Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattilaisten asiattomat kommentit työtilanteissa -peukutusketju

Vierailija
10.03.2020 |

Mitä älytöntä tai asiatonta ammattilainen on työtilanteessa sinulle sanonut? Kommenttia, joka ei millään lailla liity asiaan, jonka takia olette tekemisissä. Onko kampaaja arvostellut kuluneita kenkiäsi, terveydenhoitaja ihmetellyt perhesuhteitasi tai kaupan kassa kommentoinut ikävään sävyyn ostoksiasi? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = asiatonta kommentoida noin, peukku alas = ihan okei sanoa noin.

Kaupan kassa kommentoi "Taitaa olla se aika kuusta... ", kun ostin siteitä ja pari levyä suklaata.

Ap

Kommentit (587)

Vierailija
481/587 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkitarkastuksessa toisen lapseni syntymän jälkeen nuorehko naislääkäri: "Kaikki kunnossa. Ehkäisyä saa JA PITÄÄ käyttää!"

Mikä hän on määräilemään, käytänkö ehkäisyä? Ja siis käytän kyllä, lapsi oli toivottu, minulla ikää 29 vuotta ja esikoiseenkin ikäeroa oli useita vuosia. Tuntui nöyryyttävältä ja alentavalta, aivan kuin olisin ollut jotenkin holtiton tai vajaa.

Koska moni on niin idiootti, että kuvittelee, ettei voi tulla melkein saman tien uudelleen raskaaksi (esim imetyksen takia)!!

Joten tuossa EI ollut mitään epäammatillista.

Lääkäri tuli tuossa olettaneeksi ilman perusteita, ettei äiti halua tulla pian uudelleen raskaaksi. Kommentissa painoi ammattitaitoa ja ihmistuntemusta enemmän lääkärin omat oletukset ja odotukset. Tämä on todella epäammattimaista mutta kovin tyypillistä, myös lääkäreillä.

Tuossa tilanteessa lääkäri olisi ehkä voinut sanoa sanottavansa asiallisemmin jotenkin näin: alapää kunnossa, seksiä voi harrastaa sitten kun siltä tuntuu, ja jos ei halua uutta raskautta, tulee ehkäistä. Ja lääkäri olisi voinut kysyä, tarviiko tietoja mikä ehkäisy sopii imettävälle äidille. (Mikäli tämän jutun kertonut siis imetti).

Varmasti voit paljastaa lääkärille että sinulla on raskaustoive jo tuossa heti jälkitarkastuksen aikaan. Kyllä kuulijana kuulen tuon niin että ehkäisyä pitää käyttää nyt heti jo JOS ei ole raskaustoivetta ja niin kauan kuin ei ole raskaustoivetta.

Vierailija
482/587 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kanssa mentiin valokuvausliikkeeseen otattamaan passikuvat. Aluksi oli ihan asiallinen palvelu ja työntekijä otti ensin minusta kuvat. Kun sai otettua isästäni yhden kuvan niin alkoi estoton hihittely, jopa häiriten omaa kuvaustaan (puhui ääneen kameran taa mennessään, että "noni, skarppia, ei tästä tuu mitään thihihiii". Isäni ja minä tuijotettiin välissä toisiamme epäuskoisina tilanteesta ja lopulta kun vakavina kyseenalaistettiin työntekijän ammattitaitoa ja yritettiin saada selvyyttä MIKÄ V- NAURATTAA niin tämä jannu saa hihittelynsä välistä sanottua, että "siis on niin rehellisen näköinen ilme!" ja nauru jatkuu. Näytti ottamiaan kuviakin, muttei nähty mitään hauskaa. Mun isä passikuvassa, that's it. Todella asiaton kuvaus. En muista pyysikö ees anteeksi, mut olipahan ainakin hänellä hauska työpäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/587 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joutunut ottamaan ns. aborttipillerit kun minulle oli todettu keskeytynyt keskenmeno, eli alkio oli lopettanut kasvun, mutta vuoto ei ollut alkanut itsestään. Tilanne oli ahdistava, sillä lapsi oli odotettu ja itse toimenpide tehtiin kotona ja oli kokemuksena järkyttävä. Jälkihoitona sain puhelun hoitajalta joka yllättäen kysyi, että mitä ehkäisyä käytän. Vastasin, että tarvittaessa kondomia ja hän alkoi pitää saarnaa siitä, kuinka kondomi ei ole kovin varma ehkäisykeino ja minun olisi syytä siirtyä varmempaa ehkäisyyn. Hiljeni sitten, kun lopulta sain kerrottua, että lasta tässä yritetään. Ei ollut hoitaja paljon potilastietoja lukenut, vaan liukuhihnalla opasti. Tai näin ainakin toivon, muutoin kommentti olisi ollut todella asiaton. Että sellaista jälkihoitoa.

Laitoitko palautetta? Nämä jälkihoitopuhelut kannattaisi ehkä jakaa diagnoosien mukaan eikä sekaisin soittaa.

Vierailija
484/587 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkitarkastuksessa toisen lapseni syntymän jälkeen nuorehko naislääkäri: "Kaikki kunnossa. Ehkäisyä saa JA PITÄÄ käyttää!"

Mikä hän on määräilemään, käytänkö ehkäisyä? Ja siis käytän kyllä, lapsi oli toivottu, minulla ikää 29 vuotta ja esikoiseenkin ikäeroa oli useita vuosia. Tuntui nöyryyttävältä ja alentavalta, aivan kuin olisin ollut jotenkin holtiton tai vajaa.

Koska moni on niin idiootti, että kuvittelee, ettei voi tulla melkein saman tien uudelleen raskaaksi (esim imetyksen takia)!!

Joten tuossa EI ollut mitään epäammatillista.

Lääkäri tuli tuossa olettaneeksi ilman perusteita, ettei äiti halua tulla pian uudelleen raskaaksi. Kommentissa painoi ammattitaitoa ja ihmistuntemusta enemmän lääkärin omat oletukset ja odotukset. Tämä on todella epäammattimaista mutta kovin tyypillistä, myös lääkäreillä.

Tuossa tilanteessa lääkäri olisi ehkä voinut sanoa sanottavansa asiallisemmin jotenkin näin: alapää kunnossa, seksiä voi harrastaa sitten kun siltä tuntuu, ja jos ei halua uutta raskautta, tulee ehkäistä. Ja lääkäri olisi voinut kysyä, tarviiko tietoja mikä ehkäisy sopii imettävälle äidille. (Mikäli tämän jutun kertonut siis imetti).

Varmasti voit paljastaa lääkärille että sinulla on raskaustoive jo tuossa heti jälkitarkastuksen aikaan. Kyllä kuulijana kuulen tuon niin että ehkäisyä pitää käyttää nyt heti jo JOS ei ole raskaustoivetta ja niin kauan kuin ei ole raskaustoivetta.

Tässä oli käynyt niin, ettei lääkärille oltu kerrottu raskaustoiveista vaan lääkäri oli suoraan olettanut, ettei sellaisia ole. Olettamista ja kuullun omakohtaisia tulkintoja ei pitäisi ihmissuhdetyössä näin matalalla kynnyksellä tehdä. Kommunikointitaitoja pitäisi testata jo pääsykoevaiheessa.

Vierailija
485/587 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsernin yksikönjohtaja tiuskaisi minulle eli riviasiantuntijalle, kun näki minut ensimmäistä kertaa käytävällä raskaana: "... Ja sinunkin maha vain kasvaa, oikein lihoat vaan!! " ja painui vessaan.

Jäin suu auki ja mietin mielessäni, että eipä kovin ammattimainen eikä varsinkaan ystävällinen kommentti johtoportaasta. Tiuski sitä ennen suoralle esihenkilölleni.

Onneksi henkilökohtaisesti minua ei kiinnostanut tippaakaan, mitä hän ulkonäöstäni ajatteli koska mahan kasvu onneksi kuuluu terveeseen raskauteen ja maailman ihanin, tervein vauva sieltä tulikin. Sen sijaan kys. henkilön kohdalla kävi muinoin ymmärtääkseni toisin... Liekö siitä epäammattimainen lipsahdus...

Vierailija
486/587 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin 20-vuotiaana psykiatrian polin ylilääkärille itsetuhoajatuksistani ja hän vastasi "voisiks sä vaan hyväksyä ne ajatukset".

Sittemmin olen käynyt yhteensä viisi vuotta terapiaa joiden aikana olen mm. törmännyt siihen että "ajatukset ovat vain ajatuksia" ja olen oppimassa suhtautumaan niihin vähemmän vakavasti, mutta kun yl pläjäytti asian tuossa muodossa päin naamaa, tuntui ettei minua ja pahaa oloani otettu lainkaan vakavissaan. Hän vieläpä kirjoitti lausuntoon jotain että potilas vaikuttaa hyvin hauraalta, että tältä pohjalta olisi voinut ehkä valita sanansa toisin.

Tällaisessa tilanteessa tuo on yksinkertaisesti huonoa asiakaspalvelua potilaalle, joka ei saa mitään hyödyllistä irti tässä yhteydessä tökerönä näyttäytyvästä kommentista.

Ymmärrän kuitenkin mistä tulokulmasta lääkäri tuon pläjäytti, koska hän varmastikin näkee työssään aktiivisen itsetuhoisia tapauksia ja osaa nähdä eron noiden potilaiden ja pakkoajatusten tai ahdistuksen kanssa kamppailevien kanssa, joita ahdistavat ne ajatukset itsessään ( vs. että olisivat itsetuhoisia ja yrittäisivät saada apua siihen). Etenkin kun pakkoajatus on aina itsessään potilaan motiivien vastainen ja/tai voimakkaasti liioiteltu, eli ahdistava "itsetuhoinen ajattelu" ei johdukaan itsetuhoisuudesta vaan on esimerkiksi pakko-oireisuutta. Hyvä neuvo, paska toteutus.

Lääkärit voisivat muutenkin pitää mielessä, että harva potilas saa kiinni jostain randomheitosta kuten kollega saisi, mutta monella lääkärillä ei toisen asemaan asettuminen olekaan vahvuus..

Vierailija
487/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa mieleen, kun meillä oli kerran tyky-päivä eräässä sosiaalityöpaikassa. Siellä joku vanhempi nuorisotyöntekijä veti meille semmoisia ryhmäytymisleikkejä. Heiteltiin piirissä jotakin helkutin vinkulelua ja tämä nuorison paras kaveri yllättäen rääkäisi yhdelle meistä:FÄKJUU!!! Ja alkoi haukkua tätä aikuista ihmistä itsekeskeiseksi ja ylimieliseksi k-pääksi. Koulutti häntä huutaen kuin jotakin huumenuorta... jäätiin siinä muu porukka vähän haavi auki katselemaan tilannetta. Tämä nuorisotyöntekijä haiskahti itse alkolle. Taisi olla siinä rajalla, että työterveys kutsuu...

Vaikutti kyllä fiiliksiin, mutta eri tavalla kuin tarkoitettiin.

Asiaton, outo ja sekava tyyppi se nuorisotyöntekijä.

Mutta mitä tarkoitit kun sanoit, että koulutti aikuista ihmistä kuin huumenuorta? Kiroillen, huutaen, haukkuen itsekeskeiseksi ja ylimieliseksi kusipääksi?

En ymmärrä, mitä tarkoitat tällä. Miten ketään ihmistä "koulutettaisiin" näin?

Se on rumaa käytöstä, alistavaa, väkivaltaista ja törkeää. Erityisen törkeää se olisi, jos toinen olisi valmiiksi alisteisessa asemassa, kuten huumenuori, jota hänen pitäisi edes ammattinsa takia pyrkiä auttamaan. Eikä kasata niskaan samaa paskaa kuin tämä nuori on saanut luultavasti lapsesta lähtien.

Onko tämä yleinen käsitys, että nuorisotyöntekijän kuuluu " kouluttaa" näin, vai tekevätkö he oikeasti näin? On ollut lehtijuttuja joo, mutta olen ajatellut ettei ole normaalia muilla kuin niillä, jotka ovat itse ongelmaisia.

Vierailija
488/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen opettaja sanoi meille 9v. lapsille, että muistakaa rukoilla ennen nukkumaanmenoa siltä varalta jos kuolette nukkuessanne.

Ja se oli ammattitaidotonta, koska...

https://tampereenseurakunnat.fi/tutki_uskoa/rukous/iltarukous#6f5db09c

Onneksi ajat muuttuvat ja tunnustuksellisen aineiston osuutta koulussa on vähennetty.

Miten mahtoi käydä sille suomalaisäidille, joka vaati Italiassa madonnankuvien ja krusifiksien poistamista lapsensa koululuokasta jonkin EU-direktiivin perusteella. En tiedä, mutta valistuneen arvauksen voisin esittää...

Vierailija
489/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinoperaattori vinkkasi myymälästä lähtiessäni, että voisinko antaa kympin arvioksi palvelukokemuksesta. Sitä ennen oli yrittänyt tyrkyttäen myydä kaikkea muuta kuin mitä tarvitsin.

Vierailija
490/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut juuri aivokasvainleikkauksessa. Kyseessä iso leikkaus vaikeasta kohdasta aivoja, vaikka olikin hyvälaatuinen meningiooma. Ensimmäisellä lääkärikierrolla herättyäni oli leikanneen kirurgin mukana toinen lääkäri. Sain kuulla kirurgilta, että leikkaus oli mennyt hyvin ja että oli saanut kaikki pienetkin lonkerot poistettua, mistä huojentuneena nyökyttelin kiitollisena. No tämä toinen lääkäri sitten palautti maanpinnalle töksäyttäen, että tämä sitten uusii todella helposti.

Ehkä totta, mutta ei kovin olennainen tieto juuri siinä tilanteessa. Eikä ole muuten kahteenkymmeneen vuoteen vielä uusinut.

Vierailija
491/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat kyllä ihan hel ve tin omituista porukkaa. Ei ihme, että ihmiset voi Suomessa niin huonosti.

Suomalaisten huonon käytöksen toisia ihmisiä kohtaa huomaa kyllä selvästi sen jälkeen kun on asunut ulkomailla.

Vierailija
492/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä me sinulle hyvä auto saadaan valittua." Tämä oli autokauppiaan loppulausahdus minulle.

Vaimo oli pyytänyt minut mukaan autokauppaan, kun hän oli ostamassa itselleen autoa.

Vaimo oli alussa kertonut kauppiaalle, että hän on tulossa ostamaan autoa. Joka kerta kun vaimo kysyi autosta jotain, kauppias vastasi minulle. Minä en juuri kysynyt mitään.

Että terveisiä vaan sinne Opelin jälleenmyyjälle.

Menin pikkukaupungin pieneen rautakauppaan silloisen mieheni kanssa. Halusin ostaa remppatarvikkeita, mieheni ei ollut siihen mitenkään osallinen. Joka kerta kun kysyin (mies)myyjältä jotain tarvikkeista, hän vastasi miehelleni. Tätä jatkui koko ostosten ajan ja oli melko absurdin oloista. Ihan kuin kysymykseni olisivat tulleet avaruudesta.

Mutta - nykyinen mieheni koki saman mutta toisin päin kun kävimme kangaskaupassa ja hän halusi ostaa kangasta omiin tarkoituksiinsa ;). Hän kysyi, minulle vastattiin ;). En oikein tiedä miten tällaisissa tilanteissa pitäisi toimia. Pitäisikö sanoa myyjälle että vastaisitko ystävällisesti kysyjälle, älä minulle?

Vierailija
493/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin teininä ravitsemusterapeutilla syömishäiriön takia. Kun hän kuuli että olen kasvissyöjä, enkä halunnut sitä muuttaa, hän totesi että Ole sitten kasvissyöjä jos haluat pysyä sairaana. Olen nykyisin ollut 20 vuotta vegaani, olen normaalipainoinen ja parantunut syömishäiriöstä, että terkkuja vaan tädille.

Vierailija
494/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö sinä että 10% aborteista tehdään henkilöille jotka ovat synnyttäneet samana tai edellisenä vuonna? Lääkäri oli varmasti vaan kyllästynyt näihin mammoihin jotka luottavat imetykseen ehkäisynä tai ajattelevat että raskaaksi tullaan vasta kun kierto on palautunut.

https://www.kaypahoito.fi/hoi27050

Vierailija
495/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskeille ei tietysti saa kukaan sanoa läskeistä mitään. Tottakai saa ja pitää. Virtahevot on kyl tienny, että läskeistä on aina huomattu, silti tekivät sen päätöksen lihottaa ittensä läskikasaksi, joten kestäkää seuraukset. 

Vierailija
496/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vakio parturillani ja kerroin että meille oli tullut uusi koiranpentu  jolloin parturi totesi että ala sääkin hankkia niitä lapsia koirien haalimisen sijaan.

Siihen loppui se asiakkuus.

Vierailija
497/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päiväkodissa töissä (huono henki), olin aikaisemmin ollut töissä käsitöiden parissa ja ammatikseni myynyt niitä ja vastannut näistä asioista myös päiväkodissa, mutta en kuulema saanut uudessa paikkaa käyttää taitojani. Sen sijaan 15v kesätyöläinen pistettiin käsityöhommiin ja kehuttiin vieressäni maasta taivaaseen, ja kun sanoin että voi vitsi olisi ollut itsekin kivaa joskus päästä lasten kanssa askartelemaan sanottiin "ei ne lapset innostu. Sä voit sitten kotonasi askarrella mitä huvittaa." 😂😂😂

Vierailija
498/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran Jumbon Prismassa kassa alkoi tutkia ostamaani villapaitaa ja totesi, että on hyvä että täällä Suomessa koot on isompia, niin M-koko mahtuu isommallekin henkilölle. Tämä samainen kassa töksäyttelee muutoinkin vähän erikoisia kommentteja.

Vähän OT mutta kuulostaa tutulta. Olin joskus keikkalaisena samaisessa kaupassa. Vaihdoin pukkarissa vaatteita ja muutaman kaapin päässä oli nainen jonka olin aiemmin nähnyt työskentelevän kassalla.

Olen sopusuhtainen, silloin nuorempi tyttö, en missään mallin mitoissa mutta ihan siis normaalin näköinen. (Seliseli)

Otin juuri paidan pois ja olin siinä rintsikoilla, niin vierestä kuuluu "oooi, odotatko pienokaista? :)" Olihan mulla pieni pömppis, myönnetään, mutta että raskaanako??!! Herranjumala ku vajosin henkisesti. Sopertelin ja yritin esittää ettei sattunut yhtään, vähän hermostuneena naureskelin että eeeen kyllä tietääkseni heh heh..?!

Sen jälkeen katson aina ketä on lähellä kun vaihdoin vaatteita..

Näissä kommentoinneissa pitäisi kyllä olla varovainen.

Itsekin olen aina ollut hoikka, mutta keski-iässä on tullut pömppis. Valitettavasti se näyttää juuri siltä kuin olisin raskaana, koska muualla ei ole ylimääräistä ja vatsa pömpöttää suoraan ulospäin. Jos olisi vähän siellä sun täällä rasvaa, niin pömppiskin sulautuisi joukkoon.

Ystävälläni on aivan samalla tavalla ja häneltä on kysytty vuosia, että onko raskaana. Siis ihan liian nuoresta asti... Ja kun tietää, että hän sai 2 lastaan vasta hedelmöityshoidoilla, niin tietää, miten stressaavaa ja tuskallista noiden kommenttien ja uteluiden kuuleminen hänelle on. Toivoisin, että ihmiset pikku hiljaa oppisivat olemaan hiljaa ja kommentoimaan raskautta vasta, kun sellainen on julkistettu.

Vierailija
499/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli yllättävän iso vesilasku, josta huoltoyhtiön aspakin oli ihmeissään ja kutsuttiin tarkastajat tarkastamaan.

Tarkastaja ylimielisesti totesi, että mun pitää vaan ottaa itteäni niskasta kii, ja ryhdistäytyä kun oon kuulemma käynyt liian pitkissä suihkuissa. Koko ajan vit*ili.

Sama,kun yhtiön pääremonttimies, muutettuani asuntoon ikkunat aivan likaiset kauttaaltaan totesi että se on auringon valo joka saa ikkunat näyttämönä likaisilta ja että kannattaa itse pestä ne ikkunat niin jälki on sellasta kun haluaa (ikkunat silmiinpistävän likaiset uuteen taloon muutettaessa). Todella epäluotettavan ja töykeä oloisia ihmisiä näköjään täällä päin ns ammattilaisina.

Vierailija
500/587 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun odotimme esikoistamme, mieheni oli aivan innoissaan ja innolla mukana neuvolassa useammalla käynnillä. Meidän kummankin järkytykseksi nuori terkka kysyi suunnilleen, että onko mieheni työtön, kun hän on taas mukana? Mieheni työ on ja on aina ollut hyvin joustavaa, hän on haastavassa työssä isossa yrityksessä, jossa voi aika vapaasti valita työajat, etätyö oli sallittua kauan ennen koronaa ja tärkeintä on, että vuositasolla työtunnit täyttyvät. Joten ei ollut mikään ihmeellinen asia hänelle, että pääsi mukaan neuvolaan, jonne sai aikoja jo varhain, myöhään iltapäivään ja jopa viikonloppuina. 

Terkka tajusi kyllä nopeasti virheensä ja tajusi pitää jatkossa asiallisempaa linjaa. Nuorelta, uransa aivan alussa olevalta olisi odottanut enemmän ymmärrystä, mutta hänen vanhempi, eläkeikää lähestyvä kollegansa taas oli sellainen. Oli kuitenkin suuri helpotus muuttaa toisen neuvolan alueelle vielä saman raskauden aikana. Seuraavassa neuvolass onneksi odotti toisenlainen terkka, joka on ihana ja lämmin ihminen, jonka luona on ollut kiva käydä sen vauvan ja hänen nuoremman sisaruksensa kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi