Ujon/ylimielisen kanssa toiminta?
Töissä on eräs todella raskas ihminen, vaikuttaa äärimmäisen ylimieliseltä tai sitten on hyvin ujo. Kun olen hänen kanssaan kahden joudun pitämään kaiken keskustelun yllä. Samoin seurueessa ei edes katso keskustelijoihin juurikaan eli ei ole edes passiiivisesti mukana.
Minulle on tullut olo että haluaa olla ihan omassa rauhassaan ja välillä hänet jätetään pyytämättä esim lounaalle, hän vähän niinkuin unohtuu tai pyytäminen on outo tilanne. Kerran kysyin haluatko lähteä lounaalle noin mumisi jotain mistä en saanut selvää ja kysyin anteeksi mitä, punastui ja sanoi että joo. Ja oli taas ihan hiljaa.
Eikö nyt aikuinen voisi vähän tulla vastaan jos ei halua sitten olla ihan eristyksissä. Jos olet tätä ihmistyyppiä niin selitätkö minulle käytöstä ja sitä mitä mahdollisesti toivot torjuvalla käytöksellä, sitä että saat olla täysin yksin vai sitä että olet mukana muut ottavat aina kokonaan vastuun kaikesta vuorovaikutuksesta?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työkavereiden velvollisuus alkaa paapomaan yhtä varmuuden vuoksi. Jokainen on oman onnensa seppä.
Mitä on mielestäsi paapominen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallista käytöstä olisi työporukassa pyytää mukaan Lounaalle tai kahville KAIKKIA AINA ja sitten olla loukkaantumatta jos joku ei pääse lähtemään - syystä riippumatta on se sitten jonkun työtehtävän takia tai siksi että on muuta sovittua tai että ei jaksa eikä huvita tai ole rahaa. Mutaa koska se on työyhteisö, niin korrektia ja oikeaa käytöstä on AINA ottaa mukaan kaikki, koko yhteisö, tasaveroisesti.
Tässä ei ole mitään väliä sillä, onko joku ujo tai ylimielinen tai ekstrovertti tai vitsikäs. KAIKKI.
Oikeasti vapaa-ajalla saa sitten seurustella kenen kansa haluaa. Työpaikan ruoka-ja kahvitunnit ei kuitenkaan ole sillä lailla vapaa-aikaa.
Minua ahdistaa tämä käsityksesi asiallisuudesta. Haluan pyytää syömään ihmisiä, jotka mielestäni ovat mukavaa seuraa. En haluaisi pyytää seuraksia ihmisiä, joiden seuraa en halua.
Vapaa-ajalla voi valita seuransa. Töissä pitää tulla toimeen kenen tahansa kanssa. Ainoastaan väkivaltaa, kiusaamista jne. ei tarvitse sietää, mutta se että joku on ärsyttävä tai että jonkun naama ei vaan miellytä eivät ole hyväksyttäviä syitä jättää porukan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työkavereiden velvollisuus alkaa paapomaan yhtä varmuuden vuoksi. Jokainen on oman onnensa seppä.
Mitä on mielestäsi paapominen?
Miten on?
Normaalissa työpaikassa on normaaleja ihmisiä, jotka hyväksyvät monenlaisia eri tavoin normaaleja ihmisiä ja voidaan käydä porukalla syömässä, vaihtaa kuulumisia eikä riidellä eikä tehdä ongelmaa asioista. Tämä tarkoittaa, että pyydetään kaikkia aina mukaan, voidaan tutustua myös työajan ulkopuolella ja silloinkin pyydetään kaikki mukaan. Ei ole normaalia syrjiä ihmisiä, perustaa kuppikuntia jne. Normaalia on olla perusmukava ja tehdä töitä keskustellen ja yatävällisesti kollegoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisessa pumpulissa on AP elänyt, jos tuo oli "todella raskas iihminen".
Pohjimmiltaan ujo ei siedä ujoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisessa pumpulissa on AP elänyt, jos tuo oli "todella raskas iihminen".
Pohjimmiltaan ujo ei siedä ujoa.
Tämähän se ois.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tule kunnon vastausta esim. lounaallelähtöön, niin ei sitä tarvitse kysyä. Voi tyylin vain ilmoittaa: "Me muut mennään lounaalle. Voit liittyä seuraan, jos haluat."
Tuo on kohteliampaa kuin mennä yhdelle ilmoittamatta, mutta tuohon ei tarvitse jäädä odottamaan vastausta. Kyllä se varmaan mukaan kömpii, jos haluaa tulla.
Porukassa ollessa ei kai kellään ole mitään velvollisuutta pitää puheenvuoroja.
Itse olen a r k a, mutta puhelias.
J o s joku sanoisi minulle 'me muut mennään lounaalle' kokisin itseni eristetyksi porukasta. Ikäänkuin ollaan jo palttoot päällä, käsilaukut olalla ja pitsat etukäteen tilattuna (lista kiersi toissapäivänä kaikilla muilla muttei minulla). Nyt vain hyvän tavan vuoksi kysytään Maijalta, että annetaan hyvän työyhteisön kuva. Me muut - ja Maija.
Itse asiassa aivan hirvittävä sanamuoto!
Lähdetään lounaalle! -huuto ja kopautus kaikkien oveen. Let's go girls.
Ap, olet työpaikalla tekemässä työtä rahaa vastaan. Keskitypä siihen.
Ujo voi muodostaa selviytyäkseen kuoren joka voi vaikuttaa toisesta ylimieliseltä. Kuoren pitäminen kuluttaa energiaa.
On tilanteita, joissa ujoa kohdellaan pahemmin kuin narsistia tai psykopaattia tai koiraa. Mutta eihän ujoa tarvitse kohdella hyvin, jos ei enää joudu hänen kanssaan tekemisiin?!?! Ujo on heikko, mikä houkuttaa petoja.
Vaikuttaa ainakin kuvauksen perusteella selvästi ujolta. Anna olla sellainen kuin on ja käyttäydy ihan samalla tavalla kuin kaikkia muitakin kohtaan, ystävällisesti.
Vierailija kirjoitti:
On tilanteita, joissa ujoa kohdellaan pahemmin kuin narsistia tai psykopaattia tai koiraa. Mutta eihän ujoa tarvitse kohdella hyvin, jos ei enää joudu hänen kanssaan tekemisiin?!?! Ujo on heikko, mikä houkuttaa petoja.
Ujot palaa loppuun kun eivät sopeudu mihinkään. Ahdistus ja pelko vie kaiken energian.
Yksi hirveimpiä asoita tässä lounas-gatessa on, että yhtäkkiä Tanja, Leila, Riitta ja Signe sekä Eevakaisa ovat hävinneet. Kello on 12.01. Asiaa sen kummemmin ajattelematta otat itse takin ja laukun ja kiiruhdat torin toiselle laidalle ruokalaan.
Kas, siellä he ovat jo isossa pyöreässä pöydässä aloittelemassa ruokailua. Otat linjalta tarjottimen ja sopivaa syömistä, katsot että kahden hengen pöytä puistonäköaloineen salin takaosassa on tyhjä, siis sinne.
Kun olet kävellyt viisi metriä pyöreän pöydän ritareista ohi, kuuluu kutsuhuuto: Hei Marja/Hanna/Stina whatever, tuut-tänne!
Tällainen manipuloinnilta tvistattu eristäminen, seurasta poissulkeminen on sellainen, että siihen ei ikinä kannata vastata. Move on, oma pöytä, johon yleensä tulee kaksi tyystin tuntematonta miestä ja keskustelette jatkosodan aikaisesta evakuoinnista Metsäpirtin kunnassa vuonna 1941.
Jos olisitkin totellut kutsuhuutoa ja kipannut tarjottimen pyöreäpöytäläisten luo, olisit kuullut ensin selityksen miksi he eivät kopauttaneet oveesi kello 11:59 ja sanoneet Marja se on Torinlaidan ruokala, mennään edeltä.
Koska valitsit oman pöydän, he pitävätkin nyt s i n u a ylpeänä seurankarttajana. Mutta jotain kuitenkin tapahtui, jokin heidän rakennelmastaan murtui. Voi olla kuitenkin, että heillä se positiivisen pseudoryhmäytymisen tyhmyyden käsite on niin vahva, etteivät tajua omaa klikkiään. Että se perustuu osin syrjinnästä voimaantumiseen.
Olen ujo ja minut on savustettu pihalle sen vuoksi. Tein työni kunnolla, sain työnantajalta kiitosta, mutta kiusaamiseen ei puututtu. Eristämistä, selkäänpuukottamista, epäasiallista käyttäytymistä. Ikuiset traumat jäi.
Ei työkaverisi ole ylimielinen, mutta sinä vaikutat tuomitsevalta ja ylimieliseltä. Mitä jos vaikka koittaisit olla ystävällinen? Mikään ei ole kauheampaa kuin tulla uutena porukkaan, jossa naureskellaan kaikelle mitä sanot tai teet ja sitten joutuu olemaan varpaillaan kaiken suhteen. Se tekee ihmisistä ujoja.
Näin on. Olisi tää elämä voinut toisenlaistakin olla.