Kokemuksia elämästä ilman mikroaaltouunia? Voiko niin elää pitkän päälle? :D
Mietin että jos kokeilisi elää ilman kun uusi asunto on niin pieni ettei tänne oikeastaan mahdu mikroaaltouuni mihinkään järkevästi. Uuni on ja liesi. Kysyy kyllä jo nyt vähän hermoja ruuan lämmittäminen.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Paljonko liesi vie enemmän sähköä kuin mikro?
Paljon.
Mikrot on alle 16amp, liesitaso vähintään tuplat sulakkeet.
Mikron käyttömahdollisuudet ovat laajat, mutta valitettavasti keskivertotallaaja ei niitä kykene omaksumaan.
En vaan keksi mitään lämmitettävää mikrossa, joten ei ole tullut hankittua vaikka lapsiperhe ollaan.
Rumakin se mikro on, ihan kuten telkkarikin. Telkkariakaan meillä ei ole, kun se ei sovi meidän sisustukseen.
Tarvisi erillisen TV-huoneen, ja sinne taas en laittaisi mitään telkkaria vaan kunnon valkokankaan.
Meillä harvemmin syödään samana päivänä tehtyä ruokaa ja sen lisäksi olen onnistunut hankkimaan maailmanhistorian huonoimman/hitaimman induktiolieden ja uunin, joten mikrottomuus olisi todella vaikeaa. Kyläilin juuri sukulaisella jolla ei mikroa, en kyllä jaksaisi montaa päivää sitä ainaista pannu- ja kattilatiskiä, sen lisäksi se vie myös aikaa ja sähköä paljon enemmän kuin mikrossa lämmittäminen.
En omassa tilanteessani luopuisi mikrossa. Toki jos muuttaisin pieneen asuntoon, kuten sinä, niin asiaa pitäisi varmasti harkita vakavasti.
Mä tykkään talvisin mikrottaa kaurapussia (eli lämpöpussukkaa) useamman kerran päivässä. Uunin lämmittämisessä ja pussukan lämmityksessä menisi suhteellisen pitkä aika, ja ottaen huomioon että saatan kylmänä päivänä mikrottaa pussukkaa esim kerran tunnissa, niin tuolloin uunia ei välttämättä edes tulisi suljettua välissä...
Jos kylmänsään lämmityspussukka-episodia ei lasketa, niin mikroa käytetään meillä hyvin satunnaisesti jämäruokien lämmitykseen. Tämän lisäksi lämmitän mikrossa tortillalätyt (toki menisivät uunissakin) ja sulatan voin leipomuksia varten (voisi käyttää liettä). Eli teoriassa pärjäisin ilman mikroa, mutta koska täällä on sille tilaa, niin en ole luopumassa siitä.
Eli kertokaas armaat, miten se induktioliesi siis auttaa ruuan länmityksessä? Etten pilaa koko liettä. :)
- AP
Mikrossa kypsennetty porkkana säilyttää makunsa: pilko yksi porkkana esim. pieneen jälkiruokakulhoon ja lisää 1cl vettä. Laita kulhoon kanneksi esim. kahvilautanen. Kuumenna täydellä teholla 1min. ja pienimmällä teholla 6min.
Mikro-osaajan ei tarvitse tyytyä eineksiin.
Ei muuten mutta toimiva induktioliesi on niin nopea että esim. vesi alkaa kiehumaan lähes heti
T. se jonka induktioliedellä tähän menee yli 5 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon.
Tämä ei taida näitä elämäntapaintiaaneja kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvä ihmislukija ja en ikinä luottaisi ihmiseen, jolla ei ole mikroa.
Aika hyvä tosiaan, jos luet ihmisiä joita et ole koskaan edes nähnyt/kuullut.
En omista minäkään mikroa, enkä koe tarvetta omistaakaan. Uuni ja liesi riittävät. Miesystäväni hommasi mikron pari vuotta sitten, tai sai itse asiassa kaveriltaan ilmaiseksi . Alussa oli mielenkiintoista ostaa erilaisia einesruokia, jotka voi lämmittää vain mikrossa. Eivät ne niin hääppöisiä olleet. Nykyisin teemme sillä lähinnä vain mikropopcorneja. :) Mutta varmaan lapsiperheessä helpottaa elämää, jos/kun pitää jotain nopeasti lämmittää. Itse en sitä kaipaa.
Pitää alkaa vaan vähän ennakoimaan, ettei rupea ruuan lämmitykseen vasta kun on nälkäkuoleman partaalla, kuten yleensä teen. Eli "eiliset ruuat" uuniin ajoissa lämpenemään tästä lähtien.
- AP
Kunhan ihmettelen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon.
Tämä ei taida näitä elämäntapaintiaaneja kiinnostaa?
Miksi valmistaisin ruokani mikrossa, kun hellat ja uunitkin on keksitty?
En halua mikrossa valmistettua ruokaa, paras on leivinuunissa pitkään kypsennetty paisti ja vihannekset tai avotulella liekitetty lohi.
Sähkölaitteistakin käytän ihan jo maun vuoksi mielummin liettä kuin mikroa.
Vieläkö ne muuten on säteilypesäkkeitä?
Ei ole ollut mikroa kymmeneen vuoteen, mutta kyllähän se lämpimien voileipien teossa olisi kiva. Muuten ei oo ollut ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ainakin yksi vertailu
Liesi 2 levyä tai uuni:
Kulutus: 0,2 tuntia/päivä
kWh: 1,5–2,0 kWh/tunti
Mikroaaltouuni:
Kulutus: 0,5 tuntia/päivä
kWh: 0,2 kWh/10 min
Lähteitä:
https://www.vattenfall.fi/energianeuvonta/sahkonkulutus/sahkolaitteiden…
https://www.maajakotitalousnaiset.fi/sites/default/files/attachment/maa…
https://www.turkuenergia.fi/energiatietoa/energian-kaytto-ja-seuranta/e…
En voisi elää ilman mikroa. Varsinkin vauva aikoina kun pitää maidot lämmittää.
Mulla ei ole vuosiin ollut mikroa omassa kodissa.
Olen pärjännyt hyvin, ja puolison kanssa ollaan pärjätty hyvin.
Mihinkään en ole oikeastaan kaivannut.
Ruuat lämmitän pannulla kannen alla ja hyvä tulee. Jos ajattelee että siinä kestää joitakin minuutteja kauemmin kuin mikrolla niin ei sekään haittaa kun aina sitä on samalla jotain tekemistä, tiskaamista ja tavaroitten järjestelyä niin tulee samalla tehtyä :D
Kysy jos on jotain tiettyä mitä mietit että miten onnistuu ilman.
58 jatkaa,
Ja tosiaan me aina laitetaan pannulle tai kattilaan sen verran kun syödään, ja kannen alla lämmitetään. Ei tarvi koko laatikkoa tai kattilaa aina lämmittää kokonaan uudestaan.
Sitten jos isompaa satsia lämmitetään uudestaan niin uuni myös käy.
Riippuu. Mies ei käytä mihinkään, minä en voisi elää ilman. Mies lämmittää aina tähteet hellalla, minusta kosteus säilyy paremmin mikrossa ja ruoasta ei tule niin kuumaa. En myöskään jaksa aamulla herätä keittämään puuroa, kun sen saa mikrossa hiutaleista 1,5 minuutissa.
Minä itse taas en juuri luota ihmiseen, joka käyttää mikroa ekslusiivisena ruuanlämmitys välineenään.
Todella heikkoa menoa, olisi jopa red flag deittailussa jos potentiaalinen partneri olisi mikrottelija.
Ruoka on terveellisempää ja maistuvampaa perinteisesti tehtynä.
T: Mikroa ei ole koko talossa, eikä tule.