Onko HUS ja THL siis todella nostaneet kädet pystyyn korona-viruksen edessä?!?!
”Älkää yrittäkö ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, vaikka epäilette tartuntaa”
”Älkää soittako palvelunumeroihin”
”Koronarestejä ei enää tehdä”
Mitä helv3ttiä täällä maassa tapahtuu?
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä. Kyseessä on flunssa ja tämä hulluus saa nyt loppua. Peskää kätenne, älkää yskikö päin, vältä vierailuja vanhusten ja sairaiden luona ja ennen kaikkea, jää sairastamaan kotiin. Ei ole vaikeaa. Hoituu ilman hysteriaakin.
Juuri näin. Lopettakaa jo hysterisointi.
Tämä hysterisointi pahentaa tilannetta, koska aiheuttaa ihmisissä aiheetonta pelkoa ja stressiä. Stressi heikentää immuunipuolustusta, kuten kaikkien luulisi tietävän. Joten parasta suojautumista koronalta (käsien pesun ja ihmispaljouksien välttämisen jne. lisäksi) on olla menemättä mukaan tähän pelkoon ja paniikkiin.
Turha syyttää thl:ää, hallitusta tai viranomaisia. Missä muka on paremmin?? Tuhansia ja tuhansia on sairastunut "normaaliin" kausi-influenssaan, 28 tehohoidossa ja kukaan ei ole heistä kiinnostunut. Suomessa ei koronan takia ole tehohoidossa vielä ketään. Näinä aikoina nähdään se, kenellä on paineensietokykyä ja kenellä pää pysyy kylmänä. Nyt nämä hysteerikot tyhjentävät jo kaupan hyllyjä!
On tehtävä sellaisia toimia joilla on myös vaikutusta eikä ammuta haulikolla. Jo nyt tästä on erittäin suurta vahinkoa talouselämälle. Jotkut haluavat pysäyttää kaiken ja saada Suomeen suurtyöttömyyden ja halvaannuttaa koko yhteiskunnan. Mitään vastuuta mistään näillä ihmisillä tuskin on, ainakin toivon niin.
Mitä muka olisi voinut tehdä toisin. Kukaan ei olisi tehnyt sellaista päätöstä, että jo tammikuussa kaikki matkustaminen P-italiaan olisi kielletty tai matkustus hiihtolomalla. Suomi olisi pitänyt laittaa kiinni jo kaksi kuukautta sitten jos olisi haluttu välttää korona. Sellaista ei kukaan olisi rohjennut tehdä, jälkiviisaus on todella imelää.
Suomessa kuolee vuosittain jotain 50 000 ihmistä eikä heistä juuri numeroa tehdä. Nyt osa kansalaisista hyppii seinille, vaikka meillä ei edes ole varmaa tietoa tämän viruksen vaarallisuudesta. Yhteiskunnan ja ihmisten pitää pystyä vaan sietämään erilaisia vitsauksia. Näitä tulee lisää jatkuvasti. Elämästä ei voi tehdä absoluuttisen turvallista eikä siitä selviä hengissä. Nyt on kriisi- ja kehitysmailla syytä nauraa meille, heille korona on ongelmista pienimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi tehdä testejä mahdollisimman monille.
Vain siten voidaan hidastaa.
En nyt ymmärrä noiden logiikkaa.
Logiikka on se, ettei ole resurrseja testata kaikkia. Jos olisi, niin päätökset olisivat toisenlaisia.
Ne tarvittavat rahat ainakin voi ottaa jostain muualta. Vaikka urheilun tukemisesta tai muusta turhuudesta.
Resurssit ovat muutakin kuin rahaa. Myös terveydenhuoltohenkilökunta on resurssia. Samoin hoitotilat, testien määrä, laboratoriokoneet. Niitä ei taiota urheilua vähentämällä.
Kun ei testata, sairastuneiden luvut pysyy matalampina.
Siis mikä juttu tämä nyt on? Juuri _eilen_ Marinin tiedotustilaisuudessa kerrottiin että tästä eteenpäin kaikki tarvittavat testataan ja Kulmuni korosti sitä, että rahasta ei jää kiinni suomalaisten hoito.
Seuraavana päivänä tulee sitten tällainen ilmoitus hiljaisuudessa eikä edes uutisissa asiaa kerrota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on ihmeellistä? Jos sulla on lievänä oireileva korona, se testi ei vaikuta sun elämään mitenkään. Jäät joka tapauksessa kotiin, jos oireilet. Jos kuntosi vaatii päivystyksellistä hoitoa, soitat päivystykseen. Tämä on järkevää toimintaa. Näin kohdennetaan terveydenhuollon resurssit sinne, missä niitä tarvitaan.
Minä haluaisin tietää, onko perussairauksia omaavan lapseni luokassa tai perheessä koronapotilas vai ei. Eiväthän nämä potilaat osaa edes jäädä karanteeniin, jos heitä ei testata?
Mikähän Vi&%u tässä on nyt vaikeaa tajuta?
JOS ON VÄHÄISIÄKIN FLUNSSAOIREITA, JÄÄDÄÄN HETI KOTIIN. Pitääkö toistaa tai hakea rautalankaa?
Nyt jäädään IHAN AINA pienestäkin flunssantyngästä kotiin niin pitkäksi aikaa, että on täysin terve.
Saatanan pällit, ei ihme että ollaan tässä jamassa, jos näin yksinkertainen viesti ei mene jakeluun.
Suostuuko kaikki työnantajat tähän?
Ja jatkuuko sama malli että jos saa 3pvää saikkua niin taas 3pvän päästä pitää menmä päivystykseen tartuttamaan muita että saa lisäsaikkua? Tai jopa seuraavana päivänä?
Vai saako kaikki olla muka nyt 2viikkoa? Entä jos on useita kertoja vuoden aikana sairas?
Itsellä ollut ainakin se ongelma etten ole ollut työkykyinen mutta aina pitänyt hakea sitä saikkua.. joskus jopa kymmenien kilometrien ajomatkan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Turha syyttää thl:ää, hallitusta tai viranomaisia. Missä muka on paremmin?? Tuhansia ja tuhansia on sairastunut "normaaliin" kausi-influenssaan, 28 tehohoidossa ja kukaan ei ole heistä kiinnostunut. Suomessa ei koronan takia ole tehohoidossa vielä ketään. Näinä aikoina nähdään se, kenellä on paineensietokykyä ja kenellä pää pysyy kylmänä. Nyt nämä hysteerikot tyhjentävät jo kaupan hyllyjä!
On tehtävä sellaisia toimia joilla on myös vaikutusta eikä ammuta haulikolla. Jo nyt tästä on erittäin suurta vahinkoa talouselämälle. Jotkut haluavat pysäyttää kaiken ja saada Suomeen suurtyöttömyyden ja halvaannuttaa koko yhteiskunnan. Mitään vastuuta mistään näillä ihmisillä tuskin on, ainakin toivon niin.
Mitä muka olisi voinut tehdä toisin. Kukaan ei olisi tehnyt sellaista päätöstä, että jo tammikuussa kaikki matkustaminen P-italiaan olisi kielletty tai matkustus hiihtolomalla. Suomi olisi pitänyt laittaa kiinni jo kaksi kuukautta sitten jos olisi haluttu välttää korona. Sellaista ei kukaan olisi rohjennut tehdä, jälkiviisaus on todella imelää.
Suomessa kuolee vuosittain jotain 50 000 ihmistä eikä heistä juuri numeroa tehdä. Nyt osa kansalaisista hyppii seinille, vaikka meillä ei edes ole varmaa tietoa tämän viruksen vaarallisuudesta. Yhteiskunnan ja ihmisten pitää pystyä vaan sietämään erilaisia vitsauksia. Näitä tulee lisää jatkuvasti. Elämästä ei voi tehdä absoluuttisen turvallista eikä siitä selviä hengissä. Nyt on kriisi- ja kehitysmailla syytä nauraa meille, heille korona on ongelmista pienimpiä.
Ensinnäkin, yhteiskunta tulee jokseenkin pysähtymään koronan takia, jos sen leviämistä ei estetä. Vai mitä luulet jos 70% kansasta sairastuu, ettei vaikuta meillä mihinkään? Sitten saattaa tulla lakkoja, kun ei enää suostuta työskentelemään olosuhteissa x. Jne.jne. jopa sotia voi maailmalla syttyä tällaisten kriisien aikana.
Meidän ilmasto on koronan kannalta tällä hetkellä ihanteellinen (viileä), mitä olen koronan säilyvyydestä ja ylipäätään flunssakausista ymmärtänyt?
Musta tuntuu että te hysteriasta valittajat pelkäätte eniten ja kuvittelette, että tämä ei vaikuta teihin, jos kukaan ei tee mitään. Höpsis.
Riskiryhmillä ja heidän läheisillään on oikeus pelätä.
Mua on ärsyttänyt joka vuosi ihmisten vastuuttomuus influenssan ja flunssan levittämisen suhteen. Ei ajatella muita, vaan mennään siitä huolimatta väkisin päiväkotiin, kouluun, vierailulle jonkun luo ja töihin, vaikka saikulle ois oikeus jäädä. Tämä siksi, kun mun flunssat on kestänyt vähän kauemmin kuin 2 viikkoa yleensä. Ei ole kiva olla joka vuosi amtibioottikuurilla, astmalääkkeillä flunssien vuoksi ja vielä vähemmän kiva olla suurin osa vuodesta sairaana. En oo päässyt salille, en lenkille enkä ole vieraillut muilla, jos olen ollut sairas. Tiedätkö miten väsyttää, kun on ollut sairaana yli 2kk putkeen ja siinä kuumekin noussut uudelleen? Tai kun se ei nousekaan mutta pitkittyy 4kk mittaiseksi? Voin kertoa että siinä vaiheessa alkaa kiinnostaa, jättääkö muut kertomatta että on sairaita kun tulevat mulle kylään ja tuleeko joku sairaana töihin.
Mä oon jo useamman vuoden (ihmisten välinpitämättömyyden takia) käynyt kaupassa hanskoilla, tankilla ja automaateilla hauskoilla, painanut hissin nappeja hanskoilla, paidanhihalla tai ranteella ja kyynärpäällä, opetellut hieromaan kutiavat silmät tai nenän olkapäähän tai olkavarteen, vältellyt sairaita ihmisiä, pitänyt kotivaraa jos sairaatun itse ettei tarvi mennä kauppaan tartuttaan muita, avannut ovet hanskoilla tai paidan helmaan/hihaam turvautuen, pessyt kädet ekana kun tulen ulkoa, desinfioinut puhelimen ja silmälasit säännöllisesti, jne.
Kaikki nämä siksi, koska muut ei välitä ja itse olen sairastellut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä juttu tämä nyt on? Juuri _eilen_ Marinin tiedotustilaisuudessa kerrottiin että tästä eteenpäin kaikki tarvittavat testataan ja Kulmuni korosti sitä, että rahasta ei jää kiinni suomalaisten hoito.
Seuraavana päivänä tulee sitten tällainen ilmoitus hiljaisuudessa eikä edes uutisissa asiaa kerrota?
Totta kait vielä testataan, mutta vain riskiryhmään kuuluvat.
Eikä kysymys ole pelkästään rahasta, vaan henkilökunnasta, laitteista, tiloista jne.
Muistelen jostakin lukeneeni, että Suomessa on 50 laboratoriota jossa tehdään testejä ja nyt niitä olisi ympäri Suomea.
Nyt on hyvin poikkeuksellinen tilanne ja mitähän normaali olosuhteissa ajateltaisiin jos pidettäisiin esim 300 laboratoriota toimintavalmiudessa reservissä, eikä niille olisi mitään käyttöä?
Kukaan - ei kukaan - ei pakota lähtemään kotoaan.
Voit jäädä sohvalle makoilemaan jos korona pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kait vielä testataan, mutta vain riskiryhmään kuuluvat.
Eikä kysymys ole pelkästään rahasta, vaan henkilökunnasta, laitteista, tiloista jne.
Muistelen jostakin lukeneeni, että Suomessa on 50 laboratoriota jossa tehdään testejä ja nyt niitä olisi ympäri Suomea.Nyt on hyvin poikkeuksellinen tilanne ja mitähän normaali olosuhteissa ajateltaisiin jos pidettäisiin esim 300 laboratoriota toimintavalmiudessa reservissä, eikä niille olisi mitään käyttöä?
Noita labroja on tuo 50 varmaan jo pelkästään Helsinki, Espoo, Vantaa.
Varmaan maassamme on 300 labraa.
Vierailija kirjoitti:
No ei koske mua. Jos epäilen et mul on korona niin mainitsen vaan astmani niin pääsen testeihin. Kerrankin jotain hyötyä siitä et on perussairaus.
Entä ne, jotka eivät ole saaneet vielä diagnoosia, vaikka on perussairaus? Monella suomalaisella mm. piilevä diabetes. Joidenkin sairauksien diagnosointi voi vaatia useita testejä ja tähystyksiä, esim suolistosairaudet voi olla hankalia. Tai vaikka syöpädiagnoosissa voi kestää.
Mitenkä sitten? Olet sairas, mutta sulla ei ole samaa asemaa kuin "virallisesti" sairailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, yhteiskunta tulee jokseenkin pysähtymään koronan takia, jos sen leviämistä ei estetä. Vai mitä luulet jos 70% kansasta sairastuu, ettei vaikuta meillä mihinkään? Sitten saattaa tulla lakkoja, kun ei enää suostuta työskentelemään olosuhteissa x. Jne.jne. jopa sotia voi maailmalla syttyä tällaisten kriisien aikana.
Meidän ilmasto on koronan kannalta tällä hetkellä ihanteellinen (viileä), mitä olen koronan säilyvyydestä ja ylipäätään flunssakausista ymmärtänyt?
Musta tuntuu että te hysteriasta valittajat pelkäätte eniten ja kuvittelette, että tämä ei vaikuta teihin, jos kukaan ei tee mitään. Höpsis.
Riskiryhmillä ja heidän läheisillään on oikeus pelätä.
Mua on ärsyttänyt joka vuosi ihmisten vastuuttomuus influenssan ja flunssan levittämisen suhteen. Ei ajatella muita, vaan mennään siitä huolimatta väkisin päiväkotiin, kouluun, vierailulle jonkun luo ja töihin, vaikka saikulle ois oikeus jäädä. Tämä siksi, kun mun flunssat on kestänyt vähän kauemmin kuin 2 viikkoa yleensä. Ei ole kiva olla joka vuosi amtibioottikuurilla, astmalääkkeillä flunssien vuoksi ja vielä vähemmän kiva olla suurin osa vuodesta sairaana. En oo päässyt salille, en lenkille enkä ole vieraillut muilla, jos olen ollut sairas. Tiedätkö miten väsyttää, kun on ollut sairaana yli 2kk putkeen ja siinä kuumekin noussut uudelleen? Tai kun se ei nousekaan mutta pitkittyy 4kk mittaiseksi? Voin kertoa että siinä vaiheessa alkaa kiinnostaa, jättääkö muut kertomatta että on sairaita kun tulevat mulle kylään ja tuleeko joku sairaana töihin.
Mä oon jo useamman vuoden (ihmisten välinpitämättömyyden takia) käynyt kaupassa hanskoilla, tankilla ja automaateilla hauskoilla, painanut hissin nappeja hanskoilla, paidanhihalla tai ranteella ja kyynärpäällä, opetellut hieromaan kutiavat silmät tai nenän olkapäähän tai olkavarteen, vältellyt sairaita ihmisiä, pitänyt kotivaraa jos sairaatun itse ettei tarvi mennä kauppaan tartuttaan muita, avannut ovet hanskoilla tai paidan helmaan/hihaam turvautuen, pessyt kädet ekana kun tulen ulkoa, desinfioinut puhelimen ja silmälasit säännöllisesti, jne.
Kaikki nämä siksi, koska muut ei välitä ja itse olen sairastellut paljon.
I feel you! Itse päiväkodissa töissä ja flunssat myös minulla sellaisia, että pitkittyvä ja sairaslomat venyvät. Kyllä oikeasti suututtaa vanhempien välinpitömättömyys, kun tuovat puolikuntoisia lapsia hoitoon verukkeella, kun ei ollut kuumetta. Siinä sitten pärskivät ja nenät vuotavat. Ja kuinka monta monituista kertaa on tällainen (ei ollut kuumetta) lapsi jouduttu soittamaan kesken päivän kotiin, kun kummasti on päivän mittaan kuume noussut lapsella.
"Eli jos saan koronaan viittaavia oireita, sitä ei testata, joten ei olla karanteenissa ja lapset vaa kouluun muita tartuttamaan. Pikku nuhasta vaan kyse"
Ei vaan kipeänä jäädään kotiin.
MIKÄ ihme tässä on niin vaikea ymmärtää??
Näinhän se meni silloinkin, kun oli sikalenssu. Ihan hyvä ohjeistus. Mitä väliä sillä on, kun sairastut oliko se korona vai kausilenssu? Joka tapauksessa jäät himaan ja vältät kontakteja. Kyllä sä teholle pääset jos vointi huononee.
Entäs jos on ollut pikkunuhassa jo pari viikkoa. Vielä pari päivää sitten korostettiin että ei ole syytä epäillä koronaa jos ei ole koronan oireita eikä kontaktia tiedettyyn tapaukseen. Nytkö jäädään sen saman pikkunuhan takia kotiin? Ok, jäädään, mutta jääkö koko perhe?
Vierailija kirjoitti:
Todella ihmeellistä. Vähintään nyt menee luotto viranomaisten toimintaan.
Miten voidaan tehdä riittäviä ja oikea-aikaisia toimia, jos ei edes haluta tietää mikä tartuntojen todellinen tilanne on? Eli testaus lopetetaan?
Ei tule kuolonuhreja koska ei ole oikeaa diagnoosia. Siististi ja pirullisesti hoidettu asia.
Vierailija kirjoitti:
"Eli jos saan koronaan viittaavia oireita, sitä ei testata, joten ei olla karanteenissa ja lapset vaa kouluun muita tartuttamaan. Pikku nuhasta vaan kyse"
Olen eri, mutta sinulla tässä taitaa olla ymmärrysvaikeuksia. Flunssapotilas jää toki itse kotiin, mutta muu perhe menee kouluun ja töihin. Vrt. koronatartunta, jolloin koko perhe jää karanteeniin. Siitä taisi olla kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta sinulla tässä taitaa olla ymmärrysvaikeuksia. Flunssapotilas jää toki itse kotiin, mutta muu perhe menee kouluun ja töihin. Vrt. koronatartunta, jolloin koko perhe jää karanteeniin. Siitä taisi olla kyse.
Muu perhe minimoi turhat juoksut, pitää huolta käsihygieniasta, yskii hihaan ja pitää välimatkaa muihin. Ei tästä ole jankutettu vielä ihan kahta kuukauttakaan.
Paremmin ois mennyt, kun ei ois koskaan alettu puhumaan mistään covid-19, vaan ois laitettu influenssan piikkiin.
Sanoo jengi mitä sanoo, niin kuolleitahan on kokonaisuutena vähän, ja ainakin Italiassa porukka pääosin niin vanhaa, että tyyliin aurinko kun on päivän pilvessä, niin jo henki lähtee
Mua särki viime viikolla kuusi päivää putkeen päätä. Nyt on ihan pientä nuhaa. Töissä olen ollut kun on ihan terve ja hyvä olo. Nuhahan ei ole koronaviruksen oire.