Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei-vapaaehtoinen perhetyö

Vierailija
11.03.2020 |

Onko kellään kokemusta perhetyöstä joka on aloitettu ja jota jatketaan vastoin perheen tahtoa?

Meillä on tilanne että perheen isä on aiemmin hakeutunut päivystykseen kun oli jo pidempään nukkunut huonosti. Minä eli perheen äiti saatoin häntä päivystykseen.
Meillä on 1 lapsi ja hän oli mummolassa kun me menimme päivystykseen.

Päivystyksessä hoitajilla oli ollut ilmeisesti huoli siitä että lapsi olisi yksin ja siksi lapsesta tehtiin lastensuojelu ilmoitus.

Nyt meillä käy perhetyöntekijä 2x viikko, yhteensä 5 tuntia viikossa. Tuntuu aika väsyttävältä kun käynnit on keskustelu luonteisia ja aina pitää selittää, mitä arkeen kuuluu ja miten ollaan jakseltu, vaikka oma jaksaminen on hyvä. Lapsi voi hyvin, on terve ja hyvin menee koulussa, on ystäviä.
Ainoa henkilö perheessä jolla ei ole niin hyvä jaksaminen on perheen isä, koska hän on usein väsynyt lääkityksen vuoksi, joka auttaa häntä toipumaan unettomuudesta.

En ymmärrä lastensuojelullista huolta. Arki menee hyvin ja lapsella on harrastuksia, meillä kaikilla perheenjäsenillä on perustarpeet kunnossa. En koe saavani tästä perhetyöstä mitään. Silti on puhuttu että nyt ollaan vasta "kakkosvaiheessa" ja perhetyössä on 4 vaihetta, voi olla että tämä perhetyö jatkuu vielä 1-2 vuotta.

Onko muilla kokemuksia siitä että perhetyötä on aloitettu ilman että itse sitä haluaisi?
Kauanko teillä on kestänyt perhetyö ja mitkä tavoitteet on ollut perhetyössä? Onko työ loppunut kun tavoitteet on saavutettu?

Olisi kiva saada vertaistukea, sillä ärsyttää tämä työskentelyn tiheys ja sitovuus. Tuntuu ettei ole sitten viikolla muuhun aikaa kuin tehdä kotitöitä ja viedä lasta harrastuksiin näiden perhetyökäyntien tiheyden vuoksi.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis päivystykseen unettomuuden takia? Akuuttihoitoon siis? Eikö unettomuuden takia hakeuduta työterveyteen tai ihan normaalisti aika terveyskeskukseen?

Jos psykoosi päällä niin ymmärtäisin kyllä. Jokin ei nyt täsmää.

Mies hakeutui siksi päivystykseen että unettomuus oli jatkunut jo lähes 2 viikkoa ja hänellä oli hankala olla, uni ei tullut itsekseen.

Hän sai unilääkityksen ja sai onneksi asian kuntoon sitten. Olisi voinut käydä jo aiemmin terveysasemalla mutta ei ollut itse tajunnut hakeutua sinne.

Hän ei ollut myöskään kertonut minulle ettei ollut nukkunut kunnolla, oli yrittänyt sinnitellä vähillä unilla. Väsymysoireet pahenivat viikonloppuna, niin sen vuoksi menimme päivystykseen.

- ap

Aivan. Miehet yleensä pitkittää hoitoon hakeutumista ja väsyneenä ei sitten ajatus ihan kulje niin kuin pitäisi. Miehillä myös on tapana oikoa mutkia, että sitten kun mennään niin mennään päivystykseen kun sellainen on keksitty. Ei ne ajattele asioita kovin pitkälle eikä väsyneenä varsinkaan. Kun päre palaa loppuun niin sitten vasta mennään sinne mikä sattuu ottamaan vastaan. Sitä ennen sinnitellään ja sinnitellään.

Vierailija
22/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis päivystykseen unettomuuden takia? Akuuttihoitoon siis? Eikö unettomuuden takia hakeuduta työterveyteen tai ihan normaalisti aika terveyskeskukseen?

Mies hakeutui siksi päivystykseen että unettomuus oli jatkunut jo lähes 2 viikkoa ja hänellä oli hankala olla, uni ei tullut itsekseen.

Hän sai unilääkityksen ja sai onneksi asian kuntoon sitten. Olisi voinut käydä jo aiemmin terveysasemalla mutta ei ollut itse tajunnut hakeutua sinne.

Hän ei ollut myöskään kertonut minulle ettei ollut nukkunut kunnolla, oli yrittänyt sinnitellä vähillä unilla. Väsymysoireet pahenivat viikonloppuna, niin sen vuoksi menimme päivystykseen.

- ap

Tässähän se selitys tiheälle perhetyölle tuli. Mies menee päivystykseen kun ei ole nukkunut 2 viikkoon (todella iso psykoosiriski), on katsellut tilannetta yksikseen puhumatta asiasta ja tilanteestaan puolisonsa kanssa. Apua haetaan vasta viikonloppuna "kun tilanne laukeaa käsiin". Mies saa lääkityksen jonka sivuoireena on myös päiväväsymys - vaikuttaa väkisinkin koko muuhun perheeseen myös.

En tosin tunne alaa yhtään, mutta voisin kuvitella että jos noilla esitiedoilla asiakkuus alkaa, lähdetään siitä olettamuksesta että sitä apua tarvitaan enemmänkin. Varmasti käyntejä vähennetään kun ollaan varmoja että apua ette tarvitse. Tosin, jos kyseessä on ostopalvelu, silloin kannattaa ottaa yhteyttä asiassa sosiaalitoimeen, joka on tuon palvelun myöntänyt ja selittää tilanne. Sieltä ei aivan 100% varmasti haluta intensiiviperhetyötä maksaa jos sille ei ole todellista tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Tässähän se selitys tiheälle perhetyölle tuli. Mies menee päivystykseen kun ei ole nukkunut 2 viikkoon (todella iso psykoosiriski), on katsellut tilannetta yksikseen puhumatta asiasta ja tilanteestaan puolisonsa kanssa. Apua haetaan vasta viikonloppuna "kun tilanne laukeaa käsiin". Mies saa lääkityksen jonka sivuoireena on myös päiväväsymys - vaikuttaa väkisinkin koko muuhun perheeseen myös.

En tosin tunne alaa yhtään, mutta voisin kuvitella että jos noilla esitiedoilla asiakkuus alkaa, lähdetään siitä olettamuksesta että sitä apua tarvitaan enemmänkin. Varmasti käyntejä vähennetään kun ollaan varmoja että apua ette tarvitse. Tosin, jos kyseessä on ostopalvelu, silloin kannattaa ottaa yhteyttä asiassa sosiaalitoimeen, joka on tuon palvelun myöntänyt ja selittää tilanne. Sieltä ei aivan 100% varmasti haluta intensiiviperhetyötä maksaa jos sille ei ole todellista tarvetta.

Ehdottomasti yhteys sinne sosiaalipuolelle ja selvittää tilanteen sinne. On täysin mahdollista että kun kyseessä on ulkopuolinen ostopalvelufirma, käyttävät teidän perhettä ns ”lypsylehmänä” jolla imevät kunnalta rahaa. Kirjauksilla saa kaiken näyttämään paljon pahemmalta ja jatkettua intensiivistä sopimusta, joka tietenkin tuo firmalle rahaa.

Vierailija
24/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli saatte 20 h kuukaudessa perhetyötä? Kuulostaa melko paljolta, meillä on ihan oikeita ongelmia lapsen kanssa, mutta perhetyötä on vai 15 h kuukaudessa. Tosin, sosiaalityöntekijä uskoi mua ihan hyvin, kun kerroin, että nyt alkaa olemaan liikaa liikennöintiä meillä kotona. Perhetyön lisäksi on myös nepsy-puolen käyntejä mm.

Joo, itse toivoin 1 käyntiä viikossa, joka olisi 2h, se riittäisi minusta hyvin että käytäisiin perhetyön tavoitteita ja kuulumisia läpi.

Harmi vaan että 5 tuntia viikossa on kuulemma minimi. Me saadaan perhetyötä 4 astetta - nimiseltä yksityiseltä järjestäjältä.

Itse perhetyön ja käynnit kestän vielä joten kuten, mutta se tuntuu pahalta että tuntimääriin ei voi vaikuttaa. Ja ei ole kerrottu milloin perhetyön arvellaan loppuvan, joten olettamukseni on että tämä jatkuu vielä kauan :( Nyt on kestänyt puoli vuotta.

- ap

Yksityinen järjestäjä? Tuossa on teidän kannalta ongelmallinen eturistiriita. Perheenne palvelun tarvetta arvioi sama taho jolta sitä ostetaan. Eivät luovu teistä helposti.

Vierailija
25/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Ja lisään vielä, että siksi kannattaa olla yhteydessä sinne sosiaalitoimeen eikä yrittää vääntää tuon yksityisen palveluntuottajan kanssa asiasta, että voihan se olla hyvinkin mahdollista että työntekijät yksityisessä firmassa yrittävät vaan tehdä itsensä tarpeellisiksi kun se tietää firmalle rahaa. Kaikki nämä peruspalvelut (niin perheiden kuin esim. kotipalvelut vanhuksille ym. Ja onhan näitä ollut juttuja hammaslääkäreistäkin ym.) pitäisi olla julkisesti tuotettuja. Väärinkäyttömahdollisuudet kun on valtavat kun kunnan/kaupungin on nuo peruspalvelut turvattava, ja kun mennään siihen että ne tarjotaan yksityisiltä firmoilta ostamalla/palveluseteleillä niin kyllä ne voiton maksimointiin pyrkivät yritykset teettää turhiakin toimenpiteitä. Eikä sitä sitten mitenkään sen palvelun myöntävä virkailija voi valvoa että onko nyt totta se että firman työntekijä väittää että asiakas tarvitsee tätä vaikka asiakas sanoo että ei tarvitse. Kun ei ne asiakkaatkaan aina rehellisiä ole...

Vierailija
26/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli saatte 20 h kuukaudessa perhetyötä? Kuulostaa melko paljolta, meillä on ihan oikeita ongelmia lapsen kanssa, mutta perhetyötä on vai 15 h kuukaudessa. Tosin, sosiaalityöntekijä uskoi mua ihan hyvin, kun kerroin, että nyt alkaa olemaan liikaa liikennöintiä meillä kotona. Perhetyön lisäksi on myös nepsy-puolen käyntejä mm.

Joo, itse toivoin 1 käyntiä viikossa, joka olisi 2h, se riittäisi minusta hyvin että käytäisiin perhetyön tavoitteita ja kuulumisia läpi.

Harmi vaan että 5 tuntia viikossa on kuulemma minimi. Me saadaan perhetyötä 4 astetta - nimiseltä yksityiseltä järjestäjältä.

Itse perhetyön ja käynnit kestän vielä joten kuten, mutta se tuntuu pahalta että tuntimääriin ei voi vaikuttaa. Ja ei ole kerrottu milloin perhetyön arvellaan loppuvan, joten olettamukseni on että tämä jatkuu vielä kauan :( Nyt on kestänyt puoli vuotta.

Kuulostaa todella erikoiselta. Joko et kerro kaikkea tai sitten teitä sumutetaan. Me nimittäin saadaan myös 4 astetta -firman kautta perhetyötä eikä meidän määrä ole noin paljoa. Meille ei ole sanottu mitään miniajasta eikä mistään eri vaiheista ja meillä on kuitenkin ollut isompiakin ongelmia. (nepsy, päihde) Ja eroon päästiin, kun itse haluttiin. Tilanne oli tuolloin vakaa. Voiko teillä olla menossa kuukauden arviointijakso? Siihen kuuluu paljon tunteja. 

- ap

Vierailija
27/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama. Lisäksi perhetyökäynnit olivat aina päällekkäin lapsen harrastuksen kanssa, jolloin lapsi joutui jättämään väliin 2/4 treenikertaa viikossa. Syynä perhetyölle oli se, että päätin mennä terapiaan lapsuudentraumojen ja alakuloisuuden takia. Lasten kanssa pärjännyt aina moitteitta, siisti koti, harrastamme yhdessä, ei koskaan mitään pahaa sanottavaa koulusta, oikein pärjääviä ja reippaita lapsia, mies myös kunnollinen. Ihan normaali perhe. Usko meinasi itseen mennä ja tunsin itseni huonoksi äidiksi, kun koko ajan piti olla selventämässä mitä lapsilla on nyt ollut välipalana, miksi suklaapuuroa eikä ruisleipää (lapset normaalipainoisia), onko lapsilla ollut kouluvaikeuksia, onko sitä ja tätä tehty. Tuli olo ettei ole elämänhallintaa ollenkaan, vaikka aina olen pärjännyt hyvin kodinhoidossa, ruoanlaitossa ja kasvatuksessa. Kommenttia tuli mm. täydestä pyykkikorista (pesen vain joka kolmas päivä useamman koneellisen) sekä kanista, joka ei kuulemma saisi asua lastenhuoneessa, parista muuttolaatikollisesta kirppikselle menevää tavaraa, sekä siitä saakelin suklaapuurosta.

Kaiken lisäksi esiteini-ikäinen lapseni vihasi sossutätejä yli kaiken, sillä joutui istumaan sen kaksi tuntia höpöttämässä turhuuksia, eikä päässyt ulos kavereiden kanssa tai harrastuksiin. Sekin oli yksi huolenaihe sitten, kun lapsi ei pidä vieraista.

Kahden vuoden jälkeen päästiin eroon.

Lisään vielä, että suklaapuuroa oli kahden vuoden aikana välipalaksi ehkä 5 kertaa, koska lapset pitävät siitä ja se on erityisherkku meidän perheessä. Karkkia ja limuja eivät saa erityisen paljoa, ja yleensä välipalana on jogurttia, hedelmää, voikkareita jne. Olen varma, että jos olisin syöttänyt lapsille vaikka sienimunakasta joka on terveellistä mutta jota lapset vihaavat, sekin olisi varmasti ollut huolenaihe, kun pakotan lapsiani syömään pahaa ruokaa ja vaarannan psyykkisen kehityksen.

Meillä perhetyöntekijät tulivat samaan aikaan kun lapset tulivat koulusta. Lapset halusivat aina ensimmäisenä syödä välipalan, josta nämä tädit valittivat kun siinä menee aikaa hukkaan. Meillä avokeittiö, jossa ruokapöytä 3 metriä sohvasta jossa tädit istui 2 tuntia. 10 min. eivät olisi jaksaneet odottaa että lapset syövät ja sitten jutellaan. 

Vierailija
28/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella erikoiselta. Joko et kerro kaikkea tai sitten teitä sumutetaan. Me nimittäin saadaan myös 4 astetta -firman kautta perhetyötä eikä meidän määrä ole noin paljoa. Meille ei ole sanottu mitään miniajasta eikä mistään eri vaiheista ja meillä on kuitenkin ollut isompiakin ongelmia. (nepsy, päihde) Ja eroon päästiin, kun itse haluttiin. Tilanne oli tuolloin vakaa. Voiko teillä olla menossa kuukauden arviointijakso? Siihen kuuluu paljon tunteja. 

- ap

Pahoittelut, lainaus meni näköjään päin peetä!

Vierailija
29/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen tosielämästä, jossa yksityinen avustajafirma toimitti avustajan vain noin puoleen siitä tuntimäärästä joka asiakkaalle oli myönnetty mutta laskutti kuitenkin täyden tuntimäärän mukaan...

Se on bisnestä ja jos firmalla on moneksi vuodeksi vakituinen tulonlähde niin eiväthän ne siitä luovu.

Vierailija
30/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Ja lisään vielä, että siksi kannattaa olla yhteydessä sinne sosiaalitoimeen eikä yrittää vääntää tuon yksityisen palveluntuottajan kanssa asiasta, että voihan se olla hyvinkin mahdollista että työntekijät yksityisessä firmassa yrittävät vaan tehdä itsensä tarpeellisiksi kun se tietää firmalle rahaa. Kaikki nämä peruspalvelut (niin perheiden kuin esim. kotipalvelut vanhuksille ym. Ja onhan näitä ollut juttuja hammaslääkäreistäkin ym.) pitäisi olla julkisesti tuotettuja. Väärinkäyttömahdollisuudet kun on valtavat kun kunnan/kaupungin on nuo peruspalvelut turvattava, ja kun mennään siihen että ne tarjotaan yksityisiltä firmoilta ostamalla/palveluseteleillä niin kyllä ne voiton maksimointiin pyrkivät yritykset teettää turhiakin toimenpiteitä. Eikä sitä sitten mitenkään sen palvelun myöntävä virkailija voi valvoa että onko nyt totta se että firman työntekijä väittää että asiakas tarvitsee tätä vaikka asiakas sanoo että ei tarvitse. Kun ei ne asiakkaatkaan aina rehellisiä ole...

Tuo on lasulta tooooodella epäeettista toimintaa että määräävät PAKKOpalvelun, ostavat sen yksityiseltä ja jättävät asiakkaan sinne arvioitavaksi eivätkä itse huolehdi että tarviiko asiakkaan tilanne oikeasti enää sitä pakkopalvelua.

Vierailija
31/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo neljäs aste on täyttä humpuukia. Niillä on joku oma malli jolla käydään koko elämänkaari läpi. Ikään kuin se olisi jokaisen perheen kannalta edes tarpeellista!

Vierailija
32/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Ehdottomasti yhteys sinne sosiaalipuolelle ja selvittää tilanteen sinne. On täysin mahdollista että kun kyseessä on ulkopuolinen ostopalvelufirma, käyttävät teidän perhettä ns ”lypsylehmänä” jolla imevät kunnalta rahaa. Kirjauksilla saa kaiken näyttämään paljon pahemmalta ja jatkettua intensiivistä sopimusta, joka tietenkin tuo firmalle rahaa.

Kiitos tästä näkökulmasta. Pitää jutella meidän perhetyöntekijän kanssa siitä, mitkä asiat huolettaa sillä tavoin, että perhetyötä on tehtävä tehostettuna.

Plussaa on se että perhetyön on oltava tavoitteellista ja joka kuukausi kirjataan tavoitteet perhetyölle. Uskoisin että jossain vaiheessa he eivät enää voi loputtomiin keksiä uusia huolenaiheita, vaan saataisiin kaikki perhetyön tavoitteet päätökseen. Ja tosiaan olen yhteyksissä sosiaalitoimeen jos tuntuu siltä että yhä vaan kirjataan meistä uusia huolia joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.

- ap

Vierailija
33/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa. Meillä on nepsylapsia. Vaadimme apua jo vuosia sitten, jouduimme odottamaan liian kauan. Nyt onneksi meillä käy perhetyöntekijä kerran viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Lisäksi lasten kuntoutukset ja polikäynnit. Koen että nyt saamme tarvitsemaamme tukea, ja aion pitää siitä kiinni niin kauan kuin tarve jatkuu. Ei ole mitään puhetta ollut mistään perhetyön vaiheista. Yhdesää pohditaan, minkälainen perhetyö auttaisi juuri meitä, ja sitä aletaan toteuttaa. Eihän tollaisesta päälle liimatusta perhetyöstä, pakottamisesta, ole mitään hyötyä.

Vierailija
34/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa miten toisen vanhemman väsymys (yksilapsisessa perheessä!) on noin tavaton huolen aihe. Minä sairastan kilpirauhassairautta ja aina kun lääkitys ei ole kohdallaan, olen aivan sekaisin sekä väsymyksestä että valvomisesta.

Ketään ei ole kiinnostanut. Ei auttaa saamaan sitä lääkitystä kohdalleen tai jotenkin auttaa perheen pyörittämisessä. Olen vielä usein ihan yksin vastuussa koko faderallasta, koska mies on yrittäjä ja paljon työmatkoilla.

Nyt sitten yhtäkkiä joku tilapäisväsymyksestä kärsivä mies aiheuttaa moisen hätätilan! Naurettavaa.

Vierailija
35/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa. Meillä on nepsylapsia. Vaadimme apua jo vuosia sitten, jouduimme odottamaan liian kauan. Nyt onneksi meillä käy perhetyöntekijä kerran viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Lisäksi lasten kuntoutukset ja polikäynnit. Koen että nyt saamme tarvitsemaamme tukea, ja aion pitää siitä kiinni niin kauan kuin tarve jatkuu. Ei ole mitään puhetta ollut mistään perhetyön vaiheista. Yhdesää pohditaan, minkälainen perhetyö auttaisi juuri meitä, ja sitä aletaan toteuttaa. Eihän tollaisesta päälle liimatusta perhetyöstä, pakottamisesta, ole mitään hyötyä.

Siis miten perhetyö voi muka auttaa? Sehän on just sitä tarkkailua ja juttelua. Ne aina ilmoittaa ettei ne siivoa eikä tee ruokaa. En tiedä ketään joka olisi saanut siitä apua. Eihän niillä lähihoitajilla ole edes nepsykoulutusta.

Vierailija
36/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain on omia kokemuksia tällaisesta väkisin aloitetusta perhetyöstä, kuulisin mielelläni, ihan vaan vertaistuen vuoksi.

Tämän ketjun tavoitteena ei ole kuitenkaan esittää perhetyötä huonossa valossa.

Arvostan perhetyötä ja sosiaalityötä paljon, kun sitä tehdään oikeista syistä ja yhteisymmärryksessä perheen kanssa.

Esim. jos lapsen terveys tai turvallisuus vaarantuu, on hyvä että perheitä autetaan.

Auttamista pitäisi silti tehdä perheen ehdoilla, ja kysyä millaista tukea perhe oikeasti haluaa.

Ei sillä tavalla että "Teidän on nyt suostuttava tähän perhetyöhön. Ja tähän tuntimäärään. Jos ette suostu, joudutte koko perhe perhekuntoutuslaitokseen. Ja jos ette suostu laitokseen, sijoitamme tai huostaanotamme lapsenne."

Sillä tällaisella kaavalla lastensuojelutyö näyttää ikävä kyllä toimivan, aika käskyttävää ja yksioikoista meininkiä :(

Vierailija
37/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin aikooko se perhetyö nyt sitten nukkua miehesi puolesta sen väsymyksen pois ja he on siellä tekemässä aikuistensuojelutyötä vai mikä se aihe on? Aika moni tai varmasti suurinkin osa perheistä kuitenkin pyörii vain äidin varassa, eikä isän rooli muutenkaan kovin suuri ole perheissä, että se on aikalailla ihan sama nukkuuko isä päivät vai mitä se tekee. Ei se isän lepääminen mistään oleellisesta pois ole, mutta sinä voisit tarvita sen 5 tuntia perheellesi.

Vierailija
38/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sostt ja teen päätöksiä perhetyön aloittamisesta. Kertomus ei tosiaan täsmää, mitä sellaisia asioita/huolia perheessänne on, joista et aloituksessa mainitse? Perhetyö on kiven alla.

Vierailija
39/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan asiallista epäilemistä koska hyvin usein näissä asioissa kerrotaan oma puoli kultaisemmaksi.

Vierailija
40/133 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten perhetyö voi muka auttaa? Sehän on just sitä tarkkailua ja juttelua. Ne aina ilmoittaa ettei ne siivoa eikä tee ruokaa. En tiedä ketään joka olisi saanut siitä apua. Eihän niillä lähihoitajilla ole edes nepsykoulutusta.

Riippuu perhetyöntekijästä onko valmis auttamaan myös kotitöissä.

Meidän perhetyöntekijä on ihan mukava ja sanoi että voi tarvittaessa auttaa minua kotitöissä.

Mulle kotityöt on vain jostain syystä rentouttavimpia tehdä itsekseen. Tiskaan, laitan ruokaa ja siivoan samalla kun kuuntelen taustamusiikkia ja laulan mukana.

Teen siis joka päivä kotityöt sitä mukaa kun on tarve, niimpä perhetyön tekijän tullessa ei ole juurikaan tehtävää. Siinä sitten keskustellaan ja juodaan kahvia, minä vilkuilen kelloa että joko käynti ois pian ohi ja pääsisin taas tekemään jotakin mukavaa.

Siksi kai tämä perhetyön tuputtaminen tuntuu oudolta kun en ole väsynyt enkä erityisesti kaipaa mihinkään apua.

Ystäväni, jolla on useampi lapsi ja hän on heidän yh, pyysi (!) aikanaan perhetyötä nimenomaan kotiavuksi, että saisi apua kotitöiden tekemiseen. Noh, hänelle tätä ei myönnetty, vaan tuli perhetyöntekijä joka vaan loputtomiin halusi keskustella ja haastatella tätä ystävääni.

Siksi meidän perheen tilanne tuntuu jotenkin väärältä, meille pakotetaan apua ja minun olisi mahdollista jopa antaa perhetyöntekijän siivota kotiamme, mutta tykkään itse tehdä työt tietyllä lailla, ja siksi ei juuri tarvetta perhetyölle ole :/ Niin se tuntuu väärältä että monet on kertoneet juuri pyytäneensä perhetyötä ja varsinkin kotiapua, mutta heille ei sitten riitäkkään resursseja :(