Ammattilaisten asiattomat kommentit työtilanteissa -peukutusketju
Mitä älytöntä tai asiatonta ammattilainen on työtilanteessa sinulle sanonut? Kommenttia, joka ei millään lailla liity asiaan, jonka takia olette tekemisissä. Onko kampaaja arvostellut kuluneita kenkiäsi, terveydenhoitaja ihmetellyt perhesuhteitasi tai kaupan kassa kommentoinut ikävään sävyyn ostoksiasi? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = asiatonta kommentoida noin, peukku alas = ihan okei sanoa noin.
Kaupan kassa kommentoi "Taitaa olla se aika kuusta... ", kun ostin siteitä ja pari levyä suklaata.
Ap
Kommentit (587)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkitarkastuksessa toisen lapseni syntymän jälkeen nuorehko naislääkäri: "Kaikki kunnossa. Ehkäisyä saa JA PITÄÄ käyttää!"
Mikä hän on määräilemään, käytänkö ehkäisyä? Ja siis käytän kyllä, lapsi oli toivottu, minulla ikää 29 vuotta ja esikoiseenkin ikäeroa oli useita vuosia. Tuntui nöyryyttävältä ja alentavalta, aivan kuin olisin ollut jotenkin holtiton tai vajaa.
Tiesitkö sinä että 10% aborteista tehdään henkilöille jotka ovat synnyttäneet samana tai edellisenä vuonna? Lääkäri oli varmasti vaan kyllästynyt näihin mammoihin jotka luottavat imetykseen ehkäisynä tai ajattelevat että raskaaksi tullaan vasta kun kierto on palautunut.
Neuvolassa ohjeistettiin vuonna 2021, että imettäessä ei voi tulla raskaaksi.
Vanhempi neuvolantäti, mutta silti..
Kauan sitten, olin 15 v teini ja uskaltauduin paikallisen tk:n tiskille kyselemään aikaa lääkärille (en kehdannut puhua kotona ongelmasta). hoitaja kyseli kovaan ääneen mikä vikana (oli kuukautisongelmia) ja totesi, että "eihän tuo nyt ole mitään, ei tuosta lääkäriin lähdetä".
No, sain suun auki sitten kouluterveydenhuollossa ja pääsin ihan sairaalaan asti tutkimuksiin.
Mutta 15 v teinille tuo tiskillä ollut tilanne oli todella nöyryyttävä.
Joskus yli kymmenen vuotta sitten ollessani yliopisto-opiskelija, osallistuin yhdelle kielikurssille. Opettaja (mies) jutteli muutenkin naisista aika sovinistiseen sävyyn, mutta minua kohtaan oli ihan hirveä. Yhden kerran tuli kesken oppitunnin mun selän taakse, sanoi että voisi hieroa minua ja kosketteli niskaa ja selkää. Koko opiskelijaporukka oli hiljaa, kaikkihan sen näki
... ei kyllä kukaan sentään nauranut, mutta minä jäädyin tilanteessa täysin (olin vielä nuori, parikymppinen, jotenkin olisin vaan halunnut kadota maan alle). Lounastauolla yksi toinen opiskelija tuli kysymään, että onko kaikki ok. Olin niin järkyttynyt, että en osannut sanoa mitään. Ja sitten yhtenä toisena päivänä tämä sama opettaja tuli samaa matkaa mun kanssa ulos luokkahuoneesta ja pisti kulkiessaan kätensä mun vyötärölle/lantiolle. Usein kommentoi kaikkia muitakin juttuja, esim. "ai sulla on tänään luomiväriä" yms. Muillekin viljeli näitä ulkonäkökommentteja, mutta minua kosketteli. Vieläkin ahdistaa, kun tuota ajattelen. No sori vaan äijä, suoritin kurssin arvosanalla 5 (siis asteikolla 1 - 5) mutta seuraavalle tämän opettajan pitämälle kurssille en enää voinut mennä.
Mullakin karsastaa ja hain yhtä työharjoittelupaikkaa mitä en sit saanutkaan ku paikan päälle menin. Voi olla et oli katko tiedonkulussa tai joku muu syy. Sanoin hierojalle että mietin liittyykö se mun ulkonäköön etten päässytkään sinne. Ja hän sanoi että hänelläkin tuli sellainen mieleen että liittyykö siihen. Ku kysyin että oonko jotenki hirveen näköinen nii hän sanoi että et mutta jotkut ihmiset kattoo ulkonäköö.
Lisäksi hän halas mua ku menin pitkästä aikaa hierontaan ja se oli mun makuun liian kaverillista vaikka tykkäänki halata ihmisiä.
Vaihdoin hierojaa ja nykyään on hyvä. Ulkonäöstäni saa ajatella mitä vaan mut kaikkea ei tarvitse ääneen sanoa. Tossa tilanteessa kun on muutenkin tietyllä tapaa "alasti".
Vierailija kirjoitti:
Olin rintaliivi osastolla ja kokeilin eri malleja.
Myyjä sanoi: sinulla on todella kauniit rinnat!Ok, olihan tuo positiivisesti kommentoitu MUTTA ei ole myyjän tehtävä arvioida ja arvostella toisen vartaloa, se oli epäammattimaista. Tuli ikävä olo kun toinen arvio ostajan rintoja
Myyjän työ on myydä. Kaupankäynnille suotuisan luottamuksellisen ilmapiirin luominen ja ehkä epävarmanoloisen asiakkaan rohkaiseminen on osa myyjän ammattitaitoa (Liivien myyminen rintölhin katsomatta on kova rasti. Käsikopelo tuskin tulee kysymykseen).
Moni pitää imartelusta, mutta sinun kohdallasi se menl hukkaan. Aina ei voi voittaa.
Saattoihan hän tietysti olla lesbo, joka ei kyennyt hillitsemään itseään. Tai ehkäpä hän oli hetero, joka vain piti rintojasi kauniina. Ei voi tietää. Saako nainen katseĺla naisen rintoja, vakkka tässä ei olisi mitään muuta katsomista? Mieshän ei saa.
PS. Eräältä ruotsalaiselta tuttavaltani saamani vinkin perusteella hiekan huuhteleminnen alapäästä voi auttaa. Kannattaa kokeilla. Ei se ota, ĵos ei annakaan.
Sylvitäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä me sinulle hyvä auto saadaan valittua." Tämä oli autokauppiaan loppulausahdus minulle.
Vaimo oli pyytänyt minut mukaan autokauppaan, kun hän oli ostamassa itselleen autoa.
Vaimo oli alussa kertonut kauppiaalle, että hän on tulossa ostamaan autoa. Joka kerta kun vaimo kysyi autosta jotain, kauppias vastasi minulle. Minä en juuri kysynyt mitään.
Että terveisiä vaan sinne Opelin jälleenmyyjälle.
Menin pikkukaupungin pieneen rautakauppaan silloisen mieheni kanssa. Halusin ostaa remppatarvikkeita, mieheni ei ollut siihen mitenkään osallinen. Joka kerta kun kysyin (mies)myyjältä jotain tarvikkeista, hän vastasi miehelleni. Tätä jatkui koko ostosten ajan ja oli melko absurdin oloista. Ihan kuin kysymykseni olisivat tulleet avaruudesta.
Mutta - nykyinen mieheni koki saman mutta toisin päin kun kävimme kangaskaupassa ja hän halusi ostaa kangasta omiin tarkoituksiinsa ;). Hän kysyi, minulle vastattiin ;). En oikein tiedä miten tällaisissa tilanteissa pitäisi toimia. Pitäisikö sanoa myyjälle että vastaisitko ystävällisesti kysyjälle, älä minulle?
Itselläbi on taoana sanoa jotain "mä en ole asiasta kiinnostunut. Kerro hänelle" 367. Tietenkin tilannetta mukaellen.
Iltatähteä toivottiin. Olin nelikymppinen, joten mahdollista vielä oli. Tuli äkillinen outo gynekologinen verenvuoto. Luonnollisesti lääkäri laittoi muiden kokeiden lisäksi lähetteeseen raskaustestin. Laboratoriosta hoitaja soitti minulle jotenkin kauhistuneen kuuloisena, että täällä on myös haluttu selvittää mahdollista raskautta. Sanoin, että niin on ja asia menee oikeen. Ei sitä raskautta selvittävää koetta kuitenkaan tehty.
Tytteli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkitarkastuksessa toisen lapseni syntymän jälkeen nuorehko naislääkäri: "Kaikki kunnossa. Ehkäisyä saa JA PITÄÄ käyttää!"
Mikä hän on määräilemään, käytänkö ehkäisyä? Ja siis käytän kyllä, lapsi oli toivottu, minulla ikää 29 vuotta ja esikoiseenkin ikäeroa oli useita vuosia. Tuntui nöyryyttävältä ja alentavalta, aivan kuin olisin ollut jotenkin holtiton tai vajaa.
Tiesitkö sinä että 10% aborteista tehdään henkilöille jotka ovat synnyttäneet samana tai edellisenä vuonna? Lääkäri oli varmasti vaan kyllästynyt näihin mammoihin jotka luottavat imetykseen ehkäisynä tai ajattelevat että raskaaksi tullaan vasta kun kierto on palautunut.
Neuvolassa ohjeistettiin vuonna 2021, että imettäessä ei voi tulla raskaaksi.
Vanhempi neuvolantäti, mutta silti..
Ammattitaidoton , ei liity ikään.
Olen itse 64v ja kyllä koko aikuisiän tiennyt, ettei imetys estä raskaaksi tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Läskeille ei tietysti saa kukaan sanoa läskeistä mitään. Tottakai saa ja pitää. Virtahevot on kyl tienny, että läskeistä on aina huomattu, silti tekivät sen päätöksen lihottaa ittensä läskikasaksi, joten kestäkää seuraukset.
Kusipäille ja mulkuille ei tietenkään saa sanoa luonnevioista mitään. Totta kai saa sanoa ja pitääkin sekä kehottaa käymään lääkärillä josko oma ja etenkin muiden elämä helpottuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin karsastaa ja hain yhtä työharjoittelupaikkaa mitä en sit saanutkaan ku paikan päälle menin. Voi olla et oli katko tiedonkulussa tai joku muu syy. Sanoin hierojalle että mietin liittyykö se mun ulkonäköön etten päässytkään sinne. Ja hän sanoi että hänelläkin tuli sellainen mieleen että liittyykö siihen. Ku kysyin että oonko jotenki hirveen näköinen nii hän sanoi että et mutta jotkut ihmiset kattoo ulkonäköö.
Lisäksi hän halas mua ku menin pitkästä aikaa hierontaan ja se oli mun makuun liian kaverillista vaikka tykkäänki halata ihmisiä.
Vaihdoin hierojaa ja nykyään on hyvä. Ulkonäöstäni saa ajatella mitä vaan mut kaikkea ei tarvitse ääneen sanoa. Tossa tilanteessa kun on muutenkin tietyllä tapaa "alasti".
Tuo miten hän vastasi pohdintaasi ja kysymykseen on mielestäni suoraa (josta itse pidän/arvostan). Halaaminen sen sijaan outoa.
KaikenlaisiaAmmattilaisia kirjoitti:
Isäni kanssa mentiin valokuvausliikkeeseen otattamaan passikuvat. Aluksi oli ihan asiallinen palvelu ja työntekijä otti ensin minusta kuvat. Kun sai otettua isästäni yhden kuvan niin alkoi estoton hihittely, jopa häiriten omaa kuvaustaan (puhui ääneen kameran taa mennessään, että "noni, skarppia, ei tästä tuu mitään thihihiii". Isäni ja minä tuijotettiin välissä toisiamme epäuskoisina tilanteesta ja lopulta kun vakavina kyseenalaistettiin työntekijän ammattitaitoa ja yritettiin saada selvyyttä MIKÄ V- NAURATTAA niin tämä jannu saa hihittelynsä välistä sanottua, että "siis on niin rehellisen näköinen ilme!" ja nauru jatkuu. Näytti ottamiaan kuviakin, muttei nähty mitään hauskaa. Mun isä passikuvassa, that's it. Todella asiaton kuvaus. En muista pyysikö ees anteeksi, mut olipahan ainakin hänellä hauska työpäivä.
Minä en olisi maksanut kuvia vaan kävellyt ulos kuvien kera tai ilman. Ja sana heti kiertämään kylille. Tietää muutkin karttaa. Joillakin yrittäjillä, jos tämä nyt sellainen oli (olisin kysynyt), on kumma käsitys että he ovat kahden kesken asiakkaan kanssa ja voivat käyttäytyä ihan miten huvittaa. Eikä heitä haittaa yhden asiakkaan menetys, muita riittää. Eräs työnantajani oli tällainen " köyhiä ei tarvitse palvella" ja nyt keikkuu konkurssin partaalla mutta ukko elättää omalla työllään. Sössii kaikki asiansa ja ukko pelastaa. Rikkaampia asiakkaita nuoleskelee jatkuvasti. Minuakin (köyhää) kävi oikein kotoa tahtomassa asioimaan yrityksessään. Sanoin että käyn kilpailijalla nykyään. Sinne meneekin satoja euroja vuodessa.
Näitä yrittäjiä on pienellä paikkakunnalla tosi paljon, tykkäävät palvella vain toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyselee ulkonäöstään ja sitten pahastuu, kun kysymykseen vastataan 🤦. Älä kysele tyhmiä, jos et halua, että niihin ääneen vastataan, vaan pidä mölyt mahassasi. Moka oli nyt sun ihan oma.
Terveyskeskuksessa naureskellaan usein diagnooseille, siis hoitajat puhelimessa ja lääkäritkin. Kyllä pitäisi tallentaa joka ikinen puhelu ja käynti siellä. Taitaa olla mt ongelmia suurimmalla osalla.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksessa naureskellaan usein diagnooseille, siis hoitajat puhelimessa ja lääkäritkin. Kyllä pitäisi tallentaa joka ikinen puhelu ja käynti siellä. Taitaa olla mt ongelmia suurimmalla osalla.
Kenen kanssa ne siellä puhelimessa sittenon naureskellessaan, potilaitten vai? Oletko itsekin siis hoitaja?
Psykologi totesi etten pääse adhd-tutkimuksiin. Haukkui sitten minut tyhmäksi. Pitäisi kuulema tottua tekemään niitä p-duuneja (olin siinä vaiheessa ollut IT-osaajana 14 v). Sitten muutti kantaansa ja sanoi että olen vaan huumeiden perässä.Tampereella näin.
Hänen tekemäänsä perätöntä lausuntoa vielä siivottiin jälkeen päin. Minulla on kopsut molemmista joiden siis pitäisi olla sama lausunto.)
Menin vuosia sitten hierojalle ja koko sen tunnin ajan hieroja päivitteli suureen ääneen muun pituutta. Olen siis 184 cm pitkä nainen. En mennyt toista kertaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mu joollakin karsastaa ja hain yhtä työharjoittelupaikkaa mitä en sit saanutkaan ku paikan päälle menin. Voi olla et oli katko tiedonkulussa tai joku muu syy. Sanoin hierojalle että mietin liittyykö se mun ulkonäköön etten päässytkään sinne. Ja hän sanoi että hänelläkin tuli sellainen mieleen että liittyykö siihen. Ku kysyin että oonko jotenki hirveen näköinen nii hän sanoi että et mutta jotkut ihmiset kattoo ulkonäköö.
Itse kyselee ulkonäöstään ja sitten pahastuu, kun kysymykseen vastataan 🤦. Älä kysele tyhmiä, jos et halua, että niihin ääneen vastataan, vaan pidä mölyt mahassasi. Moka oli nyt sun ihan oma.
En mitään kysyny vaan ajattelin ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mu joollakin karsastaa ja hain yhtä työharjoittelupaikkaa mitä en sit saanutkaan ku paikan päälle menin. Voi olla et oli katko tiedonkulussa tai joku muu syy. Sanoin hierojalle että mietin liittyykö se mun ulkonäköön etten päässytkään sinne. Ja hän sanoi että hänelläkin tuli sellainen mieleen että liittyykö siihen. Ku kysyin että oonko jotenki hirveen näköinen nii hän sanoi että et mutta jotkut ihmiset kattoo ulkonäköö.
En mitään kysyny vaan ajattelin ääneen.
Opettele lukemaan:
"ku KYSYIN että.."
Ja tosiaan, jos ei halua kuulla, niin pitäkööt mölyt mahassaan ja ajatelkoot ääneti.
Menin passikuvaan ja hiukseni olivat nutturalla pääni päällä,äkkiä kuvaaja vaan syöksyi varoittamatta repimään hiukseni auki ja kun kun huusin spontaanisti "älä jumalauta koske!" niin muuttui todella kylmäksi ja töykeäksi.
H&M:llä kaksi myyjää viikkasi tuotteita ja kuulin toisen sanovan halveksivasti "Painuis vit tu Cybershoppiin!"Minulla oli pitkä röyhelöhame,sienikuvallinen toppi,kangaskassi,ei meikkiä ja näytin varmaan rahattomalta hipiltä. Ostin kuitenkin farkut,kengät ja koruja.
Minulla on pieni teksti (kiss here) tatuoituna kaulaan,olin nielemisongelmien takia lääkärissä ja tutki kaulaani kun äkkiä kysyi "ei kai aikuiset enää ihoon piirrä?"
Hain R-kioskilta pakettia ja myyjä alkoi kiukutella kuvallisesta kelakortista,sanoi ettei se käy. Puhisi tuskastuneena kun kerroin etten omista muita henkkareita. Sain sitten pakettini kun olin jo menossa ulos ovesta.
Menin kahvilaan ja myyjä tokaisi edes tervehtimättä "Me kyllä suljetaan just!" Paikka oli vielä 30min auki ja halusin vain ostaa kahvin mukaan.
Menin kauppaan ostamaan tupakkaa ja vartija tuli sanomaan,ettei liikkeessä saa olla paljasjaloin. Kuljen ilman kenkiä pitkälle syksyyn ja jalkapohjani ovat jo karaistuneet.
Minulla oli jonkun verran karsastusta lapsesta asti. Koulussa ym. kiusattiin sen vuoksi. Lapsuudenkoti oli rikkinäinen, eikä meitä lapsia hoidettu kunnolla, edes terveyteen liittyviä asioita. Siksi en päässyt lapsena karsastusleikkaukseen. Kärsin tästä aika paljon, ja olin ujo.
Menin jo teininä diagnosoidun aurallisen migreenin vuoksi lääkäriin aikuisena. Lääkäri kivahti heti asiani esitettyäni "mitäs et ole leikannut kieroja silmiäsi!". Tämän jälkeen hän vielä totesi, että nenäni on hieman vinossa.
Eipä antanut tuokaan lääkäri lähetettä silmälääkärille. Pääsin leikkaukseen vasta vuosia myöhemmin, kun osui kohdalle hyvä yksityislääkäri, joka laittoi lähetteen julkiselle.
Silmäleikkauksen jälkitarkastuksessa todettiin yllättävänä positiivisena seurauksena, että ninulle on leikkauksen jälkeen kehittynyt "kolmiulotteinen näkökyky", jota ei käsittääkseni enää aikuisena tule, jos on katsastanut koko ikänsä.