Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä syystä teistä/lapsesta on tehty lastensuojeluilmoitus

Vierailija
08.03.2020 |

Onko normaalia, että kirje tapaamiseen tulee vain toisen vanhemman nimellä?

Ihmetyttää kovasti, miksi ihmeessä meistä on tehty lastensuojeluilmoitus. Oli melkoinen järkytys saada tuo kirje.
Nyt en osaa muuta ajatella, kuin että miksi? Ja mitä tästä seuraa?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä välillä vaikuttaa siltä että otetaan lastensuojeluun yhteys sellaisessakin tilanteessa jossa ensisijaisesti tulisi keskustella vanhempien kanssa. Tarkoitan nyt tilanteita joissa lapsella/nuorella on normaalit, välittävät ja lapsesta kiinnostuneet vanhemmat. Tuntuu kummalliselta että tuossa tapauksessa vanhemmat vain ohitetaan ja ollaankin yhteydessä johonkin viranomaiseen. Sen toki ymmärrän jos vanhemmuudessa on jokin pielessä, epäillään laiminlyöntiä tai jos ongelmat jatkuvat. Mutta lasuilla ei saisi ohittaa vanhempien kanssa käytävää keskustelua.

Kokeilepas käydä keskustelemassa. Yhtään lasua en ole tehnyt mutta monta kertaa käynyt keskustelua ja aina se syy jotenkin on minussa tai muiden lapsissa. Asiassa kuin asiassa jossa vanhemman pitäisi kantaa vastuunsa. En ihmettele jos muita ei moiset keskustelut ja syyttelyiden kuuntelut kiinnosta.

Jos sinä jatkuvasti saat palautetta, että vika on sinussa, eikö se silloin muka oikeasti voi olla sinussa?

Joo minähän se heittelin kiviä ikkunaan ja leikissä kaveria. Valot päälle siellä... on sitten turha itkeä miksi toiset tekee lasuja jos omat asenteet on toisten syyttelyä.

Vierailija
102/112 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä välillä vaikuttaa siltä että otetaan lastensuojeluun yhteys sellaisessakin tilanteessa jossa ensisijaisesti tulisi keskustella vanhempien kanssa. Tarkoitan nyt tilanteita joissa lapsella/nuorella on normaalit, välittävät ja lapsesta kiinnostuneet vanhemmat. Tuntuu kummalliselta että tuossa tapauksessa vanhemmat vain ohitetaan ja ollaankin yhteydessä johonkin viranomaiseen. Sen toki ymmärrän jos vanhemmuudessa on jokin pielessä, epäillään laiminlyöntiä tai jos ongelmat jatkuvat. Mutta lasuilla ei saisi ohittaa vanhempien kanssa käytävää keskustelua.

Kokeilepas käydä keskustelemassa. Yhtään lasua en ole tehnyt mutta monta kertaa käynyt keskustelua ja aina se syy jotenkin on minussa tai muiden lapsissa. Asiassa kuin asiassa jossa vanhemman pitäisi kantaa vastuunsa. En ihmettele jos muita ei moiset keskustelut ja syyttelyiden kuuntelut kiinnosta.

Jos sinä jatkuvasti saat palautetta, että vika on sinussa, eikö se silloin muka oikeasti voi olla sinussa?

Joo minähän se heittelin kiviä ikkunaan ja leikissä kaveria. Valot päälle siellä... on sitten turha itkeä miksi toiset tekee lasuja jos omat asenteet on toisten syyttelyä.

Myös opettajat voivat vain syytellä toisia vaikka vika olisi itsessä.

Esimerkiksi mun lasta solvattiin rasistisesti oppitunnilla, sotkettiin tavaroita jne mutta opettajan mielestä vika oli lapsessa jonka pitäisi tottua saamaansa kohteluun.

Hän on pieni arka tyttö ja kiusaajat isokokoisia häirikköpoikia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi mun lasta solvattiin rasistisesti oppitunnilla, sotkettiin tavaroita jne mutta opettajan mielestä vika oli lapsessa jonka pitäisi tottua saamaansa kohteluun.

Tottakai voi. Eikö tuolloin kannata sotkea jo lastensuojelu mukaan. Lasta kiusataan eikä aikuiset puutu tilanteeseen.

Vierailija
104/112 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meistä tehtiin kun lapsi oli kaveriporukassa jonka yksi jäsen ajautui riitaan toisen kanssa. Ilmoituksen teki harrastusryhmän vetäjä joka ei kuitenkaan kertonut siitä lasten vanhemmille ja oli kyllä meillekin järkytys kun ihmettelin että mistä voi olla kyse. Lisäksi sosiaalitoimistosta ei suostuttu kertomaan mitä asia koskee, ainoastaan se että on varattu aika tapaamista varten. Kävimme siellä sitten juttelemassa kerran ja todettiin ettei ”huolta lapsesta ole”. Asiallisia olivat kaikki ja ihan hyvässä hengessä juteltiin, hyvä maku jäi. Paitsi ilmoituksen tekijästä, minusta hänen olisi pitänyt ottaa asia puheeksi lasten vanhempien kanssa tai edes kertoa että on tehnyt ilmoituksen.

Esim. opettaja joutuu tekemän lastensuojeluilmoituksen monissa tapauksissa. Ei siinä mennä vanhempien kanssa neuvottelemaan etukäteen, että tällainen on tulossa. Voin kuvitella reaktiota jos sen kertoo vanhemmalle päin naamaa. Virkamiehenä on kuitenkin pakko toimia lapsen parhaaksi. Ei niitä ilmoituksia ole ollenkaan mukava tehdä, ja yleensä on kova huoli lapsesta, joten on pakko, koska kuuluu työhön. Samalla turvataan tietenkin oma selusta kaiken varalta. Mutta monesti asiat kuitenkin ratkeavat, kun ilmoitus on tehty ja asiat selvitetään. Eli ei se mikään kovin iso juttu ole välttämättä.

T. ope

Toisin sanoen myönnät suoraan, että virkamies varmistaakseen selustansa laittaa muut pelkäämään omastakin puolestaan. DDR.

Vierailija
105/112 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Eikö tuolloin kannata sotkea jo lastensuojelu mukaan. Lasta kiusataan eikä aikuiset puutu tilanteeseen.

Miten se lastensuojelu siihen kuuluisi?

Vierailija
106/112 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaameita tarinoita! Mutta surullisintahan noissa perättömissä ja höpöhöpö-ilmoissa on se, että ne vie aikaa ja resursseja sieltä, missä oikeasti olisi tarvetta lasulle. Hullu, hullumpi Suomi 😔

Vierailija
107/112 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin ihmettelen näitä. Ensinnäkin, niitähän tehdään kaikesta turhasta ja tarpeellisiinkaan ei ole resursseja puuttua.

2. Jos te kerran väitätte, että välitätte lapsistanne, niin pitäkää niistä hyvää huolta ja kas, ongelmaa ei ole eikä sossuista haittaa.

Jos taas on aihetta pelätä sossuja, niin eikö lastaan rakastava vanhempi ymmärrä itse hakea apua?! Se on sen lapsen parhaaksi. Kos et rakasta ja välitä niin silloinhan voit soittaa itse sossut hakemaan lapsen pois. Win-win tilanne joka tapauksessa.

Olen vela, mutta mulla on koira, jota rakastan. Siitä oli tehty eläintensuojeluilmoitus, kun matkusti kanssamme asuntoautolla (ilmastoitu). Olin ilahtunut, että ihmiset huolehtivat eläinten hyvinvoinnista ja tekevät ilmoituksia, jos epäilevät.

Luulisi, vanhempien myös ilahtuvan lasuista.

Vierailija
108/112 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela N39 kirjoitti:

Mä niin ihmettelen näitä. Ensinnäkin, niitähän tehdään kaikesta turhasta ja tarpeellisiinkaan ei ole resursseja puuttua.

2. Jos te kerran väitätte, että välitätte lapsistanne, niin pitäkää niistä hyvää huolta ja kas, ongelmaa ei ole eikä sossuista haittaa.

Jos taas on aihetta pelätä sossuja, niin eikö lastaan rakastava vanhempi ymmärrä itse hakea apua?! Se on sen lapsen parhaaksi. Kos et rakasta ja välitä niin silloinhan voit soittaa itse sossut hakemaan lapsen pois. Win-win tilanne joka tapauksessa.

Olen vela, mutta mulla on koira, jota rakastan. Siitä oli tehty eläintensuojeluilmoitus, kun matkusti kanssamme asuntoautolla (ilmastoitu). Olin ilahtunut, että ihmiset huolehtivat eläinten hyvinvoinnista ja tekevät ilmoituksia, jos epäilevät.

Voi miten ihanan naiivia. Tokihan systeemi on erehtymätön, kaikkitietävä, täydellisen rahoitettu, oikein viritetty sekä pystyy toteuttamaan hyvän tarkoituksensa ja korjaa mahdolliset virheenpoikaset alkuunsa. 

Minä taas yhteiskuntatieteitä opiskelleena muistuttaisin, ettei mikään systeemi voi olla erehtymätön, koska ihminen ei sitä ole. Vähimmäisvaatimus olisi huolehtia siitä, että sillä on aito ohjausjärjestelmä, joka pystyy korjaamaan kurssia ulkoapäin, jos se ei sisäisesti onnistu. Tosiasiassa oikeudellinen ohjaus ei voi teoriassakaan toimia, vaan siinä sokea taluttaa toista.

Tuloksena on sitä paljon puhuttua hakuammuntaa, jossa todellinen, tarpeellinen apu jää puolittaiseksi ja systeemissä pelko alkaa ruokkia itseään. Onneksi nykyisin ala kai tiedostaa tämän itsekin. Hyväntahtoinen hölmö maallikko sen sijaan ei, koska elämme oikeistolaistuneessa kulttuurissa, jossa luottamus on hupeneva luonnonvara. 

Vierailija
109/112 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meistä tehtiin koska ei menty kunnalliseen hammaslääkäriin. Peruutin ajan ja kerroin että käymme yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Suuhygienisti teki lasun. Selvityksessä jouduttiin vakuuttelemaan ettei meillä ole mitään kunnallista terveydenhoitoa vastaan. Erittäin outo kuva jäi koko lastensuojelusta.

Ei teistä vaan lapsesta.

Kyllähän se käytännössä tehdään vanhemmasta, eli ajatellaan ettävanhemmat ei ole hoitaneet osuuttaan kunnolla, ja siksihuoli on lapsesta. Kouluilla työskennelleenä näkisin,että käytännösdä aika usein kyse siitä, että juuri vanhempi se siinä huolettaa, jopa vaikka lapsella asiatolisi hyvin, mutta kuvitelkaan että annas kun on vaikkapa noin pehmeä äiti niin KOHTA tulee varmana ongelmia, varmuudeksi lasu ettei pääse espoon kaksiautoinen onakotitalon perhe helikopteeraamaan lasta pilalle koska ihan varmana, varmana huonosti kohta käy

Vierailija
110/112 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela N39 kirjoitti:

Jaa ei minun kaveri ainakaan ilahtunut kun hänen yksinään haukkuvista koirista tehtiin elsu, eivät olleet edes kotona sillä viikolla kun olivat muka haukkuneet, vaan koko perhe koirineen reissussa.

Voi miten ihanan naiivia. Tokihan systeemi on erehtymätön, kaikkitietävä, täydellisen rahoitettu, oikein viritetty sekä pystyy toteuttamaan hyvän tarkoituksensa ja korjaa mahdolliset virheenpoikaset alkuunsa. 

Minä taas yhteiskuntatieteitä opiskelleena muistuttaisin, ettei mikään systeemi voi olla erehtymätön, koska ihminen ei sitä ole. Vähimmäisvaatimus olisi huolehtia siitä, että sillä on aito ohjausjärjestelmä, joka pystyy korjaamaan kurssia ulkoapäin, jos se ei sisäisesti onnistu. Tosiasiassa oikeudellinen ohjaus ei voi teoriassakaan toimia, vaan siinä sokea taluttaa toista.

Tuloksena on sitä paljon puhuttua hakuammuntaa, jossa todellinen, tarpeellinen apu jää puolittaiseksi ja systeemissä pelko alkaa ruokkia itseään. Onneksi nykyisin ala kai tiedostaa tämän itsekin. Hyväntahtoinen hölmö maallikko sen sijaan ei, koska elämme oikeistolaistuneessa kulttuurissa, jossa luottamus on hupeneva luonnonvara. 

Vierailija
111/112 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasu tehdään aina lapsesta, ei vanhemmista. Syynä voi olla myös asia joka ei varsinaisesti liity edes perheeseen, esim. lapsen/nuoren oma käytös tai oireilu (esim. teini jäänyt kiinni alkoholinkäytöstä viikonloppuna, näistä tehdään lasu).

Meille tuli neuvolan kautta ihan järjetön Lasu.

Vierailija
112/112 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yhteydessä lastensuojeluun kun vakavista mielenterveyden ongelmista kärsivän nuoren tila alkoi vaikuttamaan liikaa muun perheen jaksamiseen ja tarvitsimme lisäapuja. Halusin pyytää apua ennen kuin oma jaksaminen on liian hilkulla.

Saimme paljon hyvää apua esim. intensiivityöntekijöiltä joiden harteille pystyimme siirtämään osan nuoren päivittäisen arjen haasteista. Sosiaaliviranomaisten mukanaolo auttoi myös että saatiin nuorelle nopeasti osastojakso erikoissairaanhoidossa kun sille tuli tarve - yksin olisi saanut taistella paljon pidempään.

Olen kaikin puolin tyytyväinen heidän tarjoamaansa tukeen. Lastensuojelun asiakkuus ei ole aina negatiivinen juttu, vaikka monet niin kokevatkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi