Onko HUS ja THL siis todella nostaneet kädet pystyyn korona-viruksen edessä?!?!
”Älkää yrittäkö ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, vaikka epäilette tartuntaa”
”Älkää soittako palvelunumeroihin”
”Koronarestejä ei enää tehdä”
Mitä helv3ttiä täällä maassa tapahtuu?
Kommentit (454)
Eikös vieläkin päde se sääntö että jos olet ollut ulkomailla niin "joudut" ns karanteeniin maasta riippumatta. Kuulin huhua että henkilökuntaa on nyt neuvottu tulemaan töihin matkan jälkeen jos on oireeton. Siis maasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on virheellinen käsitys että massiivisilla testaamisilla saatsisiin taudin leviämistä rajoitettua, ei, vaan sillä että liikkumista rajoitetaan ja että epäilyssäkin pistää itsensä ja perheensä.omaehtoiseen karanteeniin.
Mä olen kipeä, missään ei ole ohjeistettu, että nyt laitan perheen karanteeniin. Vaimoni ei ainakaan usko mua. 😁
Vierailija kirjoitti:
EI kai käsiä ole pystyyn nostettu. Hallittu leviäminen suunitelmissa. En nyt vaan aivan ymmärrä, että miten se Suomessa leviäminen pysähtyy siihen 35%, jos se saksassa sama luku on 60-70% ja Briteissä 80%. Miksi se viruskanta lähtee laskuun tuossa kohtaa. Kai se asia pitäisi pystyä selkeästi selittämään, jos tämä on meidän paras arvio, jonka pohjalta toimitaan.
No kato kun ” ei Suomessa ”, täällä korona toimii ihan eri tavalla kuin muualla. Koronan leviäminen Suomeen on epätodennäköistä. Ainakin thl:n mielestä.
Ihan järkevät ohjeethan nuo olivat.Ei sillä testillä ole mitään arvoa potilaalle itselleen muutenkaan, kun hoidetaan vain oireita. Hyöty tuli tartuntaketjujen jäljityksestä, mutta se juna alkaa olla mennyt jo.
Nyt keskitytään hidastamaan leviämistä mm. nuo kokoontumiset kieltämällä, toivon mukaan myös kouluja sulkemalla.
Vierailija kirjoitti:
EI kai käsiä ole pystyyn nostettu. Hallittu leviäminen suunitelmissa. En nyt vaan aivan ymmärrä, että miten se Suomessa leviäminen pysähtyy siihen 35%, jos se saksassa sama luku on 60-70% ja Briteissä 80%. Miksi se viruskanta lähtee laskuun tuossa kohtaa. Kai se asia pitäisi pystyä selkeästi selittämään, jos tämä on meidän paras arvio, jonka pohjalta toimitaan.
Suomen kansasta pyyhkäistään 10%-15% pois.
Vierailija kirjoitti:
Todella mukavaa riskiryhmäläisenä tässä odotella, että milloin osuu kohdalle.
Ei riskiryhmäläisiä ole kielletty ottamasta yhteyttä, päinvastoin. Kannattaa nyt lukea HUSin ohje kokonaisuudessaan, Ap on ottanut ohjeista vain pienen pätkän ja yrittää provosoida.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on virheellinen käsitys että massiivisilla testaamisilla saatsisiin taudin leviämistä rajoitettua, ei, vaan sillä että liikkumista rajoitetaan ja että epäilyssäkin pistää itsensä ja perheensä.omaehtoiseen karanteeniin.
Kyllä se on erittäin tärkeää löytää ne kaikki tapaukset. Sitähän ei edes yritetä täällä, kuten ei sitä kunnollista eristystäkään, eli aivan sama. Ihmetellään sitten, että miksi joku hamstraa ruokaa.
Ei se ole siksi, että pelätään ruuan loppuvan, vaan koska viruksen leviäminen on pomminvarmaa tällä systeemillä, eikä kohta kauppaan enää haluta mennä riskeeraamaan terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kato kun ” ei Suomessa ”, täällä korona toimii ihan eri tavalla kuin muualla. Koronan leviäminen Suomeen on epätodennäköistä. Ainakin thl:n mielestä.
suomen mallissa ilmeisesti jaettu kahteen aaltoon. Tosin coronan r0 luvun takia ryhmäimmuniteetti vaatii 85% väestön tartuntaa.
No ei koske mua. Jos epäilen et mul on korona niin mainitsen vaan astmani niin pääsen testeihin. Kerrankin jotain hyötyä siitä et on perussairaus.
Vierailija kirjoitti:
Eikös vieläkin päde se sääntö että jos olet ollut ulkomailla niin "joudut" ns karanteeniin maasta riippumatta. Kuulin huhua että henkilökuntaa on nyt neuvottu tulemaan töihin matkan jälkeen jos on oireeton. Siis maasta riippumatta.
Ei kai sentään?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi tehdä testejä mahdollisimman monille.
Vain siten voidaan hidastaa.
En nyt ymmärrä noiden logiikkaa.
Jos on ohjeistettu, että pitää olla viikko kotona niin sehän ajaa saman asian. Miksi ihmiset eivät usko, että sairaana pitää olla kotona, eikä mennä töihin?
Italialaislääkäriltä karu tilitys teho-osaston arjesta: Ensiapu on romahduksen partaalla
Italialaislääkäri valottaa sairaaloiden arkea Facebook-kirjeessään.
Tältä näyttää italialaissairaalan teho-osastolla.
Pohjois-Italiassa Bergamossa lääkärinä toimiva Daniele Macchini avautuu Facebookissa Italian sairaaloiden kauhistuttavasta arjesta taistelussa koronavirusepidemiaa vastaan.
– Haluan kertoa teille, millaista todellisuutemme täällä Bergamossa on covid-19-viruksen aikana, Macchini selittää.
Pitkässä ja traagisessa kirjeessään Macchini kertoo, miten nopeasti covid-19-virus on levinnyt, ja miten sairaalat eivät enää pysty hoitamaan kaikkia uusia koronavirustapauksia.
– Sota on käynnissä ja taistelemme keskeytyksettä kellon ympäri. Potilasvuoteiden tarve on huutava. Potilashuone toisensa jälkeen täyttyy kovaa vauhtia, Macchini kirjoittaa.
– Sairastuneet tulevat ensiapuun toinen toisensa perään. Heillä ei ole muita komplikaatioita kuin flunssan oireita.
Macchini vaatii ihmisiä lopettamaan vähättelyn, että covid-19 olisi vain ”paha flunssa”.
– Bergamolaiset eivät tule helposti ensiapuun, Macchini sanoo.
Pohjois-Italian sairaalat ovat täyttyneet koronapotilaista. ZUMAWIRE.COM/MVPHOTOS.COM
Sen hän tietää kahden vuoden kokemuksesta. Tällä kertaa he kuitenkin tulevat. He ovat noudattaneet kaikkia saamiaan ohjeita: kuumeisena viikko tai kymmenen päivää kotona tartunnan leviämisen estämiseksi.
– Nyt he eivät enää kestä. He eivät pysty hengittämään kunnolla. He tarvitsevat lisähappea.
– Voin lääkärinä vakuuttaa, että kun näkee nuoren joutuneen teho-osastolle hengityskoneeseen, huolettomuus nuoren iän tarjoamasta suojasta häviää.
Lääkärin mukaan tapauksia tulee koko ajan lisää.
– Otamme hoitoon päivittäin 15–20 uutta potilasta samasta syystä. Testin tulokset toistavat samaa; positiivinen, positiivinen, positiivinen. Yhtäkkiä ensiapu on romahduksen partaalla.
Kaikki pitää ottaa sisään.
– Henkilökunta on uupunut. Näen väsymyksen heidän kasvoillaan.
– Meillä ei ole enää työvuoroja, aikatauluja. Sosiaalinen elämä on peruttu.
Macchini kertoo sairaaloissa olevan pulaa muun muassa suojavarusteista.
Osa hoitajista ja lääkäreistä on saanut jo koronavirustartunnan ja tartuttanut taudin eteenpäin perheeseensä, joista jotkut taistelevat nyt elämästä ja kuolemasta.
Lääkäri kehottaa kaikkia noudattamaan viranomaisten karanteeniohjeita ja liikkumaan ulkona vain äärimmäisestä pakosta ja olemaan tartuttamatta tautia muille.
KATRIINA MÄKELÄ
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/de986015-0c0a-48ea-9f4a-c99ea4e7…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1-1.5% korkeintaan, todnäk joitain promilleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voidaan tehdä ratkaisuja esim. jääkö jokin lapsi luokasta karanteeniin, onko opettaja sairastunut ja tartuttaa oppilaita, jos ei enää testata?
Jos lapsi on terve hän menee kouluun. Jos sairas niin jää kotiin. Mitään karanteeneja ei ole eikä tule. Järki käteen nyt vihdoin.
Kerro sama pohjois-italialaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko pysytellä kotona, jos kuuluu riskiryhmään? Testaus ei ehkäise leviämistä, vaan ihmisten välttäminen. Kuolleet ovat lähes aina olleet vanhoja tai sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos saan koronaan viittaavia oireita, sitä ei testata, joten ei olla karanteenissa ja lapset vaa kouluun muita tartuttamaan. Pikku nuhasta vaan kyse
Et ilmeisesti ole lukenut uutisia. Jos saat koronaan viittaavia oireita, jäät kotiin. Samat säännöt ovat itse asiassa päteneet aina ihan normi flunssaakin koskien. Idiootit eivät vain noudata niitä.
Kyllä minä jään kotiin, mutta pointti olikin se, että jos minulla olisi lieväoireisena korona, eikä sitä testata, joten en tiedä sitä sairastavani, niin lapset jotka ovat altistuneet sairaudelle, menevät kuitenkin kouluun sitä tartuttamaan, sehän tarttuu 48-24 h ennen oireiden alkamista. Koska normaalitilanteessa ei koko perhe jää kotiin, jos jollain on pieni flunssa. Vielä viikko sitten myös altistuneet jäävät kotiin, nyt eivät enää.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs äänestitte jotain nuoria tyttösiä Suomen päättäjiksi. Tämähän on kautta historian tiedetty, että naiset eivät osaa johtaa kriisin aikana.
puolueethan ne päättää. Nyt oli vaan niin woke pistää tytöt johtoon. Seuraavaksi sitten homot tai transut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tällä hetkellä flunssassa ja minua ei testata, että onko koronaa. Maanantaina menen luultavasti töihin jossa olen tekemisissä asiakkaiden kanssa, joilla perussairauksia ja joiden läheisillä syöpää tms. muuta sairautta. Jos minulla onkin korona, tartutan sen heihin, eivätkä asiakkaat osaa edes varautua. Toki olen sen varmaan jo tartuttanut moneen jos minulla korona on, mutta ainakin asiakkaat tietäisivät missä mennään.
Miksi sinä itsekäs idiootti menet flunssaisena töihin?
MINÄ EN OLE NYT TÖISSÄ, mutta maanantaina sinne pitää mennä jos ei ole oireita. Ja silloin sitä voi vielä tartuttaa. Voi jumankauta nyt taas. En voi olla töistä pois ja karanteenissa, jos oireita ei ole. Nyt on ja olen saikulla, mutta jos maanantaina niitä ei ole, töihin pitää mennä.
Esim sairaalabakteerin kantajat menevät joka päivä töihin. Se on sairastuneen varassa , ettei tauti leviä. Ja veikkaan, että olisit ensimmäisten joukossa vaatimassa rangaistuksia sellaiselle, joka levittää jotain tarttuvaa tautia. Ja sitten itsensä kohdalla ei nähdä sitä, että sinua voisi sanoa tahallaan tartuttajaksi. Jos olet terve olet terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi tehdä testejä mahdollisimman monille.
Vain siten voidaan hidastaa.
En nyt ymmärrä noiden logiikkaa.
Logiikka on se, ettei ole resurrseja testata kaikkia. Jos olisi, niin päätökset olisivat toisenlaisia.
Ne tarvittavat rahat ainakin voi ottaa jostain muualta. Vaikka urheilun tukemisesta tai muusta turhuudesta.