Mistä syystä teistä/lapsesta on tehty lastensuojeluilmoitus
Onko normaalia, että kirje tapaamiseen tulee vain toisen vanhemman nimellä?
Ihmetyttää kovasti, miksi ihmeessä meistä on tehty lastensuojeluilmoitus. Oli melkoinen järkytys saada tuo kirje.
Nyt en osaa muuta ajatella, kuin että miksi? Ja mitä tästä seuraa?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Apua, eikö kenestäkään ole tehty?
Tunnen itseni niin täysin epäonnistuneeksi vanhemmaksi. 😢 Ikinä en olisi uskonut saavani tuommoista postia.
Ei meistä aikuisista kuten ei sinustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Meistä tehtiin koska ei menty kunnalliseen hammaslääkäriin. Peruutin ajan ja kerroin että käymme yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Suuhygienisti teki lasun. Selvityksessä jouduttiin vakuuttelemaan ettei meillä ole mitään kunnallista terveydenhoitoa vastaan. Erittäin outo kuva jäi koko lastensuojelusta.
Ei teistä vaan lapsesta.
Meillä tehtiin "laihasta, takkutukkaisesta ja täynnä ihottumaa olevasta lapsesta", ilmeisesti jonkun naapurin toimesta. Ehkä sen mummon joka aina kauhisteli että "miksi ette rasvaa lasta?" kun tyttö raapi itseään antaumuksella jossain hiekkalaatikolla tai hississä.
Ilmoitus todettiin aiheettomaksi, laihuus kun kulkee suvun geeneissä ja atopia ei häviä käsiä taputtamalla. Takutkin kuitattiin naurulla "munkin tyttö juoksi aina harjaa karkuun!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meistä tehtiin lasu minuun kohdistuneen väkivallan takia. Lapsi oli näkemässä.
Olin kyllä yllätynyt miten järkevästi laatensuojelu toimi. Kävivät kerran ja palveluntarpeenarvioinnissa oli sellaisia huomioita meistä, että olin iloisesti yllättynyt. Eivät nähneet tarvetta jatkaa. Mutta saatiin heiltä sitten ihan muuten vain apua!
Jos lastensuojelu pelottaa, niin suhtaudu rennosti. Se on ainoa mitä voit tehdä, ja kannattaakin jos ei ole mitään salattavaa. Siivoa koti hyvin, siis todella hyvin. Mieti iloisia ja hyvin olevia asioita, ja kerro sitten miten jaksat hyvin koska nämäkin arjen rakenteet toteutuvat. Kerro, mitä teette lasten kanssa yhdessä. Keksi kerrottavaksi joku kasvatuksen haaste joka ei oikeasti ole haaste: "olen yrittänyt meidän Pirkolle opettaa kierrätystä, mutta tuossa iässä kaikki muu on tärkeää. Roskien lajittelusta tulee aina sanomista!" Ole iloinen ja siisti.
Jos sinulla ei ole mitään salattavaa ja lastensuojelulla aihetta puuttua, niin ei ne sinua jää kiusaamaan. Älä lue tämän palstan "kokemuksia". Vaikka pieni osa voi olla silmätikkuja ilman syytä, niin yleensä nämä "lastensuojelun uhrit" ei vaan suostu myöntämään että tarvitsevat apua.
No minä ainakin olen uhri ihan vaan siksi, ettei selkä taivu niin kuin sinulla.
Taivu miten? Olet änkyrä etkä periaatteesta voi suhtautua lastensuojelun työnteiijöihin sillä asenteella että he tekevät vaan työtään?😂 heistä pääsee myös eroon siten.
Vierailija kirjoitti:
Meistä tehtiin koska ei menty kunnalliseen hammaslääkäriin. Peruutin ajan ja kerroin että käymme yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Suuhygienisti teki lasun. Selvityksessä jouduttiin vakuuttelemaan ettei meillä ole mitään kunnallista terveydenhoitoa vastaan. Erittäin outo kuva jäi koko lastensuojelusta.
Jäätävää. Mm. tällasten asioiden takia en halua hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teistä vaan lapsesta.
Täysin kohtuutonta ja epäasiallista silti. Ei yhdelläkään perheellä ole velvollisuutta hoidattaa lapsen hampaita nimenomaan julkisella.
Kyllä välillä vaikuttaa siltä että otetaan lastensuojeluun yhteys sellaisessakin tilanteessa jossa ensisijaisesti tulisi keskustella vanhempien kanssa. Tarkoitan nyt tilanteita joissa lapsella/nuorella on normaalit, välittävät ja lapsesta kiinnostuneet vanhemmat. Tuntuu kummalliselta että tuossa tapauksessa vanhemmat vain ohitetaan ja ollaankin yhteydessä johonkin viranomaiseen. Sen toki ymmärrän jos vanhemmuudessa on jokin pielessä, epäillään laiminlyöntiä tai jos ongelmat jatkuvat. Mutta lasuilla ei saisi ohittaa vanhempien kanssa käytävää keskustelua.
Ei ole oma kokemus mutta kaverin lapsesta tehtiin, kun vanhemmat oli riidelleet ja paiskoneet tavaroita kerrostaloasunnossa ja naapuri oli soittanut poliisit. Poliisi teki ilmoituksen.
Lisäksi päiväkodissa oli tehty toinen samasta lapsesta, kun lapsella oli epäilyttäviä mustelmia joita vanhempi ei osannut selittä eikä lapsi halunnut kertoa. Niiden todettiin tulleen toisten lapsen mukiloinnista, siellä päiväkodissa!
Pomon lapsesta tehtiin, hän oli tästä todella tuohtunut. Syynä oli se, että oli monta kertaa peräkkäin unohtanut mennä lapsen kanssa puheterapiaan, eikä ollut siis perunut aikoja, ja lisäksi lapsi oli poissa koulusta lomamatkan takia ja oli opettajan mielestä jatkuvasti väsynyt.
Mietin vain hiljaa mielessäni, että minusta oli aiheellinen ilmoitus. Lapsi ei saa tarvitsemaansa puheterapiaa, vanhempi sössii lapsen koulunkäyntiä jatkuvilla reissuilla eikä päästä lasta nukkumaan riittävän aikaisin vaan esimerkiksi raahaa tätä mukaan ruokakauppaan kymmenen jälkeen illalla arkena. Toivottavasti tulee toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Pomon lapsesta tehtiin, hän oli tästä todella tuohtunut. Syynä oli se, että oli monta kertaa peräkkäin unohtanut mennä lapsen kanssa puheterapiaan, eikä ollut siis perunut aikoja, ja lisäksi lapsi oli poissa koulusta lomamatkan takia ja oli opettajan mielestä jatkuvasti väsynyt.
Mietin vain hiljaa mielessäni, että minusta oli aiheellinen ilmoitus. Lapsi ei saa tarvitsemaansa puheterapiaa, vanhempi sössii lapsen koulunkäyntiä jatkuvilla reissuilla eikä päästä lasta nukkumaan riittävän aikaisin vaan esimerkiksi raahaa tätä mukaan ruokakauppaan kymmenen jälkeen illalla arkena. Toivottavasti tulee toimenpiteitä.
T. Kyseinen lasuttelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kyseinen lasuttelija
En minä tehnyt ilmoitusta vaan pomon mukaan se tuli koulun kautta.
Lasuttelija? Eikö lapsella ole mielestäsi oikeus uniin, kouluun ja puheterapiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meistä tehtiin koska syömme terveellistä ruokaa tiettyinä kellonaikoina. Ilmoituksessa oli kuvailtu kuinka lapsi ei saa proteiinia eikä rasvaa mistään. (Varmasti saa). Sossutkin nauroivat ilmoitukselle ja pahoittelivat että piti ottaa käsittelyyn.
Nimetön oli mutta todenäköisesti joku lapsen kaverin vanhemmista asialla.
Ei teistä tehty ellette ole kaikki lapsia.
Tukehdu nokkeluuteesi, turhan lässyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin mummo teki mun työkaverista kun kantoi kainalossa pahan uhmiskohtauksen aamulla tarhaan kun vaan duuniin piti mennä.
Hmmm... mummon mielestä olisi pitänyt lapsen saada päättää
Lapsesta eikä vanhemmasta.
Olet pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teistä vaan lapsesta.
Taidat olla mitäänsanomaton turha tyyppi jolla ei ole kenellekään merkitystä, kun yrität päteä. Ei ole mitään väliä kenestä ilmoitus tehty, uhrina koko perhe.
Lapset leikkii illalla myöhään ulkona.
Kesälomalla oltiin ja kouluikäiset lapset omassa pihassa leikkivät kahdeksaan, joskus yhdeksään asti. Välillä minä olin heidän kanssaan trampoliinilla tai hippaa pelaamassa ja välillä olivat keskenään ja olin sisällä.
Teini oli juonut päivällä kaverinsa kanssa, joku soitto poliisit. Poliisi teki lastensuojeluilmoituksen. Meille ei tullut mitään kirjettä kotiin. Soittivat vaan lastensuojelusta ja kysyivät asiasta, että ollaanko tietoisia ja ollaanko keskusteltu asiasta. Se oli siinä.
Naapurin teinistä oli kaveri, toinen teini, tehnyt lasun. Oli sanonut, että sillä on aina jotain lääkkeitä laukussaan. Poliisille haku päälle ja piippaa - autolla etsittiin, löydettiin ja tutkittiin. Ei lääkkeitä tms. Lastensuojelusta soittivat ja sopivat tapaamisesta. Kerran kävivät keskustelemassa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset leikkii illalla myöhään ulkona.
Kesälomalla oltiin ja kouluikäiset lapset omassa pihassa leikkivät kahdeksaan, joskus yhdeksään asti. Välillä minä olin heidän kanssaan trampoliinilla tai hippaa pelaamassa ja välillä olivat keskenään ja olin sisällä.
Sama meillä. Kesällä oltiin ulkona illalla, naapuri teki lasun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä toimenpiteitä? Vanhempia puhutellaan ja jäädään odottamaan muutosta. Sitten kun asiat ovat aivan perseellään, niin huostaanotto. Ei ole olemassa mitään tukitoimia.
Lapsesta eikä vanhemmasta.