Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle

Vierailija
11.03.2020 |

Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?

Kommentit (613)

Vierailija
161/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mukaa kun yliopistot on naisistuneet, on gradun tekemisestä tullut elämää suurempi asia, johon tarvitaan ymmärrystä, tukea ja kädestäpitämistä. Ja silti ei tule valmista.

Ennen gradu tehtiin, tai itkettiin ja tehtiin. Tai sitten se jäi tekemättä. Ei julkaistu kymmenittäin graduoppaita, ei ollut YTHS:n kirjoittamisklinikoita, vertaistukiryhmiä tai tyhjäpäisten opiskelijattarien Face-ryhmiä. Yksin puurrettiin ja kirjoitettiin lopuksi kaikki puhtaaksi kirjoituskoneella. Nyt on pelit ja vehkeet, on tukea ja ohjausta, mutta kynnys vaan kasvaa. Ollaankohan oikeassa paikassa opiskelemassa, jos itsenäinen tieteellinen pieni työ on ylivoimainen?

J

Joo ja samalla opittiin sisukkuutta, liiallisesta perfektionismista luopumista, oikomaan asioissa, luottamaan omaa terveeseen järkeen ja luovimaan oikein. Näillä taidoilla sitten pitkälle elämässäkin selvitään.

Vierailija
162/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mua pyydettiin Aallolle hakemaan väikkärintekoon, niin gradusta tai dipasta piti olla minimi 4 arvosana ja tutkinnon kurssien keskiarvo jotain keskiarvoa korkeampi minimi voidakseen hakea. Tärkein tekijä kylläkin väikän tekoon on ne kontaktit tutkimusryhmiin ja laitoksella.

Itse palautin graduni ilman ohjaajan hyväksyntää, kun ohjaajan kanssa ei tultu oikein toimeen. Siitä sain sitten kutsun suulliseen puolustukseen ja graduni sai lopulta arvosanan 4, vaikka vedin sen lopulta ihan plörinäksi.

Kannattaa oikeasti vain puskea paperille ne jutut niin yksinkertaisessa muodossa kuin kykenet, ja unohda hienosäätäminen ja laatu. Se ei oikeasti maailmaa kaada, jos gradun arvosana jää jonnekin alemmas.

Sinulla on asennetta. Tuollaisia ihmisiä palkkasin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valmiuslaki otetaan käyttöön, tuleekohan lisäaikaa graduille?

Vierailija
164/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue sitä Gradutakuu-blogia tai - kirjaa! Gradu on ohjattu opinnäyte, jossa kerrot tutkimusasetelmasi, - menetelmäsi, tapahtumat ja tulokset. Sen voi kirjoittaa kolmessa kuukaudessa, kun teet sen Belcherin 12 vkon suunnitelman. Eikä niitä lähdekirjoja lueta, kuin silmäillen kiinnostavat kohdat. Ja tee ensimmäisenä tiivistelmä, jossa kerrot nuo em. Sitten rakenne. Vaikka nämä ovat alussa fiktiota (kun sitä tutkimusta ei vielä ole). Rohkeasti vaan töräytät!

Vierailija
165/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi valmis gradu kuin keskeneräinen mestariteos pöytälaatikossa!

Vierailija
166/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosanalla ei omassa tapauksessa ollut väliä. Väkersin graduni kasaan töiden ohessa, arvosana toiseksi alin. Opintojen arvosanat muutoin onneksi 4/5. Koska gradu oli siihen aikaan hyvin harvinaisesta aiheesta, olin alle vuoden sisään rekrytoitu ko. asioita käsittelevään YK-järjestöön. Kukaan ei ollut rekrytoidessa kiinnostunut gradun arvosanasta, ainoastaan aihepiiristä.

Vierailija
167/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti surkein/lusmuin valmistunut opiskelukaverisi. Mene kirjastoon selaamaan hänen gradunsa ja huomaa, millaisella tekeleellä on päästy läpi. Auttoi itseä, kun huomasi, miten vähän loppujen lopuksi vaaditaan. Tsemppiä!

Vierailija
168/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vain, en varmaan itse gradua tekemättömänä ole paras sanomaan, mutta ihmetyttää vähän että mikä siinä niin ahdistaa? Jos antaa kirjojen ja läppärin pysyä kiinni, viivästyttää hommiin ryhtymistä ja selaa somea odottaen että gradu jotenkin maagisesti valmistuisi itsestään niin varmasti ahdistaa. Jos taas alkaa vaan tekemään, niin kyllä se jossakin vaiheessa valmistuu. Joka hetki olet lähempänä sen valmistumista kun keskityt siihen somen selaamisen ja voivottelun sijaan. Olen ehdottomasti sitä mieltä että tärkeintä, että saa jonkun kyhäelmän kasaan ja keksii vaikka tikusta asiaa, kuin että luovuttaisi asian suhteen. Se, että pääsetkö hyviin töihin ratkaisee suurimmaksi osaksi täysin muut asiat kuin juostenkustu gradu! :)

Vierailija
169/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää vaan puskea ulos. Perslihaksia ja kärsivällisyyttä tarvitaan. Kiinnostavasta aiheesta jaksaa kirjoittaa. Nappaat yhden kirjan käteen, vilkulet aiheeseesi liittyvät jutut ja aloitat. Sitten otat seuraavan kirjan ja alat muokata edellistä ja lisätä uusia juttuja.

Itselläni helpotti, kun oli sivutavoite (ekassa gradussani vaatimaton 100s). Sivutavoitteen mukaisesti jaottelin disposition otsikot, teoriaa n. 40s ja analyysiä 60s, 5s tähän lukuun, 8s tähän lukuun... jne. Sitten kirjoitin otsikon alle niin kuin kirjoittaisin yksittäistä esseetä. Kirjoittamistavoitteeni oli 6s/viikko, olin tosin aikaisin liikkeellä ja vältin kokonaan kiireen. Mutta tuo 6s on ainakin viikolle todella helppo tavoite. Sain arvosanan 4.

Tällä hetkellä puuhaan tokaa gradua. Aion ottaa saman taktiikan käyttöön eli määritellä viikkotavoitteet kirjoittamiselle. Hommiin vaan.

Vierailija
170/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradutakuu-kirjan lumihiutalemenetelmä sai hyvin gradunteon vauhtiin.

Sitten kun gradun on saanut valmiiksi, tajuaa ettei se kummoinen juttu ole. Sen voi ajatella vaikka joukkona lyhyempiä esseitä, jotka nivoo yhteen.

10s teksti kirjallisuudesta

5s teksti valitsemastaan menetelmästä

10s teksti analyysiä, eli mitä menelmällä saatu irti aineistosta

Näiden jälkeen 5s johdanto, jossa kertoo mitä aikoo tehdä ja 5s yhteenveto, jossa kertoo mitä teki

Nuo kun tuuttaa, on jo jonkinlainen tutkielma kasassa ja siinä vaiheessa sitä on helppo parannella ja venyttää.

Opintojen aikana on luultavasrti joutunut kirjoittamaan 5-10 esseitä jo ties mistä, ei gradu ole sen kummempaa.

Vierailija
171/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosanalla on merkitystä lähinnä vain jos haluat tutkijaksi, ei muuten.

Vierailija
172/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mukaa kun yliopistot on naisistuneet, on gradun tekemisestä tullut elämää suurempi asia, johon tarvitaan ymmärrystä, tukea ja kädestäpitämistä. Ja silti ei tule valmista.

Ennen gradu tehtiin, tai itkettiin ja tehtiin. Tai sitten se jäi tekemättä. Ei julkaistu kymmenittäin graduoppaita, ei ollut YTHS:n kirjoittamisklinikoita, vertaistukiryhmiä tai tyhjäpäisten opiskelijattarien Face-ryhmiä. Yksin puurrettiin ja kirjoitettiin lopuksi kaikki puhtaaksi kirjoituskoneella. Nyt on pelit ja vehkeet, on tukea ja ohjausta, mutta kynnys vaan kasvaa. Ollaankohan oikeassa paikassa opiskelemassa, jos itsenäinen tieteellinen pieni työ on ylivoimainen?

Yliopistot eivät ole missään vaiheessa "naisistuneet". Se ei ole nuorten naisten vika, että nuoret miehet eivät viitsi panostaa lukioon tai pääsykokeisiin eikä heitä opiskelu kiinnosta. Yliopistoilla ei ole mitään naiskiintiöitä. Ne pääsevät opiskelemaan ketä se homma kiinnostaa ja jotka viitsivät asiaan panostaa. Omalla työllä se opiskelupaikka ansaitaan.

Vierailija
173/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeän graduani, koska pidin oikeasti sen aiheesta.

Mutta olen tehnyt sen ja valmistunut. Sain huonon arvosanan, mutta minussa ei nyt muutenkaan ole ainesta tutkijaksi.

Se, että graduni on niin huono, on minulle vaikeakin asia. Mutta jos katson asiaa positiivisesti, niin se oli tutkimusmatka itseeni ja siihen, millä tavoin työskentelen, kun teen tuollaista pitkäjänteisempää työtä. Ei siis hyödytöntä suinkaan.

En tee oman alani töitä.

Itse väänsin graduni kasaan parissa kuukaudessa eräällä soveltavan luonnontieteen alalta juuri samassa tilanteessa kuin ap. Tutkinnonuudistuksen takia olisi suurin osa opintoja vanhentunut. Olen tyytyväinen että sen sain kasaan, mutta jälkikäteen lähinnä naurattaa se kirjoitusasu. Miten onkin voinut kirjoittaa niin kökösti ja kuinka paljon on jäänyt tekstiin ihan silkkoja kirjotusviheitä.sain cn ja periaattessa olisin ollut kelvollinen tohtori-opintoihin. Työskentelen kyllä omalla alalla muttei jatko-opinnot kiinnostaneet.

Apn kannattaa jättää tarpeeksi aikaa myös siihen gradun tarkastukseen ym.

Todellakin "kannattaa jättää tarpeeksi aikaa myös siihen gradun tarkastukseen". Tuo on todella, todella tärkeä muistutus tai neuvo!

Vierailija
174/613 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtoriopiskelija kirjoitti:

Lue sitä Gradutakuu-blogia tai - kirjaa! Gradu on ohjattu opinnäyte, jossa kerrot tutkimusasetelmasi, - menetelmäsi, tapahtumat ja tulokset. Sen voi kirjoittaa kolmessa kuukaudessa, kun teet sen Belcherin 12 vkon suunnitelman. Eikä niitä lähdekirjoja lueta, kuin silmäillen kiinnostavat kohdat. Ja tee ensimmäisenä tiivistelmä, jossa kerrot nuo em. Sitten rakenne. Vaikka nämä ovat alussa fiktiota (kun sitä tutkimusta ei vielä ole). Rohkeasti vaan töräytät!

En itse kehottaisi ketään opiskelijaa lukemaan lähdeteoksia aivan liian silmäilevästi. Saatat vahingossa jättää huomioimatta esim. jonkin tärkeän kohdan ja pahimmassa tapauksessa tietämättäsi kirjoittaa jotakin, joka olisi mainittuna myös silmäillyssä teoksessa sivulla, jota et silmäillyt. Itse lukisin kirjat hyvin, hyvin tarkkaan.

Mutta,tämä on oma mielipiteeni.

Vierailija
175/613 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan liian nopeata silmäilyä kirjoitti:

Tohtoriopiskelija kirjoitti:

En itse kehottaisi ketään opiskelijaa lukemaan lähdeteoksia aivan liian silmäilevästi. Saatat vahingossa jättää huomioimatta esim. jonkin tärkeän kohdan ja pahimmassa tapauksessa tietämättäsi kirjoittaa jotakin, joka olisi mainittuna myös silmäillyssä teoksessa sivulla, jota et silmäillyt. Itse lukisin kirjat hyvin, hyvin tarkkaan.

Mutta,tämä on oma mielipiteeni.

Tieteelliset artikkelit ja kirjat on lähtökohtaisesti kirjoitettu niin, että lukemalla abstract / introduction / conclusion - osiot saa aivan riittävän käsityksen mitä on tehty, miksi on tehty, miten on tehty ja mitkä ovat johtopäätökset. Ei tieteellisessä kirjoittamisessa jätetä yllättäviä juonenkäänteitä tai tärkeitä huomioita piiloon vaan ne tulisi esittää aina selkeäsi tekstin alussa. Lisäksi teoria/kirjallisuusosuudessa täytyy muutenkin olla hyvin tarkkana, ettei juurikaan omia mielipiteitä esittele vaan vertailee ja vetää yhteen kirjallisuutta, tukee omaa tutkimusasetelmaa ja perustelee miksi on tärkeää tutkia gradunsa aihetta.  Omassa gradussani oli lähteitä yli 90 kpl ja en lukenut varmaan yhtäkään ns. alusta loppuun. 

Vierailija
176/613 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat taatusti kirjoitettua gradun valmiiksi, jos tulee ulkonaliikkumiskielto koronan takia. Silloin sinulla ei ole mitään muuta järkevää tekemistä kotona, ja olet helpottunut, kun saat pakertaa gradun parissa. LOL.

Vierailija
177/613 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yhtä fiksu kuin te jotka joudutte kirjottamaan graduja, mutta mulle on aina ollut hankala kirjoittaa mitä tahansa virallista. 

Anna itsellesi oikeesti lupa kirjoittaa ihan täysin paskaa tekstiä. Aloita hutaisemalla jotain sillä ajatuksella että kuinka nopeasti ja paskasti pystyt tekemään. Jossain vaiheessa aina käy sama ja aivot alkaa toimia ja korjailla omaa tekstiäsi. Vähän niinkuin sellaisella "toi nyt on ihan tyhmä lause, idioottikin tietää että näin se pitäis sanoa"-ajatuksella :D

Siis ihan oikeasti kirjoitat tarkoituksella paskasti, puhekieltä ja oikein tyhmennät aiheesi ja selität sen niinkuin joku maallikko joka ei tajua asiasta mitään. Kyllä sun aivot sit ärsyyntyy sulle ja sanot jo itsellesikin että "ei se nyt ihan noin yksinkertainen asia ole" ja yhtäkkiä huomaatkin miten paljon tiedät asiasta kun sulle tulee tarve korjata oma hutaisusi. Ihmiset rakastavat päteä tietämyksellään, myös itselleen. Käytä sitä hyväksi!

Vierailija
178/613 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan siirtymäaikaan lykkäystä? Ainakin valmistuminen on nyt astetta haastavampaa, kun esim. tenttiakvaarion kaikki tentit peruttiin koronan takia tästä päivästä jonnekin tulevaisuuteen. Ei lue netissä, milloinkas ne tentit voisi tehdä.

Vierailija
179/613 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleekohan siirtymäaikaan lykkäystä? Ainakin valmistuminen on nyt astetta haastavampaa, kun esim. tenttiakvaarion kaikki tentit peruttiin koronan takia tästä päivästä jonnekin tulevaisuuteen. Ei lue netissä, milloinkas ne tentit voisi tehdä.

Itse olen huolissani kirjastojen kiinniolosta. Kaikkia kirjoja tai aineistoja ei ole mahdollista saada sähköisesti ja nyt kirjastot suljetaan kuukaudeksi. Gradut pitää palauttaa ennen vappua, joten jos ei ehdi huomisen aikana saada kaikkia aineistoja itselleen, jotain olennaisia lähteitä voi jäädä puuttumaan.

Vierailija
180/613 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huolissani kirjastojen kiinniolosta. Kaikkia kirjoja tai aineistoja ei ole mahdollista saada sähköisesti ja nyt kirjastot suljetaan kuukaudeksi. Gradut pitää palauttaa ennen vappua, joten jos ei ehdi huomisen aikana saada kaikkia aineistoja itselleen, jotain olennaisia lähteitä voi jäädä puuttumaan.

Totta tämäkin. Itsekin meinasin vielä pari lähdettä lisää hakea. Niitä ei ole sähköisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän