Mitä te fiksut olette "hamstranneet" kaupasta?
Lainausmerkit siksi, että fiksu ei hamstraa vaan ostaa fiksusti vähän enemmän kuin normaalisti, varautuen maailmanlopun sijasta pieniin toimituskatkoksiin.
Minä ostin tavallista enemmän kissanruokaa, pähkinöitä, hapankorppuja, hapankaalia, kuivahedelmiä ja nenäliinoja.
Kommentit (653)
Lähinnä huvittaa ne, jotka ei tajunnut MIKSI niitä vessapapeita ja pastapusseja edes hamstrattiin!
Osa ei ole kahdessa vuodessakaan hoksannut, mikä siinä oli se syy: OLETETTIIN, ETTÄ KAIKKI OVAT KOTONA KUOLEMANKIELISSÄ JA PERHEESTÄ KUKAAN EI PÄÄSE KAUPPAAN! Se oli se syy.
Olen aina pitänyt kotivaraa ihan jo senkin vuoksi, että tuloni vaihtelevat vuoden mittaan paljonkin. Kuiva-ainekaapista saa turvaa vaihteluihin. Nyt olen pyrkinyt kasvattamaan varannon riittämään 3 kk.
Syön vain kasviproteiinia: hamppu, chia, pähkinät, riisiproteiini, auringonkukansiemen, seesami, pavut, linssit, pellavansiemen, herne, kikherne, idätettävät siemenet.
Lisäksi löytyy öljyjä, sokeria, suolaa, mausteita, kuivahedelmiä, kaurahiutaleita, sieniä, tölkkivihanneksia, merilevää, tortillaa, hilloa, nuudeleita, riisiä, linssipastaa, viher- ja marjajauheita, yrttiteetä ja kahvia.
Minulla on aina myös pariksi vuodeksi riittävä siemenvaranto. Kasvimaalta saa puoleksi vuodeksi tuoreksia.
En yhtään mitään.Kaupassakäymme n kerran viikossa, ja kaikkea löytyy, olen 50luvun lapsi enkää pelkää kuin ukkosta ja nyt vähän Putinia. Olen v arma ettei ruoka kaupasta lopu.Miten joku säilöö litratolkulla esim maitoa..
Koronan aikana olin lomautettuna ja lähetin 3 krt vaatteita vähänkäytettyyn.
Nyt vasta otin rahat pois ja ostin rahoilla
Kuivahiivaa, vessapaperia, makaronia, tiivistemehua, hammastahnaa, käsisaippuaa, en muista mitä muuta. 257 euroa meni rahaa.
Menin kauppaan, koska sain kyydin.
Komeroon tuli tilaa, kun laitoin myyntiin tarpeetonta, nyt siellä on 160 rullaa vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saldo: 7 paalia vessapaperia. 30 litraa maitoa. 4 laatikkoa säilykkeitä. 5 purkkia suolakurkkuja. Harmi kyllä leipää ei enää ollut joten ostettiin 10 laatikkoa hiivaa ja 15 kiloa jauhoja.
Ilmankos Prismassa oli jauhohyllyt tyhjänä.
Kai ne muutamaan kertaan on täytetty tässä kahden vuoden aikana.
Kahvia,tupakkaa,vichy vettä,pullo vettä,nuudeleita,tonnikalaa,särkylääkettä
Jos tavara loppuu, tulen hakemaan teiltä. Ollaanhan me yhtä kansaa.
En mitään. Kotivara on aina ollut, sillä pärjää ehkä kolme viikkoa. Ellei asiat ole siihen mennessä korjaantuneet niin ei millään valtavalla hamstrausvarastollakaan paljon mitään tee.
Silloin tulee sota, puute, väkivalta ja sairaudet.
Mitä semmosella elämällä tekee ei mitään.
Juuri hamstrasin kahdeksan kiloa vehnäjauhoja. Lisäksi kaapista löytyy säilykkeitä, etenkin lihaa ja kalaa säilykkeenä sekä tomaattimurskaa. Ei välttämättä kaikista järkevimpiä hamstrattavia mutta sellaisia, joita aina käytän ruuanlaitossa ja joiden hinta voi nousta tai saatavuudessa tulla katkoksia.
Löytyy myös suklaata ja kahvia. Suklaata hamstrasin joulun jälkeen alesta, ihania konvehteja. Pastaa ja riisiä on myös jonkin verran.
Aloitin hamstrauksen pari vuotta sitten, kun arvasin vielä sairastuvani tai joutuvani leikkaukseen, kun oli epämääräisiä oireita. Varauduin siis toipilasaikaan ja ettei silloin tarvitsisi tehdä suuria ostoksia kerralla. Kun koronakriisi alkoi, minulla oli jo pieni varasto valmiina, ja olin tyytyväinen kun ei tarvinnut lähteä käymään kaupassa epidemian aikana pelkän elintarvikkeiden loppumisen takia. Kriisin pahentuessa kasvatin vähitellen varastoa. Nyt terveysongelma on hoidettu, mutta kasvatan jälleen varastoa ruuan hinnan nousun varalta ja saatavuusongelmien varalta niin, että aina löytyy kotona tarvikkeita, joista tehdä ruokaa. Hävikkiä ei ole onneksi tullut paljoa, vaikka muutama tuote on unohtunut kaapin perälle niin pitkäksi aikaa, että parasta ennen päiväys on ehtinyt mennä umpeen.
Onko nyt odotettavissa, että ihmiset alkavat hamstrata vehnä- ja auringonkukkatuotteita, joiden suurimpia tuottajia Venäjä ja Ukraina ovat olleet? Tuskin ne oikeasti loppuisivat ilman hamstraamista, jolloin voi tulla välillä tilapäisiä logistiikkaongelmia, mutta hinta voi kallistua.
Onko hamstraamisessa oikeastaan järkeä, koska aina Suomessa jotakin kaupoissa tulee olemaan. Ja jos se tilanne tulisi, ettei mitään tosiaan olisi, niin luultavasti kotivarakomerotkin olisi pommitettu ja hamsterit evakossa.
Samaa kuin näköjään monet muutkin; sämpyläjauhoja. Alkaa olla lopussa isommista marketeista.
Kuivashampooota, kosteuspyyhkeitä, apteekin perusrasvaa, pikapuuroja, ledikynttilöitä, tarkistettu taskulamppujen paristot ja että on varaparistoja myös, löytyy myös liiketunnistinvalo paristokäyttöinen ja sen paristot on varmistettu. Grillihiiliä täysi pussi ja trangian sytytysnestettä täysi purkki. Noin muuten meillä on varalla aina 1-2 viikon ruuat, sekä kuivaruokaa että pakastettua. Pakastimessahan ruoka ei pilaannu heti kun sähköt menee, vaan sieltä voi ottaa sen mitä tarvitsee ja pakastusaikaa riittää vielä yli 20 tuntia ennen kuin pitää alkaa tyhjentää. Kylmälaukkuja on myös riittävästi, että saa jatkettua pakasteiden ja jääkaappitavaroiden säilytysaikaa. Vichyä on aina varastossa muutama litra pikkupulloissa. Kahvia meillä on aina niin että on pari avaamatonta pakettia. Myrsky pisti kotikkunnassani aikoinaan sähköt poikki viikoksi, joten sille varalle on varauduttu aina. Myös siitä on kokemusta, että koko perhe sairastuu kerralla niin ettei kukaan pysty lähtemään kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko hamstraamisessa oikeastaan järkeä, koska aina Suomessa jotakin kaupoissa tulee olemaan. Ja jos se tilanne tulisi, ettei mitään tosiaan olisi, niin luultavasti kotivarakomerotkin olisi pommitettu ja hamsterit evakossa.
Kysymyshän ei ole loppumisesta vaan hinnannoususta. Nyt kun käy ostamassa ennakkoon vuoden aikana tarvittavat ne mitkä säilyy, säästää ison rahan ruokakuluissa.
Lähikaupan pastahyllyssä oli tyhjää. Vessapaperiakin oli tavallista vähemmän. Rupesin sitten itsekin hamstraamaan ja ostin reilun satsin kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tavara loppuu, tulen hakemaan teiltä. Ollaanhan me yhtä kansaa.
Mulla on jo valmiiksi sellaisia säälipaketteja kerättynä sulle ja samoin suunnitelleille. Helvetin pahaa guyanalaista riisiä. Halvinta koskaan ostamaani, en saanut alas. Nötköttiä, jossa on mennyt päiväys 10 v sitten. Pahoja puurohiutaleita, päiväys vasta pari kk sitten mennyt. Puoli pussia koventunutta sokeria, haisee kesämökille. Lidlin halvinta teetä, ei mennyt alas.
Näitä on tullut haltuun esim suvun mökkejä suursiivotessa.
Annan sen kassin suuren liikutuksen varassa pyytäjälle (jonka olisin voinut tietää varautuvan ihan itsekin), ja kerron, että siinä on melkein puolet kotivarastani.
Tsemppiä.
(Oikeasti vähävaraisille, tutuille lapsiperheille ja naapurin vanhuksille sitten ihan eri jutut varattuna.)
Meillä on kotona varastotilaa, joka ei edes näy kyläilijälle. Olen luonnostaan sopivasti laiha (en olisi epäilyttävän pulska ruokapulassa) eikä suurin osa hyvänpäiväntutuista voi kuvitellakaan, kuinka huolella kotimme ja perheemme turvallisuus on taattu. Ei ole verisuren varassa. (Laillisesti toki kaikki hoidettu.)
Kun korona alkoi hamstraan wc- ja talouspaperia ym erilaisia jauhoja ja niitä piisaa vieläkin. Fiksu tai ei.