Mitä te fiksut olette "hamstranneet" kaupasta?
Lainausmerkit siksi, että fiksu ei hamstraa vaan ostaa fiksusti vähän enemmän kuin normaalisti, varautuen maailmanlopun sijasta pieniin toimituskatkoksiin.
Minä ostin tavallista enemmän kissanruokaa, pähkinöitä, hapankorppuja, hapankaalia, kuivahedelmiä ja nenäliinoja.
Kommentit (653)
Minä ostan maksamakkala pötkön, pahanpäivän valalle.
Joo, voi olla että toimituskatkot ei ole kuin muutamia päiviä, mutta hintojen nousu onkin sitten ihan toinen juttu! Nyt jo on hinnat nousseet niin paljon, että oikeasti fiksu olisi hamstrannut kaikkea säilyvää jo kuukausi tai pari sitten.
En mitään. Ystävä oli ostanut 15kg. pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, voi olla että toimituskatkot ei ole kuin muutamia päiviä, mutta hintojen nousu onkin sitten ihan toinen juttu! Nyt jo on hinnat nousseet niin paljon, että oikeasti fiksu olisi hamstrannut kaikkea säilyvää jo kuukausi tai pari sitten.
Tää. Mä oon hamstrannut nimenomaan sellaista, mitä normaalistikin ostetaan jatkuvasti ja mikä säilyy. Jos Muttin tomaattimurskaa saa nyt eurolla purkki ja kesällä 1.50/purkki niin 10 jemmatulla purkilla säästän vitosen, jne. Ei takuulla jää käyttämättä purkkien säilymisaikana. Ainoa riski on, että ruoan hinta jostain syystä laskisi roimasti, mitä pidän erittäin epätodennäköisenä.
Ei se pakastimeen jemmaaminenkaan pieninä määrinä tyhmää ole, jos on tilaa. Kunhan miettii varastot niin, että sähkökatkon tullessa ainakin kalliimmat ruoat ehtii syödä muutaman päivän sisällä. Jos on esim. pakastettua leipää, leivonnaisia tai valmista kotiruokaa tyyliin jauhelihakastike/kanapullat niin nehän on sulaessaan heti valmiita käytettäväksi, hätätilanteessa vaikkei ois edes lämmitysmahdollisuutta. Joku grillimakkarakin säilyy pakastimessa aika pitkään jos on avaamaton paketti niin ei kuivu.
Pakastimessa kannattaa muuten säilyttää jonkin verran vettä/vaikka tuoremehutölkkejä, toimivat sekä kotivaran juomavaraston osana että pilaantumista hidastavina kylmäkalleina sen sähkökatkon tullen.
Jos olutta on euron/pala, niin aina kannattaa ostaa niin paljon kuin jaksaa kantaa. Se on taattua säästöä.
Keskustelin juuri erään hevi osaston työntekijän kanssa. Kertoi että banaanin saamisessa voi olla ongelmia. Kuulemma jokin rahtilaiva jumissa Pietarissa. Rahtarit menossa lakkoon. Kaikkeen tämänkaltaiseen saa tottua.
Banaani on hirveää,ei haittaa yhtään,jos se puuttuisi...
Minulla on 840 rullaa vessapaperia eli ainakin 5 vuodeksi. Sit oon alkanut kerää tyhjiä vesipulloja ja kannuja joita täyttelen ja säästän vedet. Sytyttimiä pitää olla myös paljon jos tarvii tulta. Ruokahan pilaantuu loppujen lopuksi. Papusoppa tölkki säilyy pari vuotta kai. En minä niitä kerää kaappiin .
Nutrilettiä pakettikaupalla.
Jos kerta joku hätä tulee niin yhtä hyvin voi laihduttaa siinä samalla.
Jos vessapaperi tehdas posahtaa kun venäjä ampuu ohjuksia niin sitten on huono juttu. Pakko vaan hamstrata vessapaperia.
Jos sähkö katkeaa niin sitten trangia esille. Tai hiiligrilli. Täytyykin muistaa ostaa lisää hiiliä.
Tuikkukynttilöitä on 5 sadan kappaleen pussia (ja puntti tulitikkuja). Niistäkin tulee vähän lämpöä. Nyt on jo onneksi niin valoisaa että näkee pitkään ilman valojakin.
Ostanut extrana tölkkikamaa, muuten minulla on jo vuosia ollut sen verran kaapeissa, että pari viikkoa pärjää. Survivalistina voin suositella Varus... lekan sissimuonaa. Ei kovin hyvää, mutta säilyy ja ravintoarvot kohdallaan. Vesi on tärkeä, muttei muovitötsissä. Positiivinen mielikin on hyvästä, turhaa häröillä "mahdollisen" uhkan edessä.
Kivääriin panoksia idän "vierailijoita" varten.
Soijarouhetta, pakastekasviksia (juureksia ja perunaa), voita, näkkileipää ja kaurahiutaleita.
En ole hamstraillut mitään. Vaikea kuvitella oikeastaan yhtään elintarviketta, jota ilman en pärjäisi viikkoa tai kahta. Kaikki elintarvikkeet ei lakkaa kulkemasta kuitenkaan, vaikka joissain tuotanto/toimitusvaikeuksia olisikin.
Vielä vaikeampi on kuvitella, että semmoista tilannetta todellisuudessa tänne Suomeen on tulossa lähiaikoina jos koskaan.
Sähkökatkos, pidempi sellainen, on vielä epätodennäköisempi.
Ihan normaalit kauppaostokset siis teen edelleen eli ostan vain sen mitä tarvitsee, kaappeja en täyttele pahojen päivien varalle, mutta aina on sen verran kuitenkin että viikon selviäisi helposti poistumatta kotoa.
Ostakaa mieluummin rypsiöljyä kuin auringonkukkaöljyä. Tuette suomalaista tuotantoa.
Jos tulisi suuri ruokapula niin kannattaisi ostaa muutama kana ja kaneja. Maalla omakotitalossa asuessa voisi pitää kesällä häkeissä ja talvella puolilämpimässä varastossa. Heinää vaan riipimään jostain käyttämättömistä metsäniityistä ja kai jotain rehuakin voisi joltain tutulta ostaa tai syksyllä teurastaisi ja pakkaseen.
Mä olen ostanut vähän kaikkea sen yhden ylimääräisen paketin. Esim. Riisiä, kaurahiutaleita, d-vitamiinia, rypsiöljyä, makaronia, näkkäriä, sokeria, jauhoja, papuja, herneitä jne.. kaikki tulee joka tapauksessa käyttöön, mutta nyt on entistä suurempi kotivara.