Professori: korona-paniikki täysin liioiteltua, ei pahempi kuin kausi-influenssa
Infektiotautiopin emeritusprofessori Heikki Peltola sanoo olevansa hämmentynyt koronaviruksen aiheuttamasta paniikista.
– Koronavirus on yksi hengitystieinfektioiden aiheuttaja monen muun joukossa. Meillä on 135 000 tautitapausta maailmanlaajuisesti ja noin 4 000-5 000 kuollut. Tavallinen influenssaepidemia tappaa maailmanlaajuisesti noin puoli miljoonaa, Peltola suhteuttaa Ylen tv1:n Ykkösaamussa.
– Olen edelleenkin täysin pöyristynyt, kuinka tällainen asia voi aiheuttaa näin suuren kaaoksen. Minusta siihen ei ole mitään eväitä, Peltola arvioi.
Hän muistuttaa, että tapana on toki aiemminkin ollut ennakolta suurennella tauteja – esimerkiksi sarsia, josta ei laajaa epidemiaa sittemmin tullutkaan.
Peltolalta kysyttiin, että miksi koronaa sitten pelätään niin paljon.
– Olen hämmästellyt sitä itse kovin paljon. Kysymyksessä on yleensä lievä tauti, joka sairastetaan useimmiten kotona. Me olemme nähneet monta epidemiaa aikaisemminkin. En näe tässä minkäänlaista kauhun syytä.
https://www.verkkouutiset.fi/infektiotautiopin-emeritusprofessori-olen-…
Kommentit (441)
Viime päivien tapahtumat ovat todistaneet, että THL:n johto, HUS:n johto ja eräät lääkärit ovat eniten pihalla koko asiasta. Ja tässä on ollut kolme KUUKAUTTA aikaa valmistautua.
Mutta kun ei niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Kun näin korkea-arvoisilta ihmisiltä tulee tällaista kommenttia, en keksi enää muuta syytä kuin että kyseessä on sosiaalinen ihmiskoe. Katsotaan, kuinka pahasti tunnetusti auktoriteettiuskovaista Suomen kansaa voi kusettaa. Professorin kommentit esim. Italian tilanteen valossa vertautuvat suoraan mustan selittämiseksi valkoiseen.
Toisaalta Suomessa on pitkä historia kansan uhraamisessa. Snellman jätti tilaamatta viljaa Ruotsista, koska ei halunnut velkaantua. Seurauksena vuoden 1868 suuri nälänhätä.
Vierailija kirjoitti:
Peltola valehtelee suoraan. Korona ei ole influenssaviruksille mitään sukua!
Älkää hyvät ihmiset uskoko näitä, varsinkaan jos teillä on lapsia.
terv. tuo "Korona ei ole linfluenssa jne." ketjun kirjoittaja
Höpsis. Ei valehtele vaan sinä et ymmärrä lukemaasi. Hän vertaa kausi-influenssaepidemiaa koronaan. Tällä hetkellä kuolleisuus ei ole merkittävästi suurempi koronalla. Kyseessä ei ole mikään paiseruton kaltainen epidemia. Sitä proffa tarkoittaa.
Eipä tämä nuorille ja terveille olekaan vaarallinen, mutta jos on astma, sydänvika, syöpä yms. ,tai olet yli 60v., Niin on vaarallinen. Tästä taudista saattaa jäädä myös keuhkoihin ikäviä muutoksia, jos korona kehitti keuhkokuumeen.
Vierailija kirjoitti:
Kun näin korkea-arvoisilta ihmisiltä tulee tällaista kommenttia, en keksi enää muuta syytä kuin että kyseessä on sosiaalinen ihmiskoe. Katsotaan, kuinka pahasti tunnetusti auktoriteettiuskovaista Suomen kansaa voi kusettaa. Professorin kommentit esim. Italian tilanteen valossa vertautuvat suoraan mustan selittämiseksi valkoiseen.
Joo, ettei olisi jopa UFOjen suunnitelma. Äkkiä foliohatut päähän.
Vierailija kirjoitti:
Proffa nyt unohtaa että ko. tauti tappaa reilut 3% ja jättää isolle osalle pysyviä keuhkovaurioita.
Se ei todellakaan ole mikä tahansa kausiflunssa.
Mistä tää isolle osalle pysyvä keuhkovaurio juttu on nyt vedetty? Uusi virus, mahdoton ennustaa miten käy, mutta silti samassa viestissä voidaan luvata että keuhkot lopullisesti rikki.
Keuhkokuumeesta toipuminen voi kestää kuukausia, jopa vuosia. Jotkut ei toivu siitä kunnolla koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavinta tässä on että nämä hysteerikot uskovat tietävänsä asiasta enemmän kuin emeritusprofessori :D
Ollaan niin keltaisen lehdistön aivopesemiä.
Mitä ne siellä Kiinassakin sillälailla panikoivat ja kaikkia rajoituksia laittoivat voimaan? Silkkaa ylireagointia. Olisivat antaneet olla vaan. Ja Singaporessakin mentiin rajaaman viruksen leviäminen tosi typerästi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tämä nuorille ja terveille olekaan vaarallinen, mutta jos on astma, sydänvika, syöpä yms. ,tai olet yli 60v., Niin on vaarallinen. Tästä taudista saattaa jäädä myös keuhkoihin ikäviä muutoksia, jos korona kehitti keuhkokuumeen.
Samoin kausi-influenssan kohdalla. Miksei sen takia hamstrata vessapaperit kaupoista?
Mä kyllä ihmettelen vähän, että juuri Suomessa alan asiantuntijat vähättelevät näin kovasti pandemiaksi luokiteltua tautia. Kenties toimet ovat ylimitoitettuja, mutta mielestäni on aika selvää että esimerkiksi Italia ja Espanja ovat todellisessa kriisissä heidän terveydenhuollon kapasiteetin vuoksi.
Ja vertaaminen tässä vaiheessa kausi-influenssaan on outoa myös. Kausi-influenssasta tiedetään paljon enemmän kuin tästä taudista, ja tämä tauti on ollut liikkeellä hyvin vähän aikaa. Tästä on varsinkin ulkomaalaisten asiantuntijoiden lausuntoja paljon.
Eikö teistä muista nuo ole outoja kommentteja alan selvästikin hyvässä asemassa olevalta asiantuntijalta? Kun lähes poikkeuksetta muualla puhutaan paljon vakavammin aiheesta? En itse jaksa uskoa, että me suomalaiset omaamme paremmat infektiolääkärit ja -tohtorit kuin muualla maailmassa. Vai omaammeko sitten?
Ihan aidosti itse mietin, että näkyykö tässä muiden maiden tapa liioitella asioita vai suomalaisten tapa vähätellä? Onko tässä mukana kenties sitä suomalaisten epäempaattisuutta? Mitä olette mieltä?
Vai niin. Ehkä ko henkilö voisi jakaa viisauttaan kiinalaisille tai vierailla vaikkapa milanolaisessa sairaalassa ja pitää luennon siellä asiasta. Emeritus eli eläkkeellä ts nykymaailmasta pihalla kuin lumiukko. Ja vaarallinenkin kun osa uskoo noita vähättelyjä. Eurooppa on kusi sukassa nyt kun ollaan kuunneltu vähätteleviä "asiantuntijoita". Mites meni noin niinku omasta mielestä?
Vierailija kirjoitti:
On harvemmin vaarallinen nuorille ja terveille kuin iäkkäille ja perussairaille, se on totta, mutta nuoruus ja terveys eivät todellakaan automaattisesti suojaa taudilta. Myös nuoret ovat olleet ja ovat tälläkin hetkellä teholla ja osa heistä kuolee.
Tilanne paljastaa suomalaisten päättäjien olemattoman heikot johtamistaidot, systeemiajattelukyvyn ja älykkyyden.
Kyllä täällä on taas kotilääkärit vauhdissa :) Menkää nyt ihmeessä neuvomaan emeritusprofessoreita, kirurgeja ja ylilääkäreitä työssään etteivät tee virheitä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on taas kotilääkärit vauhdissa :) Menkää nyt ihmeessä neuvomaan emeritusprofessoreita, kirurgeja ja ylilääkäreitä työssään etteivät tee virheitä!
Meinaatko että muissa maissa ei ole professoreja, kirurgeja ja ylimääkäreitä päättämässä toimenpiteistä?
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ihmettelen vähän, että juuri Suomessa alan asiantuntijat vähättelevät näin kovasti pandemiaksi luokiteltua tautia. Kenties toimet ovat ylimitoitettuja, mutta mielestäni on aika selvää että esimerkiksi Italia ja Espanja ovat todellisessa kriisissä heidän terveydenhuollon kapasiteetin vuoksi.
Ja vertaaminen tässä vaiheessa kausi-influenssaan on outoa myös. Kausi-influenssasta tiedetään paljon enemmän kuin tästä taudista, ja tämä tauti on ollut liikkeellä hyvin vähän aikaa. Tästä on varsinkin ulkomaalaisten asiantuntijoiden lausuntoja paljon.
Eikö teistä muista nuo ole outoja kommentteja alan selvästikin hyvässä asemassa olevalta asiantuntijalta? Kun lähes poikkeuksetta muualla puhutaan paljon vakavammin aiheesta? En itse jaksa uskoa, että me suomalaiset omaamme paremmat infektiolääkärit ja -tohtorit kuin muualla maailmassa. Vai omaammeko sitten?
Ihan aidosti itse mietin, että näkyykö tässä muiden maiden tapa liioitella asioita vai suomalaisten tapa vähätellä? Onko tässä mukana kenties sitä suomalaisten epäempaattisuutta? Mitä olette mieltä?
On olemassa syy miksi heitä kutsutaan asiantuntijoiksi ja sinua ei. Vai montako lääketieteen tohtoritutkintoa ja professuuria sinulla on infektiotaudeista?
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Ehkä ko henkilö voisi jakaa viisauttaan kiinalaisille tai vierailla vaikkapa milanolaisessa sairaalassa ja pitää luennon siellä asiasta. Emeritus eli eläkkeellä ts nykymaailmasta pihalla kuin lumiukko. Ja vaarallinenkin kun osa uskoo noita vähättelyjä. Eurooppa on kusi sukassa nyt kun ollaan kuunneltu vähätteleviä "asiantuntijoita". Mites meni noin niinku omasta mielestä?
Italiassa kuolleiden keski-ikä on 81 vuotta! Siinä kulttuurissa tupakoidaan ja asutaan lasten kanssa elämänsä loppuun asti. Meillä vanhukset tupakoi suhteellisen vähän ja asuu omillaan ja todellakin kuolleiden keski-ikä on todella korkea! Tietysti italialaisia huolettaa kun pastamammat kuolee, että kuka sen ruuan laittaa, mutta onneksi suomessa sentään tiedetään tehdä ruokamme itse. Eikä ne mummot nykyaikana mitään ruokia enää laittelekaan. Vanhana kuoleminen kuuluu elämään. Tämän ei pitäisi olla kellekään yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa kuolleiden keski-ikä on 81 vuotta! Siinä kulttuurissa tupakoidaan ja asutaan lasten kanssa elämänsä loppuun asti. Meillä vanhukset tupakoi suhteellisen vähän ja asuu omillaan ja todellakin kuolleiden keski-ikä on todella korkea! Tietysti italialaisia huolettaa kun pastamammat kuolee, että kuka sen ruuan laittaa, mutta onneksi suomessa sentään tiedetään tehdä ruokamme itse. Eikä ne mummot nykyaikana mitään ruokia enää laittelekaan. Vanhana kuoleminen kuuluu elämään. Tämän ei pitäisi olla kellekään yllätys.
"mutta onneksi suomessa sentään tiedetään tehdä ruokamme itse" :DDD
Tehdä itse, niin, lueppa mitä siinä sun pastamamman makaroonipaketissa ja tomaattimurskassa on alkuperämaa. Mihin laitat sen "itsetehdyn" rajan, loppuu tuo sinunki Italialaisten morkkaaminen kun suosikkimakaroonit on loppu
Italiassa on keskimääräinen elinikä 83 vuotta, että jos ne koronaan kuolee 81 vuotiaana niin tappioksi jää 2 vuotta. Ei mikään uutinen niiden kuoleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mutta onneksi suomessa sentään tiedetään tehdä ruokamme itse" :DDD
Tehdä itse, niin, lueppa mitä siinä sun pastamamman makaroonipaketissa ja tomaattimurskassa on alkuperämaa. Mihin laitat sen "itsetehdyn" rajan, loppuu tuo sinunki Italialaisten morkkaaminen kun suosikkimakaroonit on loppu
Katsoin oikein mistä pitää huolestua ja makaronipakettini mukaan jos Hyvinkäällä ei Myllyn parhaalle päästä töihin niin minun pitää huolestua muutaman kerran vuodessa, mutta eiköhän tuo kilon pussi riitä täksi vuodeksi. Koita nyt ottaa se hysteerinen pääsi perseestä ja rauhoittua. Se on flunssa.
25% Koronan sairastaneilla ja siitä parantuneilla todettu pysyviä muutoksia keuhkokapasiteetissa