Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itselliset 40+ -naiset (IVF-hoito)

14.03.2020 |

Heippa!
Onko muita hedelmällisyyden viime metreillä IVF-hoitoja aloittaneita?

Minulta jäi pakkaseen vuodelta 2018 (olessani 39-vuotias) munasoluja 18kpl, kun mies livisti kesken hoidon. Siitä olen sitten itsellisenä jatkanut...

Kommentit (224)

1/224 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulrika Eleonora, hienoa, että sinulla on näin paljon munasoluja pakkasessa! Toivotaan, että raskaus alkaa helposti👍

Tähtitaivas☆

2/224 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klinikalla "laitettiin hanat kiinni" muutama päivä ennen alkionsiirtoani pandemian takia. Varovainen arvio on, että heinä-elokuussa päästäisiin jatkamaan.

Kyllä otti päähän. Kuitenkin ihmiset luonnollisesti sikiävät kriisien aikana. Toisaalta järkyttävää olisi myös saada pandemian takia komplikaatio vaivalla ja tuskalla hankittuun raskauteen.

Jokainen kuukausi tässä iässä kuitenkin merkitsee. Tuntuu, että hedelmällisyys kuihtuu sekunttikellon tahtiin... Lisäksi julkisella puolella hoidossa on tiukempi ikäraja (40). Täytän syksyllä 41. Tapauksessani on kuitenkin vaikuttavia seikkoja, joten nyt ilmeisesti koronasta aiheuttama viivästys ei tule minun piikkiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/224 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tähän pandemia-ajan seisontaan laittaa vähän inspiraatiota tänne! Onko teillä joitakin "esikuvia", jotka ehkä ovat jo toteuttaneet vauvaunelmanne?

Itse olen seurannut Linn Edsmyrin tarinaa (hankki yksin klinikalla lapsen: https://amp.svt.se/nyheter/hon-valde-att-skaffa-barn-pa-egen-hand), ensin tässä sarjassa: https://areena.yle.fi/1-50103471

... ja sittemmin somessa:

https://www.instagram.com/pillemarisq/?hl=en

https://pillemarisq.wordpress.com/2020/01/12/2019-bubblan/

Tämä on myös kiinnostava dokkari kaikille sinkkunaisille, joilla "kellot tikittää": https://areena.yle.fi/1-50327392

Suomessa mediassa on ollut esillä "iäkkäämpiä" itsellisiä lapsenhankkijoita ainakin Maria Kelter ja Outi Ellilä. Tiedättekö muita?

4/224 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jihuu, hoidot jatkuvat taas! Kiertokin alkoi, että parhaimmassa tapauksessa reilun parin viikon päästä minulla saattaa olla jo alkio sisässä. Hurja ajatus, ei pysty tajuamaan vielä. Tai ei uskalla ajatella. Tässä touhussa varmaa on epävarmuus.

Odotan maanantain Lapsi tuntemattoman kanssa-jaksoa. Siinä yksin lasta hankkiva Hanna 40v. on raskaana. Hänen ensimmäinen IVF keskeytettiin, koska munasoluja ei edes kypsynyt ja toisella yrityksellä BOOM!

Nämä median vertaistuet ovat yksinäiselle rohkaisuksi... On hyvä nähdä, että muitakin on. Olisi kiva tännekin saada itsellisiä kanssayrittäjiä. Koitan jo seurailla täällä kaikkia vanhemmalla iällä kuumeilevia 🤩

5/224 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulrika Eleonora kirjoitti:

Jihuu, hoidot jatkuvat taas! Kiertokin alkoi, että parhaimmassa tapauksessa reilun parin viikon päästä minulla saattaa olla jo alkio sisässä. Hurja ajatus, ei pysty tajuamaan vielä. Tai ei uskalla ajatella. Tässä touhussa varmaa on epävarmuus.

Odotan maanantain Lapsi tuntemattoman kanssa-jaksoa. Siinä yksin lasta hankkiva Hanna 40v. on raskaana. Hänen ensimmäinen IVF keskeytettiin, koska munasoluja ei edes kypsynyt ja toisella yrityksellä BOOM!

Nämä median vertaistuet ovat yksinäiselle rohkaisuksi... On hyvä nähdä, että muitakin on. Olisi kiva tännekin saada itsellisiä kanssayrittäjiä. Koitan jo seurailla täällä kaikkia vanhemmalla iällä kuumeilevia 🤩

Ulrika Eleonora, Jihuu!!🤗🤩

Nyt valtavasti jännätään täällä ja plussa nyt tähän kiertoon👍🤗

Meillä myös ajatus jatkaa klinikalla ja kohti inssiä. Inssejä meille on tehty jo monta kahden vuoden yritysajan sisällä, mutta ei luovuteta niiden suhteen, niin kauan, kuin on mahdollista yrittää. Uuteen IVF yritykseen on mahdollisuus, mutta en oikein siihen meillä usko. Esikoinen tuli ekasta (luomu) inssistä.

Mulla ovis on parin viikon sisään, joten jospa me ollaan raskaana yhtaikaa😘🤗

Tähtitaivas☆

6/224 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Ulrika Eleonora, Jihuu!!🤗🤩

Nyt valtavasti jännätään täällä ja plussa nyt tähän kiertoon👍🤗

Meillä myös ajatus jatkaa klinikalla ja kohti inssiä. Inssejä meille on tehty jo monta kahden vuoden yritysajan sisällä, mutta ei luovuteta niiden suhteen, niin kauan, kuin on mahdollista yrittää. Uuteen IVF yritykseen on mahdollisuus, mutta en oikein siihen meillä usko. Esikoinen tuli ekasta (luomu) inssistä.

Mulla ovis on parin viikon sisään, joten jospa me ollaan raskaana yhtaikaa😘🤗

Hei Tähti,

Kiitos tsempeistä

Tosiaan nyt on jännää. Unohdin kaikessa rytäkässä ottaa alkukierrossa ovulaation tueksi Letrot, mutta ei kai niitä tarvita. Perjantaina ultrataan ja katsotaan minkä kokoinen rakkula on kypsynyt. Vaikka minulle tehdään omista pakastetuista munasoluista klinikalla lahjaspermalla alkio ja se siirretään, niin tueksi on kuitenkin hyvä ovuloida tässä samalla kun luonnolliseen kiertoon tehdään.

Selviää siis perjantaina lähdenkö ensi vkolla alkionsiirtoon. Silloin olen ainakin hetken raskaana, juu. Toivottavasti tarttuu kohtuun. Täytyy vain olla reipas.

Kysyisin Tähti tuosta sinun inseminaatio-valinnasta. Sanotaan, että klinikalla tehdyllä inseminaatiolla on sama todennäköisyys raskautua kuin ihan kotona petipuuhissa oikeaan aikaan. Lisäksi yli 40-vuotiaat passitetaan suoraan IVF-hoitoon (kun sillä paras mahd. todennäk.) lapsettomuustilanteessa, että ei edes tehdä ensin klinikka-inseminaatiota, niin kuin nuoremmilla. Pohdin, että miksi mieluummin kuitenkin et ota IVF-hoitoa?

Voimia meille kaikille joka tilanteeseen

7/224 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulrika Eleonora, toivottavasti teillä nyt tärppää!🤗❤

Meille ei siis suositeltu inssiä, vaan itse haluttiin inssi. Eli kaikkia todennäköisyyksiä vastaan ja sillä tärppäsi meillä heti ekasta yrityksestä!❤

Tiedän, että asia hämmentää ja aiheuttaa kummasteluja. Meille vain kävi näin ja nyt tuo lapsonen täytti viimeviikolla 4v.❤

Kp 11

Tähtitaivas☆

8/224 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin, että miksi mieluummin kuitenkin et ota IVF-hoitoa?

Voimia meille kaikille joka tilanteeseen <3

Ulrika Eleonora, meille on jo tehty yksi IVF-yritys viime vuonna (2019). Sillä ei saatu mitään tuloksia, vaikka munasoluja tuli paljon.

Ei siis päästy siirtoon saakka. Siksi en enää tahdo uskoa IVF-hoitoa ihmeeksi ja myös klinikan lääkäri on lähes samaa mieltä, koska munasolujen laatu heikkenee iän myötä, niin mahdollisuudet on nyt "lähes" samat näillä kummallakin hoitomuodolla.

Meillä mahiksissa siis puhutaan promilleista, ainakin tilastoissa.

Itseäni eniten huolestuttaisi se, että mikäli plussa vielä tulee, niin että onko tuleva lapsi terve(?)🤔

Miehen kanssa on keskusteltu tästä paljon ja yhdessä todettu, että kummankaan voimavarat ei riitä, mikäli syntyvä lapsi olisi sairas alkuraskauden tutkimuksien perusteella. Siinä tapauksessa raskaus keskeytetään.

Tähtitaivas☆

9/224 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Ulrika Eleonora, meille on jo tehty yksi IVF-yritys viime vuonna (2019). Sillä ei saatu mitään tuloksia, vaikka munasoluja tuli paljon.

Ei siis päästy siirtoon saakka. Siksi en enää tahdo uskoa IVF-hoitoa ihmeeksi ja myös klinikan lääkäri on lähes samaa mieltä, koska munasolujen laatu heikkenee iän myötä, niin mahdollisuudet on nyt "lähes" samat näillä kummallakin hoitomuodolla.

Meillä mahiksissa siis puhutaan promilleista, ainakin tilastoissa.

Itseäni eniten huolestuttaisi se, että mikäli plussa vielä tulee, niin että onko tuleva lapsi terve(?)🤔

Miehen kanssa on keskusteltu tästä paljon ja yhdessä todettu, että kummankaan voimavarat ei riitä, mikäli syntyvä lapsi olisi sairas alkuraskauden tutkimuksien perusteella. Siinä tapauksessa raskaus keskeytetään.

Ymmärrän, olette selvästi miettineet asiaa. On hyvä tietää omat rajat. Onnea ja toivoa kuitenkin teille ja iloa pienestä lapsestanne

10/224 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrasta tulen ja ei ollut johtofollikkelia tässä kierrossa, eli ovista ei taida tulla. Ensi kierrossa otan siis Letrozolit ehdottomasti alkukiertoon, uusi yritys siis ensi kuussa.

Harmillista, mutta jotenkin arvelin. On usein (ei aina) ovulaation aikaan ollut pientä tiputtelua, kuten nytkin, ja oma arvioni on että mahdollisesti silloin on ovuloimaton kierto. Ihan villi oma arvio siis..

Vaikka alkio (eli hedelmöittynyt munasolu) laitetaan IVF:ssä kohtuun, niin ohelle tarvitaan silti ovulaatio (munasolun irtoaminen), jotta kohtu olisi otollinen alkion kiinnittymiselle. Jos siis tehdään IVF luonnolliseen kiertoon, kuten minulla.

11/224 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulrika Eleonora, tsemppiä ja plussaonnea!🤗❤

Mulla on hyvin säännöllinen kierto ja ovuloin joka kuukausi. En ole koskaan tarvinnut mitään lääkityksiä.

En tiedä tulenko enää raskaaksi iän takia tai sitten, että raskaudessa/sikiössä ei ole ongelmia.

Mua nyt vähän pelottaa ja tosiaan luomuna mennään, joka lienee aika harvinaista 47-vuotiaalle.

Pikaista onnistumista!🤩💕

Tähtitaivas☆

12/224 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulrika Eleonora, mikä on nyt tilanne?🙄😘 🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

13/224 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn ketjuun, toivottavasti loppukesästä päästään toimintaan.

14/224 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Tähti, minäpä kerron 😊 ja tervetuloa mukaan Kerran elämässä! Onkos sinulla omasta tahdosta loppukesä toiminta-ajankohtana vai onko klinikka kesälomalla?

Täällä ei klinikka lähde kesälomalle (vissiin kun oli jo tuo korona-sulku), se on upea asia. Lisäksi toinen kiva juttu on, että tässä kierrossa löytyi johtofollikkeli (kävin eilen ultrassa), eli ovulaatio on tulossa. Follikkeli kasvaa n. 2mm/vrk, joten huomenna alan mittailemaan. Ilmeisesti tuo Letrozol on hyvä varmistus ovulaatiolle ainakin. Seuraavaksi jännäänkin ettei kierron tärkeät päivät osu juhannukselle/ viikonlopulle.

Ovulaation tullessa tiedän siis lisää mitä tapahtuu. Tarkoitus olisi ottaa puolet omista munasoluista pakkasesta, samoin lahjasperma, sitten tehdä viljely ja laittaa alkio kohtuun. Kaikki selviää siis viikon sisällä, huh!

Mites teillä muilla hommat etenee, mikä suunnitelma? Paljon hyvää mieltä ja reippautta matkaan! 💕

15/224 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys! Menee loppukesään ihan käytännön syistä, tarvitaan vielä vähän labroja ja hoidon suunnittelua. Kätevää, että sulla on munasoluja pakkasessa, kuvittelin että siinä on ikärajana joku 35 v.?

Mulla on siis jo yksi lapsi, jonka isästä olen eronnut. Ihannemaailmassa mulla olisi jonkinlainen hyvä uusperheviritys jo, mutta kun ei nyt lennosta onnistunut se, niin näillä mennään :)

16/224 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran elämässä kirjoitti:

Tervehdys! Menee loppukesään ihan käytännön syistä, tarvitaan vielä vähän labroja ja hoidon suunnittelua. Kätevää, että sulla on munasoluja pakkasessa, kuvittelin että siinä on ikärajana joku 35 v.?

Mulla on siis jo yksi lapsi, jonka isästä olen eronnut. Ihannemaailmassa mulla olisi jonkinlainen hyvä uusperheviritys jo, mutta kun ei nyt lennosta onnistunut se, niin näillä mennään :)

Heippa!

Joo, tavallaan kätevää ne munasolut pakkasessa, surullinen tarina vaan taustalla... Kävipä niin, että minäkin luulin löytäneeni vihdoin perhe-elämän ja unelmien kumppanin, MUTTA tämä prinssipä teki minulle oharit klinikalle munasolujen keräys- ja hedelmöityspäivänä. Oltiin jo pari vuotta seurusteltu, sävelet piti olla selvät ja hoitoon hakeuduttiin yhdessä. Siinä laitettiin sitten minun solut pakkaseen ja lähdin vähän tuumailemaan mitä tapahtui. Tänä keväänä sitten aloitin hoidot yksin. Olisin kyllä kovasti halunnut myös miehen ja perheen.

Nyt sitten on tämä perhanan LH-huippu hukassa. Kolmen eri valmistajan pahviliuskoilla tikutan, mutta se toinen viiva on kaikissa aina erilainen. Saattaa mennä taas seuraavaan kiertoon koko alkionsiirto...

17/224 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulrika Eleonoora,

Klinikka on ollut auki, mutta rajoituksin.

Meille tuli vaan todellinen hengähdys tauko, kun tosiaan kaksi vuotta siellä rampattiin ihan lähes joka kierron puitteissa, eli inssejä on takana ties kuinka monia ja yksi IVF.

Miehen työkuvioihin tuli myös muutoksia, joten klinikalle meno ei oikein onnistunutkaan, ja ajateltiin yrittää kotikonstein jonkun aikaa. Niin ja tosiaan tuo koronakin jarrutti, että oltiin tarkoituksella yrittämättä kolmisen kuukautta.

Nyt ois tässä kierrossa tarkoitus käydä inssissä, 8kk hoitotauon jälkeen.....🤗😚

Sinulle toivon pikaista onnistumista👍❤

Tekipä sinulle mies inhottavasti, jos hän alkoi jotenkin jänistämään😰

Kp9

Tähtitaivas☆

18/224 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä inssiin Tähti ja kerrohan Kerran elämässä sitten miten sinulla sujuu!

Itsellä tosiaan tämä kierto meni mönkään, kun ovulaation kanssa epäselvyyksiä. Otetaan ens kiertoon enemmän Letroja ja tilasin kunnon digitaaliset ovismittarit. Olis kyllä kiva päästä jo edes yrittämään...

19/224 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tosiaan tämä kierto meni mönkään, kun ovulaation kanssa epäselvyyksiä. Otetaan ens kiertoon enemmän Letroja ja tilasin kunnon digitaaliset ovismittarit. Olis kyllä kiva päästä jo edes yrittämään...

Ulrika Eleonora, laitahan kuvia digistä, onnea oviksen bongaukseen!👍❤

Inssi meni hyvin❤, mutta mun hoidot loppuivat Suomessa tähän, iän vuoksi (47v.).

Jostain onnellisesta syystä johtuen ovuloin kaksi munasolua❤ ja nyt on kaksosraskauden mahdollisuus🤪.

Tämä hoito nyt on siis viimeinen oljenkorsi.

En usko onnistumiseen ilman apuja.

Klinikka suositteli jatkamaan Virossa tai Tsekeissä, joissa ikäraja on 50-vuotta.

Nyt siis jännään näitä kahta munasolua, joilla on yhden päivän ikäero😘

DpIUI 3💖 ja DpIUI 2💖

Tähtitaivas☆

20/224 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Ulrika Eleonora, laitahan kuvia digistä, onnea oviksen bongaukseen!👍❤

Inssi meni hyvin❤, mutta mun hoidot loppuivat Suomessa tähän, iän vuoksi (47v.).

Jostain onnellisesta syystä johtuen ovuloin kaksi munasolua❤ ja nyt on kaksosraskauden mahdollisuus🤪.

Tämä hoito nyt on siis viimeinen oljenkorsi.

En usko onnistumiseen ilman apuja.

Klinikka suositteli jatkamaan Virossa tai Tsekeissä, joissa ikäraja on 50-vuotta.

Nyt siis jännään näitä kahta munasolua, joilla on yhden päivän ikäero😘

DpIUI 3💖 ja DpIUI 2💖

Siis upeaa ja ihmeellistä tuo tuplamahis Tähti! Nyt vaan paljon positiivusta energiaa sinne ✨