Osa-aikatyötä tekevät, onko työkkäristä otettu yhteyttä?
Olen ollut puoli vuotta osa-aikatyössä, jonka sopimuksessa on viikkotunneiksi merkitty 5h/vk, mutta töitä on yleensä 10h/vk.
Tänään soitti työkkärin virkailija. Ajattelin että tästä selvitään varmaan nopeasti, mutta juteltiinkin puoli tuntia kun hän niin kovasti kyseli, mainosteli työhönvalmennusta, kertoi työ"tarjouksista" ja muistutteli että kokoaikatyötä pitäisi hakea. Tuli myös ehdotus toisen osa-aikatyön hankkimisesta, niin saataisi minun työtuntejani nostettua.
Sain virkailijan puheista sen käsityksen, että joku pakkotyönhaku on kohta tulossa.
En tiedä miksi tämä nyt käy näin tunteisiin, mutta ensin silloin päivällä otti päähän ja nyt illasta on harmittanut. Tiedän kyllä että sovitellun(kin) päivärahan edellytyksenä on kokoaikatyön hakeminen ja niitä olen myös hakenut, mutta olen kuitenkin ollut tyytyväinen siihen että on edes joku työ ja pysyn edes vähän työelämässä kiinni.
Tuon puhelun jälkeen tuli sellainen fiilis, että työkkärin mielestä tämä on ihan turhaa ja olen huono kun en ole onnistunut saamaan kokoaikatyötä. Vielä tuo vihjailu työhönvalmennuksesta, olen nyt kuitenkin tämänkin työpaikan onnistunut saamaan ja heti edellisen työn perään, joten näkisin työnhakutaitojeni olevan ihan ok..?
Sitten vielä tuosta kahden osa-aikatyön yhdistämisestä. Minä en ymmärrä miten tuo käytännössä hyödyttää, jos olen toisessa vaikka 5h ja toisessa 10h viikossa, niin olen edelleen sovitellun päivärahan tarpeessa ja työkkärin kirjoilla? Seuraavaksiko työkkäristä ehdotettaisi kolmatta osa-aikaista duunia?
Monet osa-aikaiset kertovat, että ei heitä kukaan ole koskaan työkkäristä ahdistellut kun kuitenkin jotain työtä on. Mites av-porukan laita, oletteko saaneet olla rauhassa?
Kommentit (57)
Täysin rauhassa olen saanut olla. Osa-aikatyössä olen ollut 7 vuotta hoitoalalla. Vakituinen työsuhde
Joka toinen viikko teen n. 10h ja joka toinen viikko 2-3h. Eivät ole koskaan ottaneet yhteyttä tämän 7 vuoden aikana vaikka työsopimus on ns. 0 soppari.
Vierailija kirjoitti:
Täysin rauhassa olen saanut olla. Osa-aikatyössä olen ollut 7 vuotta hoitoalalla. Vakituinen työsuhde
Joka toinen viikko teen n. 10h ja joka toinen viikko 2-3h. Eivät ole koskaan ottaneet yhteyttä tämän 7 vuoden aikana vaikka työsopimus on ns. 0 soppari.
Siis 5 vuotta eikä 7.
toi on just törkeetä että haukutaan, vaikka käyt töissä ja maksat veroja.
monellla paikkakunnalla, on vaikee löytää töitä ja osa-aikatyön löytäminen on jo saavutus.
tämä suomalainen tylytys, on kyllä aivan sairas piirre yhteiskunnassa.
kannustus ja auttaminen olisi parempi taktiikka.
kun soittavat ,keskity tarkasti ja vastaa vain, jotain harkitsen asiaa tai joku ynähdys välipuheenä esim.ummh.
kaikkea käytetään ihmistä vastaan.
työllistymissuunntelmaan, laita vain haen itsenäisesti töitä ,älä kirjoita muuta,niin ainakin on parempi puheluiden kannalta. osa virkailijoista asiallisia,osa on aivan järkyttäviä kiusaaja narsisteja.voimia kaikille osa-aikasille ja työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Ei näköjään kokonaan työttömien ahdistelu riitä työkkärille.
Urpo. Ei riitä HALLITUKSELLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen viikko teen n. 10h ja joka toinen viikko 2-3h. Eivät ole koskaan ottaneet yhteyttä tämän 7 vuoden aikana vaikka työsopimus on ns. 0 soppari.Siis 5 vuotta eikä 7.
Uusi malli toukokuun alusta, joten tilanne muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan töitä teet? Että voi olla vain kaksi tuntia viikossa töitä.
Juu. Paras oli kun ehdotettiin että lopetan osa-aikaisen kokonaan ja menen 3 viikoksi kokoaikaiseen määräaikaiseen työhön. Kun selvittelin asiaa niin minullahan iskisi karenssi tuon 3 viikon jälkeen kun olen irtisanonut itseni vakityöstä!!!
Olet siis töissä 10 tuntia viikossa ja loput saat sosiaalietuuksina? Miksi et ottaisi lisää töitä ja lopettaisi veronmaksajien kuppausta.
Minulla osa-aikatyö 30h/vk, vakkarityö, todelliset työtunnit aina enemmän. Työnhaku pakko pitää voimassa YTK:n takia, ja joudun nyt uudistuksen takia ravaamaan te-toimistossa 3kk välein ja hakemaan työpaikkoja joissa on sama tai huonompi tuntimäärä kuin minulla nyt on. En saa mitään tukia, en edes soviteltua kun tienaan ihan hyvin. Taloudellisesti ajatellen minulla ei ole mitään järkeä vaihtaa työpaikkaa. Te-toimistolle ei riitä pelkkä puhelinsoitto, vaan kuulemma on pakko järjestää tapaaminen. Olen muutenkin stressaantunut ja kärsin unettomuudesta, tästä on tullut hirveä riesa. Onko muilla osa-aikaisilla sama?
Vierailija kirjoitti:
Minulla osa-aikatyö 30h/vk, vakkarityö, todelliset työtunnit aina enemmän. Työnhaku pakko pitää voimassa YTK:n takia, ja joudun nyt uudistuksen takia ravaamaan te-toimistossa 3kk välein ja hakemaan työpaikkoja joissa on sama tai huonompi tuntimäärä kuin minulla nyt on. En saa mitään tukia, en edes soviteltua kun tienaan ihan hyvin. Taloudellisesti ajatellen minulla ei ole mitään järkeä vaihtaa työpaikkaa. Te-toimistolle ei riitä pelkkä puhelinsoitto, vaan kuulemma on pakko järjestää tapaaminen. Olen muutenkin stressaantunut ja kärsin unettomuudesta, tästä on tullut hirveä riesa. Onko muilla osa-aikaisilla sama?
Ei ole.
Minulla on samanlainen sopimus kuin sinulla, virkailija soittaa 3kk välein, kyselee onko tilanteessa muutoksia, ja kirjaa suunnitelmaan, että tilanne sama, hakija pyytää työnantajalta saatavissa olevia lisätunteja (kuten teenkin, saan lisätunteja keskimäärin 10h/kk). Sitten käyn hyväksymässä suunnitelman. Ei mitään vaivaa eikä stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun tilanne on sellainen, että voit lopettaa kokonaan työkkärin kirjoilla olemisen, kun et saa siitä mitään hyötyä edes sovitellun työttömyyspäivärahan muodossa.
Eli siis te muut selviätte pelkillä puhelinsoitoilla? Minulle virkailija sanoi että ei käy vaan on pakko tulla sinne tunniksi jorisemaan 3kk välein. Puhelinsoitot ei haittaisi yhtään mutta kun ei kuulemma käy.
Teen osa-aikatyötä mutten ole missään vaiheessa ilmoittautunut te-keskukseen. Tunteja 20 - 30 viikossa. Ei ole mitä kysyttiin mutta yksi ratkaisu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tilanne on sellainen, että voit lopettaa kokonaan työkkärin kirjoilla olemisen, kun et saa siitä mitään hyötyä edes sovitellun työttömyyspäivärahan muodossa.
En voi, soitin YTK:hon ja kysyin, ja sanoivat siellä että työnhaku on pakko pitää voimassa. Olen siis YTK:ssa vain siltä varalta jos minut lomautetaan tai saan kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen samoilla tunneilla ja pidän toistaiseksi työnhaun voimassa, koska yrityksessämme on meneillään yt-neuvotteluja muissa toimipisteissä ja taantuman myötä myynnin laskiessa tunnit saattavat pienentyä tai tulla lomautuksia tms. Silloin ei tarvitse olla rahatta 5pv karenssiaikaa mikä tulee kun laitat työnhaun uudelleen voimaan, lisäksi siinä kohtaa pitää uudelleen täytellä sivukaupalla lomakkeita ja skannailla jotain vanhoja opiskelu- ja työtodistuksia.
Minä teen 5 h / viikko, välillä enemmänkin, kyllä ovat työkkäristä soitelleet ja penänneet miksi ei tunteja ole enemmän, no, millä helvetillä teet enemmän kun ei ole mistä tehdä. Luin jostain että muutamakin tunti kannattaa viikossa tehdä mutta virkailijat ei sitä ymmärrä. Oon reilusti yli 50 ja tämä on mulle riittävä tuntimäärä.