Mies kysyy: miksi naiset ovat niin alistuvia?
Nostetaanpa kissa pöydälle.
Usein naiset valittavat miksi miehet ovat niin dominoivia ja miksi parisuhteissa pitäisi aina mennä miehen ehdoilla.
Olen samaa mieltä!
Kuitenkin tosielämässä olen huomannut että suurin osa naisista tosipaikan tullen suosii miehiä joilla on suunnitelmat mitä he haluavat tehdä ja käytännössä naisen on siihen mukauduttava. Mies on siis kuin vahva virta joka tempaa naisen mukaansa. Näin sitten naiset ovat ylpeitä miehensä saavutuksista ja siitä kuinka aikaansaavan miehen he ovat saaneet - heidän omien suunnitelmiensa ja saavutustensa jäädessä taka-alalle.
Romanttisesti ja etenkin seksuaalisesti pätee sama. Miehen halutaan olevan aloitteellisempi, ja se osapuoli joka "valloittaa" naisen kuin saaliin. Seksissä viimeistään halutaan että mies vie.
Tätä kaikkea voidaan kuvata kiertoilmaisuilla kuten "molemat vievät omalla tavallaan" tms, mutta tosiasiassa kuitenkin iso osa naisista päätyy alistumaan miehen tahtoon, ja he pitävät siitä enemmän kuin ovat valmiita myöntämään. Nyt ei siis puhuta työttömistä juopoista, vaan aikaansaavista miehistä joita naiset voivat ihailla.
Missä ovat ne vahvat ja tasa-arvoiset naiset - myös parisuhdemielessä?
En kirjoita pidempään siltä varalta että tabua käsittelevä aihe perinteiseen tapaan poistetaan.
M37
Kommentit (238)
Mä olen vähän sua vanhempi, perhe-elämän jo läpikäynyt ja varsin perinteisen naisellinen nainen.
Tosi, tosi iso osa perhearjesta kaatui naisen niskaan vielä vuosituhannen alussa. Yhteiskunta - neuvola, päivähoito, koulu, terveydenhuolto - oli ihan avoimesti sitä mieltä, että äiti hoitaa. Ei siitä tulisi olisi tullut mitään, jos mies olisi vielä päättämätön, passiivinen ja perässävedettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen uraa tehnyt nainen.
En ole halunnut lapsia, ainoastaan parisuhteen ja uran. Olen miesvaltaisella alalla ja tiedän että kyvyiltä olen yhtä hyvä kuin kaksilahkeiset. Siltikin on täytynyt käyttää viehätysvoimaa päästäkseen tiettyihin tavoitteisiin enkä kadu yhtään sillä muuten tilalleni olisi otettu automaattisesti mies.
Jatkuvasti saan ihmettelyjä miksi en ole halunnut perhettä ja äitiyttä. Miksi olen niin kylmä että raha ja menestys kiinnostavat. Siinä on varmaan syy miksi naiset ovat alistuvia. Se on heidän roolinsa tässä maailmassa ja muuta tavoitellessaan he ovat kylmiä, laskelmoivia ja itsekeskeisiä, eli epänaisellisia."Heidän"?
Okei, käytin väärää sanamuotoa.
Etkö löytänyt tekstistä mitään muuta kuin virheeni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole halunnut lapsia, ainoastaan parisuhteen ja uran. Olen miesvaltaisella alalla ja tiedän että kyvyiltä olen yhtä hyvä kuin kaksilahkeiset. Siltikin on täytynyt käyttää viehätysvoimaa päästäkseen tiettyihin tavoitteisiin enkä kadu yhtään sillä muuten tilalleni olisi otettu automaattisesti mies.
Jatkuvasti saan ihmettelyjä miksi en ole halunnut perhettä ja äitiyttä. Miksi olen niin kylmä että raha ja menestys kiinnostavat. Siinä on varmaan syy miksi naiset ovat alistuvia. Se on heidän roolinsa tässä maailmassa ja muuta tavoitellessaan he ovat kylmiä, laskelmoivia ja itsekeskeisiä, eli epänaisellisia."Heidän"?
Okei, käytin väärää sanamuotoa.
Etkö löytänyt tekstistä mitään muuta kuin virheeni?
Tuo virhe on kiinnostavin osa. Onhan se aika iso juttu kun joku vihaa omaa sukupuoltaan niin paljon että nimittää muita naisia sanalla he eikä me. Ja samalla kuvittelet että tekemäsi asiat ovat jotain muuta kuin naisten tekemiä asioita vaikka olet nainen. Tämä on todella yleinen ja paljon puhuva ajatusvirhe.
Tähän sopii loistavasti ystäväni toteamus, kun hän yli 40v. tajusi homman jujun: Tosiaanko se on niin, että ensin pitää laittaa miehen elämä raiteilleen, ennen kuin siitä on aviomiehesi?
Kyllä. Näin se näyttää monella olevan. Nainen helposti jättäytyy taka-alalle ja tuuppaa miehen uraa eteenpäin. Siinä ei enää aika omille suunnitelmille riitä ja lopputulos on mikä on.
Tunnistan aloittajan kuvaaman ilmiön. Olen vierestä todistanut sen monesti ja itsekin siihen syyllistynyt.
Virginia Woolf sen sanoi: Nainen tarvitsee oman tilan (myös henkisesti) ja oman omaisuuden. Mutta naiset kovin mielellään luopuvat noista miehen eduksi. Välillä suorastaan tyrkkäävät miestä eteenpäin. Eräskin käytti kaiken aikansa etsiäkseen työtä miehelleen. Teki vielä hakemukset ja preppasi haastatteluun. Hyvin meni ja mies sai töitä. Tosin mies jätti tytön, kun oli saanut elämänsä mallilleen ja tyttö jäi sinne kaupan kassalle nollautuntisopimuksella.
Naiset voisi laittaa välillä itsensä oman elämänsä subjekteiksi.
Itse olen korkeasti koulutettu nainen. 20 vuotta parisuhteessa. Mies korkeasti koulutettu myös. Olen oppinut sen, että mies tarvitsee macho-kokemuksia. Niin sängyssä kuin sen ulkopuolellakin. Itselleni asiat ovat selkeitä, mutta annan usein miehen päättää, koska muuten näyttää testosteronitasot laskevan. En pidä tossukkamiehistäkään. Joten ihan laskelmoitu juttu ainakin itselläni. En voi olla ihan niin määrätietoinen, kuin ehkä haluaisin, mutta kokonaisuuden kannalta tämä on paras vaihtoehto. Kehun myös miestä sängyssä ja ihailen lihaksia. ;)
N41
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti saan ihmettelyjä miksi en ole halunnut perhettä ja äitiyttä. Miksi olen niin kylmä että raha ja menestys kiinnostavat. Siinä on varmaan syy miksi naiset ovat alistuvia. Se on heidän roolinsa tässä maailmassa ja muuta tavoitellessaan he ovat kylmiä, laskelmoivia ja itsekeskeisiä, eli epänaisellisia.
Työskentelen miesvaltaisella alalla kansainvälisessä yrityksessä ja meillä naisia monella eri johtotasolla... ja yllätys yllätys ihan lapsiperheellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen korkeasti koulutettu nainen. 20 vuotta parisuhteessa. Mies korkeasti koulutettu myös. Olen oppinut sen, että mies tarvitsee macho-kokemuksia. Niin sängyssä kuin sen ulkopuolellakin. Itselleni asiat ovat selkeitä, mutta annan usein miehen päättää, koska muuten näyttää testosteronitasot laskevan. En pidä tossukkamiehistäkään. Joten ihan laskelmoitu juttu ainakin itselläni. En voi olla ihan niin määrätietoinen, kuin ehkä haluaisin, mutta kokonaisuuden kannalta tämä on paras vaihtoehto. Kehun myös miestä sängyssä ja ihailen lihaksia. ;)
N41
Syy on kyllä miehesi heikossa itsetunnossa... kaikki miehet eivät ole tuollaisia.
Feminiini ja maskuliini. Näihin energioihin ja niiden ominaisuuksiin kannattaa tutustua, se selittää paljon. Feminiini on enemmän sellainen antautuva. Miehessä ja naisessa on kummassakin kumpaakin energiaa, mutta nainen yleisesti edustaa tätä feminiiniä ja mies maskuliinia.
Tuntuu, että tämä on vanhempien naisten ongelma. Heidät on kasvatettu myöntyväisemmiksi. Oman ikäisissäni (30v.) en kyllä ole huomannut mitään alistuvaisuutta miehen suuntaan eikä nykymiehet kyllä ole kiinnostuneita sellaisesta. Olen ollut vain tasa-arvoisissa parisuhteissa, joissa minä taidan olla se, joka helpommin dominoi.
Moni nainen on jo valmiiksi niin uupunut, kun lasten- ja/tai kodinhoito kaatuu enimmäkseen töiden lisäksi heidän niskaansa, ettei yksinkertaisesti enää jaksa muuta kuin alistua. Tuskin mieskään jaksaisi samassa tilanteessa muuta, kun nimenomaan isien suusta kuulee sitä, kun on niin raskasta hoitaa lapsia töiden jälkeen parina iltana viikossa.
Ja miksi nainen sitten alistuu tekemään näitä asioita? Koska ei voi elää kotona nälässä saastan keskellä ja lapset otetaan huostaan, jos niistä ei huolehdi. Harvalla perheellä on jatkuvasti varaa maksaa siivoojasta ja kokkauksesta.
Miksi miehet ovat niin kovia pakoilemaan vastuuta?
Olen feministi. Mutta olen alkanut epäillä, että moni nainen tosiaan haluaa mieluummin sen perinteisemmän roolin kuin olla oikeasti tasa-arvoinen esim. työelämän suhteen.
Minusta se on ihan ok, mutta ei pitäisi valehdella jotain muuta. Ei kyse aina ole rakenteista, eikä palkkaeroista, kun kuitenkin sen kuuluu olla mies jonka työ on tärkeämpi ja äiti on se joka hoitaa kodin.
On naisia, jotka eivät halua perinteistä naisen/äidin roolia, ja homma toimii. On naisia, jotka haluavat sen perinteisen roolin ja ovat suoria asian suhteen. Kaikki ok. Ainoa mikä ärsyttää on älyllinen epärehellisyys. Pitää nähdä ja hyväksyä omat valintansa ja niiden seuraukset.
Olen alkanut epäillä, että näitä ”Suurmiehen vaimo”-kirjoja julkaistaan niin paljon siksi, että pohjimmiltaan he kiinnostavat enemmän kuin oikeasti poikkeuksellisia asioita itse tehneet naiset. Samaistuttavampia.
Vierailija kirjoitti:
Olen feministi. Mutta olen alkanut epäillä, että moni nainen tosiaan haluaa mieluummin sen perinteisemmän roolin kuin olla oikeasti tasa-arvoinen esim. työelämän suhteen.
Minusta se on ihan ok, mutta ei pitäisi valehdella jotain muuta. Ei kyse aina ole rakenteista, eikä palkkaeroista, kun kuitenkin sen kuuluu olla mies jonka työ on tärkeämpi ja äiti on se joka hoitaa kodin.
On naisia, jotka eivät halua perinteistä naisen/äidin roolia, ja homma toimii. On naisia, jotka haluavat sen perinteisen roolin ja ovat suoria asian suhteen. Kaikki ok. Ainoa mikä ärsyttää on älyllinen epärehellisyys. Pitää nähdä ja hyväksyä omat valintansa ja niiden seuraukset.
Olen alkanut epäillä, että näitä ”Suurmiehen vaimo”-kirjoja julkaistaan niin paljon siksi, että pohjimmiltaan he kiinnostavat enemmän kuin oikeasti poikkeuksellisia asioita itse tehneet naiset. Samaistuttavampia.
Mitä ihmettä? En tunne yhtään 20-35v naista joka haluaisi nimittämääsi perinteistä roolia päinvastoin. Työelämässä olleitten äitien tyttäret ovat kouluttautuneita ammattilaisia jotka haluavat myös perheen mutta joutumatta sen vuoksi syrjään työelämästä ja omavaraisuudesta. Miehiin ei voi luottaa.
Jokaisen pitää saada itse valita miten elää ja se on ok. Sorrut itse tyypilliseen naisia kontrolloivaan ylistämällä alistamiseen.
Jaa enpä tiedä. Olen nainen ja en ole alistuvainen. Päätän mielelläni asioista itse.
Mies on perheen ja naisen pää. Miehen tulee kohdella naista hyvin ja rakastavasti ja naisen tulee kunnioittaa miestä.
Tänään näin tinderissä naisen joka kertoi olevansa feministi mutta haluaa ehdottomasti miehen oleva dom eli määräävä 🙄 koittaisi nyt päättää kumman haluaa...
Naiset eivät ole alistuvia vaan paapovia, koska sitä se heterosuhde on. On kai helpompaa hyysätä sellaista miestä joka tietää mitä haluaa kuin sellaista joka ei tiedä. Mies joka ei tiedä mitä haluaa on parisuhteessa kuin uhmaikäinen lapsi. Naisella tietynlainen päämäärättömyys ei haittaa elämää tai parisuhdetta. Sitä vain menee virran mukana. Helpointa on tietty sinkkuna, varsinkin jos sattuis olla jotain omia ajatuksia elämänsä suunnasta.
Nimim. Entinen tällainen "vahva ja tasa-arvoinen nainen - myös parisuhdemielessä"
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että tämä on vanhempien naisten ongelma. Heidät on kasvatettu myöntyväisemmiksi. Oman ikäisissäni (30v.) en kyllä ole huomannut mitään alistuvaisuutta miehen suuntaan eikä nykymiehet kyllä ole kiinnostuneita sellaisesta. Olen ollut vain tasa-arvoisissa parisuhteissa, joissa minä taidan olla se, joka helpommin dominoi.
Just noinhan se meneekin siihen asti jos/kun tulee lapsia. Sitten mies toteaa että nonni, nyt kun perheessä on äiti niin voi itse lakata pingottamasta niin minkään suhteen.
(Sori teille osallistuvat isät. Tämä ei ole teille. Tiedän että teitä on. Onhan? Jossain...)
"Heidän"?