Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin mä nyt sitten pistän nuhaisen muksuni?

Vierailija
10.03.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11248062

THL kieltää viemästä mummulle tai papalle. Hoidon järjestämisen takia saa olla palkallisesti vaan kolme päivää poissa töistä. Mutta eihän se lapsi sitten vielä terve ole.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin keskustelua kun seuraa niin onko ihme ettei lasten teko kiinnosta. Naiselta/ äidiltä odotetaan organisointia: hoida täydellisesti työsi ja hoida lapsesi kokonaan itse. Maksat vielä puolet kaikesta ja avioehto miehelle suojaksi ettei kamala akka vaan vie omaisuutta. Nii suomi-meininkiä kuon olla voi.

Jep

Vierailija
22/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kotona. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka kuormittavat isovanhempia sairailla lapsillaan. Tämä on ihan hyvää oppia; tulla toimeen omillaan. Kriisi.

Joo, olen lukenut paljon näiden ihmisten kertomuksia, jotka ovat oppineet tulemaan toimeen omillaan, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole, ja aika kurjalta se kuulostaa. Aika inhottavasti sanottu siis. On ihan normaalia, että perheessä autetaan. Toki tässä tilanteessa nyt ei voi. Mäkin just peruin isovanhempien kyläilyn, kun lapsi on nuhainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kotona. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka kuormittavat isovanhempia sairailla lapsillaan. Tämä on ihan hyvää oppia; tulla toimeen omillaan. Kriisi.

Itse taas olen isovanhempi, joka mielellään on lasten ja lastenlasten kanssa. Omat muistot isovanhemmista lapauudestani ovat tärkeitä ja rakkaita.

Olen myös kyllä vielä oikein hyvässä kunnossa ja jaksava. Työelämääkin vielä pitkään jäljellä jos vain terveyttä riittää jatkossakin.

Toki jos on etäiset välit ja yhteydenpitoa ei ole muuten kuin silloin, kun tarvitaan jotain on se ymmärrettävää ettei kyllä innosta .

Vierailija
24/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen isovanhempi, joka mielellään on lasten ja lastenlasten kanssa. Omat muistot isovanhemmista lapauudestani ovat tärkeitä ja rakkaita.

Olen myös kyllä vielä oikein hyvässä kunnossa ja jaksava. Työelämääkin vielä pitkään jäljellä jos vain terveyttä riittää jatkossakin.

Toki jos on etäiset välit ja yhteydenpitoa ei ole muuten kuin silloin, kun tarvitaan jotain on se ymmärrettävää ettei kyllä innosta .

Tuntuu, että nykyään puhutaan vain siitä, miten lastenhoito on isovanhemmista rasittavaa ja unohdetaan se, että se on myös ihmissuhde, josta saa paljon. Esim. muistan, kun äitini oli vielä töissä ja joutui sairaslomalle käden takia (vaivasi häntä usein ja se oli myös henkisesti raskasta). Vanhempani päättivät lähteä mökille ja äitini vähän arkaillen pyysi, että voisikohan esikoisemme tulla mukaan, kun pieni lapsi on niin piristävää seuraa.

Vierailija
25/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin keskustelua kun seuraa niin onko ihme ettei lasten teko kiinnosta. Naiselta/ äidiltä odotetaan organisointia: hoida täydellisesti työsi ja hoida lapsesi kokonaan itse. Maksat vielä puolet kaikesta ja avioehto miehelle suojaksi ettei kamala akka vaan vie omaisuutta. Nii suomi-meininkiä kuon olla voi.

Sitä saa mitä tilaa. Eikö itse keksimämme ideologia tuonutkaan onnellisuutta vaan pikahuoltamisen jaksamisen äärirajoilla? Kiittäkää niitä 60-luvun radikaalinaisia, jotka kovaan ääneen vaativat, että naisia pitää mitata samoilla mittareilla kuin miehehiäkin. Tasa-arvosta pitäisi nyt saada vaan ne hyvät puolet?

Vierailija
26/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuhainen muksu on vain räkätaudissa. Ei hän tartuta isovanhempiinsa koronavirusta, kunhan viet hänet sinne suoraan kotoa eikä minkään julkisen paikan kautta.

Koronavirus aiheuttaa harvoin nuhaoireita eli räkää.

Vierailija
27/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO jos mun oma terveys sen kestää, niin aion kyllä itse olla sairaitaKIN lapsia hoitava isovanhempi. Koska meillä on ollut sellaiset, ja siitä on ollut valtava apu.

Ihan kuule jotkut itse sen vastuun mielellään ottavat.

Tuo on vastuutonta, viedä sairas lapsi isovanhempien hoidettavaksi, sillä on lääketiett. fakta, että iän myötä vastustuskyky on heikentynyt ja riski jälkitauteihin kasvaa, enkä puhu koronaviruksesta, vaan kaikista flunssasta ja niin moni iäkäs menettää henkensä tai muut sairaudet lisääntyvät.

Täällä on jo ehdotettu, palkata hoitaja kotiin, ottaa palkatonta vapaata ja aina kannattaisi jättää niitä lomapäiviä pitämättä, jos lapsi sairastuu. Näin tehtiin ennen, kun vanhemmat eivät saaneet olla palkallisella vapaalla työelämästä hoitamassa sairasta lasta.

Vierailija
28/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuhainen muksu on vain räkätaudissa. Ei hän tartuta isovanhempiinsa koronavirusta, kunhan viet hänet sinne suoraan kotoa eikä minkään julkisen paikan kautta.

Aika vastuutonta viedä nuhainen lapsi isovanhempien hoidettavaksi ja vaarantaa näin heidän terveytensä, oli koronavirusta tai ei.

Itselleni ei koskaan ole edes tullut mieleen viedä sairas lapsi isovanhemmille hoitoon. Nyt jotain järkeä ja suhteellisuuden tajua.

Työelämästä voi olla poissa sairaanlapsen hoidossa 1-3 päivää ja palkattomalla 3 päivää (luvatta) eli käytännössä toista viikkoa, kun laskee viikonlopun ja luvalla vielä kauemmin.

Vai meneekö raha ja työ lapsen edelle.

Vierailija
29/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuhakin nyt siis koronan oire?

Ei mutta nyt nuhainenkaan ei saisi noiden asisntuntijoiden mukaan enää liikkua missään. Huomaa ettei ensin laiteta italiasta palaavia karanteeniin, mutta nyt puolen suomen pitäisi jäädä kotiin aivastelun takia.

Vierailija
30/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vastuutonta viedä nuhainen lapsi isovanhempien hoidettavaksi ja vaarantaa näin heidän terveytensä, oli koronavirusta tai ei.

Itselleni ei koskaan ole edes tullut mieleen viedä sairas lapsi isovanhemmille hoitoon. Nyt jotain järkeä ja suhteellisuuden tajua.

Työelämästä voi olla poissa sairaanlapsen hoidossa 1-3 päivää ja palkattomalla 3 päivää (luvatta) eli käytännössä toista viikkoa, kun laskee viikonlopun ja luvalla vielä kauemmin.

Meillä isovanhemmat itse ehdottavat hoitavansa kipeää lasta vaikka äidilläni on itsellä perussairauksia.

Vierailija
31/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julmia nykyajan työnantajat.

Ap:n tilanteessa tuskin olisivat hyvillään jos ap joutuisi pitämään viikonkin palkatonta tai sen perusteellisen kaksi että tauti oikeasti menee ohi.

Että jos tätä joku työnantaja lukee, niin jumalauta, aina pitää löytyä tuuraajia. Ei voida muutaman duunarin varaan jättää koko hommaa!

Sairaana ei pidä töitä teettämän!

Vierailija
32/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että sairaan lapsen hoidon järjestämiseen lasketaan myös viikonlopun päivät mukaan. Eli jos kersa sairastuu perjantaina, maanantaina ei enää ole palkallista vapaata. Ja hienoa jos sun työpaikalla voi vaan "ottaa" palkatonta, meillä sitä pitää anoa esimieheltä joka sen myöntää tai sitten ei. Viimeksi esimies käski palkata kotiin lapsenvahdin. Täällä ei MLL-hoitajia ole, joten mistäs sen hoitajan saat? Ja pitääkö joku ulkopuolinen sitten altistaa mahdolliselle koronavirukselle? Ja jos toinen vanhempi on sen 3pvä ollut kotona, ei sitä enää myönnetä toiselle vanhemmalle.

Vierailija
33/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun yhteiskunta ei mahdollista palkallista kotiin jäämistä tällaisessa tilanteessa, mun lapset menee normaalisti päiväkotiin ja kouluun ja minä töihin kuten tähänkin asti vaikka nyt vähän räkäisiä oltaiskin. Jos ajatellaan että tällainen hätävarjeluna kotiin jääminen pelkän nuhan vuoksi on tarpeen, se pitää sitten mahdollistaa palkallisena. Jos taas lapsi tai itse ollaan kunnolla kipeinä, ollaan tietenkin kotona. Se vaatii vain lääkärikäynnin että palkallinen sairasloma jatkuu.

Vierailija
34/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairasta lasta saa ainakaan kvtes:n mukaan jäädä hoitamaan kuin neljän päivän ajaksi. Meidän työnantaja (sairaala) on kyllä todella nihkeä myöntämään edes palkatonta, kun mitään varareserviä hoitajissa ei yksinkertaisesti ole eli toimenpiteitä peruuntuu jne. Ainakin minulle on epäselvää, mihin se lapsi pitäisi laittaa, jos isovanhemmillekaan ei voi. Muut tukiverkostot käyvät itsekin töissä eikä maksullistakaan hoitajaa saa sairaalle lapselle.

Vierailija
35/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sairasta lasta saa ainakaan kvtes:n mukaan jäädä hoitamaan kuin neljän päivän ajaksi. Meidän työnantaja (sairaala) on kyllä todella nihkeä myöntämään edes palkatonta, kun mitään varareserviä hoitajissa ei yksinkertaisesti ole eli toimenpiteitä peruuntuu jne. Ainakin minulle on epäselvää, mihin se lapsi pitäisi laittaa, jos isovanhemmillekaan ei voi. Muut tukiverkostot käyvät itsekin töissä eikä maksullistakaan hoitajaa saa sairaalle lapselle.

Näin on. Suomi on paskamaa lapsiperheen vanhemmille. Parempi olisi vain jäädä suosiolla työttömäksi.

Täällä ei ole lainkaan otettu sairastelua huomioon työelämässä.

Ei ole mikään harvinaisuus nähdä ihmisiä nuhassa duunissa.

Se nyt ei pitäisi olla hyväksyttävää. Mitään muuta vaihtoehtoa ei vaan ole kuin raataa sairaana ja pistää lapsetkin räkäyskässä kouluun ja päiväkotiin.

Vierailija
36/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa lapsen hoidon vuoksi vapaata, niin ainahan voi sitten itse ”sairastua”’. Tosin en mäkään kyllä minkään nuhan vuoksi lasta kotona pitäisi.

Vierailija
37/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että sairaan lapsen hoidon järjestämiseen lasketaan myös viikonlopun päivät mukaan. Eli jos kersa sairastuu perjantaina, maanantaina ei enää ole palkallista vapaata. Ja hienoa jos sun työpaikalla voi vaan "ottaa" palkatonta, meillä sitä pitää anoa esimieheltä joka sen myöntää tai sitten ei. Viimeksi esimies käski palkata kotiin lapsenvahdin. Täällä ei MLL-hoitajia ole, joten mistäs sen hoitajan saat? Ja pitääkö joku ulkopuolinen sitten altistaa mahdolliselle koronavirukselle? Ja jos toinen vanhempi on sen 3pvä ollut kotona, ei sitä enää myönnetä toiselle vanhemmalle.

En kai mä nyt työnantajalle menis mainostamaan että mies on jo ollut kotona lapsen kanssa? Ei se työnantaja tiedä koska lapsi on sairastunut jos ei sitä erikseen kerro. Jos vielä senkin jälkeen kun molemmat oltais käytetty luvalliset poissaolot lapsi olis kipeenä, ilmotettais vaan vuorotellen että ollaan itse sairastuttu. Tällaista ei vielä koskaan ole ollut tarvetta tehdä, aina noi flunssat on viikossa menneet ohi.

Vierailija
38/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutaan että puolikuntoisena pysytään kotona, sitten se pitää mahdollistaa! Niin kauan kun se ei virallisesti ole luvallista ja palkallista, on ihan turha piipittää tautien leviämisestä.

Vierailija
39/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat heti kyykyttämässä pulassa olevaa...niin ennalta arvattavaa.

Ilkeitä olette!

No minä hoidin omani itse silloinkin, kun mursin jalkani. Vanhempi oli 1 v 9 kk ja nuorempi vastasyntynyt. Isovanhemmat asuivat 300 km päässä eivätkä ikinä olleet backuppina.

Anna adoptioon se kersa, ellet viitsi huolehtia. Vissiin hän on VAHINKO, kun piti vapaaehtoisia morkata. Ja vielä kuvitella, että muut on lapsettomia, kun niillä elämä sujuu. Ne on vaan sisukkaampia ja älykkäämpiä kuin sinä.

Tulikohan kaikille nyt selväksi, että olet tarpeeksi täydellisesti suoriutunut? Vinkkinä.. avun pyytäminen on rohkeutta. Kaikilla ei äitiys kaadu siihen.

Vierailija
40/80 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. Eikö itse keksimämme ideologia tuonutkaan onnellisuutta vaan pikahuoltamisen jaksamisen äärirajoilla? Kiittäkää niitä 60-luvun radikaalinaisia, jotka kovaan ääneen vaativat, että naisia pitää mitata samoilla mittareilla kuin miehehiäkin. Tasa-arvosta pitäisi nyt saada vaan ne hyvät puolet?

Myös miesten vanhemmuutta pitäisi mitata samoilla mittareilla kuin naisten. Kyllä se on loppujenlopuksi miehet jotka ne rusinat pullasta vie tässä(kin) asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi