Eristäydyttäkö kokonaan koronan takia, vaikka ette ole saaneet tartuntaa?
En käy ollenkaan ulkomailla, mutta täytyykö luopua kaikista iloista, kun oon työttömänäkin, etten vaan sairastu ja tartuta läheisiä? Mulle monesti suositeltu, että bussin käyttöä vähentäisin, mutta en haluaisi maksaa turhasta, kun kuukausilipusta maksanut :/ Pesen kyllä kädet aina ja käsineitä käytän enkä turhaan koske minnekään. Eikö tämän pitäisi riittää?
Kommentit (133)
Teen etätöitä. Käyn koiran kanssa ulkona ja välttämättömät ruoka- ja apteekkiostokset. En ole sairas, mutta en halua olla välikätenä levittämässä virusta tai sairastua potentiaaliseksi sairaanhoidon kuormittajaksi.
Olen viruksentappotalkoissa. Sillä sehän sille tapahtuu, se kuolee, jos se ei löydä uusia isäntiä.
Vierailija kirjoitti:
No en tosiaan eristäydy. Tänään kävin pitkällä kävelyllä, kirjastossa kun piti palauttaa lainoja ja ruokakaupassa ihan normaaleilla ruokaostoksilla, en hamstrannut. Ravintoloissa, kahviloissa, elokuvissa en ole käynyt enkä tapaa juuri nyt ystäviä, ketään riskiryhmäläistä en myöskään tapaa.
Pidän turvavälit, käyn kaupassa hiljaiseen aikaan jne mutta kotiini en kyllä linnoittaudu ellen tule flunssaiseksi. Kaupoissa ja kirjastossa pidin hanskat kädessä koko ajan, kotiin tullessa hinkkasin käsiä pitkään saippualla. En mene kaupassa käytävälle jolla on joku muu, odottelen että pääsen tekemään valintani rauhassa yksin. Kassallekin menen niin ettei ole muuta jonoa, käyn kaupassa siis tosi rauhalliseen aikaan.
Iso osa ruokavaliosta on tuoreita kasviksia ja hedelmiä joten käyn ruokakaupassa jatkossakin pari kertaa viikossa. Työt teen etänä kotoa käsin mutta joka päivä teen myös kävelylenkin metsässä, muuten hajoaa pää.
Ei metsässä tai muutenkaan väljästi ulkoillessa tartuta ketään tai voi saada tautia mistään. Ruokakaupassa käyntiä ei ole kielletty edes Italiassa.
En eristäydy. Kävin tänään leffassa ja jumpassa. Huomenna menen normaalisti töihin. Lähipiirin ei kuulu riskiryhmiin kuuluvia. Huolehdin käsihygieniasta huolella. Olen päättänyt jäädä henkiin.
En voi eristäytyä. Lapset vien päiväkotiin ja kouluun. Sitten "etulinjaan" hoitamaan sairaita ja vanhuksia. Mies työmatkalla Ruotsin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeastaan eristäytynyt. Kuulun riskiryhmään. En kuitenkaan edellytä eristäytymistä muilta ihmisiltä. Minä pysyn kotona ja maailma elää normaalisti ympärilläni.
Riskiryhmiin kuuluvien ihmisten kannattaakin olla varovaisempia.
Jep. Sairauksieni vuoksi olen joutunut eristäytymään ennenkin, joten tämä tilanne ei ole mulle mitenkään uusi eikä siten pelottava tai ahdistavakaan.
Toivoisin että pystyisin eristäytymään. Kun en niin teen tässä kuolinsiivousta. Ei se riskiryhmään kuuluvana muu auta.
Mistäpä minä tietäisin olenko saanut tartunnan vai en? Ainakaan vielä ei ole selviä oireita.
Käyn kaupassa, mutta muuten en poistu kotoa kuin metsään kävelylle. Työt voin tehdä kotona.
Kuulun riskiryhmään ja voin tehdä työni etänä, joten pysyttelen kotona ja otan lapset pois koulusta. Oma työ tuskin on ihan 100 % laatua, mutta tällainen kriisi vaikuttaa varmaan monella muullakin.
Monilla ei ole mahdollisuutta eristäytyä, mutta kun minulla on, niin koen suorastaan velvollisuudeksi hyödyntää. Ensisijaisesti kyllä mietin omaa ja lasten terveyttä.
Aika ilottomalta kyllä tuntuu, kun kaikki kivat jutut pyyhkiytyi kalenterista pois. Ja teini paiskoo ovia ja mököttää, kun treenit ja pelit on peruttu.
Riskiryhmäläisen puoliso, etätyö ei onnistu mutta en ole nyt käynyt muualla kuin töissä ja kaupassa. Ruokakauppareissun yhteydessä tarpeen mukaan muitakin asiointeja, ruokakaupassahan on kaikkein eniten porukkaa verrattuna muihin kauppoihin, mutta en lähde erillistä reissua tekemään muiden asioiden takia niin saa joukkoliikenteen käyttöä vähennettyä ym. Kaikkien matalariskisempien tilanteiden osalta en ole vielä linjaani päättänyt, mutta ison väkimäärän tilaisuuksiin en mene. Puoliso ollut nyt kokonaan kotona koska on ollut lievästi flunssainen, varmaan kuitenkin tulevaisuudessa ainakin ulkoilemassa käy. Totaalista sisätiloihin vetäytymistä en suosittele kenellekään pitkäaikaiseksi ratkaisuksi, siinä on äkkiä haitat isommat kuin hyödyt, vaan ainakin ulkoilusta pitää huolehtia niin kauan kuin se on sallittua.
Kyllä. Käyn ainoastaan kuntoutuksissa. Kuulun 3 eri sairauden vuoksi riskiryhmään, lääkäri suositteli vahvasti kotona pysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläisen puoliso, etätyö ei onnistu mutta en ole nyt käynyt muualla kuin töissä ja kaupassa. Ruokakauppareissun yhteydessä tarpeen mukaan muitakin asiointeja, ruokakaupassahan on kaikkein eniten porukkaa verrattuna muihin kauppoihin, mutta en lähde erillistä reissua tekemään muiden asioiden takia niin saa joukkoliikenteen käyttöä vähennettyä ym. Kaikkien matalariskisempien tilanteiden osalta en ole vielä linjaani päättänyt, mutta ison väkimäärän tilaisuuksiin en mene. Puoliso ollut nyt kokonaan kotona koska on ollut lievästi flunssainen, varmaan kuitenkin tulevaisuudessa ainakin ulkoilemassa käy. Totaalista sisätiloihin vetäytymistä en suosittele kenellekään pitkäaikaiseksi ratkaisuksi, siinä on äkkiä haitat isommat kuin hyödyt, vaan ainakin ulkoilusta pitää huolehtia niin kauan kuin se on sallittua.
Mulla on koira, jonka kanssa tulee ulkoiltua. Olen ollut muutaman kerran eristyksissä siten, että en ole päässyt edes ulkoilemaan ja silloin olen istuskellut parvekkeella tai koiran kanssa omalla pihalla. Kesällä ei ole ollut niin tylsää, kun on voinut nauttia kesäilmasta ja grillata ja lukea pihalla. Talvipakkasilla eristyksessä taas on ollut vähän tylsempää, kun ei ole kovin kauaa viitsinyt istua ulkona. Mutta heti, kun olen päässyt kävelemään, olen liikkunut ulkonakin. Vaikka nytkin olen käytännössä eristyksissä, ulkoilen silti koiran kanssa. Missään muualla en käy.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun riskiryhmään, täysin en voi eristäytyä koska elinsiirrosta vasta 2 kuukautta, on käytävä labroissa usein ja olisi lääkärinkäyntejä mutta toivon mukaan nekin voisi hoitaa puhelimessa. En tahdo matkustaa kela-taksilla, ties minkä tautisen autoon siitä joutuu.
Laita tilaukseen, ettei kyytejä saa yhdistää, niin voit matkustaa yksin taksilla.
Vierailija kirjoitti:
En eristäydy. Kävin tänään leffassa ja jumpassa. Huomenna menen normaalisti töihin. Lähipiirin ei kuulu riskiryhmiin kuuluvia. Huolehdin käsihygieniasta huolella. Olen päättänyt jäädä henkiin.
Sanaton olen tällaisesta itsekkyydestä. Henkiin jääminen ei myöskään ole päättämisen asia.
Totta kai!
Olenhan omaan aivotoimintaan kykenemätön lammas, joka uskoo kaiken, mitä palstalla koronasta spämmätään. En tule ulos ennen joulua ja syytän kaikkia auktoriteetteja kaikesta, mikä elämässäni on mennyt pieleen.
Nyt kaikki ylös ja ulos !!
Hip ! Hop ! Hip ! Hop !
Zinc
Eristäydyn. Aloin hankkia ruokaa varastoon, kun Euroopassa tuli ilmi ensimmäinen tapaus, en uskonut THL:n juttuja vaan luin maailman lehtiä. Teen etätöitä, ulkoilemaan ajetaan metsiin ympäröivällä maaseudulla. Kuukausi ehkä pärjätään ilman kaupassa käyntiä, sitten täytyy hyvissä ajoin tehdä tilaus kotiovelle toimituksesta.
Meillä on kirjoja, pelejä, elokuvia, voidaan askarrella, piirtää, keksiä satuja ja pieniä näytelmiä. Eiköhän se aika kulu.
Ulkoilen vain tuolla metsäpoluilla ja tarvittaessa liikun fillarilla pidempiä pätkiä - harrastukset, sijaisuudet, ystävien ja läheisten tapaamiset, julkisilla kulkeminen jne. ovat nyt kokonaan tauolla. Itse en todella kuulu riskiryhmään (nuori nainen, ei mitään perussairauksia), mutta haluan pysyä terveenä yhteiskunnan kuorman takia ja myös sen takia, jos joku läheinen sarastuisi (vaikka muuhunkin kuin koronaan), olisin sitten kykenevä menemään avuksi. Ruokakaapit on täydennetty jo helmikuussa, joten sen puolesta voin pitkänkin aikaa nyt pysyä kotona.
En ehkä vielä rajoittaisi näin paljoa, jos asuisin muualla kuin Helsingissä. Mutta haluan kyllä että hoitopaikat mahdollisimman pitkälle säilyy heille, joille korona on riskialttein, ja siksi olen valmis rajoittamaan omaa elämääni radikaalisti jo nyt.
Tsemppiä kaikille, pidetään toisistamme huolta!
Ollaan ukon kanssa vapaaehtoisesti kotosalla. Seurataan tilanteen kehittymistä.
Suunnitelma A:
Jos oikein ryöpsähtää korona valloilleen tulevana/tulevina viikkoina, eikä matkustamista rajata Suomessa, me ajetaan samoilla silmillä Lappiin omalle mökille, tilataan sinne kaupasta sapuskat ja laitetaan kädet ristiin. Lähin naapuri 6 km päässä.
Suunnitelma B:
Illalla kun käydään nukkumaan, niin toivotaan, että huomenna kun herätään, niin tämä korona olisikin ollut vain pahaa unta.
Ollaan eläkeläisiä, toinen meistä kuuluu riskiryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaton olen tällaisesta itsekkyydestä. Henkiin jääminen ei myöskään ole päättämisen asia.
Olen nuori ja terve ihminen. En minä tähän kuole. Realismia peliin.
Työt etänä ja lapsi pois tarhasta.
Ollaan perheen kanssa ja ehkä muutamaa kaveria/sukulaista käyn välillä tapaamassa ja tietty lapsen kanss ulkoilemassa metsässä /puistossa tms joka päivä.
Kaupassa yritän jos voisin käydä maks 2 krt viikossa. Muuten pyrin elämään ns. eristäytyneenä ainakin toukokuun puoleen väliin. Sitten pitää katsoa tilannetta uudelleen. Ainakin 2-3vk seuraan eteenpäin silloin varmaan pahin tilanne.
Mutta kuten arvata SATTAA, muiden maiden kaunistelu luvuilla ei ole mitään siihen mitä meillä tulee olemaan..