Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin mä nyt sitten pistän nuhaisen muksuni?

Vierailija
10.03.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11248062

THL kieltää viemästä mummulle tai papalle. Hoidon järjestämisen takia saa olla palkallisesti vaan kolme päivää poissa töistä. Mutta eihän se lapsi sitten vielä terve ole.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä muuten on että ei voi pitää sitä palkatonta kahta viikkoa?

Ei se maksa mitään työnantajalle.

Että missä se vika on kun ei saa sairastaa rauhassa?

Miksi muutaman päivän jälkeen tulee uhkaviestejä että jos työ ei kiinnosta niin etsitään muu.

Etsikää saatana.

Työn arvo on niin paljon isompi mitä työstä maksettu palkka. Siksi.

Sitten etsitään terve henkilö tekemään työt.

Tai tehdään ne ite.

Vierailija
62/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ihan mahfoton ajatus, että hoitaisit lapsesi ITSE kun olet sen itse hankkinutkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät menemättä töihin ja sanot pomolle että etsi uusi tilalle jos löydät paremman. Muussa tapauksessa tulet takaisin töihin vasta kuukauden päästä. Näin itse ilmoitin pomolle ja hän aluksi vähän huusi ja korotti ääntä, niin totesin että jos ei ääni muutu puhelimessa niin irtisanoudun kokonaan ja sitä paitsi eikö tämä ollutkin nollatuntisopimuksella pääasiallisesti.

Vierailija
64/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ihan mahfoton ajatus, että hoitaisit lapsesi ITSE kun olet sen itse hankkinutkin?

No sitähän tässä yritetään mutta kun työnantaja ei anna edes palkatonta nikottelematta. Jestas ku on jollain kiire syyllistämään vaikka ei edes lue ketjua. Tai ei ymmärrä lukemaansa.

Ei tähän maahan todellakaan kannata tehdä lapsia. Fiksut naiset ovat tämän huomanneet.

Vierailija
65/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätät menemättä töihin ja sanot pomolle että etsi uusi tilalle jos löydät paremman. Muussa tapauksessa tulet takaisin töihin vasta kuukauden päästä. Näin itse ilmoitin pomolle ja hän aluksi vähän huusi ja korotti ääntä, niin totesin että jos ei ääni muutu puhelimessa niin irtisanoudun kokonaan ja sitä paitsi eikö tämä ollutkin nollatuntisopimuksella pääasiallisesti.

Respect. Hyvä sä.

Vierailija
66/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan itse. Kyllä mies osallistui myös tähän hankkimiseen. Silti naisia/äitejä syyllistetään. Onneksi nuoret naiset ovat tämän tajunneet.

Vierailija
67/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään realistista pitää lasta kotona joka niiskaisun jälkeen. Meillä on kolme lasta enkä ehtisi käydä töissä marras-maaliskuussa kuin kääntymässä. Nuo pahukset kuin tuppaavat sairastumaan limittäin/peräkkäin eli käytännössä joka viikko joku lapsista tai minä itse on flunssassa.

Meillä saa olla sen kolme päivää omalla ilmoituksella mutta mitään lomapäiviä ei tosiaankaan voi tuosta noin vain omalla ilmoituksella pitää ja palkatontakin on aika nihkeää saada.

Vierailija
68/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan sama asenne! Yksikään työnantaja ei mua komentele! Otan loparit jos ei käy mun ehdoilla. Aina on käynyt...

Vierailija
69/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuhainen muksu on vain räkätaudissa. Ei hän tartuta isovanhempiinsa koronavirusta, kunhan viet hänet sinne suoraan kotoa eikä minkään julkisen paikan kautta.

Koronavirus aiheuttaa harvoin nuhaoireita eli räkää.

Aika vastuutonta viedä nuhainen lapsi isovanhempien hoidettavaksi ja vaarantaa näin heidän terveytensä, oli koronavirusta tai ei.

Itselleni ei koskaan ole edes tullut mieleen viedä sairas lapsi isovanhemmille hoitoon. Nyt jotain järkeä ja suhteellisuuden tajua.

Työelämästä voi olla poissa sairaanlapsen hoidossa 1-3 päivää ja palkattomalla 3 päivää (luvatta) eli käytännössä toista viikkoa, kun laskee viikonlopun ja luvalla vielä kauemmin.

Vai meneekö raha ja työ lapsen edelle.

No ei mene, mutta kun itse sairaalassa töissä ja sieltä useampi hoitaja poissa eikä sijaisia saa , niin voi arvata että se heijastuu potilaiden hoitoon ja työt kasaantuu niille paikalla oleville.Ei tarvi ihmetellä kun päivystyksessä saa sitten potilaat odotella tuntikausia.

Vierailija
70/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuhainen muksu on vain räkätaudissa. Ei hän tartuta isovanhempiinsa koronavirusta, kunhan viet hänet sinne suoraan kotoa eikä minkään julkisen paikan kautta.

Aika vastuutonta viedä nuhainen lapsi isovanhempien hoidettavaksi ja vaarantaa näin heidän terveytensä, oli koronavirusta tai ei.

Itselleni ei koskaan ole edes tullut mieleen viedä sairas lapsi isovanhemmille hoitoon. Nyt jotain järkeä ja suhteellisuuden tajua.

Työelämästä voi olla poissa sairaanlapsen hoidossa 1-3 päivää ja palkattomalla 3 päivää (luvatta) eli käytännössä toista viikkoa, kun laskee viikonlopun ja luvalla vielä kauemmin.

No ei mene, mutta kun itse sairaalassa töissä ja sieltä useampi hoitaja poissa eikä sijaisia saa , niin voi arvata että se heijastuu potilaiden hoitoon ja työt kasaantuu niille paikalla oleville.Ei tarvi ihmetellä kun päivystyksessä saa sitten potilaat odotella tuntikausia.

Ei se nyt normaalimiehitykselläkään ole tavatonta, että jonotusajat ovat 6 tunnista ylöspäin. Itse myös päivystyksessä töissä ja shit happens jos lapsi sairastuu.

Vierailija
71/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mennyt ihan naurettavaksi. Ihmisten pitäisi alkaa vaatia oikeuksia, ei tämä maa pyöri, jos nuhaisena ei saa mennä töihin, päiväkotiin, kouluun.. Ei se nuha yksin oo merkki mistään koronasta, joka nostaa korkean kuumeen ja aiheuttaa hengitystieinfektion... Eikö ne riskiryhmät voisi pysyä kotona ja muut jatkaa normaalia elämää, ei tää mikään maailmanloppu ole vaikka niin uskotellaan..

Vierailija
72/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on sairas, niin toinen vanhempi hakee tilapäistä hoitovapaata äkillisesti sairastuneen lapsen hoitoon. Jos lapsi on 4 päivän jälkeen vielä sairas, niin toinen vanhempi jatkaa lapsen hoitoa kotona tilapäisellä hoitovapaalla. Ja tarvittaessa jatketaan palkattomalla vapaalla. Miksi isovanhempien pitäisi hoitaa terveitä tai sairaita lapsia? Miksi iäkkäitten ja monisairaitten ihmisten pitäisi hoitaa lapsenlapsia? Kyllä vanhempien pitää kantaa vastuu omista lapsistaan eikä vastuuta saa siirtää yhteiskunnalle tai isovanhemmille. Emme hoidata terveitä eikä sairaita lapsia isovanhemmilla. Hoidamme lapset ihan itse! 

Vierailija
73/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset isovanhemmat ovat usein jo iäkkäitä, noin 60-80-vuotiaita eläkeläisiä. Ja monella isovanhemmalla on perussairauksia, joten he eivät jaksa ja pysty tervettäkään lasta hoitamaan. Mielestäni on edesvastuutonta viedä sairasta lasta iäkkäälle ja sairaalle isovanhemmalle hoitoon tai ottaa isovanhempaa kotiin sairaan lapsen hoitajaksi. Vanhemmilla on oikeus hoitaa äkillisesti sairastunutta lasta kotona. Työnantajaa sitoo laki. Tarvittaessa Mannerheimin Lastensuojeluliitosta saa koulutetun lastenhoitajan kotiin ja yksityisissä kotipalveluyrityksissä on koulutettuja lastenhoitajia.

Vierailija
74/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Lisäyksenä, että en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka kuormittavat isovanhempia lapsillaan. Ihmetyttää, missä on lapsiperheitten elämänhallinta ja ongelmanratkaisukyky? Miksi nuoret ja terveet ihmiset eivät kykene hoitamaan ja kasvattamaan omia lapsiaan? On surullista, että lastenhoitoa ja lastenkasvatusta halutaan siirtää yhteiskunnalle ja sukulaisille!

Vierailija kirjoitti:

Olet kotona. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka kuormittavat isovanhempia sairailla lapsillaan. Tämä on ihan hyvää oppia; tulla toimeen omillaan. Kriisi.

Vierailija
75/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset isovanhemmat ovat usein jo iäkkäitä, noin 60-80-vuotiaita eläkeläisiä. Ja monella isovanhemmalla on perussairauksia, joten he eivät jaksa ja pysty tervettäkään lasta hoitamaan. Mielestäni on edesvastuutonta viedä sairasta lasta iäkkäälle ja sairaalle isovanhemmalle hoitoon tai ottaa isovanhempaa kotiin sairaan lapsen hoitajaksi. Vanhemmilla on oikeus hoitaa äkillisesti sairastunutta lasta kotona. Työnantajaa sitoo laki. Tarvittaessa Mannerheimin Lastensuojeluliitosta saa koulutetun lastenhoitajan kotiin ja yksityisissä kotipalveluyrityksissä on koulutettuja lastenhoitajia.

Vastuutonta tai ei mutta mun vanhemmat (60v. ja 63v.) haluavat hoitaa lapsenlapsiaan. Ovat itse saaneet paljon apua omilta vanhemmiltaan ja haluavat auttaa myös omia lapsiaan.  Uskon, että ovat ihan tietoisia vaikkapa nuhakuumeen tarttuvuudesta ja osaavat itse tehdä päätöksen hoitoon ottamisesta.

Vierailija
76/80 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt normaalimiehitykselläkään ole tavatonta, että jonotusajat ovat 6 tunnista ylöspäin. Itse myös päivystyksessä töissä ja shit happens jos lapsi sairastuu.

Tämähän on sitä Sanna Marinin kehumaa loistavaa terveydenhuoltoa Suomessa

Vierailija
77/80 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n ohje on hyvä ohje! Sairaan ja toipilaan lapsen paikka on kotona ja yleensä lasta hoitaa joko äiti tai isä. Jos toinen vanhempi on kotona, niin sairas lapsi hoituu samalla kuin terveet sisarukset. Jos molemmat vanhemmat ovat töissä (kodin ulkopuolella), niin neuvolasta tai lääkäriltä haetaan sairauslomatodistus lapselle. Työnantaja myöntää tilapäisen hoitovapaan. Vanhempi voi hakea palkatonta vapaata tai tehdä etätyötä, jos töitä pystyy tekemään kotona.

Ei olla hoidatettu lapsia mummoilla ja papoilla tähänkään asti. Älytön ajatus - kuljettaa lapset noin 200 kilometrin päähän mummolaan hoitoon!

Vierailija
78/80 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isovanhemmat itse ehdottavat hoitavansa kipeää lasta vaikka äidilläni on itsellä perussairauksia.

Niin voivat ehdottaa, mutta nuoremmalla ja terveemmällä on oltava tervettä järkeä. Täytyy tajuta realiteetit.

Vierailija
79/80 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on ongelma? Jos lapsi on sairas, niin toinen vanhempi hoitaa lasta kotona. Jos molemmat vanhemmat käyvät töissä kodin ulkopuolella, niin toinen vanhempi jää kotiin hoitamaan sairasta lasta. Jotkut vanhemmat voivat tehdä etätyötä kotona. Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus myöntää alle 10-vuotiaan lapsen vanhemmalle tilapäinen hoitovapaa, jos lapsi sairastuu äkillisesti. KVTES:in ja OVTES:in työehtosopimuksissa ikäraja on 12 vuotta. Työnantaja hankkii töihin sijaisen tai työ jää tekemättä.

Ihan tosiaanko joku äiti ja isä hoidattaa sairasta lastaan isovanhemmilla??? Koronaviruksen riskiryhmässä ovat iäkkäät eli yli 60-vuotiaat ja perussairaat ihmiset. Perussairauksia ovat mm. korkea verenpaine, diabetes, krooninen hengitystiesairaus (esim. astma), sydän- ja verisuonitauti tai syöpä. Suurin osa isovanhemmista on iäkkäitä, yli 60-vuotiaita ja heillä on myös perussairauksia.

Vierailija
80/80 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tota sairaan lapsen hoidon järjestämistä sitten millään. Oma pomokin toitottaa sitä, mutta paras hoitajahan on oma vanhempi. En haluaisi tulla töistä kotiin ja kaikki paikat oksennuksessa, koska en voi ulkopuolista patistaa mattopesulle yms.

Itse kyllä suorittaisin ne ja mielellään heti. Voisin toki sanoa pomolle, että sain hoitajan. Aikaisin lento lähtee 3 päivän päästä ja kone laskeutuu 500km päähän lentokentälle, muita en saanut, kukaan ei suostu tulemaan hoitamaan norovirus potilasta. Tai sitten hoidan itse.

Olipa tuossa juuri yksi ilta koko vessa oksennuksen peitossa lapsen jäljiltä, kun ei osunut pönttöön. Toki tajusi pieni juosta vessaa kohti kun oli yrjöt tulossa.

Onhan meillä työpaikalla tarjolla sairaan lapsen hoitopalvelut, mutta ne maksaa enemmän mitä mulla jäisi päivältä palkkaa käteen, mikä järki?

Sori nyt ihan ohis, mutta mä taas en millään ymmärrä lapsiperheitä joilla oksennustaudissa on koko kämppä oksennuksessa. Siis toki esim. yöllä pienellä tulee helposti sänkyyn mutta jos lapsi osaa lähteä kohti vessaa, kun tuntee että oksennus on tulossa, niin miksi ihmeessä ei osata pitää vateja/ämpäreitä lapsen lähettyvillä ja heti kun alkaa yököttää, ei lähdetä juoksemaan mihinkään vaan vati syliin ja yrjö siihen. Ei tarvitse alkaa mitään mattoja tai sohvia putsailla kun ei sinne vessaan ehdi...

Tuttavapiirissä on paljonkin näitä perheitä joissa se vatsatauti on kamala koettelemus ja ihan vaan siksi, että koko asunto pitää pestä kun lapset yrjöilee ties minne. Ei meillä vaan ikinä ole tarvinnut... Kerran meni sohvatyyny pesuun kun lapsi makoili sohvalla ja alla ollut muovisuoja/pyyhe oli mennyt myttyyn niin ettei suojannut kun lapsi kumartui oksentamaan sohvan vieressä olleeseen vatiin. Mutta ei muuta.

Kertasotkun tietysti ymmärtää jos tauti alkaa yllättäen, mutta noin niinkuin muuten. Ei anneta lapselle vatia, ei rullata mattoja pois, ei suojata sänkyjä mutta sitten valitetaan (tai tietyllä tapaa "ylpistellään") että ai kauhee kun oli kamala tauti, lapset yrjöää kuorossa ja piti pestä sohva, nojatuoli, pari mattoa, koira ja sängytkin siihen päälle kun ne sotkeentui. Mikä järki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän