Ammattilaisten asiattomat kommentit työtilanteissa -peukutusketju
Mitä älytöntä tai asiatonta ammattilainen on työtilanteessa sinulle sanonut? Kommenttia, joka ei millään lailla liity asiaan, jonka takia olette tekemisissä. Onko kampaaja arvostellut kuluneita kenkiäsi, terveydenhoitaja ihmetellyt perhesuhteitasi tai kaupan kassa kommentoinut ikävään sävyyn ostoksiasi? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = asiatonta kommentoida noin, peukku alas = ihan okei sanoa noin.
Kaupan kassa kommentoi "Taitaa olla se aika kuusta... ", kun ostin siteitä ja pari levyä suklaata.
Ap
Kommentit (587)
Olin viimeisessä sytostaattitiputuksessa. Veriarvot olivat olleet hyvät, eikä ollut tiedossa minkäänlaista jatkotarvetta uusille sytoille ja jatkossa olisi vain kontrollikäyntejä. Kuitenkin lähtiessäni hoitaja tokaisi että "toivottavasti saat nyt edes vähän pitää kesälomaa ennen kun pitää taas tulla tänne uudestaan!". Säikähdin kyllä, koska tiedonkulku siinä sairaalassa ei ollut kovin hyvää, että oliko ilmennyt jotain uutta josta en ollut saanut tietoa? No, 6 vuotta on kulunut eikä ole tarvinnut mennä takaisin. Mutta kyseisen hoitajan kuuluu siinä tilanteessa ainoastaan huolehtia sytostaatin annostelusta sekä esilääkityksestä, eikä todellakaan heitellä omia näkemyksiään potilaiden ennusteista.
Horoperse kirjoitti:
Olin synnyttämässä esikoistanin Pohjois-Savossa. En kerennyt saamaan epiduraalia ja olin kovissa tuskissa. Makasin selällään sairaalasängyssä, kun usko omiin voimiin saada lapsi ulos alkoi loppumaan. Voihkaisin tuskissani, ettei lapsi tule, enkä pysty tähän. Kätilö sanoi vihaisesti eikös se ole hyvä, ettet ole mikään horoperse, jolta vaan luiskahtelee lapsia alakerrasta. Järkytyin tästä niin paljon, että menin sanattomaksi, enkä uskaltanut vastata mitään. Myöhemmin kysyin vielä mieheltäni, että sanoiko kätilö oikeasti näin. Mies sanoi, että hänkin kummasteli sitä, mutta kyllä. Tämä siis tapahtui vuonna 2019. Kätilö oli joku 42-45-vuotias. Terveisiä kätilölle, jos tunnistaa. Kiitos lapsen auttamisesta maailmaan, mutta voisi ehkä tilannetajua olla enemmän.
Hän on varmasti itsekin miettinyt jälkeenpäin, että tulipas vähän turhan selvällä suomenkielellä turautettua. Mutta siinä tilanteessa ei varmastikaan ajattellut, että voisit tuosta loukkaantua, sillä hänhän nimenomaan painotti että sinä ET ole horoperse, vaan sinulla on paikat kunnossa. Todennäköisesti se oli hänen jännittyneestä olemuksestaan huolimatta sellainen epäonnistunut yritys rentouttaa potilasta huumorin keinoin, odotti että naurahtaisit. Aina ei mene putkeen ja joitakin sanomisiaan miettii pää sinisenä lopun ikäänsä... T. Ei tuo kätilö
Naishammalääkäri tokaisi hoitalle toimenpiteen jälkeen. olipa reipas potilas mieheksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiapukoulutuksessa ohjaaja arvosteli ryhmän kuullen, kuinka yksi osallistuja syö paljon sokeria ja tajuaako hän, kuinka paljon kaloreita karkeissa on. Mielestäni toisten elämäntapojen arvostelu ei kuulu ensiaputaitoihin.
Meillä vastaavassa tilanteessa kouluttaja paheksui muutaman työkaverini tupakointia, ehkä meillä oli sama kouluttaja. :D Eiköhän aikuinen ihminen osaa itse päättää, mitä terveydellään tekee. Ja onko sillä hätäensiavun kannalta merkitystä, nassuttaako auttaja paljon karkkia tai polttaako aamuisin kahvin kanssa?
Siinä saattaa elvytettävältä tulla vaikka oksennus, kun tupakoitsija alkaa elvyttämään. Sen verran paha haju tupakasta ja tupakoitsijasta tulee.
No toipuupa ainakin vikkelään huitomaan auttajansa pois haisemasta, toimivaltahan tuo kuulostaa... Kyllä taitaa useammin olla tilanne se, että sillä elvytettävällä on suussa vaahtoa tai oksennusta, tai haisee tupakalta ja vaikka miltä. Tai aktiivinen huuliherpes! Taviksille vinkkinä, että nykyohjeistuksella suositellaan muutenkin pelkkää paineluelvytystä, etenkin jos olet yksin paikalla. Se puhallus on toissijaista ja happea kulkeutuu ilmateihin todennäköisesti jonkin verran joka tapauksessa, mikäli on varmistettu että ne eivät ole tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Horoperse kirjoitti:
Olin synnyttämässä esikoistanin Pohjois-Savossa. En kerennyt saamaan epiduraalia ja olin kovissa tuskissa. Makasin selällään sairaalasängyssä, kun usko omiin voimiin saada lapsi ulos alkoi loppumaan. Voihkaisin tuskissani, ettei lapsi tule, enkä pysty tähän. Kätilö sanoi vihaisesti eikös se ole hyvä, ettet ole mikään horoperse, jolta vaan luiskahtelee lapsia alakerrasta. Järkytyin tästä niin paljon, että menin sanattomaksi, enkä uskaltanut vastata mitään. Myöhemmin kysyin vielä mieheltäni, että sanoiko kätilö oikeasti näin. Mies sanoi, että hänkin kummasteli sitä, mutta kyllä. Tämä siis tapahtui vuonna 2019. Kätilö oli joku 42-45-vuotias. Terveisiä kätilölle, jos tunnistaa. Kiitos lapsen auttamisesta maailmaan, mutta voisi ehkä tilannetajua olla enemmän.
Hän on varmasti itsekin miettinyt jälkeenpäin, että tulipas vähän turhan selvällä suomenkielellä turautettua. Mutta siinä tilanteessa ei varmastikaan ajattellut, että voisit tuosta loukkaantua, sillä hänhän nimenomaan painotti että sinä ET ole horoperse, vaan sinulla on paikat kunnossa. Todennäköisesti se oli hänen jännittyneestä olemuksestaan huolimatta sellainen epäonnistunut yritys rentouttaa potilasta huumorin keinoin, odotti että naurahtaisit. Aina ei mene putkeen ja joitakin sanomisiaan miettii pää sinisenä lopun ikäänsä... T. Ei tuo kätilö
Ammattitaitoon kuuluisi valita sanansa oikein, varsinkin noin herkässä tilanteessa. Minusta on ihan turhaa puolustella toimintaa, joka ei puolustelua ansaitse.
Jälkitarkastuksessa toisen lapseni syntymän jälkeen nuorehko naislääkäri: "Kaikki kunnossa. Ehkäisyä saa JA PITÄÄ käyttää!"
Mikä hän on määräilemään, käytänkö ehkäisyä? Ja siis käytän kyllä, lapsi oli toivottu, minulla ikää 29 vuotta ja esikoiseenkin ikäeroa oli useita vuosia. Tuntui nöyryyttävältä ja alentavalta, aivan kuin olisin ollut jotenkin holtiton tai vajaa.
Olin rintaliivi osastolla ja kokeilin eri malleja.
Myyjä sanoi: sinulla on todella kauniit rinnat!
Ok, olihan tuo positiivisesti kommentoitu MUTTA ei ole myyjän tehtävä arvioida ja arvostella toisen vartaloa, se oli epäammattimaista. Tuli ikävä olo kun toinen arvio ostajan rintoja
Jälkitarkastuksessa venäläinen lääkäri moitti miten löysä SE on. Suomitaustinen hoitaja sanoi kipakasti lääkärille että hänhän on juuri synnyttänyt noin luonnollista on ettei paikat ole vielä palautuneet.
Toinen venäläinen lääkäri sanoi siskolleni kun oli saanut keskenmenon ja itki sen johdosta;
Älä itke, ei ole syytä itkeä kun aina voi yrittää uudelleen.
Ihanko oikeasti kaikki haluaa sellaisen tylsän ankean maailman, jossa kaikki ihmiset on koko ajan asiallisia ja korrekteja eikä mitään inhimillisyyttä sallita.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti kaikki haluaa sellaisen tylsän ankean maailman, jossa kaikki ihmiset on koko ajan asiallisia ja korrekteja eikä mitään inhimillisyyttä sallita.
Inhimillisyys ja korrektius eivät ole vastakohtia vaan voivat ilmetä samassa ihmisessä. Olen kuitenkin samaa mieltä, että armoa pitää arjen tilanteissa antaa kaikille. Joskus jotkut ottavat asiat liian tosissaan ja joskus taas jotkut puhuvat ihan mitä sattuu. Harvemmin kukaan kuitenkaan oikein yrittää olla ilkeä. Onhan heitäkin toki, ja silloin olisi toivottavaa, että saisivat maistaa heti omaa lääkettään. Kaikki vain eivät ole niin sanavalmiita tai uskaliaita, että saisivat juuri siinä tilanteessa pantua jauhot suuhun törpölle. Se on harmillista, mutta yritetään silti viitata kintaalla suusta päästetyille sammakoille ja jatkaa elämää eteenpäin. Eihän se kohteena olo koskaan mukavaa ole, mutta itse olen ollut myös sillä toisella puolella: tarkoitin sanoa jotain hauskaa, mutta vastaanottajalta menikin täysin ohi. Häkellyin sitten itse siitä niin, etten älynnyt edes pyytää anteeksi ja selittää, mitä olin tarkoittanut. (Kaverini kertoi uudesta seurustelukumppanistaan, joka on 35-vuotias [kaveri itse 27-vuotias]. Olin itse täyttänyt edellisellä viikolla 35 vuotta, ja sitä ajatellen vitsaillen totesin, että "kauhean vanha!". Kaveriltani meni tämä täysin ohi ja hän alkoi nolona ja naama punaisena selittää, että hänestä on itse asiassa mukavaa, kun uusi kumppani on vähän vanhempi. Menin jotenkin ihan puihin, enkä saanut siinä sanotuksi, etten tosiaankaan ajatellut miehen olevan kaverilleni liian vanha, vaan yritin vain vitsailla oman ikäkriisini kustannuksella. Asia sivuutettiin, mutta vieläkin hävettää, vaikka täytin juuri 41 vuotta...).
Ala-asteen opettaja sanoi meille 9v. lapsille, että muistakaa rukoilla ennen nukkumaanmenoa siltä varalta jos kuolette nukkuessanne.
Sama opettaja, kun kerroin ylemmän luokan tyttöporukan haukkuvan minua välitunneilla, sanoi, että "he ovat sinulle vain kateellisia." Just joo. Nuo kiusaajatytöt olivat koulun suosituimpia ja minä olin pullea ja kaveriton hylkiö.
Vierailija kirjoitti:
Kävin näyttämässä naamaani poliisilaitoksella passihakemuksen tehtyäni. Virkailija väänsi nimeni ääntämyksen ihan kummalliseksi ja alkoi vänkäämään asiasta. Tyyliin Ståhl-nimen (nimi vaihdettu) Ästool.
Väitti että hänen tapansa ääntää nimeni oli oikea.
Mulla joka viikko. Vaikka sukunimi suomalainen.
Konsonantteja ei vaan puolet osaa laskea/ääntää oikein.
Tyyliin Kissa, Kisa.
Jatkuvasti saa korjata.
Vierailija kirjoitti:
Jälkitarkastuksessa toisen lapseni syntymän jälkeen nuorehko naislääkäri: "Kaikki kunnossa. Ehkäisyä saa JA PITÄÄ käyttää!"
Mikä hän on määräilemään, käytänkö ehkäisyä? Ja siis käytän kyllä, lapsi oli toivottu, minulla ikää 29 vuotta ja esikoiseenkin ikäeroa oli useita vuosia. Tuntui nöyryyttävältä ja alentavalta, aivan kuin olisin ollut jotenkin holtiton tai vajaa.
Koska moni on niin idiootti, että kuvittelee, ettei voi tulla melkein saman tien uudelleen raskaaksi (esim imetyksen takia)!!
Joten tuossa EI ollut mitään epäammatillista.
Vierailija kirjoitti:
Kouluhoitaja minulle terveystarkastuksessa: "Voi voi, kun sinä olet laiha ja surkee! Mitataan sinulta hemoglobiini."
Olin varhaisteini-iässä. Ihmettelin, miksi terveydenhoitaja haukkui minua! Onneksi tiesin, että hemoglobiinini oli erinomainen - oli ollut aina. Siksi suhtauduin tämän "ammattilaisen" haukkumiseen rauhallisesti.
Onneksi tiesit? Et siis tiedä hemoglobiineista ja anemiasta tuon taivaallista, edelleenkään 😅.
Vierailija kirjoitti:
Horoperse kirjoitti:
Saisi kätilöiden aiheeton kunnioitus ja kiittäminen loppua, kun eivät kunnioita potilaitakaan. Mikä siinä on, että kätilöksi ja erityisesti sotealalle päätyy työhönsä täysin sopimattomia, omia asenteitaan ja ennakkoluulojaan purkavia ihmisiä.
Onko Suomessa synnyttäminen ilman kätilöä kiellettyä 🤔. Tietääkseni ei. (Vinkvink)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska moni on niin idiootti, että kuvittelee, ettei voi tulla melkein saman tien uudelleen raskaaksi (esim imetyksen takia)!!
Lääkäri tuli tuossa olettaneeksi ilman perusteita, ettei äiti halua tulla pian uudelleen raskaaksi. Kommentissa painoi ammattitaitoa ja ihmistuntemusta enemmän lääkärin omat oletukset ja odotukset. Tämä on todella epäammattimaista mutta kovin tyypillistä, myös lääkäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Horoperse kirjoitti:
Saisi kätilöiden aiheeton kunnioitus ja kiittäminen loppua, kun eivät kunnioita potilaitakaan. Mikä siinä on, että kätilöksi ja erityisesti sotealalle päätyy työhönsä täysin sopimattomia, omia asenteitaan ja ennakkoluulojaan purkavia ihmisiä.
Onko Suomessa synnyttäminen ilman kätilöä kiellettyä 🤔. Tietääkseni ei. (Vinkvink)
Pointti on se, että kätilöidenkin on osattava toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Siihen ei kuulu törppöily tai edes sivu suun puhuminen. Jos eivät osaa hillitä itseään, on mentävä sellaisiin töihin joissa ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri tuli tuossa olettaneeksi ilman perusteita, ettei äiti halua tulla pian uudelleen raskaaksi. Kommentissa painoi ammattitaitoa ja ihmistuntemusta enemmän lääkärin omat oletukset ja odotukset. Tämä on todella epäammattimaista mutta kovin tyypillistä, myös lääkäreillä.
Höllää vähän sitä kukkahattuasi, toi menee jo naurettavuuden puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa lääkäri olisi ehkä voinut sanoa sanottavansa asiallisemmin jotenkin näin: alapää kunnossa, seksiä voi harrastaa sitten kun siltä tuntuu, ja jos ei halua uutta raskautta, tulee ehkäistä. Ja lääkäri olisi voinut kysyä, tarviiko tietoja mikä ehkäisy sopii imettävälle äidille. (Mikäli tämän jutun kertonut siis imetti).
Ehkäisyneuvolaan menin uusimaan e-pillerireseptiä. Nainen otti painon jota oli tullut muutama kilo lisää edellisestä käynnistä. Olin kuitenkin silti vielä normaalipainon rajoissa (168cm ja 67kg). Hän kumminkin tokaisi että on sitte pizzat ja muut herkut maistunut? En pystyny vastaamaan mitään siihen Terveydenhoitaja oli itse isomman kokoinen.