulla. Odotan, että ohjeistus yhdenmukaistuu joko hallituksen taholta, tai sitten nämä yksittäiset lehtorit älyävät perua kontaktiluennot. Tämän jälkeenhän eristys ei ole enää vapaaehtoista, vaan tilanteen sanelema pakko.
En eristäydy ennen kuin joko sairastun koronaan tai käsketään eristäytymään.
En halua levittää sairautta eteenpäin, se on suurin pelkoni. Pesen käsiä huolellisesti ja olen alkanut käyttämään kertakäyttöhanskoja esim. kaupoissa käydessä, enkä maleksi turhaan julkisilla paikoilla tai vain kiertele kauppakeskuksessa, mutta muuten yritän ulkoilla ja elää normaalisti sen verran kuin se on mahdollista, kun liikuntapaikkoja on jo suljettu koronan takia.
Jos näytän henkilöllisyystodistusta tai puhelimestani viestiä vaikka pakettia noutaessa, pidän nämä esineet koko ajan kädessäni ja ainoastaan ojennan ne katsottavaksi. Minkään turhan ei enää pidä kulkea kädestä käteen.
Normaalisti liikun, vähän pidempää väliä koitan pitää ihmisiin. Vanhoja läheisiä en suostu tapaamaan. Ystäväni, joka tutkii viruksia sanoi, että virus korjaa heikot pois, jotka tulisivat muutenkin kuolemaan lähivuosina jostain muusta syystä. Tautihan jää pyörimään vuosiksi, eli aika pitkä karanteeni olisi tiedossa. Nyt tärkeintä, että jos sairastuu, niin silloin kotiin ettei tauti leviä nopeasti ja resurssit lopu kesken.
En. Käyn kuntosalilla, töissä ja kaupassa normaalisti. Uimahalleissa en tosin käy. Hygieniasta huolehdin normaalia enemmän.
Käymme vain kaupassa ja mahdollisimman harvoin. Emme kyläile, emmekä kutsu ketään kylään. Lapsia perheineen emme tapaa, soittelemme usein.
Iäkkäämpi pariskunta, molemmat kuulumme riskiryhmään perussairauksiemme johdosta.
Töitä etänä. Vapaa-ajalla liikun luonnossa. Kauppoja ja ruuhkia välttelen muutenkin, en pidä ihmisistä. Suunnilleen samaan tapaan mennään kuin ennenkin. Mummin luona vierailut tauolla, onneksi on whatsapin videopuhelu
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti liikun, vähän pidempää väliä koitan pitää ihmisiin. Vanhoja läheisiä en suostu tapaamaan. Ystäväni, joka tutkii viruksia sanoi, että virus korjaa heikot pois, jotka tulisivat muutenkin kuolemaan lähivuosina jostain muusta syystä. Tautihan jää pyörimään vuosiksi, eli aika pitkä karanteeni olisi tiedossa. Nyt tärkeintä, että jos sairastuu, niin silloin kotiin ettei tauti leviä nopeasti ja resurssit lopu kesken.
Pointtihan on se että et voi tietä kannatko virusta vai et, voit tartuttaa muita ihan yhtä tehokkaasti vaikka sinulle ei olisikaan oireita. Ja aika neropatti tuo ystäväsi... ”Heikot kuolee muutenkin” on aika kivikautinen asenne, juuri senhän takia lääketiedettä kehitetään että näin ei kävisi, ja itse kukin voisi välillä miettiä muutakin kuin omaa napaansa ja toimia sen mukaisesti.
Ei kukaan kuvittelekaan että tässä oltaisiin karanteenissa vuosia. Nyt ollaan akuuttivaiheessa ja toimet sen mukaisia. Väestö voi esimerkiksi kehittää massaimmuniteetin hyvinkin nopeasti tai rokote onnistutaan kehittämään odotettua nopeammin. Tai sitten tauti ”laimenee” kausi-influenssan tapaiseksi eikä tartu yhtä helposti kuin nyt, mikä on mielestäni hyvinkin todennäköistä. Se että tauti jää ”pyörimään” pitkäksi aikaa ei tarkoita että se tulee olemaan yhtä helposti tarttuva tai voimakas kuin nyt alkuaikoina, siksi on tärkeää että juuri nyt ollaan skarppeina ja mielummin harjoitetaan ylisuojelua kuin liian löysää asennetta.
En ole eristäytynyt kokonaan, mutta vähentänyt menoja huomattavasti. Työpaikaltani tuli määräys, että kaikki työskentelevät kotoa käsin vähintään seuraavat kaksi viikkoa - ja jos tilanne pahenee, niin vielä kauemmin. Onneksi olen alalla, jolla tämä on mahdollista.
Kavereiden kanssa ollaan peruttu sovittuja tapaamisia ja sitten soiteltu tai skypetetty. Julkisia kulkuvälineitä välttelen niin paljon kuin mahdollista. Kaupassa käyn sitten kun on pakko - hetkeen ei kuitenkaan tarvitse, sillä ostimme miehen kanssa kaapit täyteen viikonloppuna.
Ollaan kumpikin oltu toistaiseksi terveitä, ja normaaliin tapaan ulkoiltu ja saunottu. Ei tämä oikeastaan hullumpaa ole, jos ei jatku viikkotolkulla.
Eristäydyin viime torstaina. Menköön nyt ensin läpi tämä THL:n ihmiskoe lapsilla, katellaan sen tuloksen jälkeen, milloin ryömin poterostani kaiteita nuolemaan.
Olen onneksi talvilomalla. Ja kyllä pysyttelen tontillani ja puuhastelen omiani. Astma ja vaikea raudanpuutos ei varmaan kovin kiva yhdistelmä tuon pöpön kanssa kun hapenkuljetuksessa muutenkin häikkää. Puolitoistaviikkoa vielä lomaa, saa nähdä onko enää työpaikkaa minne palata jos kauppakeskuksetkin suljetaan.
En eristäydy, enkä ole hamstrannut. Kävin lasten kanssa uimahallissa, oli mukavan väljää. Loppuviikosta Hoploppiin. Täällä ei ole yhtään tartuntaa koko maakunnassa, harkitsen tilannetta uudestaan kun on. En ole muutenkaan hysteerinen.
Vierailija kirjoitti:
En eristäydy, enkä ole hamstrannut. Kävin lasten kanssa uimahallissa, oli mukavan väljää. Loppuviikosta Hoploppiin. Täällä ei ole yhtään tartuntaa koko maakunnassa, harkitsen tilannetta uudestaan kun on. En ole muutenkaan hysteerinen.
Taitaa jäädä HopLop-reissu väliin, eiköhän nekin suljeta nyt. Uimahalliinkaan ette enää pääse seuraavaan kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan puolella teistä "sairastelleista" on vain psykosomaattisia oireita. Ollaan niin kiimassa koronasta että jokainen pihaus on taivaiden merkki jostain tappavasta.
On siinäkin..sinunlaisten takia tuo eksoottinen superköhä leviää, onko se niin vaikeaa edes hetken katsoa kotona netflixiä jos sillä voi välttää taudin/taudin leviämisen jonka jälkivaikutuksista ei vielä tiedetä käytännössä mitään. Varmaan sanot yhä että se on " vain flunssa" vaikka jopa Suomen vitkuttelva hallitus pisti melkein kaiken kiinni ja kehotti pysymäön kotona
Minun on aika lailla pakko eristäytyä mahdollisuuksien puitteissa, sillä samassa taloudessa asuu perussairas ihminen, joka oli vähällä kuolla keuhkokuumeeseen jo viime syksynä.