Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei-vapaaehtoinen perhetyö

Vierailija
11.03.2020 |

Onko kellään kokemusta perhetyöstä joka on aloitettu ja jota jatketaan vastoin perheen tahtoa?

Meillä on tilanne että perheen isä on aiemmin hakeutunut päivystykseen kun oli jo pidempään nukkunut huonosti. Minä eli perheen äiti saatoin häntä päivystykseen.
Meillä on 1 lapsi ja hän oli mummolassa kun me menimme päivystykseen.

Päivystyksessä hoitajilla oli ollut ilmeisesti huoli siitä että lapsi olisi yksin ja siksi lapsesta tehtiin lastensuojelu ilmoitus.

Nyt meillä käy perhetyöntekijä 2x viikko, yhteensä 5 tuntia viikossa. Tuntuu aika väsyttävältä kun käynnit on keskustelu luonteisia ja aina pitää selittää, mitä arkeen kuuluu ja miten ollaan jakseltu, vaikka oma jaksaminen on hyvä. Lapsi voi hyvin, on terve ja hyvin menee koulussa, on ystäviä.
Ainoa henkilö perheessä jolla ei ole niin hyvä jaksaminen on perheen isä, koska hän on usein väsynyt lääkityksen vuoksi, joka auttaa häntä toipumaan unettomuudesta.

En ymmärrä lastensuojelullista huolta. Arki menee hyvin ja lapsella on harrastuksia, meillä kaikilla perheenjäsenillä on perustarpeet kunnossa. En koe saavani tästä perhetyöstä mitään. Silti on puhuttu että nyt ollaan vasta "kakkosvaiheessa" ja perhetyössä on 4 vaihetta, voi olla että tämä perhetyö jatkuu vielä 1-2 vuotta.

Onko muilla kokemuksia siitä että perhetyötä on aloitettu ilman että itse sitä haluaisi?
Kauanko teillä on kestänyt perhetyö ja mitkä tavoitteet on ollut perhetyössä? Onko työ loppunut kun tavoitteet on saavutettu?

Olisi kiva saada vertaistukea, sillä ärsyttää tämä työskentelyn tiheys ja sitovuus. Tuntuu ettei ole sitten viikolla muuhun aikaa kuin tehdä kotitöitä ja viedä lasta harrastuksiin näiden perhetyökäyntien tiheyden vuoksi.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua. Sanot, että sinun mielestä ei tälle ole enää tarvetta, etkä halua nyt enää jatkaa.

Ei ne voi pakottaa. Lapsia ei todellakaan oteta huostaan toisen vanhemman uniongelman vuoksi.

Ja sille suklaapuurosta valittajalle, mikset sanonut napakasti perhetyöntekijälle, että meillä syödään nyt tänään näin. Olisit voinut lisätä, että pidät kommentointia asiattomana.

Itse joutunut pari kertaa asioimaan ls-sossujen kanssa, kummallakin kerralla kieltäydyin kaikesta tuesta kun ei ole tarve. Mitään lastensuojeluasiakkuutta ei aloitettu, ja pääsin sossuista eroon heti.

Vierailija
42/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyylistä meilläkin.

Perhetyö ramppasi meillä pahimmillaan 5 kertaa viikossa ja olin ihan loppu, koska heiltä ei saanut mitään konkreettista apua- pelkkää keskustelua ja suoranaista vittuilua. Kyseessä oli esikoiseni, joten en luonnollisestikaan tiennyt aina, miten toimia ns. täydellisesti. Tästä vihjailtiin ja kun kysyin suoraan että mitä minun sitten pitäisi tehdä, kujerreltiin "se pitäisi kyllä jo tietää" + hihitys päälle. 

Kun sitten pidettiin kokous, jonka tarkoituksena oli mm. perhetyön lopettaminen, nämä kaksi naista hyökkäsivät kimppuuni kuin taistelukoirat; väittivät että ummistin silmäni perheen ongelmilta ym. vaikka halusin vain eroon näistä akoista. :D Mukana keskustelussa oli myös psykiatrinen hoitajani, joka puhui puolestani, että mitään akuuttihuolta ei ollut. Tuhahtelivat vaan hänelle. No, onneksi koko homma lakkasi, mutta jumalauta mitä korppikotkia...en sen jälkeen ole pyytänyt apua, vaikka joskus tuntui että sitä ehkä tarvitsisikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti nukkuminen ei ole päivystysasia, ellei se ala jo vaikuttaa mielenterveyteen niin, että psykoosi on lähellä. Huonosti nukkuminen hoidetaan ajanvarauksella terveysasemalla. Päivystykseen hakeutuminen tällaisesta syystä aiheuttaa huolen mielenterveydestä, ja sitä kautta koko perheen jaksamisesta ja turvallisuudesta.

Jos ette olisi olleet rasittamassa ruuhkaista päivystystä tällaisen alkusyyn takia, ette nyt olisi vasten tahtoanne perhetyön piirissä.

Onko perheen isän unettomuuden syy selvinnyt? Mikä lääkitys hänellä on unettomuuteen? Millainen hoitosuunnitelma hänellä muuten on?

Ainakin meidän kaupungissa se päivystys on juuri siellä terveysasemalla.

Teidänkin kunnassa terveysasemalla on varmaan kuitenkin mahdollista myös varata aika ja mennä keskustelemaan esim. unettomuudesta suunnitellusti? Päivystys iltaisin, öisin ja viikonloppuisin on tarkoitettu akuutteihin terveysongelmiin. Kyllä, unettomuus voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa myös kiireellistä apua vaativia tilanteita.

Ihmettelen, miten AP ei ole huomannut miehensä valvoneen kahta viikkoa, jos asuvat samassa kodissa. Näkyy varmaan jo käytöksessä ja voinnista. Ja itse ainakin herään, jos puoliso pyörii sängyssä tai nousee keskellä yötä.

Vierailija
44/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vanhuksilla tai eläkeläisillä myös käydä kotona huolehtimassa, että kaikki on kunnossa. Kai niillä jollakin on ollut joku sairaus, josta ovat toipumassa. Meidän kadun varressa  näkee että aika monessa talossa käy vieras auto ja vie ja tuo jotain. Olen kuullut että ovat aivan ihania ihmisiä , nämä ovat kunnan työntekijöitä. He käyvät jonkun kuukauden ajan , kunnes näkee alkaako se arki rullaamaan.  Saa sitten sen ateriapalvelun jos on vaikeuksia saada kunnon ruokaa. Ei kai he väkisin tule , kun olen kuullut että ovat hyvin auttavaisia. Puhtaus., ruoka, lääkkeet, labrat , fysioterapia,  liikkuminen ja muu hyvinvointi.

Vierailija
45/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin aikooko se perhetyö nyt sitten nukkua miehesi puolesta sen väsymyksen pois ja he on siellä tekemässä aikuistensuojelutyötä vai mikä se aihe on? Aika moni tai varmasti suurinkin osa perheistä kuitenkin pyörii vain äidin varassa, eikä isän rooli muutenkaan kovin suuri ole perheissä, että se on aikalailla ihan sama nukkuuko isä päivät vai mitä se tekee. Ei se isän lepääminen mistään oleellisesta pois ole, mutta sinä voisit tarvita sen 5 tuntia perheellesi.

Vaikka mies on päivällä väsyneempi kuin normaalisti, hänellä on silti energiaa käydä kaupassa, laittaa ruokaa, siivota jne. Mielellään molemmat teemme näitä hommia. Mies saattaa päivällä levätä 1-2 h mutta on muuten ihan toimintakykyinen. Hän nukkuu nykyään yöt keskeytyksettä ja hoito on toiminut hyvin jo puoli vuotta.

Meillä ei siis ole tarvetta apuun esim kotitöihin. Saamme itse vietyä lapsemme harrastuksiin ja pystymme hyvin pyörittämään arkea. Nautin kotitöistä ja lapseni kanssa touhuamisesta. Ne ovat minulle kiva ja normaali osa arkea.

Siksi minulla onkin kiusaantunut olo kun istutaan sitten vaan perhetyöntekijän kanssa se 2-3 h ja keksitään tikusta asiaa juteltavaksi.

Tämä 4 asteen kautta tapahtuva perhetyö on ilmeisesti vaan sen tyyppistä, että heillä on nimenomaan monta eri vaihetta ja kaikki vaiheet on käytävä huolellisesti läpi, ennen kuin voidaan todeta että nyt perhetyön tavoitteet on saavutettu ja perhetyö on hyvinvoiva.

Eli pitää sitten vaan kiltisti istua kaikki tulevat käyntikerrat kahvikupin äärellä :/ Jotkut neuvoivat olemaan yhteydessä palvelun järjestäjiin eli sosiaalitoimeen, jos tuntuu että haluaisin vähentää tuntimäärää palvelussa. Se on yksi mahdollisuus. Olen jo puhunut sosiaaliohjaajallemme asiasta, hän vain totesi että luottaa perhetyöntekijän ammattitaitoon ja arviointikykyyn ja 5h / viikko on varmasti perusteltua koska perhetyöntekijä on todennut niin.

Sekin voi olla että sosiaalityöntekijästä olisi hankalaa etsiä uutta tahoa meille, joka tekisi vähemmän tunteja. Niimpä voi olla helpompaa mennä tällä samalla kaavalla ja samoilla työntekijöillä.

- ap

Vierailija
46/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on perhetyön tarkoitus? Moni asia viittaa siihen että se on itsetarkoituksellista. Toiminta työllistää sosiaalityöntekijöitä, virkamiehiä ja tutkijoita. Jos haluttaisiin auttaa perheitä, niin silloin toimittaisiin täysin eri tavalla. Valtion ja kuntien toimintaa on joskus mahdotonta ymmärtää siitä näkökulmasta että ne ovat olemassa kansalaisia varten.

Vierailija
47/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämmöseen sitten meidän verorahat valuu! Voi yhden kerran-.

Vierailija
48/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti nukkuminen ei ole päivystysasia, ellei se ala jo vaikuttaa mielenterveyteen niin, että psykoosi on lähellä. Huonosti nukkuminen hoidetaan ajanvarauksella terveysasemalla. Päivystykseen hakeutuminen tällaisesta syystä aiheuttaa huolen mielenterveydestä, ja sitä kautta koko perheen jaksamisesta ja turvallisuudesta.

Jos ette olisi olleet rasittamassa ruuhkaista päivystystä tällaisen alkusyyn takia, ette nyt olisi vasten tahtoanne perhetyön piirissä.

Onko perheen isän unettomuuden syy selvinnyt? Mikä lääkitys hänellä on unettomuuteen? Millainen hoitosuunnitelma hänellä muuten on?

Teidänkin kunnassa terveysasemalla on varmaan kuitenkin mahdollista myös varata aika ja mennä keskustelemaan esim. unettomuudesta suunnitellusti? Päivystys iltaisin, öisin ja viikonloppuisin on tarkoitettu akuutteihin terveysongelmiin. Kyllä, unettomuus voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa myös kiireellistä apua vaativia tilanteita.

Ihmettelen, miten AP ei ole huomannut miehensä valvoneen kahta viikkoa, jos asuvat samassa kodissa. Näkyy varmaan jo käytöksessä ja voinnista. Ja itse ainakin herään, jos puoliso pyörii sängyssä tai nousee keskellä yötä.

Kiireettömään hoitoon pääsy kestää yleensä useita viikkoja, voi mennä pari kuukauttakin.

Vierailija
49/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa oksettavalta tilanteelta. Tietääkö kukaan, että saako omassa kodissaan kuvata nämä tapaamiset? Siis jos itse joutuisin samaan tilanteeseen, niin ahdistaisi tosi paljon. Siinä kun oikeasti on mahdollista, että on toi bisnesspuoli jolloin firmalle on sitä parempi mitä rumempaa tekstiä ne saa kirjoitettua. Jos kuvaisin kaiken, niin olisi turvallisempi mieli, että eivät voi ainakaan pidemälle viedä. Muutenkin ihan hirvee ajatus, että jossain arkistoissa on mustaa valkoisella (valheellisesti!) että mimmoinen joku perhe on. Eikö se ole oikeusturvariski? Jos joutuisi johonkin selkkaukseen, niin tuollaiset paperit olisi olemassa missä kerttotaan kuinka karsee perhe (muka!) on kyseessä.

Itselläni oli surullinen kokemus sosiaalityöntekijöistä. En viitsi mennä yksityiskohtiin, mutta sanotaan nyt vaikka että hain sijaisvanhemmaksi (ei ollut se, mutta olkoon esimerkkinä). Useita vuosia syynäsivät mua ja totesivat erittäin hyväksi. Jouduin odottamaan pitkään. Lopulta päättivät, että en olekaan ollenkaan sopiva ja perustelivat sillä, että minulla on varmaan jotain psyykkisiä ja elämänhallinnan ongelmia. Ihan vaan keskenään olivat istuneet ja asiaa miettineet. Ilman mitään oikeita psykologisia tutkimuksia. En voi ymmärtää, että demokratiassa ja länsimaassa tapahtuu tällaista.

Sitten toisessa yhteydessä eräs sosiaalityöntekijä kertoi kuinka eräästä kaupunginosasta tulee suhteessa todella paljon enemmän lasu päätöksiä kuin muualta. On vielä sellainen alue missä ei paljon lapsia asu eikä ongelmaperheitä. Hän tätä ikään kuin ihmetteli, mutta ei kertonut mistä vois johtua. Oli silleen salaperäinen, että hänellä varmaan oli kuitenkin ajatuksia, mutta ei saanut/halunnut/uskaltanut kertoa. Itsekseni myöhemmin mietin, että olisko siellä alueella vallalla jotkut mielivaltaiset sos.työntekijät. Siis eihän tämä ole mitenkään oikeudenmukaista kansalaisia kohtaan.

Vierailija
50/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan mieheni tiedä nukunko vai valvonko. Hän kun nukkuu.

Ja meillä ei saa lääkärin aikaa. Ei voi edes soittaa terveysasemalle. Nyt sain palvelusetelin Mehiläiselle, koska tarvitsin lääkäriajan, eikä terveysasemalla ole niitä antaa.

Me mennään mökkipaikkakunnan päivystykseen jos tarvitaan lääkäriä... Sinne pääsee mökkiläisetkin ja sinne on vain tunnin matka...

Että terveisiä todellisuudesta!

Vierailija
51/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua. Sanot, että sinun mielestä ei tälle ole enää tarvetta, etkä halua nyt enää jatkaa.

Ei ne voi pakottaa. Lapsia ei todellakaan oteta huostaan toisen vanhemman uniongelman vuoksi.

Ja sille suklaapuurosta valittajalle, mikset sanonut napakasti perhetyöntekijälle, että meillä syödään nyt tänään näin. Olisit voinut lisätä, että pidät kommentointia asiattomana.

Itse joutunut pari kertaa asioimaan ls-sossujen kanssa, kummallakin kerralla kieltäydyin kaikesta tuesta kun ei ole tarve. Mitään lastensuojeluasiakkuutta ei aloitettu, ja pääsin sossuista eroon heti.

Olen tosi iloinen että sulla kävi noin helposti! Hyvä kuulla :) Meillä oli tosiaan tämä asiakkuuden aloituspalaveri viime vuonna toukokuussa.

Minulle pitkään selitettiin että suostuminen on vapaaehtoista mutta erittäin suositeltavaa.

Noin 5 kertaa perustelin kantaani ja sanoin että ei kiitos, minulla on tunne että arki menee hyvin ja on kyllä voimavaroja.

No, palaverissa työntekijät jankkasivat ja jankkasivat palvelun eduista ja lopulta suostuin. En edes tiennyt että kyseessä on sitova asiakkuus, jota ei voi lopettaa, jos tuntuu siltä että kaikki on hyvin.

Siksi varoituksena muillekkin: lastensuojelun asiakkuus on tosiaan sitovaa ja voi kestää kauan. Itse en tätä tiennyt. Meillä oli neuvolan kautta käynyt pari kertaa kotona työntekijä kun lapsemme oli pieni, juttelemassa lapsen hoidosta yms. arkisista asioista. Se oli mukavaa ja loppui tosiaan piakkoin kun sanoin että kiitos, nyt olen saanut tarpeeksi apua.

Ja kun kommentoit että lasta ei oteta huostaan, mitä mieltä olet tästä:

Aluksi meidät velvoitettiin tähän perhetyöhön. Alussa se menetteli, mutta välillä minua väsytti se että pakko olla paikalla, ja syksyllä n. 1-2 krt lähdin asioille kauppoihin ja pyysin miestäni sen sijaan puhumaan perhetyöntekijän kanssa.

Sitten n. 3-4 käyntiä syksyn aikana ei toteutunut sillä minulle tarjottiin juuri niille päiville töitä ( teen keikkatöitä), ja en luonnollisesti päässyt paikalle = vanhempien yhteiset tapaamiset eivät toteutuneet sovitusti.

No, sitten perhetyöntekijä informoi näistä peruuntuneista tapaamisista sosiaalityöntekijälle ja sanoi että perhetyö ei ole edennyt tavoitteiden mukaan.

Pidettiin kokous meidän kotona ( tämä oli ihan vasta) ja kokouksessa todettiin että koska perhetyön tavoitteet eivät ole toteutuneet riittävän nopeasti, on aika ottaa isompi tukitoimi:

Perheemme on nyt lähdettävä asumaan joksikin aikaa perhekuntoutuskeskukseen. Sitten voimme tulla takaisin kotiin.

Olin aluksi ihan ymmälläni ja sanoin että en ymmärrä miksi meidän pitäisi mennä sellaiseen, arki sujuu hyvin kotona. Sanoin että mielelläni en menisi kun pitäisi pakata laukkuja jne. eli aika paljon työtä.

Tästähän sosiaalityön esimies, joka oli kokouksessa, suivaantui. Hän sanoi että meidän on toimittava tämän mallin mukaan, halusimme tai emme. Jos emme menisi asumuskeskukseen vapaaehtoisesti, hän sanoi tekevänsä huostaanotto selvityksen lapsestamme.

Hän ei mitenkään perustellut huostaanottoa, sanoi vaan että se on seuraava, välttämätön askel, jos emme tottele.

Kokous päättyi ja jäin yksin miettimään kaikkea tätä. Minulle tuli todella ahdistunut ja epävarma olo. Olin hoitanut arkeamme hyvin ja lapsemme kertoi joka päivä mitä kaikkea kivaa olo tehnyt ja kuinka rakastaa minua. Selvästi lapsellamme on nytkin hyvä olla.

Siksi olin ja olen vieläkin järkyttynyt. Onko tosiaan niin että perheitten on aina pakko ottaa kaikenlaista apua vastaan vaikka ei tuntisi tarvetta? Ja jos ei ota vastaan apua, se on sitten yksi huolenaihe lisää ja oikeuttaa sosiaalitoimen tekemään huostaanotto päätöksen?

Siksi halusin jakaa näitä kokemuksiani, sillä tuntuu että olen todella yksin. Minulla oli aiemmin positiivinen mielikuva lastensuojelusta, luulin että he auttavat nimenomaan perheitä jotka ovat heikoilla ja itse kaipaavat apua. Ei ole koskaan aiemmin ollut kokemusta tällaisesta uhkailusta, ja nimenomaan huostaanotolla uhkailusta, joka minusta on äärimmäinen tukitoimi.

- ap

Vierailija
52/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös vanhuksilla tai eläkeläisillä myös käydä kotona huolehtimassa, että kaikki on kunnossa. Kai niillä jollakin on ollut joku sairaus, josta ovat toipumassa. Meidän kadun varressa  näkee että aika monessa talossa käy vieras auto ja vie ja tuo jotain. Olen kuullut että ovat aivan ihania ihmisiä , nämä ovat kunnan työntekijöitä. He käyvät jonkun kuukauden ajan , kunnes näkee alkaako se arki rullaamaan.  Saa sitten sen ateriapalvelun jos on vaikeuksia saada kunnon ruokaa. Ei kai he väkisin tule , kun olen kuullut että ovat hyvin auttavaisia. Puhtaus., ruoka, lääkkeet, labrat , fysioterapia,  liikkuminen ja muu hyvinvointi.

Miten tämä liittyy millään tavalla aloittajan tilanteeseen?

Vierailija
53/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nyt suoraan sanoen nämä perhetyön asiakkaat ovat aika usein näitä heikkolahjaisia, jotka eivät ihan oikeasti itse ymmärrä, että jotain on perheessä pielessä. Silloin on toki vaikea ymmärtää, miksi joku siellä perheessä käy..

Vierailija
54/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen oli vauva, niin mies paloi loppuun töissä, oli pitkällä saikulla ja kävi myös monta vuotta terapiassa. Neuvola tiesi tästä, mutta ei asiaa koskaan oikein mitenkään kommentoitu. Eikä me siltä suunnalta apua olisi toivottukaan, kaikki sujui kotona kivasti. Olisipa ollut kauheaa joku pakkoperhetyö.

Vierailija
55/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis päivystykseen unettomuuden takia? Akuuttihoitoon siis? Eikö unettomuuden takia hakeuduta työterveyteen tai ihan normaalisti aika terveyskeskukseen?

Jos psykoosi päällä niin ymmärtäisin kyllä. Jokin ei nyt täsmää.

Mies hakeutui siksi päivystykseen että unettomuus oli jatkunut jo lähes 2 viikkoa ja hänellä oli hankala olla, uni ei tullut itsekseen.

Hän sai unilääkityksen ja sai onneksi asian kuntoon sitten. Olisi voinut käydä jo aiemmin terveysasemalla mutta ei ollut itse tajunnut hakeutua sinne.

Hän ei ollut myöskään kertonut minulle ettei ollut nukkunut kunnolla, oli yrittänyt sinnitellä vähillä unilla. Väsymysoireet pahenivat viikonloppuna, niin sen vuoksi menimme päivystykseen.

- ap

Tässähän se selitys tiheälle perhetyölle tuli. Mies menee päivystykseen kun ei ole nukkunut 2 viikkoon (todella iso psykoosiriski), on katsellut tilannetta yksikseen puhumatta asiasta ja tilanteestaan puolisonsa kanssa. Apua haetaan vasta viikonloppuna "kun tilanne laukeaa käsiin". Mies saa lääkityksen jonka sivuoireena on myös päiväväsymys - vaikuttaa väkisinkin koko muuhun perheeseen myös.

En tosin tunne alaa yhtään, mutta voisin kuvitella että jos noilla esitiedoilla asiakkuus alkaa, lähdetään siitä olettamuksesta että sitä apua tarvitaan enemmänkin. Varmasti käyntejä vähennetään kun ollaan varmoja että apua ette tarvitse. Tosin, jos kyseessä on ostopalvelu, silloin kannattaa ottaa yhteyttä asiassa sosiaalitoimeen, joka on tuon palvelun myöntänyt ja selittää tilanne. Sieltä ei aivan 100% varmasti haluta intensiiviperhetyötä maksaa jos sille ei ole todellista tarvetta.

Ehdottomasti yhteys sinne sosiaalipuolelle ja selvittää tilanteen sinne. On täysin mahdollista että kun kyseessä on ulkopuolinen ostopalvelufirma, käyttävät teidän perhettä ns ”lypsylehmänä” jolla imevät kunnalta rahaa. Kirjauksilla saa kaiken näyttämään paljon pahemmalta ja jatkettua intensiivistä sopimusta, joka tietenkin tuo firmalle rahaa.

Kiitos tästä näkökulmasta. Pitää jutella meidän perhetyöntekijän kanssa siitä, mitkä asiat huolettaa sillä tavoin, että perhetyötä on tehtävä tehostettuna.

Plussaa on se että perhetyön on oltava tavoitteellista ja joka kuukausi kirjataan tavoitteet perhetyölle. Uskoisin että jossain vaiheessa he eivät enää voi loputtomiin keksiä uusia huolenaiheita, vaan saataisiin kaikki perhetyön tavoitteet päätökseen. Ja tosiaan olen yhteyksissä sosiaalitoimeen jos tuntuu siltä että yhä vaan kirjataan meistä uusia huolia joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.

- ap

Lain mukaan palvelun tilannut sosiaalityöntekijä tekee arvion palvelun jatkon tarpeellisuudesta, kestosta, käyntitiheydestä ja tavoitteista (tavoitteet määritellään yhdessä asiakkaan kanssa). Yksityinen palveluntuottaja ei voi itsenäisesti näitä päätöksiä tehdä.

Voihan olla, että sosiaalityöntekijä on arvioinut, että tarvitsette näin tiivistä työskentelyä ja siksi ostanut palvelun ko.firmalta?

Vierailija
56/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuteen ei nykyään suositella ensisijaisesti lääkkeitä eikä ainakaan muutamaa kuukautta pidempään. Ilmeisesti AP:n miehen väsymyksen taustalla on jokin muu sairaus, jota nyt lääkitään, ja tämä sairaus aiheuttaa huolen.

https://www.kaypahoito.fi/hoi50067#readmore

Vierailija
57/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan nyt suoraan sanoen nämä perhetyön asiakkaat ovat aika usein näitä heikkolahjaisia, jotka eivät ihan oikeasti itse ymmärrä, että jotain on perheessä pielessä. Silloin on toki vaikea ymmärtää, miksi joku siellä perheessä käy..

Ja taas sinä löysit tännekin häpeäleimaamaan.

Me on oltu aiheettoman lasun takia palvelutarpeen arvioinnissa. Kaksi akateemisesti koulutettua skarppia vanhempaa, eikä koko aikana saatu mitään selkoa prosessista. 

Vierailija
58/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Eli tiedät perhetyön tavoitteet, jotka eivät toteutuneet. Mitä ne olivat/ovat nyt ja silloin toukokuussa?

- Teillä on käynyt pt jo lapsen ollessa pieni, kun tarvitsitte tukea lapsen kasvatukseen. Mitkä olivat tavoitteet silloin, nehän täyttyivät? Nyt on siis eri tavoitteet, tarpeet ja voimavarat kuin silloin?

- Miehesi on lääkityksestä väsynyt arjessanne, mutta kuitenkin jaksaa joka päivä tehdä kaikenlaista kuten muutkin vanhemmat. Kumpi pitää enemmän paikkaansa, se että hän on kovin väsynyt vai toimii normaalin isän tavoin? Millaista hänen toimintakykynsä ja jaksamisensa rehellisesti sanottuna on? Kuvaile vaikka arkinen päivänne.

- Perhekuntoutukseen ei lähdetä kevyistä syistä. Näin se vaan on. Huostaanottoa on pakko alkaa valmistella, jos perhe säännönmukaisesti kieltäytyy heille soveltuvista, ja heidän tarvitsemistaan tukitoimista. Lain mukaan meidän on pakko toimia niin. Selvityksen aloitusta ei tehdä salassa, siksi sinulle kerrottiin siitä. Halusivat olla mahdollisimman avoimia.

- Edelleen: mitä sinä jätät kertomatta meille?

Vierailija
59/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

58 viestin kirjoitti aiemminkin kommentoinut sostt.

Vierailija
60/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo neljäs aste on täyttä humpuukia. Niillä on joku oma malli jolla käydään koko elämänkaari läpi. Ikään kuin se olisi jokaisen perheen kannalta edes tarpeellista!

Näköjään heillä on myös tällainen malli, mutta ei sitä nyt kaikille tarjota. 

Kysyin jo aiemmin, että onko teillä ap arviointijakso menossa? Siihen kuuluu paljon tunteja.