Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyötä tekevät, onko työkkäristä otettu yhteyttä?

Vierailija
11.03.2020 |

Olen ollut puoli vuotta osa-aikatyössä, jonka sopimuksessa on viikkotunneiksi merkitty 5h/vk, mutta töitä on yleensä 10h/vk.

Tänään soitti työkkärin virkailija. Ajattelin että tästä selvitään varmaan nopeasti, mutta juteltiinkin puoli tuntia kun hän niin kovasti kyseli, mainosteli työhönvalmennusta, kertoi työ"tarjouksista" ja muistutteli että kokoaikatyötä pitäisi hakea. Tuli myös ehdotus toisen osa-aikatyön hankkimisesta, niin saataisi minun työtuntejani nostettua.
Sain virkailijan puheista sen käsityksen, että joku pakkotyönhaku on kohta tulossa.

En tiedä miksi tämä nyt käy näin tunteisiin, mutta ensin silloin päivällä otti päähän ja nyt illasta on harmittanut. Tiedän kyllä että sovitellun(kin) päivärahan edellytyksenä on kokoaikatyön hakeminen ja niitä olen myös hakenut, mutta olen kuitenkin ollut tyytyväinen siihen että on edes joku työ ja pysyn edes vähän työelämässä kiinni.
Tuon puhelun jälkeen tuli sellainen fiilis, että työkkärin mielestä tämä on ihan turhaa ja olen huono kun en ole onnistunut saamaan kokoaikatyötä. Vielä tuo vihjailu työhönvalmennuksesta, olen nyt kuitenkin tämänkin työpaikan onnistunut saamaan ja heti edellisen työn perään, joten näkisin työnhakutaitojeni olevan ihan ok..?

Sitten vielä tuosta kahden osa-aikatyön yhdistämisestä. Minä en ymmärrä miten tuo käytännössä hyödyttää, jos olen toisessa vaikka 5h ja toisessa 10h viikossa, niin olen edelleen sovitellun päivärahan tarpeessa ja työkkärin kirjoilla? Seuraavaksiko työkkäristä ehdotettaisi kolmatta osa-aikaista duunia?

Monet osa-aikaiset kertovat, että ei heitä kukaan ole koskaan työkkäristä ahdistellut kun kuitenkin jotain työtä on. Mites av-porukan laita, oletteko saaneet olla rauhassa?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatuntisopparilla työskentelevälle puolisollesi ei ole soitettu kertaakaan eikä hän myöskään ole joutunut laatimaan työllistymissuunnitelmaa. Itse työskentelin työttömäksi jäätyäni keikkaluontoisesti ilman tuntisopparia, jolloin jouduin laatimaan työllistymissuunnitelman. Nyt on soppari osa-aikatyöstä 16h viikossa eikä toistaiseksi ole tullut soittoa tai vaadittu työllistymissuunnitelmaa.

Vierailija
22/57 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli noin 10-30h viikossa. Työkkäristä pakotettiin (jos et mene tänne tapaamiseen, työnhakusi katkeaa plaaplaa) vaikka mihin tapahtumiin. Pari kertaa sitten kävi niin että niiden päällä oli työvuoro, ja vaikka ilmoitin tästä etukäteen, ei kelvannut hyväksi syyksi vaan katkesihan se haku. Kun pari kertaa oli näin käynyt, niin tuli työssäolovelvoite (eli pitäisi olla 18h väh 21 viikon ajan töissä), jotta saisin sovitellun päivärahan takaisin. Näitä viikkoja on kuitenkin tosi vähän, sillä yleisin työaika oli 16h, mikä ei riittänyt. Elän nyt sitten toimeentulotuella, ja koska siinä saa tienata vain 150e, tienaan sitten sen. Eli entisen noin tonnin sijaan tienaan noin 200e, koska te-toimiston mielestä heidän ryhmätapaamiset ovat tärkeämpiä kuin työssäoleminen. Ja koska sairastan vaikeaa masennusta ja itsemurha kiinnostaa enemmän kuin työhakemusten kirjoittaminen, niin näillä mennään. Mitään apua en saa mistään, ja tapan itseni kunhan lempisarjastani ei tule enää kausia, ainoa syy elää tällä hetkellä.

Hyvän informatiivisen viestin kirjoitit. Mutta nyt minua kiinnostaa aivan kauheasti vähän ohi aiheen: MIKÄ TV-SARJA?? Tahdon katsoa sitä.

Minun taustani on vähän samanlainen kuin sinun. Luulin naiivisti työkkärin auttavan minua mutta se vain sabotoi minua. Minunkin melkein tyhjän olemassaoloni yksi pieni elämänlähde on suosikkisarjani eli Search Party:

https://en.wikipedia.org/wiki/Search_Party_(TV_series)

Suosittelen lämpimästi. Ekojen jaksojen ajan saattaa ajatella että "eihän tässä tapahdu yhtikäs mitään", mutta mitä pidemmälle mennään niin sitä enemmän alkaa tapahtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein satunnaisesti keikkaa, kun työkkäristä soitettiin. Sanoivat, että ai sullahan on jo työ, heidän ei tarvitsekaan sitten enää olla yhteyksissä.

Vierailija
24/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttääpä näissä yhteydenotoissa olevan vaihtelua. Joku tekee keikkatyötä eikä työkkäristä kuulu mitään, joku tekee vähintään 20 tuntia viikossa ja työkkäri käskee hakemaan lisää töitä...

Mä en ymmärrä mikä logiikka noilla tuolla työkkärissä on, mutta ei tuo nyt ihan reilulta kuulosta.

Vierailija
25/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut olla rauhassa, teen n. 20h viikossa välillä vaihdellen enemmän tai vähemmän, mutta pomo sai kuulema noottia kun en ollut koko joulua töissä. Olin siis pari viikkoa "lomalla" (työtön) koska töitä ei vaan ole kun asiakkaatkin viettää joulua, mutta tämä ei mennyt virkailijan jakeluun. Tämä tosin taisi olla palkkatukiaikaan, nyt kun siitäkin päässyt eroon niin ei pitäisi olla ongelmia.

Vierailija
26/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näköjään kokonaan työttömien ahdistelu riitä työkkärille.

Ahdistelu?

Huomenna vingut, miksei työkkäri anna sinulle töitä.

Ap, ei sun pidä harmistua. Jos haet kokoaikatyötä, sulla varmaan on ne hakemusjäljennökset mapissa ja voit niillä todistaa työnhakusi, jos tarvitsee. Luota itseesi, mutta voisit varmaan miettiä vaikka opiskelua tuohon rinnalle. 5 tuntia viikossa on erittäin vajaakykyiselle sopiva työmäärä. Opiskelu parantaisi sekä sun tulevia työmahdollisuuksia että itsetuntoa.

On paljon niitä, jotka kuvittelevat päivärahan saavutetuksi eduksi ja jotka eivät työtä edes hae.

Virkailija ei voi tietää, oletko oikea työnhakija vai lusmu, mutta kai sinäkin ajattelet, että ammatikseen lusmivat pitäisi saada kortistosta pois. He ovat systeemin syöpä.

Vierailija
27/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tok! Minä olin 8 kk sairauslomalla syöpähoitojen vuoksi, sinä aikana minulta penättiin työllistymissuunnitelma vaikka minulla odotti syöpähoitojen loppumista uravalmentajan kanssa suunniteltu ja haettu opiskelupaikka valmiina! 

Vierailija
28/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi virkalijat menevät ihan fiiliksen mukaan. Itse tehnyt 15v osa-aikaista työtä eikä koskaan soitettu.

Huono tsägä jos iskee virkaintolija, sellaiset jotka paneutuvat liikakin asioihin.

Vierailija
29/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut olla rauhassa, teen n. 20h viikossa välillä vaihdellen enemmän tai vähemmän, mutta pomo sai kuulema noottia kun en ollut koko joulua töissä. Olin siis pari viikkoa "lomalla" (työtön) koska töitä ei vaan ole kun asiakkaatkin viettää joulua, mutta tämä ei mennyt virkailijan jakeluun. Tämä tosin taisi olla palkkatukiaikaan, nyt kun siitäkin päässyt eroon niin ei pitäisi olla ongelmia.

Eihän se virkailija saa tuosta tietoa, nähtävästi tarkoitit, että maksaja otti yhteyttä. KUn olet ilmoittautunut työnhakijaksi työkkäriin, niin ne työttömyyspäivät ilmoitat maksajalle, et työkkärille.

Vierailija
30/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tok! Minä olin 8 kk sairauslomalla syöpähoitojen vuoksi, sinä aikana minulta penättiin työllistymissuunnitelma vaikka minulla odotti syöpähoitojen loppumista uravalmentajan kanssa suunniteltu ja haettu opiskelupaikka valmiina! 

Lain mukaan sinuun otetaan yhteyttä ja sinulla tulee olla max 3 kk kerrallaan voimassaoleva työllistymissuunnitelma. Kyse ei ole työkkärin ilkeydestä, vaan lainsäätäjän vaatimuksesta. Jos et halua olla työkkärin asiakas, niin voit koska tahansa sen lopettaa.

Vierailija
31/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työttömyystuen saamisen vaatimuksena on työkkärin listoilla oleminen ja pääsääntöisesti kokoaikatyön hakeminen tai työkkärin kanssa sopimien kurssien yms osallistuminen. 10h/vk on hyvin vähän töitä (verrattuna täyteen 40h/vk), joten ihan normaalia ehdotella toisia osa-aikaisia. Pääoletuksenahan kumminkin on, että voisit elättää itsesi työnteolla.

Vierailija
32/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus 2015 osa-aikaisena. Työkkärista kyseltiin että olenko omasta tahdosta osa-aika töissä. Vastasin että muuta ei ole ollut tarjolla. Varmaan olisivat ottaneet tuet pois jos tuohon olisi myöttävästi vastannut. Kannattaa miettiä tarkkaan mitä vastaa noihin.

Vierailija
33/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn epäsäännöllisesti keikkatöissä, välillä on 3kk taukoakin ettei tule yhtään tuntia, mutta kampanja-aikana oon töissä 2-3 pitkää päivää/vko. Viimeks oltiin yhteyksissä viime vuoden kesäkuussa kun palkanmaksaja vaihtui, sanoivat vaan että ookoo, hyvä että on edes jotain. Vaikuttaa ehkä että oon 55+ eli ei varmaan enää ala ehdotella esim. uudelleenkouluttautumisia tms., ja varmaan sekin että asun seudulla jossa ei pahemmin irtonaisia duunipaikkoja ole.

Vierailija
34/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä duunaan sen mitä lie 10h/kk ja soittavat 6kk välein ja ihmettelevät onko muutosta, juuei kaikki on samaa.

Eivät kiusaa tuota enempää yleensä. Välillä ne sitten mokaa ja merkkaa etten ois vastannu puheluun vaikka nimenomaan juteltiin... sitten joutuu sitäkin ruotimaan.

Vierailija
35/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nyt kolmatta vuotta osa-aikahommaa, tunteja tulee 27h/vko ja elokuusta kesäkuun loppuun teen töitä joka vuosi.

Ekana vuonna työkkäri hönki niskaan jatkuvasti; soiteltiin, piti raapustella jotain suunnitelmia, piti hakea paikkoja, kuulusteltiin. Sit taisi laki vaihtua välissä, kun nyt sieltä ei ole puoleentoistavuoteen kuulunut mitään.

Silloin hain paikkoja mitä osoittivat ja vastailin kiltisti ja raapustelin. Olin valmis ottamaan karenssin jos olisi esim. pitänyt joku ihan sopimaton työ ottaa vastaan.

Olen kahden pienen lapsen yh ja minulla on terveysongelmia, en vaan kykene kokopäivätyöhön ainakaan ilman suuria joustoja; ja eihän sellaisia paikkoja nyt vaan ole missä voitaisiin joustaa tuon tuosta ja niin paljoa. Ei meidän yhteiskunnassa vaan tunneta välimuotoja; joko teet täysillä tai sitten et tee mitään. Jos pystyt tekemään jotain niin joudut keplottelemaan siinä välimaastossa selvitäksesi. Sairauksien suhteen pitää olla tosi sairas, ennenkuin saa mitään joustoja esim. työpaikoilla.

Tällä hetkellä voin kyllä todella hyvin, koska työ ja perhe-elämä on tasapainossa eikä työ ole liian kuormittavaa.

Vierailija
36/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ne kerran pari vuodessa soitelleet. En jaksa ottaa siitä stressiä. Työtänsä vain tekevät. 

Eivät tee vain työtään, jos käyttäytyvät epäasiallisesti. Silloin käyttävät asiakasta työn lisäksi hyväkseen johonkin muuhunkin asiaan. 

Ne, jotka tekevät vain työtään, käyttäytyvät vähintään neutraalisti, ehkä jopa hieman positiivisesti. 

Vierailija
37/57 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänhän se jo pätkähti työnhakuosoitus (joo, viralliselta nimeltä työtarjous mutta en halua käyttää sitä sanaa, koska nuo ei todellakaan ole mitään työtarjouksia) omille sivuille, nopeaa toimintaa. No ei siinä, ihan mukavan kuuloinen työhän se oli.

Ap

Vierailija
38/57 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ne kerran pari vuodessa soitelleet. En jaksa ottaa siitä stressiä. Työtänsä vain tekevät. 

Eivät tee vain työtään, jos käyttäytyvät epäasiallisesti. Silloin käyttävät asiakasta työn lisäksi hyväkseen johonkin muuhunkin asiaan

Ne, jotka tekevät vain työtään, käyttäytyvät vähintään neutraalisti, ehkä jopa hieman positiivisesti. 

Niin, saadakseen seksuaalista tyydytystä.

Työ on heille intohimo ja asiakas on heille väline seksuaalisen nautinnon saamiseen, siis seksilelu.

Useimmissa tuollaisissa "asiakaspalvelutöissä" on erittäin paha juttu jos joku tekee työtään intohimoisesti koska silloin hän ei tee työtään asiallisesti ja niin että se työ palvelisi yhteiskuntaa tms vaan ihan vain niin että työ palvelee häntä itseään.

Vierailija
39/57 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sama kokemus. Uhkailtiin karenssilla jos en ota 0 sopimusta toisesta firmasta ja joka viikonlopulle oli ties mitä ”näin kirjoitat cv:n kurssia” kun kerroin että minulla on kyllä töitä tuolloin, mietti virkailija tuleekohan siitä sitten karenssia jos en sen takia osallistu.. ihan uskomatonta.

Vierailija
40/57 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käyt osa-aikatyössä ja saat jotain korvausta lisäksi? Mitä ihmettä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän